discussie: respect leerling-leerkracht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:29

VMBO leerlingen proberen vaak hun "domheid" (let op: aanhalingstekens, VMBO-leerlingen zijn vaak helemaal niet zo dom!) te compenseren door o.a. stoer gedrag te vertonen.
Havo/vwo-leerlingen zijn juist vaak wat "achterbakser", je ziet daar ook vaak veel meer narigheid onderling.
Vmbo-leerlingen zijn eerlijker en directer, maar kunnen daardoor soms ook harder en onaardiger overkomen.

Persoonlijk houd ik wel van eerlijk en direct (ben ik zelf ook). Ik ga begin juni mijn eerste les geven aan een Havo/vwo-brugklas. (ben nl. eerstejaars geschiedenis) Ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen. Ik heb de klas al mogen observeren en het is wel een drukke (zoals zo'n beetje alle brugklassen ), maar verder wel leuke klas. Heb er best zin in!

Ik denk overigens dat je als docent zijnde het beste streng maar rechtvaardig kunt zijn. Consequent zijn is ook erg belangrijk. Wat ik van mijn eigen schooltijd nog weet is dat als docenten streng maar rechtvaardig zijn, dat dat respect voor de docent dan vanzelf wel komt. Wat betreft de lesstof zelf, hoe leuker je het brengt, hoe beter

Wat ik van mezelf weet is dat ik wel een houding heb van "tot hier en niet verder, mij maak je niks wijs". Ik weet ook dat ik erg consequent ben, wel streng, maar toch ook erg rechtvaardig.
Ik verwacht eigenlijk geen moeilijkheden, als ik even mijn best doe moet het lukken.
Wat betreft het straf geven, dat lijkt me wel vrij moeilijk. Niet zozeer het straffen zelf, maar meer, welke straf geef je

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:31

Nerwen schreef:
VMBO leerlingen proberen vaak hun "domheid" (let op: aanhalingstekens, VMBO-leerlingen zijn vaak helemaal niet zo dom!) te compenseren door o.a. stoer gedrag te vertonen.
Havo/vwo-leerlingen zijn juist vaak wat "achterbakser", je ziet daar ook vaak veel meer narigheid onderling.
Vmbo-leerlingen zijn eerlijker en directer, maar kunnen daardoor soms ook harder en onaardiger overkomen.

Ik denk dat je daar volkomen gelijk in hebt, er zijn natuurlijk uitzonderingen ..
Ik weet niet hoe dat zit met dat 'achterbakse' bij de VMBO leerlingen, maar op het VWO/HAVO weet ik wel dat er nogal wat achterbakse dingen gebeuren.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:33

Ik denk dat respect van beide kanten moet komen en ik denk -persoonlijk- dat veel mensen (zowel leerkrachten als leerlingen) dat niet inzien.

Ik ben echt een geweest op de middelbare school en ik snap dat sommige mensen niet wisten wat ze met me aanmoesten, maar er is wel een leraar geweest die me heeft gegrepen. Was voor mij niet moeilijk om hem tot waanzin te drijven, aangezien meneer alcoholist is en ik ben opgegroeid met een alcoholist als vader. Die leraar heeft me dus zó hard gepakt dat ik op 3 plekken kneuzingen had, een flinke bos haar was uit m'n knar getrokken, horloge was kapot, neusbel was eruit geslagen en ik heb nog steeds een litteken op mijn hand, daar hij deze totaal had opengeragt.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:36

Quellian schreef:
Ik denk dat respect van beide kanten moet komen en ik denk -persoonlijk- dat veel mensen (zowel leerkrachten als leerlingen) dat niet inzien.

Ik ben echt een geweest op de middelbare school en ik snap dat sommige mensen niet wisten wat ze met me aanmoesten, maar er is wel een leraar geweest die me heeft gegrepen. Was voor mij niet moeilijk om hem tot waanzin te drijven, aangezien meneer alcoholist is en ik ben opgegroeid met een alcoholist als vader. Die leraar heeft me dus zó hard gepakt dat ik op 3 plekken kneuzingen had, een flinke bos haar was uit m'n knar getrokken, horloge was kapot, neusbel was eruit geslagen en ik heb nog steeds een litteken op mijn hand, daar hij deze totaal had opengeragt.

Ik weet niet hoelang dat geleden is. Maar vind dat toch wel héél erg, hoe vervelend een leerling ook mag zijn, vind niet dat je deze fysiek [en eigenlijk ook niet pshychisch ] mag aanvallen ..

