jonge moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Re: jonge moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:59

Mijn nichtje, was 20 Lachen heel leuk zoontje geworden, genaamd milan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:45

BeLoVeD schreef:
Het maakt niet uit hoe oud je bent in mijn ogen, als je je kind maar een goed leven kunt bieden.

Helemaal waar en daar hoort ook een stukje mentale rijping bij.

Voordat we het jong kinderen krijgen gaan verheerlijken: ik ben zelf dochter van een jonge moeder [18] Mijn moeder heeft het me altijd afgeraden jong kinderen te nemen omdat je heel snel volwassen moet worden.

Ik durf wel te zeggen het jong krijgen van kinderen met het complete huisje boompje beestje verhaal haar hebben beperkt in haar ontwikkeling en ik denk dat ze een betere moeder zou zijn geweest als ze 10 jaar later, op haar 28ste, zou zijn bevallen van haar eerste kindje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:57

Ik was 21 dat m'n dochter geboren werd.. t valt mij inderdaad ook welop dat er veel oudere mensen met kinderen zijn ...

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:58

Ik was 19 en mijn moeder was 18 toen ze mij kreeg.
Als ik bij school stond hoorde ik er ook niet echt bij, de meeste moeders waren toch rond de leeftijd van mijn eigen moeder. En nu geniet ik heb er nu drie en ben zelf nog jong genoeg om alles te doen. En als kinderen van hun klas vragen is dat je moeder?? Zo jong haha dan ben ik wel erg trots hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:06

Maartje1990 schreef:
loontje schreef:
Wat is jong.Ik ben 25 en moeder sinds januari en mijn ma was 20 toen ze mij kreeg.
Tegenwoordig is een leeftij van 20/25 "normaal".
Ik zat gister tmf te kijken en toen ging het over jonge moeder en daar kwamen meiden van 14 jaar langs die moeder waren.Meiden van 13 jaar die al abortus hadden gepleegd.En veel meiden van 18,19,20 jaar die al een kind of kinderen hadden.
Mijn nichtje is 14 en heeft een kindje van bijna een jaar dus sta er niet meer raar van te kijken.

ja heb ik ook gekeken (ik kijk dat programma trouwens elke dag). ook al een meisje dat 13 was en moeder van een tweeling! hier op bokt is trouwens ook een meisje dat zwanger is 16 jaar gebruikte wél de pil maar níet de condoom en pil is 99,99% veilig tjah en zij had net pech of geluk tis maar net hoe je het noemen wilt.

maar bij tmf hadden ze de volgende stelling: onder de 18 mag je niet zwanger worden.

wat vinden jullie hiervan? (ik hoop niet dat jullie het erg vinden dat ik dit vraag)

ik vind het een eigen keuze, maar ook wel vergallen van je jeugd.. maar toch, het blijft eigen keuze...

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:09

ik was 21 toen ik mijnoudste dochter kreeg en nu ben ik 31 en heb nog een meid van anderhalf..dus toen was ik 29.. en ik vind het heerlijk zo jong al mama want ik heb later ook nog wat aan mijn leven en weet je als jonge ouders doe je als de kinderen zo'n 15 a 16 zijn toch wat vlottere dingen mee! en ik kan straks gezellie stadten want heb twee meiden!! heb nu al zin in die tijd.. Haha!
en wat die stelling betreft ik vind het een eigen keus tegenwoordig zijn er genoeg voorbehoedmiddelen en er is zoveel voorlichting dat perongeluk er eigenlijk niet meer bij is vind ik! en tja of het vergallen van de jeugd is? ik vind het eigenlijk wel want ik vind dat iedereen zich eerst zelf goed moet ontwikkelen en dan pas aan de toekomst moeten gaan denken!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:13

Shanna schreef:
ik vind het een eigen keuze, maar ook wel vergallen van je jeugd.. maar toch, het blijft eigen keuze...

Ik ben dan 18, maar het vergallen van je jeugd?
Waarom?

