Vogelgriep in Duitsland!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annet_

Re: Vogelgriep in Duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:14

Oo mijn god, nou wordt ik nog banger..
Gelukkig woon ik niet in de buurt bij Kippen, en woon ik in een klein dorpje.. Maarja, als het Mens op Mens overdraagbaar is..
Brrr..

Maarja, ik snap het eigenlijk niet.. Op de ene site staat er dat je je niet ongerust erover hoeft te maken, en op andere staat er dat we maatregelen moeten gaan nemen.. Maarja, we moeten niet op het beste hopen...

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:17

AnnetJ schreef:
Maarja, we moeten niet op het beste hopen...

Wel toch??

Annet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:19

Nouja, ik bedoel eigenlijk, je moet niet het beste denken
En niks eraan gaan doen.. Je moet je er wel een beetje op voorbereiden Zo bedoel ik het

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:23

AnnetJ schreef:
Nouja, ik bedoel eigenlijk, je moet niet het beste denken
En niks eraan gaan doen.. Je moet je er wel een beetje op voorbereiden Zo bedoel ik het

denk niet dat er veel aan voor te bereiden is...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:24

OK hier het positieve nieuws;

We zitten niet echt in een risico gebied. Vooral in Azie is de kans groot omdat daar het contact tussen mensen en vogels erg groot is. Er zijn markten waar zowel dode als levende dieren gestapeld op straat verkocht worden. Bovendien slapen de kippen vaak bij mensen in de kamer.

Het is voor een virus best een grote mutatie om het RNA uit te wisselen met een ander virus. Deze grote stap kan voor het virus goed uitpakken, maar ook letaal zijn.

De communicatie en de wetenschap is vele malen verder dan tijdens de laatste pandemie. Mensen weten nu supersnel waar en waneer er een besmetting uitbreekt( behalve in de rimboe..).

Er zijn al vele draaiboeken met vele senarios erin hoe er gehandelt moet worden in geval van een besmetting. Hierbij moet gedacht worden aan quarantaine, virusremmers etc.

Er is al een organisatie (GOARN) die de hele dag bezig is om de boel te monitoren. Zij hebben samenwerking met vele hulporganisaties om een eventuele uitbraak direct aan te pakken.

Heb ik jullie iets gerust kunnen stellen?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:24

Ben ik nou de enige die zich nog niet druk maakt? Een pandemie kan net zo goed ontstaan door een mutatie uit een gewoon griepvirus, dat gevaar ligt ook altijd op de loer. De kans dat je overlijdt aan vogelgriep is zo verschrikkelijk klein in vergelijking met bijv. de kans dat je met je auto verongelukt....maar daar hoor je nooit iemand over. Hoeveel mensen zijn er wereldwijd nu overleden aan vogelgriep? Een stuk of 20? Moet je voor de grap eens kijken hoeveel mensen er per jaar aan de gewone griep dood gaan. Da's toch wel even andere koek. Als het virus massaal overdraagbaar wordt van mens op mens ga ik me zorgen maken. Tot die tijd nog niet. Stress is nl. ook heel slecht voor je weerstand

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:29

Ellebel schreef:
Ben ik nou de enige die zich nog niet druk maakt? Een pandemie kan net zo goed ontstaan door een mutatie uit een gewoon griepvirus, dat gevaar ligt ook altijd op de loer. De kans dat je overlijdt aan vogelgriep is zo verschrikkelijk klein in vergelijking met bijv. de kans dat je met je auto verongelukt....maar daar hoor je nooit iemand over. Hoeveel mensen zijn er wereldwijd nu overleden aan vogelgriep? Een stuk of 20? Moet je voor de grap eens kijken hoeveel mensen er per jaar aan de gewone griep dood gaan. Da's toch wel even andere koek. Als het virus massaal overdraagbaar wordt van mens op mens ga ik me zorgen maken. Tot die tijd nog niet. Stress is nl. ook heel slecht voor je weerstand

Het grote verschil met een mutatie van een gewoon virus is dat het immunsysteem de eiwitten uit de virusmantel herkennen. Bij een pandemisch virus is het kapsel afkomstig van een vogel en reageerd het imuunsysteem niet. Het virus kan vrij zijn gang gaan, met als gevolg een overlevingskans van 50%...

