Wonen in Friesland als import..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Re: Wonen in Friesland als import..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:12

Nee? Ik denk dat de combinatie 'heal' 'heel' en 'oaral' moeilijk was voor je?

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:14

oaral vond ik niet zo'n probleem.. da's toch anderhalf? Verward

Maar overal worden dingen weer anders uitgesproken. 'heel' 'heul' 'heal' etc.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:16

Ja oaral is anderhalf. Had ik in het begin ook moeite mee, zei gewoon altijd 'Ien en een heal' Haha!
Ja klopt, iedereen zegt wel weer wat anders over 'heel' en 'half'.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:24

Ik zit in Bolsward op school.
Pas jezelf aan, dan komt het wel goed. Ik kom als bekakt meisje van Bilthoven(utrecht) naar Makkum.
En in begin was erg wennen.. maar wil nu nooit meer anders

Overigens wonen in mijn ogen in bolsward juist vrij weinig boeren.. in mijn ogen wonen in Bolsward veel meer asociaal volk. Niet dat ze allemaal zo zijn. Er wonen ook ongelovelijk leuke mensen.. maar de dorpjes is meer dat je gekeurd wordt. In de engel(een kroeg in B'ward) word je vast zo opgenomen.. Je komt er echt wel tussen.. Wonen genoeg inport Haha!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:55

Pfoeeh wou dat wij terug verhuisden naar Friesland. Heb in Boornbergum en Drachten gewoond en woon nu bijna 3jaar in Hoogezand en voel me hier totaal niet thuis. Heb het idee dat je in Friesland juist eerder geaccepteerd wordt dan hier in Groningen. Altijd met groepje ergens heen daar en wie mee wou mocht mee enzo.. Hier is dat echt niet zo in het begin is iemand direct een k*twijf. Ga nog steeds bijna elk weekend even naar vrienden en familie in Friesland omdat ik me hier gewoon zoo niet thuis voel tussen deze rare mensen. Clown

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:56

Jildau schreef:
Pfoeeh wou dat wij terug verhuisden naar Friesland. Heb in Boornbergum en Drachten gewoond en woon nu bijna 3jaar in Hoogezand en voel me hier totaal niet thuis. Heb het idee dat je in Friesland juist eerder geaccepteerd wordt dan hier in Groningen. Altijd met groepje ergens heen daar en wie mee wou mocht mee enzo.. Hier is dat echt niet zo in het begin is iemand direct een k*twijf. Ga nog steeds bijna elk weekend even naar vrienden en familie in Friesland omdat ik me hier gewoon zoo niet thuis voel tussen deze rare mensen. Clown

Je wordt in Friesland idd heel gemakelijk opgenomen. Het is vaak zo, en vooral met boeren zo dat ze snel zeggen van hée gezellig ga maar mee.. Er zijn natuurlijk wel groepen meiden die echt zoiets hebben van ga toch lekker weg.. maarja, dat heb je overal.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:02

ik kom zelf uit ´t midden van ´t land en woon nu in friesland

de eerste jaren woonde ik in een groot dorp, zat op de basisschool enzo en ik werd direct geaccepteerd... toen ben ik verhuisd naar een gat. daar viel me wel op dat het moeilijker is om tussen `de mensen` te komen (ik zat gelukkig nog wel op dezelfde school, dus 't viel mee).
en sinds een paar weken zit ik op kamers in l'warden en hier merk je helemaal niets van friesland... volgens mij ligt het vooral aan het dorp/stad verschil, in plaats van fries/niet fries....

