Een vriendin van mij is zwanger! (14jaar) ZE IS BEVALLEN !!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Clautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 18:00

Ze houd het en dr ouders gaan het opvoeden de eerst komende zoveel jaar totdat de tijd rijp is....

Wilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 18:35

Pffff dan is echt je hele jeugd naar de kl ote!

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 19:42

mmm oke na me al een aantal dagen opgevreten te hebben over dit topic toch maar eens reageren.
Ik ben zelf 22 en ik hbe dus een zoontje van bijna 2. Ik werd op mn tiwntigste ongepland zwanger maar als t op mn 14 de was gebeurt had ik het ook gehouden! Mijn vriend was 18 toen hij vader werd en is nu dus 20.

Dat het altijd om mensen zou gaan met een laag niveau lijkt me onzin! Ik hbe zelf havo gedaan en mn vreidn mavo en die doet nu mbo motorvoertuigen en carroserietechniek( lijkt me nou niet bepaald laag niveau!).

Ook dat het meestal achterstandsgezinnen oid zijn waar zoiets gebeurd is onzin!
Mijn ouders hebben jarenlang een iegen taxibedrijf gehad , die 4 jaar geleden voor heel veel geld is verkocht. We woonden ( mn ouders nog steeds) in een grote villa en we hadden alttijd 2 auto's. Ik had vanaf mn twaalfde een eigen pony en mn broertje en dikke scooter en dergelijke.
Ook de ouders van mn vriend doen het niet errug slecht gelloof ik met beiden een eigen bedrijf????

Ik woon nu al twee jaar samen met mn vriend en ons zoontje en dat gaat hartstikke goed. Hij zit op school en ik ben huismoeder, verder heb ik een soort baan, namelijk oppassen, dit doe ik iedere dag. Zo kan ik de stal betalen van mn paard en kunnen we nog eens leuke dingen doen enzo. Verder hebben wij het niet slecht ofzo, mn jeugd is niet verpest, ik ben natuurlijk geen 14 meer maar dan nog......Als we willen stappen gaat ie naar een van de opa's en oma's die vinden dat helemaal geweldig!

Kortom zo erg is t helemaal niet!!!!!!

En zo ken ik wel meerdere voorbeelden dat t niet altijd om achterstandsgezinnen gaat of laag opgeleiden! Das echt bullshit!
Ik weet dat er nog twee mensen zijn op bokt die dit uit eigen ervaring kunnen beamen! Zal vragen of ze reageren!

lisan

aggossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 20:41

ik heb ook heeeeeeel veel respect voor dat meisje en ook voor de ouders. als het geboren is wil ik natuurlijk wel weten wat et is hoe et heet en natuurlijk of et gezond is en of alles goed gaat!! ik hoop dat alles goed verloopt en goed gaat. het lijkt mij heel moeilijk en ik vind het heeel knap van haar. ze moet alle goede kanten van het leven met een kind zien!! veel suc6 met het kind voor haar en wens haar maar heel veel sterkte van mij!! -xxxxxxxxx- lisan

Clautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 21:53

obsession schreef:
mmm oke na me al een aantal dagen opgevreten te hebben over dit topic toch maar eens reageren.
Ik ben zelf 22 en ik hbe dus een zoontje van bijna 2. Ik werd op mn tiwntigste ongepland zwanger maar als t op mn 14 de was gebeurt had ik het ook gehouden! Mijn vriend was 18 toen hij vader werd en is nu dus 20.

Dat het altijd om mensen zou gaan met een laag niveau lijkt me onzin! Ik hbe zelf havo gedaan en mn vreidn mavo en die doet nu mbo motorvoertuigen en carroserietechniek( lijkt me nou niet bepaald laag niveau!).