De vogelgriep is nog niet pandemisch geworden. Dan zal het niet om 20 mensen gaan maar eerder 50-100 miljoen... Wij kunnen er helaas niet veel aan doen, alleen goed weten wat te doen als de bom barst. Als je het dan nog moet bedenken ben je echt te laat..

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:32

even tussendoor..
Ik zou zaterdag naar de vogelmarkt in Zwolle.. Maar mijn papa zei dat hij op het nieuws hoorde dat dat niet doorgaat .. Ik kan het niet goed op internet vinden .. Wie weet hier wat van ??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:33

brrr, dat t in Zeeland zou zijn heb ikeven gemist.. dat maakt t verhaal wel anders!! Ik ga maar niet meer bij de "tok" kijken met m'n dochtertje...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:34

Je zou toch juist denken dat het immuunsysteem beter reageert op een "vreemd" eiwit? Alleen is het geheugen van het immuunsysteem nog niet eerder getriggerd voor dit specefieke antigeen. Een "gewoon" griepvirus is net zo goed vreemd voor het immuunsysteem, tenzij je net voor de betreffende variant geent bent. Anders zou er juist geen afweer op gang komen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:07

Stukje uit een essay die ik toen geschreven heb:

Pandemische influenzavirussen zijn gevaarlijker dan reguliere influenzavirussen doordat ze oppervlakte-eiwitten, het hemagglutinine( HA) en het neuraminidase(NA) dragen(2). Deze zijn van een subtype dat nieuw is voor de mens en waartegen dus geen immuniteit bestaat op basis van antilichamen. Hierdoor kan dit virus zich zeer efficiënt verspreiden van mens tot mens zonder hinder van specifieke afweer. Dit resulteert in grote wereldwijde uitbraken met veel slachtoffers.
Er zijn 3 typen Influenza; A, B en C. In tegenstelling tot type B en C is type A afkomstig van dieren. De primaire bron van influenza A zijn watervogels. Er zijn in de afgelopen eeuw 3 grote pandemieën geweest en de wereld bereid zich voor op de volgende pandemie(3). Gedurende de 20ste eeuw zijn er 3 uitbraken geweest; de Spaanse griep in 1918, de Aziatische griep in 1957 en de Hong Kong griep in 1968. Van deze uitbraken heeft de Spaanse griep met tussen de 40 en 50 miljoen verreweg de meeste slachtoffers geëist(2,3,4). De laatste paar jaar zijn er al meerdere dreigingen geweest die uit hadden kunnen lopen tot een pandemie. Een zeer recent voorbeeld is de vogelpest, die zelfs al menselijke slachtoffers heeft geëist(5). De volgende pandemische uitbraak is alleen een kwestie van tijd.(3,4).

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:18

Ik vraag nog maar even door hoor , immunologie was nooit mij sterkste vak:

Er worden toch wel vaker "nieuwe" influenzavirusstammen gemaakt door antigenic shift? En je hebt toch ook nog je aspecefieke afweer? Wat maakt de aviaire influenza anders dan een willekeurige andere zoonose? Die hebben toch ook "vreemde" eiwitten? Ik heb de afgelopen twee weken tussen de meest exotische zoonosen rondgelopen maar daar kan mijn immuunsysteem prima mee overweg, ook al heeft het die nog nooit eerder gezien. En al die dierenartsen die tijdens de vogelpest hebben lopen ruimen? Daar is er eentje van overleden, maar dat was zeker niet de enige die geen Tamiflu gebruikte. De rest had er hoogstens een conjunctivitis van. Er was trouwens wel massaal seroconversie (saillant detail: ook bij enkele familieleden van DA die geen contact hadden gehad met puimvee). Maar niemand die ziek werd. Blijkbaar kan je immuunsysteem prima met vreemde eiwitten overweg (dat is juist zijn ding, toch?). Waarom dan niet met de vogelgriep? Wat maakt het dan zo immuunsuppressief dat je hele afweer op zijn gat ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:20

