voor eens en altijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaduuh

Re: voor eens en altijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:55

ikke24 schreef:
Ik heb in het topci van Lotte002 'wat vinden jullie' ook al een opmerking gemaakt.
Ze schrijft echt zo kinderachtig, ik kan me daar echt om ergeren. Oké ik zal ook niet altijd goed nederlands schrijven, maar ik doe het niet extra.
Ze verwisselen de s voor de z, of juist andersom. Alles verkleinen met tjuh....Ik kan nog wel even doorgaan. Erger me er in ieder geval groen en geel aan Haha!

Ik denk niet dat een topic is om andere bokkers zwart te gaan maken. Dat ziet iedereen vanzelf wel.

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:00

Nou dat was ook helemaal niet mijn bedoeling. Mijn frustraties kwamen gewoon weer even boven. Ik zeg overigens ook niet dat zij de enige hier op Bokt is! Kom op, je niet zo snel aangevallen voelen Ach gut

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:01

Gewone spelfouten storen me niet eens zo heel veel. Ik ben zelf ook dyslectisch, en schrijf ook niet foutloos, ik doe mijn best, en haal alle tikfouten er meestal wel uit, maar spellingsfouten zijn er moeilijker uit te halen (voor mij dan).

Het verschil tussen iemand die spelfouten maakt (evt dyslectisch is) en iemand die gewoon onleesbaar msntaal of whatever schrijft is héél groot! Dat laatste irriteert me mateloos!

Dus als je dyslectisch bent moet je je niet meteen zo aangevallen voelen, lekker belangrijk dat anderen zeuren over je spelling, je weet zelf dat je niet beter kan, toch? Daar erger ik me persoonlijk meer aan dan aan de spelfouten zelf. Ook lijkt het soms 'in' te zijn om maar gewoon te roepen dat je dyslectisch bent, als je eigenlijk gewoon lui bent en de regels niet wilt leren/toepassen.

Het is handig om de regels nog even op bokt te hebben staan, kan iedereen even 'spieken' *LOL*

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:05

ikke24 schreef:
Nou dat was ook helemaal niet mijn bedoeling. Mijn frustraties kwamen gewoon weer even boven. Ik zeg overigens ook niet dat zij de enige hier op Bokt is! Kom op, je niet zo snel aangevallen voelen Ach gut

Ik voel me absoluut niet aangevallen, maar vind het een beetje raar als je namen gaat noemen.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:40

Langs en naast, ook een leuke! (die doe ik zelf vaak fout, maar dan tijdens het spreken Tong uitsteken)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 23:08

Een spelfout maken we allemaal weleens, weinig mensen die daar een probleem van maken. Maar sommige posts zijn ronduit genant.

Dyslexie is gewoon een heel ander verhaal. Ik ken best een paar mensen met dyslexie, die hebben bijna allemaal iets van *ja, als het snel moet moet het snel en dan zal het aan mijn reet roesten of het correct geschreven is* maar zij doen het grootste deel van de tijd zeker wel hun best om fatsoelijk te schrijven. En dat is wat bij de mensen die die onleesbare, tergende, tenenkrommende posts schrijven duidelijk niet het geval!
(zelf heb ik er geen idee van wanneer iets 1 woord is of eigenlijk toch 2. Echt geen benul!)

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:20

Annelies, hoe zit het dan met leestekens?
Kun je dat misschien ook eens uitleggen?
Een groot aantal mensen schijnt daar ook moeite mee te hebben.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:25

Hahahahahahaha delerium ik vind (dubbel t op het eind toch?) jouw onderschrift helemaal geweldig Haha!

Ik heb zelf niet zoveel last van de spelfouten, per ongeluk of expres gemaakt, valt me alleen de laatste tijd op dat je in veel topics dingen tegenkomt als wagt (wacht), licht als het ligt moet zijn en ligt als het licht moet zijn, zach (zag) en zagjes (zachtjes).
Misschien dat het wel zo handig zou zijn om daar een lijstje van te maken, zodat iedereen de juiste gebruikt want afentoe raak ik er helemaal van in de war hoor Haha!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 01:14

En het verschil tussen 'is' en 'eens' is ook niet iedereen duidelijk...

