Hoe stom kan je zijn!! (dode dieren)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:52

Urielle schreef:
Tja, accepteren... het is hetzelfde als hier koeien en varkens he! In India begrijpen ze weer niet dat wij koeien eten...
Ik maak toch onderscheid als ik hoor dat in Korea een hond gegeten wordt of ik hoor dat mijn buurman zijn poedel op de barbecue heeft gelegd...

En dát is nou een aspect waar Tinkebell op inspeelt.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:53

Desiree schreef:
irish_lady schreef:

smijten met een leren voetbal

meeeeeeeeeeeennnnnnnnnnn wat zijn jullie hypocriet!

Nee, jij bent heilig! Jij vind dat we dus alles maar goed moeten vinden!

nee ik ben een heks, mijn godsdienst zegt ook dat ik alle dieren en levende wezens moet respecteren, maar wat maakt een poes meer waard dan een koe?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:56

Ik WEET dat er sprake is van normvervaging. MAar ik kan daar zelf niets aan doen. Voorbeeld: ik ben tegen de ruiming van gezonde dieren en straks word ik gedwongen mee te doen om mijn kippen te ruimen als hier de pleuris uitbreekt omdat er anders tegen mij opgetreden wordt. Dit is een smerige maatschappij.

Maar wat kan ik er verder mee?

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:04

En die vraag die jij stelt, proberen mensen als Mathilde Hemmens en tinkebell te beantwoorden. En zij doen onderzoek naar wat er zoal gebeurd binnen deze maatschappij met dieren. En dat de mens zachtaardig is, want wel degelijk reageert op een pluizig dier.

Hemmens ed. proberen hier in hun draai te vinden, en ik vind dat ze dat op een goede manier doen. Immers. die kuikens die zij gebruikt waren anders op een enkeltje slacht gegaan...

En de radiografische cavia van Tinkebell is om te illustreren hoe huisdieren in speelgoed voor kinderen veranderen. Pijnlijke conclusies = radeloze reacties van het publiek en vooral een hoop stront in de richting van de maker, nl het zwarte schaap.
Laatst bijgewerkt door Yabloko op 19-03-06 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:06

Paraat schreef:
Urielle schreef:
Tja, accepteren... het is hetzelfde als hier koeien en varkens he! In India begrijpen ze weer niet dat wij koeien eten...
Ik maak toch onderscheid als ik hoor dat in Korea een hond gegeten wordt of ik hoor dat mijn buurman zijn poedel op de barbecue heeft gelegd...

En dát is nou een aspect waar Tinkebell op inspeelt.

Ik zie er eigenlijk het probleem niet van? Gaat het om het onderscheid huisdier/vee? Tinkebell wil ons eigenlijk allemaal vegetarisch en aan de kunststof en maakt daarom katten af?

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:09

Zo simpel kan je dat niet zien Urielle. Er is (nog) geen conclusie. Tinkebell heeft tot nu toe voor een behoorlijk omvangrijke discussie gezorgd, waar vele dingen inzake van dieren aan bod komen.

Het gaat hier mijns inziens over een consumptiemaatschappij, over uitbuiting en over hypocriteit. En dat heeft de kunstenares heel duidelijk voor elkaar gekregen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:13

Ik vraag mezelf af of je er iets mee bereikt. Ik vind bioindustrie ook zielig maar laat er geen biefstukje voor staan (op zijn hoogst overgaan op scharrelvlees) en al helemaal niet vanwege een handtas van een kat. Ik vind een huisdier nog steeds essentieel verschillen van vee en aangezien dat een gevoelsmatig iets is zal een discussie die ideeen niet veranderen. Ik begrijp de bedoeling ervan maar ik vraag me serieus af of dit de wereld nou verandert?
Misschien dat mensen die hierdoor anders zijn gaan kijken ook in dit topic willen reageren ipv meelezen?

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:18

Oh en of ze er iets mee bereikt. Ik dacht zelf dat de shock-art al weer helemaal vorige week dinsdag was. Maar het werkt. Er wordt dierenleed getoont, en er gebeurt iets in de soms zo statische mens. Er zijn op meerdere fora lange discussies lopend, en ze (de kunstenaars) worden helemaal gebombardeerd met hate-mails. Incidenteel komen die 60 miljoen hanekuikens die door de vleesmolen worden gejaagd aan bod, en doet iedereen een stapje achteruit.

Want ja, die 60 miljoen hanekuikens zijn net zo pluizig als de beestjes in dat jasje, en zo'n vleesmolen loopt echt niet soepel met die beestjes erdoorheen.