Ook dat het meestal achterstandsgezinnen oid zijn waar zoiets gebeurd is onzin!
Mijn ouders hebben jarenlang een iegen taxibedrijf gehad , die 4 jaar geleden voor heel veel geld is verkocht. We woonden ( mn ouders nog steeds) in een grote villa en we hadden alttijd 2 auto's. Ik had vanaf mn twaalfde een eigen pony en mn broertje en dikke scooter en dergelijke.
Ook de ouders van mn vriend doen het niet errug slecht gelloof ik met beiden een eigen bedrijf????

Ik woon nu al twee jaar samen met mn vriend en ons zoontje en dat gaat hartstikke goed. Hij zit op school en ik ben huismoeder, verder heb ik een soort baan, namelijk oppassen, dit doe ik iedere dag. Zo kan ik de stal betalen van mn paard en kunnen we nog eens leuke dingen doen enzo. Verder hebben wij het niet slecht ofzo, mn jeugd is niet verpest, ik ben natuurlijk geen 14 meer maar dan nog......Als we willen stappen gaat ie naar een van de opa's en oma's die vinden dat helemaal geweldig!

Kortom zo erg is t helemaal niet!!!!!!

Thanks Jess Lovers

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 00:05

Dit vind ik toch wel erg triest voor dat meisje! Je moet het maar 8 maanden mee rond lopen en tegen niemand durven te zeggen!
Ik hoop dat het zorgen voor het kindje helemaal door de ouders gedaan wordt dat zij nog een beetje van haar jeugd kan genieten
Wat ik me ook afvraag is dat zo 14 jaar oud kind zo'n bevalling aankon?
Ik wens haar veel sterkte!

Groom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 00:11

Hey!

Ook ik heb me al vanaf het begin van dit topic zitten ergeren aan alle negatieve reacties die hierop zijn gekomen. Ik vind het echt vreselijk dat er mensen zijn die denken te kunnen oordelen zonder dat ze werkelijk weten waar ze het over hebben. Zo iemand ben ik dus niet; ik weet uit eigen ervaring hoe het is.

Dit is mijn verhaal: Ik werd ook ongepland zwanger, ondanks dat ik aan de pil was. Gewoon domme pech dus, op mn 17de. Ik had toen negen maanden een relatie (hoe ironisch) met de vader. Toen ik erachter kwam was ik nog niet zo ver dat ik geen abortus meer kon laten doen maar dat wilde ik niet. Mijn redenering was dat als ik later wel kinderen zou willen en als ik ze dan niet meer zou krijgen, ik mezelf wel voor mn kop zou kunnen slaan. Bovendien vond en vind ik nog steeds dat abortus moord is.

Ik zal hier geen rozengeur- en maneschijnverhaal neerzetten want dat is het zeker niet. Mijn jeugd was inderdaad naar de klote maar dat is iets wat ik pas achteraf kan zeggen. Op dat moment zie je dat anders en daarbij komt dat je er dan niets meer aan kunt doen. Roeien met de riemen die je hebt dus. Je zult er mee moeten leren omgaan want het is onomkeerbaar. Dat meisje zal dat ook moeten en ze kan alle steun gebruiken want dat heeft ze heel hard nodig. Ze zal het in ieder geval niet makkelijk krijgen maar het is geweldig dat ze haar ouders achter zich heeft staan. Ik hoop echt voor haar dat dat zo blijft want daar zal ze zo nu en dan op terug willen vallen.

Om een lang verhaal kort te maken: Ik ben getrouwd op mn 17de, mijn dochter is geboren toen ik 18 was en toen zij 1 1/2 was, zijn haar vader en ik gescheiden. Sindsdien heb ik alleen voor haar gezorgd (er was wel bezoekrecht in het begin maar dat liep niet echt). Inmiddels ben ik bijna 36 en mijn dochter is nu dus 17. Ik kan niets anders zeggen dan dat het een ontzettend leuke meid is geworden met een superkarakter. Omdat wij jarenlang met zn 2en zijn geweest, en nog steeds zijn, hebben we een hele goede band met elkaar. Ik denk dat Obsession dat wel kan beamen.