't valt me wel op dat op sommige plaatsen de mensen toch wat "lomper" zijn (niet banketstaaf bedoelt, maar zo voel ik 't nou eenmaal, b'tje ik ken je niet, ik mot je niet idee...) maar dat kan ik me ook ingebeeld hebben..

een tip: ga niet proberen om fries te praten, ze praten evenhard nederlands terug als je het doet, of ze gaan je verbeteren (dat is een feit, als je er niet mee opgegroeid bent, zou je 't ook nooit kunnen Knipoog )

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:12

Ik ben drieenhalf jaar geleden vanuit Noord Holland in mijn eentje naar Friesland verhuisd. Na 1 jaar nadenken heb ik de knoop doorgehakt en een huis met grond gekocht. In noord holland was dat voor mij niet mogelijk. Ik dacht als het niet bevalt, verkoop ik het weer en ga ik weer weg.
Ik kende er niemand, behalve dat mijn zus en zwager een aantal jaren daarvoor die stap al hebben gezet.
Heb geen moment spijt gehad. Ik heb een heel mooi plekje, mijn dieren lekker aan huis. Redelijk snel een andere baan gevonden.
Van de friezen kan ik alleen maar zeggen dat ze erg aardig en behulpzaam zijn. Ik moest een nieuwe paardenstal laten bouwen en de buren kwamen helpen om beton te storten etc.
In het begin werd er wel veel over mij gepraat maar daar geef ik niets om. Ondertussen een hoop leuke nieuwe mensen om me heen.
Dus als je de stap overweegt, gewoon doen. Overal zijn leuke en minder leuke mensen. je kiest gewoon de leuke uit.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:16

* steekt hand omhoog * Haha! ik ben al heel wat jaren woonachtig in friesland en om eerlijk te zijn heb ik er nooit geen problemen mee. De friezen zijn vrij opzichzelf, soms wat norsig maar verder geen moeilijke mensen, vrij behulpzaam maar soms ook wel wat kort door de bocht. De meesten spreken ook gewoon nederlands en veelal als je gewoon nederlands praat krijg je gewoon op zijn nederlands een antwoord terug Haha! Een enkeling blijft gewoon stug fries doorkleppen, maar die heb je volgens mij overal wel.

Ik denk dat het ook maar net is hoe je erzelf mee omgaat. Als je je aansluit bij een vereniging etc dan kom je al snel in contact met anderen. 4 jaar geleden hebben wij nieuwe overburen gekregen die uit groningen komen, die waren ook wat "huiverig" voor de friezen. Uiteindelijk zijn ze nog beter ingeburgerd hier in 4 jaar, dan ik in 20 jaar Haha!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:26

LuvdaTossa schreef:
Probleem is dat Friezen overal ook nog weer andere woorden kunnen gebruiken. Zelf ben ik een Waldpykje en lach ik om hoe mensen Fries spreken op de Klaai Haha!

hahaha ik vind jullie altijd zo grappig Nagelbijten / Gniffelen
maar Klaai mensen indd ook
met dingen als "door de door door" ofzo (door de deur door)
ik woon er eigenlijk tussen in
kent iemand deze:

habbe jo jo jojo wol bei jo?

hahaha ik vind hem zo grappig Tong uitsteken

en natuurlijk:

mei ik jo wat freechje? dooche jo wol?

erg leuk als je "buitenlanders" tegenkomt op stap en die vragen je om iets fries te zeggen Nagelbijten / Gniffelen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:30

Er woont zoveel import in de grotere dorpen en steden, dat de Friezen al lang gewend zijn aan mensen die geen Fries spreken hoor!
Op het platteland van Bolsward ken ik ook wel wat volk, maar ik denk niet dat je daar over in hoeft te zitten. Meerendeel gewoon sociale mensen met humor en vrij makkelijk in de omgang.

De omgeving waar ik woon in Friesland (de wâlden) is imo veel conservatiever. Ik heb als Fries geboren op de klei soms wel moeite met de mentaliteit hier en ben blij dat ik helemaal afgelegen woon nu. Mijn dichtst-bij-zijnde buren komen uit Amsterdam! Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:32

en...ha jo je jojo wol bij jo?

ook zo leuk Haha!

ik ben zelf op mijn 10e naar friesland verhuisd,eerst leeuwarden,later naar ene klein dorp..
en men wat heb ik het moeilijk gehad zeg!!!!

