Universiteit en een paard hebben..?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shylah

Re: Universiteit en een paard hebben..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:39

mssn kun je hem aanbieden als verzorgpaard? dan vraag je gewoon naar een ervaren ruiter en dan mssn het liefst nog met western ervaring?
heb ook wel eens gehoord dat mensen hun paard op een manege stalden en dat ie dan gebruikt werd in de (gevorderden) lessen, zo krijgt ie ook beweging.
ik wens je veel suc6 met je studie en je paard!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:09

Als ik jou was zou ik het probleem voorleggen aan instructrice.

Een kennis van mij is voor een jaar op stage naar het buitenland. Ze heeft nu ook haar paard bij haar instructrice gestald, betaald daar stalkosten en iemand anders rijdt haar paard onder toeziend oog van haar instructrice.

Ze zat er ook vreselijk mee, ze vertelde het aan haar instructrice en het was binnen een minuut geregeld Mss maak je van een mug een olifant! Probeer het iig!!!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:22

LuvdaTossa schreef:
Als ik jou was zou ik het probleem voorleggen aan instructrice.

Dat heeft ze volgens mij al gedaan, alleen komen ook daar kosten bij kijken die niet zomaar op te brengen zijn.

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:12

Maar geld verdienen om van te leven/kamer te betalen en het rijden van je paard EN voor de stalling van volgend jaaar..........Pffff moet je dan neit erg veel gaan verdienen?

Je krijgt geen studiefinanciering en als je ouders bereid zouden zijn om je kamer een jaar langer te betalen kunnen ze net zo goed een jaar stalling betalen voor je paard in tilburg lijkt me......

Of snap ik he tniet

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:29

Wat toevallig zeg...
Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem.
Ik studeer ook in Tilburg, wel HBO, maar moet toch wel veel naar school en nu heb ik ook een stage in Tilburg. Mijn reistijd naar Tilburg is 1,5 uur heen en 1,5 terug.
Mijn paard staat ook aan huis en ik zit nu ook op kamers in Tilburg
Nou dat is dus nog ongeveer hetzelfde.
Mijn probleem is dus en dat mijn paard niet meer bereden kan worden. ( hoefkatrolontsteking) en dus ook niet meer te verkopen. De enigste oplossing is inslapen.. Op dit moment zorgt mijn zusje er nog voor, maar die wil dat ook niet altijd blijven doen. En een bijrijder zoeken heeft geen zin, want je kan er niet meer op rijden..
Ik zit ook zo in een dillema. Als ik dan op mijn kamer zit in Tilburg voel ik me gewoon schuldig. Het is toch zo egoistisch om een paard in te laten slapen omdat ik wil studeren en toch ook wel een studentenleven wil.
De kans dat ik weer terug naar huis ga is groot, want ik kan het echt niet mijn paard laten inslapen..
Ik kan je dus ook niet adviseren wat je het beste kunt doen. Misschien gewoon je gevoel volgen, hoe moeilijk dat ook is!

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:19

orionneke schreef:
Maar geld verdienen om van te leven/kamer te betalen en het rijden van je paard EN voor de stalling van volgend jaaar..........Pffff moet je dan neit erg veel gaan verdienen?

Je krijgt geen studiefinanciering en als je ouders bereid zouden zijn om je kamer een jaar langer te betalen kunnen ze net zo goed een jaar stalling betalen voor je paard in tilburg lijkt me......

Of snap ik he tniet

Het geld is nodig om de instructrice te betalen het paard te rijden. Zowel dit jaar als volgend jaar

Maarre, als er iemand bekend is met de combinatie paard, studie en geld ben jij het wel volgens mij, of heb je een sponsor..

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:43

Hoi Lenn, heb even niet de reacties gelezen maar ik wil even zeggen

Ik heb drie jaar lang 2 uur heen en 2 uur terug gereisd van en naar de universiteit om te kunnen studeren en paard te rijden. Door heel goed te plannen is het mogelijk geweest om dat drie jaar vol te houden, maar het eist wel veel discipline om je aan je planningen te kunnen houden. Maar ik wilde gewoon even zeggen dat het mogelijk is!