Elk weekend ladderzat en kotsend in de goot hangen zou ik persoonlijk minder graag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:18

daar heb je gelijk mee, maar ook dat drinken is eigen keuze..
ik persoonlijk ben gene feestbeest, maar moet er niet aan denken om voor mijn 18e al een kind te hebben, nu ben ik nog lekker vrij om te gaan en te staan waar ik wil, kan aan mijn toekomst werken zonder dat ik met het probleem zit van: ''maar ik heb een baby en de oppas kan niet!!''

met een kindje kan je niet meer overal heen en alles doen wat je wilt, daarbij kosten ze enorm veel geld.. kijk oppas kan mijn moeder wel doen in nood maar toch, ik kan het kind niet alleen maar bij haar dumpen omdat ik zelf naar school moet en naar de paardjes... en eens in de zoveel tijd ook wel een keer naar de bioscoop wil of een evenement ofzo..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-06 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:18

hoe kan iemand van 13 jaar, nu zeggen ik heb van het leven genoten. Ze zit immers met een baby die haar aandacht voor 1000% op eist. IK zou zeggen, eerst genieten, zorgen dat je je boeltje op het droge heb. En dan eens denken aan een kindje. Een kind met kind, nee dat vind ik persoonlijk niet mogen. Stel dat je een huibaby krijgt (heb er eentje gehad, weer er alles van) dat is op je 24 ste al moeilijk. Laat staan zo,n huppel van net 13. Je kan er geen baterijen uit halen hoor!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:42

Ja maar 13 en 18 vind ik wel een heel verschil, bovendien kan je ook van het leven genieten mét kind.
Je leeft toch niet alleen nog maar voor je kinderen op t moment dat je ze krijgt?

Maar goed, gelukkig denken mijn vriend en ik hier hetzelfde over en zien wij het niet als vergallen van ons leven.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:50

met 18 heb ik ook geen problemen, maar alles wat onder de 16 komt wel.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:51

Ik denk dat eht er ook heel erg aan ligt hoe de persoon zélf is.
Kijk,ik ben dan 18(bijna 19),maar ik ben geestelijk veel verder dan bijvoorbeeld mijn zus van 22.
Ik voel mezelf veel volwassener,woonde samen op mijn 16e,
en moest vroeg mijn eigen boontjes doppen.
Het was een moeilijke tijd in het begin,maar ik ben nu des te blijer dat ik er van geleert heb.
Ik verwacht ook ons eerste kindje in maart.

Het enige wat ik er nog even bij wou zeggen:
Doe Astjeblieft niet allemaal alsof iedereen er bewust voor kiest.
Mensen snappen niet hoe snel een ongelukje er is.
Zo ben ik al 5 jaar braaf aan de pil,nooit rare dingen gedaan,en toch zwanger.
Veel mensen blíjven dan maar excuses zoeken:
'je hebt vast de pil niet goed gebruikt,je hebt vast diaree gehad' en andere excuses.
Als dan blijkt dat het écht een ongeluk was,krijg je het volgende:
'dan moet je maar met condoom vrijen'
Maar laten we eerlijk zijn,wie vrijd er nog standaart elke keer met een condoom,als je al drie jaar een relatie hebt?
Ik niet.

En jong moeder worden wordt nu een beetje afgeschildert alsof je dan niet kunt genieten.
En ergens een opmerking in de trant van:
'Een 18jarige zit dan met de handen in het haar en weet totaal niet wat ze ermee moet..'
Maar ik blijf erbij dat als je voor het eerst moeder wordt (al ben je 50jaar)...het blijft de eerste keer,en daar moet je van leren.

13 vindt ik persoonlijk ook jong,maar ook daarover moet men niet te snel oordelen.
Het kan heel pijnlijk zijn voor mensen als jij van te voren wel weet hoe het zit,en hoe fout het wel niet is.
Dit terwijl je misschien het hele verhaal niet weet,en zo mensen pijn kan doen.
Je weet niet wat er gebeurt is,dus óf vraag eht gewoon rechtstreeks en eerlijk,óf houd je mond erover.
Het is heel makkelijk over anderen te oordelen,maar wat als het JOU nou eens overkwam?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:54

ik was 19 toen mijn zoon werd geboren .... Een vriendin van mij was 15 toen ze zwanger werd 16 toen ze ging bevallen ze doet t goed hoor maar zelf vindt ik dat te jong..naar ja ligt ook aan levenservaring hoe volwassen je bent,, en echt die vriendin doet het goed maar zegt ze i kzal het niet aan iedereen aanraden:)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:55

