Havo/vwo-leerlingen zijn juist vaak wat "achterbakser", je ziet daar ook vaak veel meer narigheid onderling.
Vmbo-leerlingen zijn eerlijker en directer, maar kunnen daardoor soms ook harder en onaardiger overkomen.
Persoonlijk houd ik wel van eerlijk en direct (ben ik zelf ook). Ik ga begin juni mijn eerste les geven aan een Havo/vwo-brugklas. (ben nl. eerstejaars geschiedenis) Ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen. Ik heb de klas al mogen observeren en het is wel een drukke (zoals zo'n beetje alle brugklassen

Ik denk overigens dat je als docent zijnde het beste streng maar rechtvaardig kunt zijn. Consequent zijn is ook erg belangrijk. Wat ik van mijn eigen schooltijd nog weet is dat als docenten streng maar rechtvaardig zijn, dat dat respect voor de docent dan vanzelf wel komt. Wat betreft de lesstof zelf, hoe leuker je het brengt, hoe beter

Wat ik van mezelf weet is dat ik wel een houding heb van "tot hier en niet verder, mij maak je niks wijs". Ik weet ook dat ik erg consequent ben, wel streng, maar toch ook erg rechtvaardig.
Ik verwacht eigenlijk geen moeilijkheden, als ik even mijn best doe moet het lukken.
Wat betreft het straf geven, dat lijkt me wel vrij moeilijk. Niet zozeer het straffen zelf, maar meer, welke straf geef je