Dreamer_S

Re: discussie: respect leerling-leerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:57

Je moet respect hebben voor de leerkracht maar hij ook voor jou.
ik heb een leerkracht en die stuurde mij er botweg uit vanwege niets, echt niets. hij heeft het gewoon niet op mij.

nu ging ik dus naar de conrector om mijn verhaal te doen (okee hij heeft mij daar erg vaak gezien, en vaak wel terecht) en het eerste wat hij zei was:

'wat moet jij nou weer hier'

dus ik mijn verhaal op rustige toon verteld, dat ik het niet helemaal terecht vond enzo.

en die man zei botweg in mijn gezicht dat ik mijn verhaal zo'n beetje voor niks heb staan te vertellen want leraren hebben toch altijd gelijk.

toen kwam die leraar binnen en die had mij opgeschreven als absent (terwijl hij mij er uit had gegooit) dus ik zag dat.
(Hij onderbrak met zijn briefje het gesprek tussen de conrector en mij)
en ik zei: Goh,waarom sta ik absent als je mij er zelf uit hebt gegooit?
(nou zei ik dat ook wel een beetje kattig, maar ik heb het hele jaar al problemen met die man)
hij: jaaaa en onderbreek mijn gesprek niet met meneer ***!
dus ik: ik stond hier eerst te praten hoor..
hij: en je hebt geen respect voor mij, je moet U zeggen bladiebla.
ik: nou sorry meneer, maar Ú heeft ook geen respect voor mij!

maar wat vinden jullie daar nou van? dat is toch ook oneerlijk,er word niet eens geluisterd naar wat ik zeg..

Leonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:01

Ik weet niet hoe het in de 2e en 3e graad zit (wij zitten in onze school maar alleen met de 1e graad), maar niemand hier zou het ook maar in zijn hoofd halen om tegen een leraar te schelden oid.
De 'relatie' tussen onze klas en onze leerkrachten is zeer goed. Wij hebben allemaal toffe leerkrachten waar wij goed mee kunnen babbelen, lachen, ed. Er gaat dan ook geen les voorbij zonder dat er een grapje wordt gemaakt.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:01

Tsja, dat vind ik dus ook het vervelende, je kunt het als leerling nóóit winnen van een leraar. Daarom let ik gewoon scherp op aanwijzingen [voor mij] dat ik gewonnen heb. Als dat zo is heb ik zoiets van 'ik heb al gewonnen, nu kan ik het laten rusten en hoef ik er niet meer tegen in te gaan'.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:02

Jaduuh schreef:
Quellian schreef:
Ik weet niet hoelang dat geleden is. Maar vind dat toch wel héél erg, hoe vervelend een leerling ook mag zijn, vind niet dat je deze fysiek [en eigenlijk ook niet pshychisch ] mag aanvallen ..

Dat is *ff denken hoe oud ik nu ben* 7,5 jaar geleden

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:02

Leonie schreef:
Ik weet niet hoe het in de 2e en 3e graad zit (wij zitten in onze school maar alleen met de 1e graad), maar niemand hier zou het ook maar in zijn hoofd halen om tegen een leraar te schelden oid.
De 'relatie' tussen onze klas en onze leerkrachten is zeer goed. Wij hebben allemaal toffe leerkrachten waar wij goed mee kunnen babbelen, lachen, ed. Er gaat dan ook geen les voorbij zonder dat er een grapje wordt gemaakt.

Ik weet niet eens wat 1e , 2e en 3e graad in houd? '[k dacht dat dat altijd met brandwonden was .. ]
Maar, dan hebben jullie een toffe school.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:20

Leonie komt uit Belgie dus dat is vast het Belgische onderwijssysteem?
Silvaantje, ik kan daar weinig over zeggen. Ik weet niet wat er gebeurd is en een verhaal heeft altijd twee kanten. Het gebeurt imo maar heel zelden dat een docent echt 'gewoon een hekel' heeft aan een leerling en daartegen maatregelen neemt. Meestal zit er wel een verhaal aan vast

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:24

Weetje wat het ook is, je uitstraling.
En dat is een beetje mijn nadeel. Ik praat altijd heel erg hard. [want ik heb wat met mn oren en dan heb ik zelf niet door hoe hard ik praat ] en tsja, dat valt wel op hoor. En zowieso .. er is wel is een leraar geweest die tegen mij zei van 'ja jij word er snel uitgepikt doordat je een bepaalde uitstraling hebt' .. klopt ook wel denk ik. D'r zijn ook wel is mensen geweest die zeiden dat ik een arrogante uitstraling heb. Maar mensen die mij kennen die weten best dat ik absoluut niet arrogant ben. [tenzij ik je niet mag ]

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:39

zoals in de omgang met paarden waar het respect wederzijds moet zijn, moet dat ook tussen leerkracht en leerling of andersom het geval zijn ben ik van mening. Alleen dominant de orde kunnen houden is pedagogisch onverantwoord (maar gebeurd nog te veel). Als je een leerling met gedragsproblemen hebt en je wijst constand het ongewenste gedrag af is er geen sprake van wederzijdsrespect. Je zult naast het afwijzen ook positief op gewenst gedrag moeten inspelen, ook al is dit nauwlijks aanwezig of zeer minimaal. Een leerling die dus geen respect heeft voor de leerkracht kan respect krijgen op het moment dat de leerkracht dat geeft. Vooral inspelen op positieve kanten van de leerling bijvoorbeeld kan hier voor zorgen.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:17