Ik was 25 toen Sebastiaan geboren werd en 28 toen Sander kwam. Dat vindt ik een mooie leeftijd om kinderen te krijgen. De oudste is nu 16 dus nog een paar jaar en ze gaan op eigen benen. Dan heb je weer meer tijd voor jezelf . Niet dat ik dat nu niet heb hoor . Maar als je toch laat moeder wordt , zeg maar tegen je 40ste , dan heb je bijna AOW als de kinderen de deur uit gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:59

Tja wat is jong?
23 vind ik persoonlijk niet echt jong, immers je lichaam is erop gebouwd om op je 21ste je eerste kind te baren. Genetisch gezien is dat de ideaalste leeftijd.
Ik ben nu 21, maar ik wacht er nog wel even mee: jaarje of 25 vind ik een mooie leeftijd: studie voltooid en hopelijk aan het werk Lachen
Mijn moeder was 41 toen ze mij kreeg, 'volgens de gyn kon ze absoluut niet meer in verwachting raken ivm eierstok en baarmoeder problemen. Kans was 1 op de 100000 dat ik geboren zou worden... ik was dus die ene Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:00

overgins heb ik wel een 16 jaar oudere broer en een 14 jaar oudere zus Knipoog Mijn zus was op haar 29ste voor het eerst mama en mijn 34 jarige schoonzus kan (gelukkig) niet zwanger raken.

Bibya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:03

hoi

ook ik ben een jonge moeder. Ik ben nu 20 en heb een zoontje van 12 en een halve week.

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:07

Mijn moeder was 19 toen ze zwanger werd, en 20 toen ze mij kreeg Lachen

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:27

Waarom heeft iedereen het over "het kost ook geld kinderen..blablabla". Natuurlijk kost het geld, maar denk eens om het geestelijke aspect! Ik ben van mening dat als jij zelf mentaal nog niet genoeg ontwikkeld bent, je een kind niet goed kan opvoeden. En 'kinderen' van 16 en zelfs van 18 zijn mééstal nog lang niet genoeg ontwikkeld en volwassen.

Je kunt op jonge leeftijd wel zwanger worden, maar ben je echt in staat een kind goed op te voeden? Een kind is een onbeschreven blad als het uit je is gekomen en dat blad ga jij beschrijven. Zou je blij zijn als je kind later problemen krijgt omdat jij eigenlijk te jong en te onontwikkeld was om een kind op te voeden? Ik zou me verschrikkelijk schuldig voelen!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:49

Hier nog een jonge moeder. Ik was 21 toen ik mijn zoon kreeg nu is hij 16
Op het schoolplein vroeger was ik de jongste moeder.
En nu merk ik dat ik zijn leeftijdsfase goed begrijp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:04

@ een paar mensen, met 42 jaar je eerste kind krijgen vind ik idd maf Lachen Ik weet dat er bij hun geen medische achtergrond oid was, maar dat ze gewoon er eerder nog geen zin in hadden. Ook was dat kind niet gepland, eerder een welkom 'ongelukje' Lachen Dat een ander gelukkig met oude of jonge of normale of whatever ouders, hartstikke fijn, geen problemen mee Lachen Maar op je 42 aan je eerste kinderen beginnen vind ik gewoon maf. Het is zo oud, en ik heb het idee dat ze dan zo ver van de kinderen afstaan, gevoelsmatig (inlevingsvermogen) gezien. Plus als je kinderen in de puber of jongvolwassen leeftijd komen, heb je een stel half bejaarde ouders. Ik heb dat gezien bij een klasgenoot van me, en die werd enorm ouderwets opgevoed.

Jonge ouders, of voor je 35e ouder worden hebben imo toch wat meer voor op mensen die echt op latere leeftijd eraan beginnen. En een ieder moet zelf weten wat die doet of gedaan is, zolang die er mee gelukkig is. Want daar draait het om.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:35

BeLoVeD schreef:
Waarom heeft iedereen het over "het kost ook geld kinderen..blablabla". Natuurlijk kost het geld, maar denk eens om het geestelijke aspect! Ik ben van mening dat als jij zelf mentaal nog niet genoeg ontwikkeld bent, je een kind niet goed kan opvoeden. En 'kinderen' van 16 en zelfs van 18 zijn mééstal nog lang niet genoeg ontwikkeld en volwassen.

