Wat vinden jullie nou van het scheldwoord.............

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mzz_emmatje

Re: Wat vinden jullie nou van het scheldwoord.............

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:32

Ik kan het woord niet uitstaan!
Misschien omdat ik veel mensen ken die het hebben/hadden..
Mensen moeten maar eens nadenken wat ze zeggen,
zeg maar iets anders,, waar je mensen geen pijn mee doet!

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:40

Loontjuh schreef:
Nu krijg ik misschien half bokt over me heen, maar goed...
Ik krijg zelf persoonlijk vaak de kriebels van mensen die zich heel erg druk maken om het gebruik van het woord kanker. En dan heb ik het dus niet over het feit dat je je er aan kan irriteren, of het feit dat je er eens wat van zegt. Maar vooral als men er echt van overstuur raakt.
Ik snap niet waarom iedereen (en dan bedoel ik de mensheid in het algemeen) bijna alles zo persoonlijk opvat en op zichzelf betrekt.

Mijn vader is overleden aan kanker, mijn oma, mijn tante en nog meer kennissen en vrienden. Ik heb zelfs een ex-vriendje die kanker heeft gehad (en gelukkig is genezen). Toch gebruik ik het woord kanker wel eens. Het is meer een soort stopwoordje geworden. Net zoals appelflap voor mensen een soort stopwoordje is. Ik snap ook niet dat mensen zich daar over kunnen opwinden, maar er zijn wel degelijk mensen die dat doen. En dan heb ik het nog niet over woorden als poedersuiker, jezus, paasei, etc.

Oké, als iemand meerdere malen achter elkaar bv het woord kanker herhaalt zou ik het ook irritant en vervelend vinden en ik vind dat dat niet kan. Maar af en toe dat het er eens uitfloept... Ik denk dat je op een bepaald moment moet accepteren dat dit 'normaal' (tja, wat is normaal, maar goed dat is een ander verhaal) wordt. Ik denk dat er vroeger met het woord appelflap hetzelfde was, maar tegenwoordig is dat ook 'geaccepteerd'.

Jij zegt eigenlijk precies wat ik ook wou zeggen maar niet zogoed kon verwoorden.

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:48

IKKE was vrijdag OOK in walibi Haha!
er ware idd veel schoolbussen/groepen Bloos

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:49

ik weet dat het verkeerd is om met het woord te schelden. .maar zelf doe ik het ook dagelijks.. Bloos
het gaat automatisch.. iedereen hier bijna doet het... maar vooral bij ons hier in Den Haag is het bijna een gewoonte geloof ik....

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:56

ik maak me er niet zo druk om hoor..
Sommige zie ik hier zeggen:
VRESELIJK!!!!
njaa..This iig hetzelfde als Tyfus..
Maar mensen vinden het meer normaal dat je met tyfus scheld dan dat je met kanker scheld :S
Niet dat mensen het normaal vinden als je tyfus zegt, maar kinderen vinden dat wel een gewoon normaal scheld woord maar kanker niet..

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:06

grappig dat jou t ook opgevallen is.. Ik was donderdag in walibi en alleen maar buitenlanders en het woord kanker gehoord. ( en nee nu ben ik niet gelijk tegen buitenlanders ik zeg alleen dat het me opviel )

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:25

Dat valt iid ook op

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:46

ik heb maar 1 tip:
NEEM HET MET EEN KORREL ZOUT!!!

en niet gelijk zeggen dat ik niet weet waar ik het over heb, want dat weet ik maar al te goed...
maar inderdaad, waarom mag je dan wel gewoon t*ring en t*fus enzo zeggen...
daar gingen mensen ook hartstikke dood aan, en was ook een lange lijdensweg...

als iemand mij uitmaakt voor prutsmuts, en diegene staat dichtbij, dan zal ik mij er niet van weerhouden om als ik er zin in heb, diegene een klap te geven...
ben absoluut niet gewelddadig, maar dan deins ik er niet voor terug.

mijn buurman is overleden aan kanker, en mijn buurmeisje heeft tot een aantal jaar geleden geroepen nooit met kanker te schelden, nou, ik hoor het regelmatig uit haar mond komen... te pas en te onpas...
en ook ik neem het met een korrel zout, trek me er niets meer van aan...
boeie, laat ze lekker in hun eigen sh*t zakken!