Over dat lage niveau en de lagere sociale klasse waar dat vooral in voor zou komen: daar ben ik het dus niet mee eens. Ik ben zelf lerares Nederlands en maatschappijleer en mijn dochter heeft op het gymansium gezeten. Ik heb niet de indruk dat dat zo'n laag niveau is, toch?

Clautje, wens dat meisje heel veel sterkte toe van mij. Ik hoop dat alles goed gaat met haar en haar kindje. Er is 1 ding dat ik tegen haar zou willen zeggen: zorg asjeblieft goed voor je kindje en zorg dat je zelf gelukkig wordt. Hoe je dat doet, dat maakt niet uit, als je het maar wordt.

Ik denk dat mijn dochter (zit ook hier op bokt) hier ook nog wel een reactie op zal geven zodat je ook haar kant van het verhaal kunt horen.

Nogmaals heel veel sterkte, geluk en wijsheid voor dat meisje!!!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 01:05

Ik had op mijn 20ste geplanned mijn eerste, was wel al verloofd, woonde samen en hadden al trouwplannen.
Ik kan me absoluut niet verplaatsen in 'wat als' want er is no-way dat ik op die leeftijd met een jongen naar bed zou gaan en ik heb voordat ik met mijn man verloofd was altijd double dutch gedaan....

Ik wens de jonge meid iig veel sterkte, bevallingen zijn op leeftijden jonger dan 18 jaar zwaarder dan 'gemiddeld' voor het lichaam.

Overigens dacht de omgeving toen ik zwanger was, was net verhuist, dat ik 17 jaar was en per ongeluk zwanger was geraakt... was dus 20 jaar...
mensen trekken snel conclusies.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 14:32

Chrystal-gek schreef:

ik zou zeggen, dat het nooit slim is om zonder condoom te vrijen als je niet zwanger wilt raken of een soa krijgen.

Dat is precies wat ik ook gezegd heb. Het is nooit slim om zonder condoom te vrijen, maar iedereen maakt zich opeens druk om SOA's, terwijl het daar helemaal niet om gaat. Bovendien denk ik dat dat meisje niet snel meer zonder condoom vrijt.

Citaat:
boven de 18 met iemand onder 18 vrijen mag volgens mij niet, ookal wouden beide partijen het wel (heeft dus niks met verkrachting te maken).

Oke, en hoeveel mensen houden zich daaraan, denk je?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 14:42

Ben trouwens blij dat er een paar positieve berichten staan hier, ik denk dat die meid daar meer aan heeft dan de berichten waarin staat hoe ontzettend dom ze wel niet is...

Als het goed geregeld is, komt het allemaal best in orde. Ja, dat meisje is haar jeugd kwijt, maar dat is nou eenmaal niet anders.

Marieke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 16:17

Dat bedoelde ik ook met mijn verhaal over dat vriendinnetje van vroeger, je ziet dat het dus ook heel goed kan aflopen! En tuurlijk moet je er dingen voor laten en wordt je leven in een keer helemaal omgegooid, maar dat is weer een ander verhaal. Je moet idd roeien met de riemen die je hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 16:49

Ik ben uiteraard heel blij om te horen dat het bij jullie wel goed gekomen is.
Ben het er ook mee eens dat het niets met je opleidingsnivo te maken heeft.
Maar blijf het wel dom vinden om zonder voorbehoedsmiddel sex te hebben als je geen kinderen wilt of als je je partner nog niet lang genoeg kent om te weten of hij ziektes kan hebben..
je vraagt naar mijn idee dan toch wel om problemen, is het niet door ongewenste zwangerschap dan wel door een soa.
Er is toch genoeg bekend dat er aan onveilige sex gevaren zitten.

Scheurt de condoom en je loopt wat op vind ik het heel erg.
Of raak je daardoor ongewenst zwanger of ben je 1 van die gene die door goed pil gebruikt toch zwanger raakt, vind ik het ook erg, ook al is de afloop goed.