Je kunt op jonge leeftijd wel zwanger worden, maar ben je echt in staat een kind goed op te voeden? Een kind is een onbeschreven blad als het uit je is gekomen en dat blad ga jij beschrijven. Zou je blij zijn als je kind later problemen krijgt omdat jij eigenlijk te jong en te onontwikkeld was om een kind op te voeden? Ik zou me verschrikkelijk schuldig voelen!

En wie ben jij om daarover te oordelen? Ik weet zelf dat ik dat heel goed kan en opvoeden heeft niet zo veel met leeftijd te maken ik ken genoeg ouders die een stel onopgevoede krengen hebben.
Joycekuh (geen idee of ik de naam zo goed schrijf trouwens) heeft wat ik uit de verhaal hoor ook een goed opgevoed kind en zij was 16 toen ze moeder werd.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:47

Charos schreef:
BeLoVeD schreef:

En wie ben jij om daarover te oordelen? Ik weet zelf dat ik dat heel goed kan en opvoeden heeft niet zo veel met leeftijd te maken ik ken genoeg ouders die een stel onopgevoede krengen hebben.
Joycekuh (geen idee of ik de naam zo goed schrijf trouwens) heeft wat ik uit de verhaal hoor ook een goed opgevoed kind en zij was 16 toen ze moeder werd.

'Onopgevoede krengen' is iets heel anders dan kinderen die later door hun opvoeding gigantische problemen krijgen. En je hebt mij niet horen praten over ALLE jonge ouders. Ik heb het over jonge mensen die mentaal nog niet genoeg ontwikkeld zijn! Ik ken daar genoeg voorbeelden van, heb in de kinderopvang gewerkt. Daar waren kinderen van 1,5 die door hun opvoeding al problemen hadden! Ik doelde niet op jou met mijn mening, maar blijkbaar voel jij je wel aangesproken.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:52

ik was 24 toen ik jayne kreeg....(nog maar net want ik was op mijn verjaardag uitgerekend)
nu is mijn dochter 6...
ik weet nog goed dat ook ik me een pup voelde tussen al die oudere en doorgewaterde moeders....
terwijl ik toch nog helemaal niet zo heel jong was ?
ik denk dat het komt omdat ik heel jong oog... ze vroegen toen ik zwanger was op vakantie nog of ik ook mee wilde doen met kinderbowlen hahahaha leuk hoor... sta je daar met je dikke toeter ding dong...let is op ? Clown

verder vind ik dat sommige jongere moeders beter met hun kind omgaan dan oudere moeders... ik heb dit in mijn omgeving meerdere malen mee gemaakt....
zo was mijn vriendin 17 toen ze haar zoontje kreeg en geloof me nu ze jaren later van de derde is bevallen doet ze het nog altyd even netjes...ik heb echt bij veel ouderen de toewijding nog moeten missen die zij aan haar kids geeft !

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:56

BeLoVeD schreef:
'Onopgevoede krengen' is iets heel anders dan kinderen die later door hun opvoeding gigantische problemen krijgen. En je hebt mij niet horen praten over ALLE jonge ouders. Ik heb het over jonge mensen die mentaal nog niet genoeg ontwikkeld zijn! Ik ken daar genoeg voorbeelden van, heb in de kinderopvang gewerkt. Daar waren kinderen van 1,5 die door hun opvoeding al problemen hadden! Ik doelde niet op jou met mijn mening, maar blijkbaar voel jij je wel aangesproken.

Ja ik voelde me inderdaad aangesproken door dit stukje:

Citaat:
En 'kinderen' van 16 en zelfs van 18 zijn mééstal nog lang niet genoeg ontwikkeld en volwassen.

Ik ben dus 18, inderdaad nog erg jong, maar ik weet zeker (oke natuurlijk nooit 100%, maar zeker 99%) dat het in mijn geval helemaal goed komt.