Danah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:47

mijn tante en oma zijn gestorven aan kanker en een oom is ervan genezen. iedereen kent wel iemand die kanker heeft of heeft gehad of eraan is overleden. het is zo´n nare ziekte met grote impact op de naasten van iemand met kanker en natuurlijk op die persoon zelf. ik vind het ontzettend dom dat mensen de hele dag door om iets onbenulligs ´kankerditkankerdat´gaan liggen roepen. ze hebben geen idee hoe kwetsend dit kan zijn en hoe onrespectvol ze bezig zijn.

lange zin, maar duidelijk, ik vind het belachelijk! Boos!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:51

ikzit in den haag op school, enige waat ik de heledag hoor is Kanker mooit, kanker lelijk, kanker lekkere snoepjes, kanker zus, kanker, die kankertas is echt kanker mooi

Ik vind het echt een verschrikkelijke ziekte, het heeft mijn opa gebroken (letterlijk en figuurlijk), ik ben in de klas ook de gene die vraagt of het iets minder kan.
Gelukkig heb ik veel sociale klasgenoten die nu (gelukkig) zijn overgestapt op kaasschaaf (slaat nergens op, maar het is wel een goede vervanger).

doemaarwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:53

Ik haat het woord wat hebben ze er nou aaan om met kanker te spotten . :S ik snap sommige mensen niet hoor

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:01

ik had net een enorm antwoord geschreven in het andere toppic en dat werd gesloten. Zucht diep en begint aan een nieuw antwoord.

elisatjj schreef:
Loontjuh schreef:
Ik krijg zelf persoonlijk vaak de kriebels van mensen die zich heel erg druk maken om het gebruik van het woord kanker. En dan heb ik het dus niet over het feit dat je je er aan kan irriteren, of het feit dat je er eens wat van zegt. Maar vooral als men er echt van overstuur raakt.
Ik snap niet waarom iedereen (en dan bedoel ik de mensheid in het algemeen) bijna alles zo persoonlijk opvat en op zichzelf betrekt.

Mijn vader is overleden aan kanker, mijn oma, mijn tante en nog meer kennissen en vrienden. Ik heb zelfs een ex-vriendje die kanker heeft gehad (en gelukkig is genezen). Toch gebruik ik het woord kanker wel eens. Het is meer een soort stopwoordje geworden. Net zoals appelflap voor mensen een soort stopwoordje is. Ik snap ook niet dat mensen zich daar over kunnen opwinden, maar er zijn wel degelijk mensen die dat doen. En dan heb ik het nog niet over woorden als poedersuiker, jezus, paasei, etc.

Oké, als iemand meerdere malen achter elkaar bv het woord kanker herhaalt zou ik het ook irritant en vervelend vinden en ik vind dat dat niet kan. Maar af en toe dat het er eens uitfloept... Ik denk dat je op een bepaald moment moet accepteren dat dit 'normaal' (tja, wat is normaal, maar goed dat is een ander verhaal) wordt. Ik denk dat er vroeger met het woord appelflap hetzelfde was, maar tegenwoordig is dat ook 'geaccepteerd'.

Jij zegt eigenlijk precies wat ik ook wou zeggen maar niet zogoed kon verwoorden.

Het gaat er niet om met welke gedachte jij met het woord kanker scheld. Het gaat er vooral om wat er achter het woord kanker gedacht woord door anderen mensen. Mijn vader is aan kanker overleden en toen hij pas overleden was hoord ik het. Waar het ook gezegt werd. Zonder in huilen uit te barsten of me diep gekwetst te voelen hoorde ik het en had het een soort invloed. Wat voor jou een gewoon stopwoordje is, kan voor een ander iets zijn waar hij/zij zich enorm aan stoort.
Zo vertelde in een ander toppic een meisje dat ze na de dood van haar broertje het woordje 'dood' duidelijker hoorde:

loveleandro schreef:
mah ik vind het ook ontzettend rot om te horen..
nadat mijn broer is overleden heb ik ook ontzettende moeite met het woordje 'dood' khoor ineens iedereen het zeggen en vind het erg moeiluk...
zo kunnen van die kleine woordjes ontzettend veel pijn doen.. en het hoeft nog niet eens dat degene die het zegt het bewust doet..