De fabrikant van Tamiflu doet in ieder geval zeer goede zaken. Net als de website dokteronline.com. De website vogelgriep.nl heeft enorm veel links neergezet die je naar dokeronline.com verwijzen, waar je Tamiflu kunt bestellen. En die Tamiflu is echt ongelofelijk duur. Zo ontzettend duur dat ik er gewoon een nare bijsmaak van krijg...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:20

Tja die profiteren lekker van de massale paniek

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:22

Hmm ik maak me wel zorgen, maar ga er niet over lopen stressen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:26

Ellebel schreef:
Tja die profiteren lekker van de massale paniek

Precies, 90 - 100 Euro voor 10 capsules, terwijl het eerst 28 Euro was voor 10 capsules (bij andere nederlandse medicijnenwebsite die het uitverkocht heeft).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:29

Ik dacht toen ik dat van Tamiflu las, 'laat ik dat maar vast even bestellen' totdat ik dus die prijs zag

Ik gok er nu maar op dat mocht ik toevallig vogelgriep krijgen, de nederlandse overheid voldoende op voorraad heeft. In Azie zijn ook relatief weinig mensen overleden, dus de kans lijkt me vrij klein dat er hier in nederland binnen enkele maanden mensen bij bosjes neer gaan vallen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:01

de inkoopsprijs is dacht is 25 euro..
Het is waas van die shift en je aspecifieke immuunsysteem is bij mijn weten niet in staat een virus aan te pakken. Daar het je de Th1 pathway voor, of terwijl je specifieke cellulaire afweer.

Kyno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:17

Ai.

Het komt steeds dichterbij zeg!

Mijn vader heeft een pluimveebedrijf. [in Duitsland] Dus hier thuis is het af en toe best wel stress. Gelukkig heeft mijn vader zijn kippen al binnen sinds er ook maar een klein geruchtje ging over de vogelgriep. [voor ik weer commentaar krijg over zielig e.d. > mijn vader heeft echt levensgrote stallen voor die beesten]

Helaas hebben vaak maar weinig mensen door dat ze ook gevaar lopen door simpelweg de eendjes in de vijver te gaan voeren.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:58

Ik heb niet het hele topic gelezen maar heb wel het idee van wat ik gelezen heb dat mensen elkaar angst aan het inpraten zijn. Natuurlijk is dit iets wat je niet mag onderschatten maar je moet je wel realiseren dat vroeger eenden, zwanen etc ook dood gingen. Toen werden ze niet onderzocht. Omdat er nu sprake is van een ziekte wordt alles onderzocht. Wie zegt dat ze vroeger niet ook een griepvorm hadden?

In Azië leven de mensen en kippen bij elkaar. Kinderen spelen met dode dieren. Hierdoor heb je een groter risico op ziekten. Ik kan me niet voorstellen dat in NL mensen met dode dieren gaan spelen...

Het is een goede maatregel dat de dieren opgehokt moeten worden. En wat kyno zegt als wij thuis de dieren los hadden lopen hadden ze al lang binnen gezeten. Dat de consument de dieren naar buiten wil hebben heeft wel tot gevolg dat er nu dit soort dingen kunnen ontstaan. Vroeger liepen kippen ook buiten, deze zijn niet voor niets toen der tijd naar binnen gehaald.

Wat betreft de consumptie van eieren en kippen. Dit geeft geen gevaar en je kan het rustig blijven eten.

Kyno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:30

Inderdaad CD28

Bovendien kan ik me ook ergeren aan mensen die het 'zielig vinden om de kipjes binnen te doen.' Sorry hoor, maar is het niet nog véél zieliger als die kipjes ziek worden, dood gaan & er eventueel ook nog mensen dood en doodziek van kunnen maken? Nee. Inderdaad. Dus dan zet ik liever mijn zielige kipjes even binnen.