Maar zonder blijf ik dom vinden, ook voor dit meisje.
Maar nu maar hopen dat er mensen zijn die hier een les uit halen Lachen

Tutu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 18:55

ik vind het heel erg poedersuiker voor het meisje dat het zo gebeurt is, maar ze had misschien wel wat eerder aan de bel kunnen trekken door een morning-after pil te halen.....is misschien wel eng en genant ( en vervelend door alle bijwerkingen), maar het voorkomt iig een baby ( als het goed is)
Maar goed gebeurd is gebeurd, en ik hoop dat t allemaal goed komt met het kindje en het meisje

ps over dat het te maken heeft met een lager opleidingsniveau weet ik niet, maar vaak is het zo dat meisjes en jongens die een lager opleidningsniveau hebben eerder interesse voor sex enz omdat ze zich niet interesseren voor school... (dat was iig een verklaring van mijn ex vriendje)

Simone20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 00:43

Nadat ik me door 5 pagina's geworsteld heb en ook aardig aangebrand ben, zal ik ook maar even mijn reactie neer zetten.. Zal het proberen kort te houden aangezien het nu al een 5 pag. lang topic is!

Ik ben nu 20 en heb een zoon van bijna 4, ik was dus 16. De vader van mijn zoontje is nu nog steeds mijn vriend (Er zijn periode's geweest dat we niet zo lief tegen elkaar waren en zelfs uit elkaar zijn geweest maar dat gebeurd in elk goed gezin Pling ) We kennen elkaar nu 5,5 jaar. Ik kom uit een gezin dat naar mijn idee niet raar is, niet laagopgeleid en niet arm is. Mijn vriend ook niet. Natuurlijk was mijn zwangerschap niet gepland maar ik zeg altijd maar ongepland maar niet ongewenst. Ik heb mijn jeugd niet weggegooid maar met liefde gestopt in mijn kind!
Door lieve familie kunnen wij ook af en toe lekker eens uit.. en dan is het ook wel fijn en leuk om eens de 20 jarige uit te hangen en ook gek te doen maar wie heeft er ooit gezegd dat je dat niet kan met kinderen. Ik heb een goeie baan, mijn vriend werkt maar gaat binnenkort zijn studie weer oppakken en we wonen in een leuke flat en komen nix te kort.
Ik voed mijn kind op met normen en waarden die ik belangrijk vind en ik weet ook dat ik dat goed doe! Het maakt namelijk niets uit of je dat op je 14e, 16e of 30 ste doet! Iemand die 30 is en zijn eerste kind krijgt weet ook niet hoe zij hij/zij op moet voeden, dat doe je op je gevoel.. en met de raad en steun van de mensen om je heen!

Ik wens je vriendin dan ook heel veel sterkte, en ik hoop dat ze steun krijgt van de mensen om haar heen want dat is het allerbelangrijkste!

het is toch een aardig lang verhaal geworden en ik heb me nog wel in gehouden! Haha!

"Dit is mijn mening! "

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 11:02

wow simoon goed gezegd! En nu reageerd er niemand meer Verward Verward

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 12:17

obsession schreef:

ze zijn uitgeluld Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 12:51

Vandaag zat ik bij de kapper en moest nog even wachten: pak de Libelle (welke uitgave weet ik niet meer) sla hem open en zie een verhaal staan van een 14-jarige die ook in verwachting was, in een vroeg stadium erachter kwam en er bewust voor gekozen heeft dat kind te houden.
Ze heeft alle hulp gehad van haar ouders en de relatie met vriendlief was over tegen de tijd dat het kind geboren werd.

Er stonden twee regels in dat artikel die me tot denken hebben gezet:

*Een 14 - jarig kind krijgt niet zomaar een kind, ze wordt moeder. Het is vroeg maar geen onoverkomelijk euvel. Als het lichaam er niet klaar voor is gebeurd dit ook niet.

* Als je de oosterse leefwijze bekijkt die in reincarnatie geloofd, zoekt de ziel de wedergeboren wil worden bewust zijn ouders uit, en bespeeld de omgeving zodat het geboren kan worden. Laten we ervan uitgaan dat dit kind het zelf zo heeft gewild...