je leert t maar zei iedereen, en weigerden nederlands te spreken tegen mij.. Knipoog
pff bij alles moest ik vragen,wat betekend dat?

ook werden we best raar aangekeken in het begin, we gingen niet mee naar de kerk, hingen vrolijk de was buiten op zondag Knipoog
maar zo langzamerhand leerde t "doarp" ons kennen en vonden ze ons wel aardig.
ik leerde beter fries verstaan, en ik kan het zelfs wel lezen.

inmiddels woon ik nu wer bijna 4 jaar hier in assen, loop nu hier tusen de boeren rond en moet af en toe echt vreselijk mijn best doen op dat drentse taaltje te kunnen verstaan Clown

Megane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:39

ik woon ook infriesland op school praat iedereen nederlands van de 18 in mijn klas praten er maar 3 fries (ik ook) het is misschien eerst wel ff wennen aan de taal maar de meeste mensen nemen je erg snel op

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:43

www.nieuwefriezen.nl DE site voor alle import friezen!!! Met inburgeringscursus, test etc.. Vriendin van me gaat in februari naar Friesland (Sneek, Snits ofzoiets he!?) samenwonen met dr lover.. Eindelijk een excuus om naar de Sneekweek te gaan haha!

BarBosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:01

Ik bin dan wol een echte frysk. mar om frysk te tiipen is far my ik nog een hiele keunst. Klopt ek hielendol niks fan. Dan kin ik mar better nederlandsk tiipen gjin. Haha!

BarBosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:03

Sorry was even in een 'friese' bui. Was op msn ook al fries aan het typen maar ben ik maar mee op gehouden want het gaat niet echt snel en met heel veel fouten. Knipoog

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:34

ik ben 3 jaar geleden vanuit de Randstad in Heerenveen komen wonen.
In het begin was het wel even wennen en moesten de mensen ook echt aan mij wennen, maar als je je opensteld voor iedereen, word je al heel snel opgenomen en val je er absoluut niet buiten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:35

Haha ik snap je anders prima hoor.. ik typ en sms met m'n vrienden uit friesland ook altijd fries. Gewoan sa ost het seist (gewoon zoals je het zegt) en dat gaat altijd gewoon prima. De echt ontypbare woorden (zoals donderdag bijvoorbeeld of kaas) typ ik gewoon nederlands er tussendoor. Haha!

BarBosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:46

myn heit sms't my ek altiid yn't frysk mar skriuw gewoan nederlandsk werom. Mar in bytjsje off-topic, echt een frysk wurd (off-topic) Clown

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 19:48

Soow.. Wat een reacties na een middagje werken..
Ik ga even rustig bijlezen en reageren.. Lachen

Citaat:
Hoe komen jullie zo in eens op Friesland als ik vragen mag?

Mijn vriend is van oorsprong Fries. En aangezien hij daar binnenkort weer het melkveebedrijf met zijn broer heeft en dit niet kan verhuizen naar Zeeland ga ik maar naar daar!

Citaat:
Wij komen je gewoon allemaal opzoeken als je hierheen komt, dan nemen we Fryske Dúmkes voor je mee voor bij de koffie en een paar DVD's van Bear Boeloe, dan heb je het fries zo onder de knie

Gezellig Haha! Haha, lijkt me echt leuk! Jullie zijn uiteraard, als we op onze plek zitten allemaal welkom.. Knipoog
Baas boppe Baas hed ik al gesjin.. *LOL* haha.. Dat werd altijd op NL1 uitgezonden. Daar bleef ik voor thuis.. Typisch he!
En die sûkerbûle is dat tzelfde als de zeeuwse bolussen mee een dikke lage beuter dr op?

Citaat:
Ohja, sita_
1 woord ken je al
Wijn spreken ze in friesland en zeeland hetzelfde uit!
Wien

Thuus, Tuun e.d is ook tzelfste.. Tong uitsteken
Leuk or als die fryske wurdsjes. Clown

Citaat:
Oh ja Sita.. ga als 'niet' Fries niet bij een bakkerij aan het werk. Heb ik ooit eens gedaan... ai ai ai...