Hier is het mee te vergelijken denk ik.

loontjuh schreef:
sjemie schreef:
Loontjuh, ik weet niet of het bij iedereen zo is, maar bij mij is het niet een kwestie van het me persoonlijk aantrekken.
Ik vind het gewoon écht respectloos.
Mensen leiden vreselijk door die ziekte, en dan gooien mensen er maar gewoon mee naar iedereen alsof het niks is.
Dát is wat mij eraan stoort.

En dan zeg ik: get over it. Dat klinkt misschien wat hard, maar zoals ik mezelf al quotte, het woord tyfus bijvoorbeeld wordt ook in overvloeden gebruikt. Nu is het misschien geen recente ziekte meer, maar het zou me niets verbazen dat men dat woord op deze manier begon te gebruiken ten tijde dat het wel een recente ziekte was.
En zo kun je het ook over GVD hebben.

Wat jij beweert is dat we het woord kanker wel kunnen gebruiken, omdat we de woorden GVD en tyfus ook gebruiken. Des te meer omdat Tyfus waarschijnlijk ook in gebruik is genomen toen die ziekte op een hoogtepunt was. Ik vind dat een beetje een raar argument. Niet dat schelden met Tyfus of GVD niet erg is, maar omdat we niet heel de wereld in een keer kunnen verbeteren is beginnen met mensen bewust maken van het schelden met Kanker een begin.
Hypocriet misschien, maar met Kanker schelden heeft op mij een grotere inpact dan Tyfus of GVD. Ik denk dat dat gewoon meer van deze tijd is, dus dat daar nu over gediscuseert word.

Twee vriendinnen en ik hebben ooit een soort weddenschap gehouden. Het duurde ongeveer twee maanden denk ik. We mochten in die periode niet schelden met een ziekte of een bijbelstaffareel/persoon. Als we het toch deden kostte dat vijf cent per scheldwoord aan de andere twee (tien cent totaal dus). Dat kostte ons flink wat geld, maar maakte ons wel bewust. Hopeloos overdreven en we hadden het beter aan een goed doel kunnen geven. Toch werkte het. We werden door veel mensen voor gek versleten en iedereen keek raar op als we oppeens: 'ja dat kost vijf cent riepen' Toch vond ik het goed van ons. Ook nu we gestopt zijn.

Ik heb het toppic nog niet doorgelezen, dit antwoord was eigenlijk voor in het andere toppic (maar dan anders, want hij moest opnieuw geschreven worden) dus als ik oude koeien uit de sloot haal sorrie.

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 21:06

Kanker is toch meer een 'actuele' ziekte.. Tyfus toch niet? Dan is het toch al anders..

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:08

Mik_ schreef:
Margreet schreef:
Ik ben absoluut geen heilig boontje, heb niet zoveel problemen met vloeken en schelden eigenlijk, doe het zelf ook gerust wel eens. Maar er zijn grenzen en bij schelden met kanker ga je wat mij betreft wel flink over die grens heen.

Nou beter als dit kan ik het niet verwoorden!
Vanmiddag was ik dus zwemmen met een groepje van een man of 6. Dus wij naar zo'n vlot gezwommen weet je wel. Ik hang aan de zijkant, de andere 5 zaten op t vlot. In 't midden zo'n kereltje; JA KANKERR OP JOH. (tegen z'n vriendje)
Ik kwaad!!!! Ik; "Ben je helemaal lekker in je kop, rotkreng?"
Vrienden van mij meteen; laat nou maar. Jammer dat ze vergeten dat mijn oom 2 weken geleden aan kanker is overleden.. Humm, ja ik kan mezelf dan effe slecht inhouden.

deze ben ik vergeten te quoten. Ik ben het heel erg met Margreet eens Ja

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:27

Iriskee schreef:
Kanker is toch meer een 'actuele' ziekte.. Tyfus toch niet? Dan is het toch al anders..

kanker is in europese landen een actuele ziekte ja, tyfus is in niet europese landen nog steeds een actuele ziekte...
misschien werd er in de tijd dat hier nog veel tyfus voorkwam ook wel mee gescholden, weet je niet...
ben het dan ook absoluut niet met je eens dat dat anders is...

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:31

elisatjj schreef:
Loontjuh schreef:

Ik snap dat het een beladen woord is voor sommige mensen, daarom zeg ik het zelf ook bijna nooit, maar zelf heb ik ook een aantal mensen verloren aan kanker en als iemand ermee scheldt denk ik daar eigenlijk niet eens aan. 't Is meer van 'kun je geen gezelliger scheldwoord bedenken?'