Of de kunstenaars nou eigenhandig een halt kunnen toeroepen aan de manier van omgang met dieren..? Een grote verandering hierbinnen vraagt een kieskeurige consument die meer geld voor hun vlees over heeft, en niet alleen uitflipt bij het zien van een kattentasje, maar werk maakt van alle katten die in asiels belanden.

MoonJarig

Re: Hoe stom kan je zijn!! (dode dieren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:56

goh..wees ook eens creatief met een mens...
van de tenen maken we "stuitertenen" ...
de huid van de buik kunnen we gebruiken voor een tasje..
van de "vingerleer" maken we leuke babyjasjes.. met nageltjes aan de boordjes..
en als je je verveeld dan speel je tog met een "oorgrijp automaat, met muziek"
wat dacht je trouwens van een hoofd in een stolp, voor in de vensterbank
tis tog allemaal kunst
en de mensen zijn er niet voor doodgemaakt
ze zijn in natuurlijke dood, of door een ongeluk gestorven..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:06

Marye78 schreef:
WildWings schreef:
Kijk: dat iemand zoiets doet is ergens wel ziekelijk, natuurlijk vinden wij dat. Wij zijn mensen, wij hebben huisdieren, wij houden van die dieren en zouden zoiets nooit doen waarschijnlijk.

Maar: de cavia was al dood. Tja, een muziekje erin en 'm laten dansen.. het is maar wat je leuk vindt Maar het dier heeft er niet onder geleden zoals ik het begrijp?
En die kat, tja. De nek omdraaien is als het goed is een vrij snelle dood. Er zijn dieren die voor leer etc. worden gebruikt die ook een 'normaal' leven zouden willen en een vrij snelle dood, als je het mij vraagt.

Het gaat om respect.

En niet of iets een snelle dood is of niet. Het feit is dat de kat (a) in mijn ogen niet afgemaakt hoefde te worden omdat hij 'depressief' was. Als jij of een ander 'mens' depressief is draaien we toch ook niet je nek om?
Maar goed, dat is weer het bekende discussiepunt 'is een dier minder dan een mens'. (in mijn ogen niet maar dat zal wel duidelijk zijn).

Ik snap persoonlijk totaal niet wat respect hiermee te maken heeft. Van mij mag iedereen een kat kopen en 'm de nek omdraaien en 'm als handtas gebruiken. Natuurlijk is het 'ziek' te noemen. Maar waarom is dit respectlozer dan een hoop koeien vermoorden voor een luxe-product als vlees of leer?

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:23

En vooral: wat heeft dat godse beest aan respect?

Respect is er puur en alleen om de mens gerust te stellen!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:03

Paraat schreef:
En die vraag die jij stelt, proberen mensen als Mathilde Hemmens en tinkebell te beantwoorden. En zij doen onderzoek naar wat er zoal gebeurd binnen deze maatschappij met dieren. En dat de mens zachtaardig is, want wel degelijk reageert op een pluizig dier.

Hemmens ed. proberen hier in hun draai te vinden, en ik vind dat ze dat op een goede manier doen. Immers. die kuikens die zij gebruikt waren anders op een enkeltje slacht gegaan...

En de radiografische cavia van Tinkebell is om te illustreren hoe huisdieren in speelgoed voor kinderen veranderen. Pijnlijke conclusies = radeloze reacties van het publiek en vooral een hoop stront in de richting van de maker, nl het zwarte schaap.

Maar dan nog kan ik er niets mee, want ik ben het vaak niet eens met de manier waarop mensen met dieren omgaan in deze maatschappij. Maar ik kan daar niets aan veranderen en zorgen dat ik het zelf tenminste goed doe.

Inderdaad is het zo dat ouders hun huisdieren als speelgoed voor hun kids beschouwen. Woest kan ik daar om worden.

Ik denk dat de kunstenares haar doel voorbij schiet. Ja, weet ook niet hoe ze het beter had kunnen aanpakken hoor. Er zijn wel eens ooit dingen die mensen helemaal niet in willen zien en dan zullen ze dat ook niet doen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:04

WildWings schreef:
Ik snap persoonlijk totaal niet wat respect hiermee te maken heeft. Van mij mag iedereen een kat kopen en 'm de nek omdraaien en 'm als handtas gebruiken. Natuurlijk is het 'ziek' te noemen. Maar waarom is dit respectlozer dan een hoop koeien vermoorden voor een luxe-product als vlees of leer?

Vlees is geen luxe product. Het ligt ook in de natuur van mensen om vlees te eten, ze hebben het altijd al gedaan. Natuur is geen luxe.