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:12

Jaduuh schreef:
Mareska schreef:
Daarentegen Knipoog

Jammer dat de Nederlandse taal nog tig regeltjes en uitzonderingen meer heeft dan hier nu worden genoemd Nagelbijten / Gniffelen.

Verdorie. Ik zat al te twijfelen. Clown

[edit]
Of wat dacht je van: 'Ik ben groter als haar' of 'Ik ben even groot als jouw'.
Het moet zijn: 'Ik ben groter dan zij (is)' en 'Ik ben even groot als jij (bent)'.

Maar tegenwoordig mag beide volgens mij. Nagelbijten / Gniffelen Toch blijf ik me er aan irriteren.

Hier hetzelfde. Tegenwoordig mag het nog steeds niet allebei en ik verbeter mensen ook continue als ze deze fout maken. Waar ik zelf echt ontzettend vaak de fout mee in ga is dit: Hun hebben een nieuwe hond... ALTIJD hun! En dan komt m'n vriend: Sophie, het is ZIJ! Oeps Haha!

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:38

Duivel Ach, ik heb geen dyslexie (of disleksie, zoals ik wel eens tegenkom) maar ik ben geen ster in Nederlands. Nog nooit geweest ook. Maak ook veel grammaticale fouten. Weet vaak ook niet zeker hoe je iets spelt, maar ik probeer het wel altijd (eventueel met word erbij).

De ch - g foutjes, tja daar erger ik me aan. Maar ik zie wel eens woorden voorbij komen ???? waarvan ik niet kan vermoeden wat er nu werkelijk bedoeld wordt.

Ik zie (en daar erger ik me ook aan) vaak neit staan in plaats van niet. En al die verkleinwoordjes (vreselijk).

Maar mijn ergste ergernis (ook ergenis is hier niet toegestaan voor zover ik weet) is toch nog wel de ..... en ,,,,,, en vooral de hoofdletters die worden vergeten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:51

Ik vond laatst ergens (op een ander forum) het woord ´senuappig´

Zelfs bij een toespeling van mij daarop dat ik niet begreep wat die ander bedoelde werd gewoon zonder blikken of blozen de zin uitgelegd!! Haha!

Iemand enig idee wat diegene waarschijnlijk bedoelde, zin om te raden?!? Cool

Antwoord: zenuwachtig Knipoog

En bij de weg, hier hebben we het over een zeker te weten volwassen iemand Lachen Hoe bedoel je, geen moeite in Nederlands willen steken.. Sorry hoor, maar al je zo´n eigen taal hebt ontwikkeld lijkt het mij niets anders dan normaal dat je even een handje hulp vraagt aan Word Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:53

Senuappig kan ik me nog wel voorstellen. Ik gebruik soms zenuwappig ipv zenuwachtig.
En dat verdraai je tot senuappig.

Erg logisch toch *LOL* Tong uitsteken Scheve mond

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:04

haha, stom zeg dat ik dat niet in één keer had bedacht.. Bloos

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:10

wat mij opvalt (en stoort) is dat als je mensen op hun typ gedrag wijst, ze gelijk maar met dislectie beginnen te smijten.
Of van te voren al: let niet op mijn schrijven, ik ben dislecties.
Ineens is half bokt dislecties, waardoor de mensen die écht dislecties zijn niet geloofd worden

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:35

stef schreef:
wat mij opvalt (en stoort) is dat als je mensen op hun typ gedrag wijst, ze gelijk maar met dislectie beginnen te smijten.
Of van te voren al: let niet op mijn schrijven, ik ben dislecties.
Ineens is half bokt dislecties, waardoor de mensen die écht dislecties zijn niet geloofd worden

AMEN, goed gezegd. Mss kan het bij de echte dyslexie mensen onder hun boktnaam worden vermeld. (net zoals je wel eens bokt mama's ziet Knipoog )

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:37

dys·lexie (de ~ (v.))
1 woordblindheid

dys·lec·tisch (bn.)
1 woordblind

Ik heb dyslexie.
Ik ben dyslectisch.

De juiste spelling.

En ik ben niet dyslectisch maar ik ben doof. En omdat ik de gesproken taal niet versta, heb ik heel veel moeite met de lidwoorden. Ik gebruik om te communiceren NGT(NederlandseGebarenTaal) en met NGT gebruik je dus geen lidwoorden.