Weet je wat het denk ik is.. In groep 8 word je een richting aangegeven, maar als je het niet ziet zitten mag je zelf wel wat anders kiezen. Op mijn school is er dus bijvoorbeeld vmbo/havo havo/vwo voor de 1ejaars, zodat ze kunnen kijken wat ze willen na dat jaar. Als een leerling geen zin heeft in z'n opleiding zal die dan toch gauw voor vmbo kiezen, en ik denk dat hun instelling daarom vaak slechter is als die van hoger opgeleide.
Als je in zo'n situatie havo kiest kies je dus de moeilijke kant voor jezelf, en dan moet je dus bereid zijn er wat voor te doen, vandaar dat ik denk dat je motivatie enzo dan wel beter is.
Vandaar dat mensen denk ik op de conclusie komen dat vmbo-ers brutaler en weet ik veel wat zijn

En wat betreft enthousiaste leraren, dat klopt ook ja. Die van NL bij ons is altijd vrolijk, loopt de hele les als een dolle tiener te kletsen, en loopt dan door de klas en maakt regelmatig een persoonlijk praatje met jan en alleman. Ze straalt veel enthousiastme uit en dat steekt je wel aan.
We moesten laatst 2 grote opdrachten vlak na elkaar inleveren via internet, en schrik niet maar de hele klas had hem goed, compleet en op tijd ingeleverd Daar was ze heel trots op en dat verteld ze dan wel 100x, als je iemand dan zo blij ziet worden van zo klein ding dan ga je de volgende keer wel extra je best doen zegmaar, tenminste, ik wel.
Of leraren die trakteren als ze jarig zijn enzo, dat zijn kleine dingen die van alles bepalen denk ik..

CKdamour

Re: discussie: respect leerling-leerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:21

Ik sta zelf op een basisschool en daar sta je al af en toe te klapperen met je oren van wat je allemaal naar je hoofd krijgt. Een kind van 4 wat zegt: f*ck you bitch?

Om maar niet te spreken over het voorval waarbij een leerling van groep 7 door klasgenoten aan een boom werd vastgebonden of leerkrachten die klappen vangen als ze tussen twee kinderen in moeten komen. Lang leve het integreren van de 'bijzondere ' kinderen in het normaal regulier onderwijs.

Op het mbo ook wel dingen meegemaakt als leerling... wat ik zag wat er tegen leerkrachten gezegd werd maar in het geval van die school moet ik ook zeggen dat de reacties vaak terecht waren. Weinig respectloos.. maar ik verwacht als leerling ook respect van een docent.. net zo goed.

Wij hadden een leerkracht maatschappij die gewoon zei dat hij dingen ging kopieeren en vervolgens buiten een uur stond te roken en te kletsen en niet terug kwam. En dan raar staan te kijken als op een gegeven moment de hele klas over 'm heen valt

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:35

Jaduuh schreef:
Weetje wat het ook is, je uitstraling.
En dat is een beetje mijn nadeel. Ik praat altijd heel erg hard. [want ik heb wat met mn oren en dan heb ik zelf niet door hoe hard ik praat ] en tsja, dat valt wel op hoor. En zowieso .. er is wel is een leraar geweest die tegen mij zei van 'ja jij word er snel uitgepikt doordat je een bepaalde uitstraling hebt' .. klopt ook wel denk ik. D'r zijn ook wel is mensen geweest die zeiden dat ik een arrogante uitstraling heb. Maar mensen die mij kennen die weten best dat ik absoluut niet arrogant ben. [tenzij ik je niet mag ]

Jaduuh dat heb ik dus ook.. Mensen zeggen dat ook tegen mij maar ik wordt er bijna nooit uitgepikt. Maar ik ben wel rustig in de klas, ik praat wel veel en soms ook hard, maar als ik vind dat ik wil werken dan wil ik het ook stil hebben, en dat is het meestal neit en dan ga ik er wel uit, op de gang werken ofzo. Maar dat kwam omdat ik me niet kan concentreren, en sinds ik mijn bril heb (jaja rare combinatie) lukt het steeds beter, en kan ik wel met lawaai omgaan.. Gelukkig, maar eerst vond ik het dus lastig om daarin te werken, niet dat ik dat ooit iemand verteld heb. Ben alleen maar 4 keer naar een opticien geweest, waarvan er 3 mijn voor gek verklaarden

Maar dat terzijde. Over ht VMBO, mijn vriendin zat op HAVO en leerde meer dan 3 uur per dag en nog haalde zij lagere cijfers, zij heeft toen een stapje terug gedaan en naar VMBO gegaan, net zoals meerderen die nu hun examen al hebben gehad. Hun instelling is al een stuk anders dan degenen die al op VMBO (TL/TG) zaten. Wat ik wel zie is dat de kinderen die op KB/BB zitten, er anders uit zien. De VWO/HAVO/VMBO TL zien er een stuk netter, mss wat modieuzer gekleed uit dan de BB/KBers. Navelshirtjes, etc. etc. Een stuk hoeriger vind ik zelf, de meesten hoor niet iedereen. Ze zitten meestal heftig kauwgom kauwend in de klas, omgedraaid, en totaal niet oplettend.. Ik bedoel dan heb je toch ook geen leerhouding?