Maar ik studeer communicatiewetenschap waarbij je minder contacturen hebt dan bijvoorbeeld bij een medische studie...

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:48

Hmm ik kan goed begrijpen dat jullie niet alles helemaal gaan lezen, maar ik heb dus al wat besloten, zie vorige pagina onderaan!

Ik ga me uitschrijven van de universiteit, een jaar werken op kantoor in Tilburg 36 uur per week, en dan volgend jaar een fatsoenlijke start maken als ik alles op een rijtje heb en mn hoofd naar leren staat. Doordat ik dan nu in Tilburg blijf 'wonen' hoef ik daar straks ook niet meer aan te wennen. Met het geld dat ik dan verdien kan ik mn instructrice betalen om Tycho bij te rijden 1 of 2 keer in de week, dit jaar en hopelijk heb ik ook het geld voor volgend jaar nog dat ze 'm rijdt. In het 2e jaar enzo hoop ik wat minder college te hebben en meer tijd voor m'n paard. De reden dat ik kies voor mijn instructrice ipv een (betalende) bijrijder is omdat ik wil dat hij erop vooruit gaat, dus niet blijft hangen en al zeker niet achteruit gaat. Het zal wel stom over komen, bijv. op wedstrijd "smiespel smiespel, haar instructrice rijdt haar paard" maar daar heb ik dan maar schijt aan. Ik kies wat het beste is voor m'n paard, en daar hoort een evenwichtige training zeker ook bij.
Dat lijkt me voorlopig de beste keuze

Falona schreef:
Maarre, als er iemand bekend is met de combinatie paard, studie en geld ben jij het wel volgens mij, of heb je een sponsor..

huh, was dat tegen mij? Hoezo?

@ Marlon: Jeetje jij zit dus in een nog veel rottere situatie.. echt erg. Maar bedenk wel als een paard niet meer bereden kan worden kan je hem nog wel verkopen hoor, als gezelschapsdier ofzo! iig heel veel sterkte.

@ Luvdatossa: Ik heb het er al met haar over gehad

@ Ragne: Weet ik, dat het theoretisch wel kan, maar ik zie mezelf daar niet gelukkig in zijn zeg maar, zo'n leven, met je ene been hier en andere daar.. zie vorige pagina onderaan

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:52

Lenn schreef:
huh, was dat tegen mij? Hoezo?

Nee, dat was tegen Orionneke, hoewel die volgens mij wel minder reistijd heeft van huis naar studie (beide praktisch naast station en 20 minuutjes treinen)

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:56

Uh nou ik heb niet zoveel reistijd en daarnaast heb ik een sponsor ja, maar lenn ook. Is zelfde situatie als bij mij alleen dan dat ik dus niet zoveel reistijd heb en problemen met studietijd

BigMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:03

Je kan ehm elnen aan iemand voor langere tijd die dan alles betaald en dat jij dan afentoe kom kijken ik ag t waarschijnlijk ook doen alleen dan andersom(k paard lenen en alles betalen)het is iniedergeval een optie...
Veel suces.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:13

Je studeert aan de oude KUB? Ik kom uit Tilburg, ken daar nogal wat stallen en paardenmensen, als je hulp nodig hebt mbt het uitzoeken van een leuke en niet te dure stal in de omgeving, kan ik je helpen .

1 ding: laat een paard niet voor je studie gaan . Misschien ben ik de enige die dat zegt, maar je studie is de fundering voor de rest van je leven en kan ervoor zorgen dat je later weer riant paarden kunt houden en kunt rijden. Nu is het idd zoeken naar een passende oplossing. Nogmaals, als je hulp nodig hebt, gil maar .