Een kat kopen om hem de nek om draaien voor handtasje is erg zinloos.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:26

Vlees is in Nederland wellicht niet schaars en erg goedkoop, en dat is de ellende ook. Hoog cholesterol voor de mens en slechte omstandigheden voor het dier. Echter dat nederlanders elke avond een vleesje willen is een absolute luxe. Vroeger werd vlees alleen gegeten als het voor handen was. In Afrika nuttigen verschillende clans bloed, omdat het slachten van het dier simpelweg onmogelijk is.

En mocht iets wel of niet in de natuur van de mens liggen, is geen excuus voor slechte omstandigheden voor het dier.

Een leren tas is nog steeds leer. Schoenen ook, en een zadel ook. Tinkebell steekt de draak met de gewoonte om van dieren een product te maken. Maar de halve groep die hier op reageert ziet enkel en alleen een monsterlijke meid die dieren voor de lol slacht. Maar het schock-effect is bereikt. Er wordt iets geschreeuwd.

Of de methoden van de kunstenaars je aanspreken of niet doet er niet toe, ze hebben allemaal zeker een hele hoop losgemaakt.

Mijn theorie is nog steeds; laat de mens wat pluizigs zien, en de mens keurt al het dierenleed af.

Lees de bovenstaande gepostte artikelen ook eens.

Nouska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 01:19

Desiree schreef:
Vlees is geen luxe product. Het ligt ook in de natuur van mensen om vlees te eten, ze hebben het altijd al gedaan. Natuur is geen luxe.

Wil je daarmee zeggen dat mensen minder heftig zouden reageren als de kat voor iets nuttigs gebruikt zou worden (bijv. opeten neem ik aan??). Ik geloof daar geen snars van. Ik ben het ermee eens dat hetgene wat het voor zoveel mensen walgelijk maakt de knuffelfactor is: De westerse maatschappij ziet katten als huisdieren. Hoe we ons ertegen opstellen (kat of hond versus koe of kip) is dus vaak wel degelijk nogal dubbel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:03

Desiree schreef:
WildWings schreef:

Vlees is wél een luxe-product. Het ligt in de natuur, maar tegenwoordig kunnen we gemakkelijk, zonder ontzettend veel moeite te hoeven doen voor een lastig aangepast dieet, zonder vlees leven.
Wij eten vlees omdat het lekker is, omdat we het lekker vinden een hamburgertje, kroket of biefstuk op zijn tijd. Níet omdat het nu nog in onze natuur ligt, we hebben het níet meer nodig om te overleven (mensen die medisch in orde zijn, althans) en dit heeft er níets mee te maken dat men altijd al vlees heeft gegeten. We leven nu allang niet meer zo als duizenden, miljoenen jaren terug toen vlees echt nodig was. We eten vlees omdat het zo lekker is, en al heel lang niet meer met als reden 'goh, dat ligt nou eenmaal in onze natuur!'. Dat is geen manier om iets te verantwoorden.

En hoezo, zinloos? Als iemand het stylish vind om met een handtasje van 'kat' gemaakt rond te lopen zie ik niet in waarom dit zinloos is. Of, laat ik het zo zeggen: Ik zie niet in waarom het minder zinloos is om koeien te slachten voor tasjes of laarsjes.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:58

Nouska schreef:

Wil je daarmee zeggen dat mensen minder heftig zouden reageren als de kat voor iets nuttigs gebruikt zou worden (bijv. opeten neem ik aan??). Ik geloof daar geen snars van. Ik ben het ermee eens dat hetgene wat het voor zoveel mensen walgelijk maakt de knuffelfactor is: De westerse maatschappij ziet katten als huisdieren. Hoe we ons ertegen opstellen (kat of hond versus koe of kip) is dus vaak wel degelijk nogal dubbel.

Nou, ten eerste vind ik bont een zinloos produkt want we kunnen zonder. En al helemaal een tasje hoeft niet van bont gemaakt te zijn.

Ten tweede denk ik dat het ETEN van katten of honden hier gewoon not done is. En terecht. In onze cultuur beschouwen wij deze dieren als onze maatjes en we houden van ze. We hebben er een band mee en bij sommigen onder ons (zoals bij mij) gaat die band net zo diep als met sommige mensen. Het raakt tot diep in onze ziel als andere mensen onze maatjes zouden eten.

Wildwings wil kennelijk de discussie met mij aangaan over of vlees wel of niet belangrijk is voor onze gezondheid.
Het is in ieder geval waar wat Paraat zegt, dat we te veel vlees eten en dat dit eerder slecht is voor de gezondheid dan goed. Heel dubbel eigenlijk, als je nu merkt dat kippenvlees in prijs met 10% gezakt is omdat mensen 7 kleuren str.nt sch**ten voor die vogelziekte terwijl ze zich volstouwen met vlees wat eigenlijk veel onverantwoorder is.