Simone20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:22

Cassidy ik ben het helemaal met je eens over dat een meisje van 14 niet zomaar een kind krijgt maar dat ze moeder word! Toevallig hebben mijn ouders ook de libelle en ik heb dat artikel ook gelezen..Je word dan in één klap een stuk volwassener en dat moet ook wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:06

Citaat:
Als je de oosterse leefwijze bekijkt die in reincarnatie geloofd, zoekt de ziel de wedergeboren wil worden bewust zijn ouders uit, en bespeeld de omgeving zodat het geboren kan worden. Laten we ervan uitgaan dat dit kind het zelf zo heeft gewild...

waarom worden er dan zoveel kinderen geboren in 3e wereld landen?
Of denk ik nu te nuchter Lachen

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:42

...waarschijnlijk wel...

Nogmaals Clautje, steun dat meisje!!!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 19:02

Goed van jullie, Obsession, Groom en Simone dat jullie je verhaal hier zo neerzetten. Het heeft idd niets met opleidingsniveau te maken, en ook niet uit welk 'milieu' je komt.

Dat meisje heeft gewoon domme pech, de kans om direct zwanger te raken is erg klein. Oké, niet slim om zonder condoom te sexen. Maar zo doen we allemaal wel eens domme dingen, toch?

Clautje, misschien moet je haar vertellen dat je achter haar staat en dat ze op je kan rekenen. Als je er tenminste zo over denkt. Het zal haar vast goed doen, om te weten dat er ook mensen zijn die niet zo kortzichtig zijn.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 19:04

JEAH!! Er komen bijna alleen nog maar positieve berichten, mooi zo!!!

Clautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-02 22:54

jamylover"]
[quote="obsession schreef:

ze zijn uitgeluld Knipoog
[/quote]

inderdaad Knipoog:D

Goed gezegt Simone!! Lovers

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 00:19

dat er niemand meer reageert, zal wel komen, omdat het meeste wel is gezegd.

en dat er nu alleen nog maar positief gereageerd wordt, moet je, denk ik, niet blij mee zijn.

ik heb alle respect voor de mensen die wel de keuze maken om onder de 20 een kind te krijgen, maar dan wel bewust, omdat je het wilt dus, maar van dit meisje was het geen bewuste keuze om zwanger te raken.
als ze het op tijd had ontdekt, nouja verteld, wat had ze dan gedaan, wat was er dan gebeurd?

en hoe zit het nou met de vader, daar hebben we ook nog steeds geen antwoord op.
en ik vindt het nogmaals ook onverstandig van de ouders om het kindje op te laten groeien als moeders zusje of broertje, oftewel als hun kind en dat de moeder dan een zus is.
als ze dan zo groot en verstandig is om zwanger te raken, neem dan ook de consequenties, dus gewoon zeggen dat je de moeder bent.
wat betreft de verzorging, ik heb er geen probleem mee dat het door de moeder van het meisje wordt verzorgd, zodat ze nog een beetje een normale jeugd kan hebben en verder kan leren, maar dat ze zo liegen en verdraaien, daar kan toch niet veel goeds uit komen?
laten ze ook wat verder denken dan de aankomende jaren.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 09:26

Citaat:
Het maakt namelijk niets uit of je dat op je 14e, 16e of 30 ste doet! Iemand die 30 is en zijn eerste kind krijgt weet ook niet hoe zij hij/zij op moet voeden, dat doe je op je gevoel.. en met de raad en steun van de mensen om je heen!

Met het grote verschil dat wanneer je 30 bent je een hoop meegemaakt hebt in de wereld en volwassen bent en verantwoordelijkheidsgevoel hebt ontwikkeld. Een 14jarige is nog een kind! Natuurlijk weet je niet meteen hoe je op moet voeden als je je eerste kind krijgt, of je nu 30 of 14 bent, maar je hebt imo een grote voorsprong als je zelf weet wat de wereld inhoudt, en niet alleen ' middelbare school ervaring' hebt.