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:32

Lenn, ik zit nu eigenlijk in het zelfde schuitje... Ik studeer nu Geneeskunde en dat kost écht heel veel tijd. De wedstrijden heb ik maar gewoon uit mijn planning geschrapt en aan regelmatig trainen kom ik eigenlijk niet meer toe. Nu heb ik het geluk dat mijn zus (B-niveau) ook graag paardrijdt. Hoewel dat eigenlijk niet op de manier gaat die ik graag zie, Patos is ook erg slim en komt makkelijk onder het werk uit, krijgt ze toch beweging en dat vind ik nu het belangrijkste. Ik rijd vooral in de weekenden en als ik het wat rustiger heb 1 á 2x doordeweeks. Tot nu toe is het best te doen, maar volgend jaar wil ik graag op kamers omdat het reizen mij echt de keel uit gaat hangen, en dan zal ik toch ook beslissingen moeten gaan nemen... Ik ben er nog steeds niet uit, ik hoop dat het met mn zus en Patos zo goed gaat dat zij samen het de hele week redden en dat ik dan in het weekend als ik thuis ben nog wat hobby-matig kan rijden.
Veel succes met Tycho en ik hoop dat het in praktijk allemaal mee blijkt te vallen.

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:25

Hee hee..

Ik heb heel je verhaal gelezen en jeetje wat is zo'n keuze lastig. Vind de keuze die je hebt gemaakt verstandig. Even alles op een rijtje en dan over jaartje vol je studie in!

Succes verder en geniet van je paard!!!

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 16:13

@ Patos: Dat klinkt idd als precies hetzelfde schuitje.. Dat reizen gaat je inderdaad ECHT de strot uit hangen.. verschrikkelijk. Ik ben er wat mn paard betreft ook nog steeds niet uit eigenlijk, maarja.. Ik wacht maar wat de tijd me brengt

BigMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:14

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:04

Het reizen zou me sowieso tegen gaan staan, ongeacht wat je nog naast je studie moet doen..........dus snap het wel!!

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:47

Lenn schreef:
@ Patos: Dat klinkt idd als precies hetzelfde schuitje.. Dat reizen gaat je inderdaad ECHT de strot uit hangen.. verschrikkelijk. Ik ben er wat mn paard betreft ook nog steeds niet uit eigenlijk, maarja.. Ik wacht maar wat de tijd me brengt

Ja het reizen is wel vervelend, maar ik heb me erbij neergelegt. Reis al 2,5 jaar ong. 3,5 uur per dag. Moet wel zeggen dat ik heel selectief ben in de vakken die ik volg en welke hoorcolleges ik ga volgen. Ga gem. 3 keer per week naar Utrecht, maar ik vind het eigenlijk niet zo erg meer. In het alleruiterste geval zou ik zeggen: het is te doen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:59

Om dit soort problemen te voorkomen heb ik dus voor een school gekozen waar m'n paard ook welkom was

Ok, even serieus... Ik las dat je eigenlijk al een beetje hebt besloten wat je wilt. Ik hoop dat het je lukt om je studie en je paard en je sociale leven te combineren... Goed plannen en dan komt het vast wel goed! Veel succes ermee, het zou zonde zijn als je je paard weg moet doen want hij ziet er erg goed uit!

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:51

Ik studeer geneeskunde, heb mijn paardje thuis staan en heb ong 2 uur reistijd...Ik vertrek als het nog donker is en kom aan als het alweer donker is.(lange dagen zijn zwaar irritant zo in de winter)

Ik kan ongeveer 3 a4 keer in de week met hem rijden. Wedstrijden heb ik geschrapt(vraagt toch echt veels te veel tijd) en dit jaar heb ik ook mijn lessen stopgezet. Voor hobbymatig buitenrijden is mijn basis meer als genoeg en tegenwoordig maakt het me echt niet meer zoveel uit of hij wel of niet netjes loopt. Als ik dat wel doe is het geen ontspanning meer voor mij en mijn paard. Mijn paard is nu 10 maar over een paar jaar hoop ik de draad weer te kunnen oppakken...