Krijg zulke opmerkingen op school vaak naar mijn hoofd. Raak ik redelijk gefrustreerd van. Dat zijn nou typisch van die stadsmensjes die vanaf hun flatje schreeuwen dat de diertjes op het platteland zo zielig zijn.

- Sorry was even gefrustreerd.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:15

PolosportJ schreef:
Heeft iemand al wel eens die site www.vogelgriep.nl gezien. Die is pas verontrustend Daar vertellen ze ook wat je moet doen om te overleven enz.

ik zou die site maar niet al te serieus nemen

Citaat:
Virussen zijn uitermate gevaarlijk, besmettelijk en dodelijk (Ebola virus, Aids, SARS)

Dit is daar onder andere ook te vinden... Zal ik nog een voorbeeldje geven van een virus? Ook een simpele verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus! Besmettelijk? ja Gevaarlijk? op zichzelf niet Dodelijk? ook al niet

Heel leuk ook al die foto's met papieren mondmaskertjes, wist je al dat die niet helpen tegen virussen?

winnythepooh schreef:
Eten jullie ook geen kip meer en eieren ????

Ook al zo'n onzin, zolang je het vlees voldoende doorbakt kan je er niet ziek van worden.

Angeliek schreef:
Hebben jullie allemaal de griepprik gehad??

en die werkt ook al niet, aangezien het nog steeds wachten is tot het virus zich recombineert tot een van mens op mens overdraagbare vorm, en eerder is er geen ontwikkeling van een vaccin mogelijk
Het gewone griepvaccin werkt tegen bepaalde stammen gewoon-griep-virus, als je toevallig met een andere stam besmet raakt krijg je ook alsnog de griep, en tegen vogelgriep werkt het dus al helemaal niet.

oh ik zie dat trisca ook al wat dingetjes rechtgezet had

Mij persoonlijk lijkt het onwaarschijnlijk dat paarden ook een variant ervan gaan krijgen. Idd is er al vaak "uitwisseling" geweest tussen mensen-vogels-varkens, maar dan ook wel omdat deze in grote mate in heel dicht contact komen met elkaar. Aangezien we hier geen "paardenkwekerijen" hebben zoals er wel gevogelte/varkensbedrijven zijn, en we ook niet met ons paard in een hutje samenleven zoals dat in Azië wel eens het geval is met kippen/varkens, lijkt de kans me dus vrij klein

Ellebel, men heeft onder andere over de Spaanse griep het vermoeden dat het juist niet super immuunsuppressief is, maar daarentegen het immuunsysteem zo overmatig triggerde dat men juist daar ZO enorm ziek van werd/stierf (vooral omdat toen een belangrijk deel van de zieken bestond uit goed gezonde twintigers en dertigers)

Wb de prijs van die Tamiflu, de farmaceutische industrie is nu eenmaal een industrie, en daar draait het toch echt meer om winst blijven maken dan om menslievendheid. Als er dan ook nog eens een enorme vraag is tegenover een beperkt aanbod... tsja...

Ik ben er zelf nog redelijk gerust in, en als er de komende maanden reden is om ongerust te worden zal ik die ongetwijfeld uit bijna eerste hand horen, ik loop momenteel namelijk stage op een virologie-labo

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:38

Jeetje, wat een bangmakerij hier allemaal! Volgens mij maakt iedereen zich hier drukker dan nodig is.

PolosportJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:28

Marije_jiplover schreef:
Jeetje, wat een bangmakerij hier allemaal! Volgens mij maakt iedereen zich hier drukker dan nodig is.

Ik denk dat iedereen het op zijn eigen manier oppakt.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:09

PolosportJ schreef:

Ik denk dat iedereen het op zijn eigen manier oppakt.

Dan is het misschien wel handig als mensen dingen aannemen van degene wiens sector dit is. Elkaar bang maken heeft geen enkele zin!