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:37

Ik vind het absoluut niet kunnen
Ik scheld er absoluut nooit maar dan ook echt nooit mee, ik hoor het weleens op school, ik vraag me af, mens weetje wel wat je zegt...

Mijn opa is eraan gestorven...

Het is zo'n erge rotziekte

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:51

Fenn schreef:
ik had net een enorm antwoord geschreven in het andere toppic en dat werd gesloten. Zucht diep en begint aan een nieuw antwoord.

Het gaat er niet om met welke gedachte jij met het woord kanker scheld. Het gaat er vooral om wat er achter het woord kanker gedacht woord door anderen mensen. Mijn vader is aan kanker overleden en toen hij pas overleden was hoord ik het. Waar het ook gezegt werd. Zonder in huilen uit te barsten of me diep gekwetst te voelen hoorde ik het en had het een soort invloed. Wat voor jou een gewoon stopwoordje is, kan voor een ander iets zijn waar hij/zij zich enorm aan stoort.

Zoals je misschien ook wel hebt gelezen in mijn post welke jij gequote hebt is dat ook ik mensen heb verloren aan deze ziekte. Lees ook vooral niet over het feit in dat vaak kanker niet eens als scheldwoord wordt gebruikt (zie ook hiervoor mijn vorige quotes), maar meer als een soort stopwoordje. Ik zeg ook niet dat het goed is dat mensen het woord kanker te pas en te onpas gebruiken en ik zeg ook niet dat ik het daar mee eens ben dat deze mensen dat doen. Wat ik wél zeg is dat het zijn intrede doet in de Nederlands spreektaal. Het lijkt wel alsof men niet meer kan relativeren op het moment dat men er zelf mee in aanraking is gekomen. Dáár krijg ik de kriebels van.
Ik zeg het zelden, maar soms floept het er wel eens uit. Net als t*ring of k*t. (al gebruik ik de laatsten wel vaker dan het woord kanker)

Citaat:
Wat jij beweert is dat we het woord kanker wel kunnen gebruiken, omdat we de woorden GVD en tyfus ook gebruiken. Des te meer omdat Tyfus waarschijnlijk ook in gebruik is genomen toen die ziekte op een hoogtepunt was. Ik vind dat een beetje een raar argument. Niet dat schelden met Tyfus of GVD niet erg is, maar omdat we niet heel de wereld in een keer kunnen verbeteren is beginnen met mensen bewust maken van het schelden met Kanker een begin.
Hypocriet misschien, maar met Kanker schelden heeft op mij een grotere inpact dan Tyfus of GVD. Ik denk dat dat gewoon meer van deze tijd is, dus dat daar nu over gediscuseert word.

Twee vriendinnen en ik hebben ooit een soort weddenschap gehouden. Het duurde ongeveer twee maanden denk ik. We mochten in die periode niet schelden met een ziekte of een bijbelstaffareel/persoon. Als we het toch deden kostte dat vijf cent per scheldwoord aan de andere twee (tien cent totaal dus). Dat kostte ons flink wat geld, maar maakte ons wel bewust. Hopeloos overdreven en we hadden het beter aan een goed doel kunnen geven. Toch werkte het. We werden door veel mensen voor gek versleten en iedereen keek raar op als we oppeens: 'ja dat kost vijf cent riepen' Toch vond ik het goed van ons. Ook nu we gestopt zijn.

Ik heb het toppic nog niet doorgelezen, dit antwoord was eigenlijk voor in het andere toppic (maar dan anders, want hij moest opnieuw geschreven worden) dus als ik oude koeien uit de sloot haal sorrie.

Je legt mijn post verkeerd uit. Ik beweer niet dat je kanker kunt zeggen omdat we de woorden GVD en tyfus ook gebruiken. Het is denk ik iets menselijks en iets van een maatschappij, een samenleving, om op het moment dat dingen actueel zijn het op een manier te 'relativeren'. Men maakt bijvoorbeeld ook grappen als er een grote ramp is gebeurd, denk aan grappen over 9/11 etc. Ik denk dat het ook zo werkt met kanker.