@Inge81. En dan moet er onder mijn naam DOOF komen? Ik heb echt geen problemen met mijn doofheid maar om doof onder mijn naam te laten zetten vind ik beetje te ver gaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:38

inge81 schreef:
[

AMEN, goed gezegd. Mss kan het bij de echte dyslexie mensen onder hun boktnaam worden vermeld. (net zoals je wel eens bokt mama's ziet Knipoog )
[/quote]

En hoeveel vullen dat dan naar waarheid in??

Hoe kun je controleren dat dat niet uit luiheid wordt geschreven????

Mensen met echte dyslexi willen er zo min mogelijk voor uit komen, denk uit schaamte,.
En die doen 3x zo hard hun best om het goed te doen dan anderen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:42

Citaat:
dys·lexie (de ~ (v.))
1 woordblindheid

dys·lec·tisch (bn.)
1 woordblind

Ik heb dyslexie.
Ik ben dyslectisch.

Ook eigenlijk een beetje kromme spellingswijze nietwaar???

Geen touw aan vast te knopen, en ik heb jkaren dyslectie geschreven, omdat het zo in een hulpboek voor ouders stond.
Moet ik nu ook zeggen wat dom of is sommige fouten maken gewoon menselijk.?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:45

MoonChloe schreef:
@Inge81. En dan moet er onder mijn naam DOOF komen? Ik heb echt geen problemen met mijn doofheid maar om doof onder mijn naam te laten zetten vind ik beetje te ver gaan.

Ja, laten we bij iedereen de afwijkingen neerzetten. Dan mag er bij mij bij 'pas op, slechte ogen - ziet niet altijd alles even scherp aankomen'. Haha!

Nee, dat dyslectisch hoeft er van mij niet onder. Ging de discussie ook niet over, wel over slordig/te nonchalant taalgebruik.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:46

Ik weet niet hoe lang het al zo is maar ik heb altijd geweten dat er een X in de woord zit *LOL*
Maar ik ken veel mensen die dyslectie spellen met een C. In ieder geval zegt Van Dale dat het niet goed is. (maar ik snap wel wat de woord is Haha! )

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:50

Sfiejj schreef:
Jaduuh schreef:
Verdorie. Ik zat al te twijfelen. Clown

[edit]
Of wat dacht je van: 'Ik ben groter als haar' of 'Ik ben even groot als jouw'.
Het moet zijn: 'Ik ben groter dan zij (is)' en 'Ik ben even groot als jij (bent)'.

Maar tegenwoordig mag beide volgens mij. Nagelbijten / Gniffelen Toch blijf ik me er aan irriteren.

Hier hetzelfde. Tegenwoordig mag het nog steeds niet allebei en ik verbeter mensen ook continue als ze deze fout maken. Waar ik zelf echt ontzettend vaak de fout mee in ga is dit: Hun hebben een nieuwe hond... ALTIJD hun! En dan komt m'n vriend: Sophie, het is ZIJ! Oeps Haha!

Ja inderdaad, dat zeg ik ook áltijd fout. Pas heeft m'n leraar me een weekend lang lopen verbeteren, nou je wilt niet weten hoe vaak ik het fout zei. Dan verbetert hij het en nog geen 10 minuten later zeg ik het wéér fout. Scheve mond

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:31

Hilli schreef:

Nee, dat dyslectisch hoeft er van mij niet onder. Ging de discussie ook niet over, wel over slordig/te nonchalant taalgebruik.

Indirect toch wel, aangezien mensen misbruik van een ziekte/afwijking maken omdat ze zelf te lam zijn om normaal taalgebruik te gebruiken.
Foutjes kunnen, en daar doe ik ook helemaal niet moeilijk over.
Laatst moest ik echt lachen om een meisje dat moeite had met het bereiden van haar pony Knipoog
Nouja, zoiets dat kan gewoon, als ze moeite had gehad met haar ponytjuh had ik het wat anders gevonden
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 18-07-06 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:04

Soms moet je inderdaad 4x een woord/zin lezen voordat je weet wat er staat. Vind jij en jij vindt is ook heel moeilijk.... Haha!

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:10

Er is gewoon een duidelijk verschil tussen 'per ongeluk foute woorden' en 'expres foute wooden', dát irriteerd me.