We zien wel wat er gebeurd. Hij is nog blij als ik kom en nog vrolijk als we naar buiten gaan en zolang dat zo blijft, blijft hij lekker bij mij.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:54

Krijgt ineens een ingeving(heb niet alles gelezen en weet niet of het al gezegd is): Kan je geen bijrijder die de stalling(of wei met stal) meebetaalt zoeken in Tilburg of omstreken en hem in het weekend lekker weer naar huis meenemen? Of een wei delen met iemand daar in de buurt?

Yvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:38

Ik denk dat je een goede oplossing hebt gevonden! Op deze manier geef je jezelf inderdaad de ruimte om nog even na te denken over wat je precies wil qua studie en zo. Hopelijk klikt het heel goed tussen je paard en je instructrice.

Waar ik me overigens wel een klein beetje over verbaas is dat zoveel mensen moeite hebben we de reistijd. Ik studeer zelf ook aan de Universiteit van Tilburg en woon nog thuis. Een enkele reis, van deur tot deur, is ongeveer een uur en een kwartier tot anderhalf uur lang, maar ik heb daar helemaal geen moeite mee eerlijk gezegd. Als ik op kamers zou gaan zou het me ook heel veel tijd gaan kosten omdat ik er een baantje bij zou moeten gaan zoeken. Maar goed, dat is voor iedereen anders natuurlijk

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 15:49

Yvette schreef:
Waar ik me overigens wel een klein beetje over verbaas is dat zoveel mensen moeite hebben we de reistijd.

Ja maar ik ben zo'n sukkel die standaard 2 of meer keer per week de bus of trein mist.. ik kan er gewoon niks aan doen, op de een of andere manier kom ik ALTIJD 5 min te kort en aaah het is ZO erg om zo'n bus of trein voor je weg te zien rijden.. trauma's aan over gehouden gewoon.

Loesss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:58

Heb je er aan gedacht dat wanneer je paardje in Tilburg ergens stalt dat je dan ook tijd over houd om 1 of 2 daagjes in de week een baantje te zoeken in Tilburg extra, tel uit dat betekent dus dat je gemiddels 200 euro per maand extra zou verdienen en daarv an stalling zou kunnen betalen + dat je evt een betalende bijrijder zoekt in Tilburg....

Misschien ook een idee?

Ik noem hierbij ook even manege Hooijen, geen super stal, maar ze gaan wel netjes met de paarden om. Kost je 90 euro zonder voer wel te verstaan, maar iets wat dus niet mega duur is... www.manegehooijen.tk
Laatst bijgewerkt door Loesss op 06-11-05 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:01

wizewo schreef:
Krijgt ineens een ingeving(heb niet alles gelezen en weet niet of het al gezegd is): Kan je geen bijrijder die de stalling(of wei met stal) meebetaalt zoeken in Tilburg of omstreken en hem in het weekend lekker weer naar huis meenemen? Of een wei delen met iemand daar in de buurt?

Dat gaat ook niet lukken, want dan staat de vrachtwagen constant in Tilburg. Wat als er dan iets met mijn paard is (DA)? En ik heb 1 keer in de twee weken les op lokatie, dus heb ik ook de vrachtwagen nodig. En als het slecht weer is, ga ik met de vrachtwagen naar een binnenbak.

En in het begin werd gezegd van: kan je zus em dan niet rijden/longeren.
Zoals lenn al zei: ik kan Tycho niet zo goed rijden. Maar het belangrijkste is: ik heb daar echt geen tijd voor. Ik mag echt in m'n handjes klappen als ik voor 23.00 in bed lig (wat de laatste 2 maanden dus al niet gelukt is). Dus dat gaat ook niet lukken.

Bovendien wil ik niet de dupe worden van mijn zusjes leven zeg maar. Als het voor even is, geen probleem. Maar we spreken hier over een jaar of 6/7.