Nogmaals: ik ben niet voor het gebruik van het woord kanker te pas en te onpas. Maar ik ben er ook niet tegen als het af en toe er eens tussendoor glipt. Ik kan me ook niet ergeren, gekwetst voelen, verdrietig worden, boos worden, of wat dan ook als men het woord gebruikt, want dan denk ik vaak: men weet niet waar hij/zij over praat (wanneer men het toewenst aan een ander) of men bedoelt het niet zodanig kwetsend naar een ander.
Relativeren noemen ze dat. Niet alles zo persoonlijk op jezelf betrekken.
Begrijp me goed: die actie van jou en je vriendinnen vind ik echt super. Het is denk ik ook goed, om je bewust te worden van wat je eigenlijk zo allemaal zegt. Maar ik maal er niet om als iemand eens het woord kanker gebruikt als het niet op een serieuze manier is.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:57

Loontjuh schreef:
Nogmaals: ik ben niet voor het gebruik van het woord kanker te pas en te onpas. Maar ik ben er ook niet tegen als het af en toe er eens tussendoor glipt. Ik kan me ook niet ergeren, gekwetst voelen, verdrietig worden, boos worden, of wat dan ook als men het woord gebruikt, want dan denk ik vaak: men weet niet waar hij/zij over praat (wanneer men het toewenst aan een ander) of men bedoelt het niet zodanig kwetsend naar een ander.
Relativeren noemen ze dat. Niet alles zo persoonlijk op jezelf betrekken.
Begrijp me goed: die actie van jou en je vriendinnen vind ik echt super. Het is denk ik ook goed, om je bewust te worden van wat je eigenlijk zo allemaal zegt. Maar ik maal er niet om als iemand eens het woord kanker gebruikt als het niet op een serieuze manier is.

oké, dan zitten we voor de rest ongeveer op dezelfde lijn denk ik. Bijna op dezelfde lijn.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:12

In mijn omgeving hoor je het heel erg. Het is me opgevallen dat het voornamelijk jongens zijn die dat woord gebruiken. Ik ben het met Loontjuh eens, maar ik stoor me er wel erg aan. Een beetje respect voor andere mensen moet er ook zijn.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:23

Ik gebruik het woord kanker zelf nóóit als scheldwoord, maar je hoort het inderdaad wel veel in je omgeving. Wat ik vooral raar vind is als het wordt gebruikt voor iets dat juist positief is, zo van, "kankerleuk", "kankergrappig", "kankerlekker" enz. Kijk, als je het nou voor iets gebruikt is dat even erg is als de ziekte kanker, tja ik weet niet of je het dan kwetsend kan noemen.
Maar volgens mij denkt niemand echt over de betekenis na, net zoals bij de meeste scheldwoorden, ik scheld ook zovaak met k*t zonder daarmee mijn eigen geslacht te willen discrimineren. Clown

RooszZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:28

Laatst toen mn vriendinnen en ik aan het zwemmen waren zei zo'n joch keihard (over iemand) WAT EEN KAAANKERLEIER EEJ! ik echt zo: PARDON? moet dat nou?!!! Hij: Moet je een tik? kom dan! Kom dan hier!

Jeetje, ik mag dr toch wel wat van zeggen? Hij was net zo oud als ik (denk ik Tong uitsteken)... 14 dus...

RooszZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:29

En een jongen uit me klas heeft in zn msnnaam staan: kkverbrand! dus ik zeg dr zo wat van hij meteen van jaaa je moet je er niks vanaantrekken en laat me gewoon! etc. etc. etc.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:36

Schelden doet iedereen, maar je moet wel weten tot hoever je daarmee kunt gaan. Het scheidingslijntje is heel dun en daarom moet je wel degelijk nadenken voordat je ook maar de moed hebt een scheldwoord in de mond te nemen.

Kanker als scheldwoord is echt not done. maak er dan k*t van, dat is veel meer geaccepteerd en is (voor de meeste mensen) niet pijnlijk. Er zijn zoveel mensen die met kanker te maken hebben, waarom zou je dan mensen er aan willen herrinneren? Want dat doet het onherroepelijk. Het is laf, onacceptabel, resectloos en iets waarvan ik ontzettend nijdig kan worden.

garfieldjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:37

Ik kan het m'n strot niet uit krijgen.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat als m'n moeder er niet aan overleden was,
dat ik er wel minder bij stil gestaan had dat het een woord is waar je niet mee moet schelden.
Niet dat ik er dan volop mee zou gaan schelden, maar missschien zou het er dan weleens uitfloepen..

k.u.t & tyfes enzo zeg ik dan wel weer.. Sigaar