Wat wilt u? Een heule bôle, een hele bôle, een heale bôle en zo waren er nog nog een aantal

Dat was ik niet van plan.. Of ik krijg overplaatsing naar een Scapinowinkel in de buurt. Maar de plannen, eigenlijk droomwensen, zijn om een ruitersport of boerderijwinkel en paardenpension te beginnen, naast de veehouderij..

Haha, heel erg bedankt voor alle friese zinnen, zal dalijk mijn vriendje eens versteld laten staan aan de telefoon Vork Enne jullie stug? Dacht t echt niet! Haha!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:52

Faelivrin schreef:

Hihi. Leuk hè. Heerenveen is dan nog normaal. Maar mijn vriend woont bijvoorbeeld in Garyp [en in het fries spreek je dat uit als gááriéép. Clown ]

Is goed, moet je dat maar eens vragen, zou het erg grappig vinden als ik nog eens bij jou op het erf kom.

Haha maar daar heb je dan ook gelijk een écht klein boerengat te pakken Clown
Je rijdt dr in en bent dr ook al haat weer uit haha Tong uitsteken

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:58

Er zijn wel stugge friezen hoor, vooral als je van die oude boeren hebt haha. Maar ik ben zelf ook rasechte Fries nouja ben er geboren maar zit meer Gronings bloed in dan Fries Clown
Maar goed ik praat dus ook nooit Fries.. ja wel voor de lol eens een keer en ik kan het ook best wel goed. Maarja het is écht geen probleem als je het niet kunt praten hoor. Je hebt er wel een paar bij die gewoon stug Fries door blijven praten. Dat vind ik onfatsoenlijk, als iemand nederlands praat hoor je dat terug te doen. Uit fatsoen, vind ik tenminste.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:13

xjildou schreef:
LuvdaTossa schreef:
Probleem is dat Friezen overal ook nog weer andere woorden kunnen gebruiken. Zelf ben ik een Waldpykje en lach ik om hoe mensen Fries spreken op de Klaai Haha!

hahaha ik vind jullie altijd zo grappig Nagelbijten / Gniffelen
maar Klaai mensen indd ook
met dingen als "door de door door" ofzo (door de deur door)
ik woon er eigenlijk tussen in
kent iemand deze:

habbe jo jo jojo wol bei jo?

hahaha ik vind hem zo grappig Tong uitsteken

en natuurlijk:

mei ik jo wat freechje? dooche jo wol?

erg leuk als je "buitenlanders" tegenkomt op stap en die vragen je om iets fries te zeggen Nagelbijten / Gniffelen

Mei ik jo wat freechje? roke jo geiten ik? nee? dan stjit jo hok yn'e fik Tong uitsteken

Ja sita, sukerbole is het zelfde als bolussen
mijn vriendin heeft ze nog voor me meegenomen dit weekend, jammie! Vingers aflikken

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:23

Donderdag- Tongersdei; Falt wol mei toch..? Haha!
(valt wwel mee toch?)

Nee, it is in bjusterbaarlik moai taaltsje en ik at ik myn myn miening sees, dân moat elsenien yn Fryslân syn bêst dwaan om it frysk yn elk gefâl te verstean. D'r binne nog âlde minsken dy't it Hollânsk net goed festean kinne, mar mei hânnen en fuotten komme je ek noch in hiel ein! Clown
(Nee, het is een prachtig mooi taaltje en als ik mijn mening zeg, dan moet iedereen in Friesland zijn best doen om het fries in ieder geval te kunnen verstaan. Er zijn nog oude mensendie het Nederlands niet goed kunnen verstaan, maar met handen en voeten kom je nog een heel eind!)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:09

Citaat:
Mei ik jo wat freechje? roke jo geiten ik? nee? dan stjit jo hok yn'e fik Tong uitsteken

*prent in geheugen!*

die moet ik zeker onthouden Nagelbijten / Gniffelen