Ik denk wel dat we wat vlees nodig hebben om gezond te blijven. het is alleen de manier waarop het er aan toe gaat. Dat deugt echt niet.

En er schort veel aan de mentaliteit van mensen naar dieren toe.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:15

Ziek, ziek, ziek..
dat is het enige wat ik kan zeggen, wat een hart heeft die vrouw

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:40

Marye78 schreef:

Het gaat om respect.

En niet of iets een snelle dood is of niet. Het feit is dat de kat (a) in mijn ogen niet afgemaakt hoefde te worden omdat hij 'depressief' was. Als jij of een ander 'mens' depressief is draaien we toch ook niet je nek om?
Maar goed, dat is weer het bekende discussiepunt 'is een dier minder dan een mens'. (in mijn ogen niet maar dat zal wel duidelijk zijn).

En met jou ben ik het eens!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:04

Ik ben een enorme dierenliefhebber en zit net als vele van jullie jankend voor de tv als we weer en masse onze veestapel vernietig omdat ze 'wel eens een virus zouden kunnen krijgen'....(let vooral op het zouden kunnen, het grootste deel wordt gezond vernietigd..)
economisch belang gaat voor een leven. Daar wordt dus wel een prijs aan gehangen.
Wij eten vlees.
Wij zijn gek op onze (Box) kalfsleren laarzen

Ik snap het punt dat deze kunstenaars willen maken! Nu heb ik mijn twijfels of Katinka werkelijk zelf haar handen om de nek van haar kat heeft gesloten....maar ze vertelt het op die manier om precies de discussie te laten ontstaan die wij hier nu hebben. En terecht!
Het is dus wel met 2 maten meten. Wij zijn geconditioneerd door onze leefomgeving. Voor een koe is het niet zielig, voor een kat (die verdorie een heel fijn leven heeft gehad!) is het een moord en een misdaad.

Ik ben absoluut geen voorstander van de daad, wel van de discussie die ze hiermee oproept! En echte dierenliefhebbers zouden daar ook blij mee moeten zijn! Iedereen denkt wel weer even na over waar voor hem/haar de grens van het acceptabele ligt (en of dat is omdat ze dat zo gewend zijn of dat ze daar echt een gefundeerde mening over hebben)!

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:54

Het is puur wat de mens gewend is, en wat de mens bereid is te aanvaarden.

Het leer, ontdaan van zijn kalfshaartjes, is nog altijd geaccepteerd. Echter rakelen er discussies op van een bonten tas. Van een geslacht dier dat wél een te gek luxe leven heeft gehad worden mensen onpasselijk, als ze nu ook nog eens verder denken en naar het omvangrijke probleem van de bio-industrie gaan kijken, hebben Tinkebell, Hemmens en vele anderen hun doel bereikt.

En Desiree, een hoog cholesterol is voor de mens alleen een probleem. Voor de dieren is het probleem dan men niet bereid is meer te gaan betalen voor vlees, en zodoende de middelen die beschikbaar zijn voor het dier zo goedkoop en efficiënt mogelijk te houden. Dat dieren in producten zijn veranderd is ieders probleem in deze maatschappij.
Laatst bijgewerkt door Yabloko op 20-03-06 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:56

Desiree schreef:
Wildwings wil kennelijk de discussie met mij aangaan over of vlees wel of niet belangrijk is voor onze gezondheid.
Het is in ieder geval waar wat Paraat zegt, dat we te veel vlees eten en dat dit eerder slecht is voor de gezondheid dan goed. Heel dubbel eigenlijk, als je nu merkt dat kippenvlees in prijs met 10% gezakt is omdat mensen 7 kleuren str.nt sch**ten voor die vogelziekte terwijl ze zich volstouwen met vlees wat eigenlijk veel onverantwoorder is.

Ik denk wel dat we wat vlees nodig hebben om gezond te blijven. het is alleen de manier waarop het er aan toe gaat. Dat deugt echt niet.

En er schort veel aan de mentaliteit van mensen naar dieren toe.

Vlees wel of niet belangrijk is voor de gezondheid? Welnee. Ik zeg alleen dat vlees een luxe-product en NIET noodzakelijk is. We hebben echt geen vlees meer nodig, alles wat erin zit is makkelijk te vervangen.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:58

QtieLady schreef:
zeker een steekje los bij dat mens!

Idd

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:59

Als dat maffe wief dat al doet met huisdieren, hoever zal ze gaan als het op mensen aankomt? Als je al op zo'n manier omgaat met dieren, dan wil ik niet weten hoe haar sociale contacten eruit zien... Enkeltje psychiater lijkt me