uitslag MRI: Hernia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marye78

Re: uitslag MRI: Hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 21:31

Frank: dank je

Sigrid: bij de een werkt een operatie beter als bij de ander geloof ik..hoor ook van veel mensen die geopereerd zijn dat ze daarna nog steeds niet van de hernia af zijn, of je krijgt weer erg last door het litteken weefsel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:13

ben toch blij dat ik die operatie toen niet gehad heb ..
heb ook weken met morfine plat gelegen (in de zithouding) en lopen ging helemaal niet meer (totale uitval om het over de pijn maar niet te hebben)

soms ging het weer even en daarna weer niet

nu nog met verkeerde beweging oid dat het weer fout gaat en ff door het dak ga (figuurlijk dan want irl kom je op dat momnt niet veel verder dan adem in adem uit adem in adem.. )

door het scheef lopen vd pijn door de uitstraling en ook mega mijn spieren
laten verslappen (had kantoor job en zat de gehele dag ..daarbij de morf maakt je spieren ook niet echt sterker ) schoot mijn si uit de kom (scheef dus) hernia wilden ze niks aan doen ivm si si deden ze niks aan ivm hernia
totdat ik viel (tja schuifelend van de ene naar de andere kant met uitval kom je dus echt niet over een drempel van 1 cm ) met de val dacht ik ojee nu loop ik nooit meer maar die val is mijn redding geweest , de si was weer op het plekkie geschoten dus kon al was het pijnlijk weer lopen

waar ik zelf veel baat bij gehad heb is dat uitrek apparaat bij de fisio
(gewicht aan onderzijde lichaam en bovenzijde en dan rekken ze langzaam je rug uit ) ff pijn arm heeeerlijk! met paardrijden kan ik mijn rug aanrdig sterk houden maar geopereerd of niet het blijft ten alle tijden een zakke plek waar je rekening mee moet houden

een groot voordeel als je deze pijn kent is een bevalling en de weeën een eitje (tenminste dat vond ik dus het enigste wat ik riep tijdens..(had rugweeën) was "k*t mijn rug "zittende bevalling ging helaas niet ..

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 22:16

nickyu schreef:

een groot voordeel als je deze pijn kent is een bevalling en de weeën een eitje (tenminste dat vond ik dus het enigste wat ik riep tijdens..(had rugweeën) was "k*t mijn rug "zittende bevalling ging helaas niet ..

echt waar?? ik vind t namelijk enigzins meevallen. Niet dat het niks voorsteld maar ik heb veel ergere pijnen gehad (o.a. menstruatiekrampen met Endometriose) dan dit...*krijgt weer durf voor een eventuele zwangerschap*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:25

Ik heb voor ze gingen opereren 3 maanden aan de morfine gelegen, was verslaafd op het laatst want ik kon niet zonder slapen van de pijn, maar ik heb mijn vriend weleens gevraagd of hij de veearts niet kon halen voor een spuitje want ik was het zat. Is bevallen dan zo'n eitje? Lijkt me toch niet. Mijn moeder klaagt altijd zo dat bevallen zo'n drama is(let wel, 8 kinderen). Vroeg ik eens: waarom deed je het dan 8 keer? Omdat ze de pijn alweer vergeten was, ze herinnerde het zich pas weer als de eerste weeen begonnen. Dat heb ik nu ook wel, ik kan het me niet meer herinneren hoe het was om een paar maanden niet te kunnen staan en slapen van de pijn, dus Marije, ik hoop dat je het ook weer snel kan vergeten.

Maar ik wil voorlopig nog maar geen kinderen denk ik.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:42

bij mij voelt t (dat is als mijn zenuw weer eens klem zit..) als een kramp in je been maar dan tig keer erger en dan dus eigenwijs doorlopen..
vaak zit de zenuw zodanig vast dat er dus ook spierkramp optreed en uitval of enkeld uitval met uitstraling door het been 1 zenuw aan de buiten zijde been net voorbij de knie en de ander loopt door tot de bovenzijde voet (kan dan exact uittekenen waar die loopt)

in mijn beleving waren de weeen en de bevalling vele malen minder erg

en dat riep ik tijdens de weeen / bevalling al dus niet maanden erna (omdat je idd de pijn snel vergeet )vraag het maar aan mijn man die was erbij
maar toen die kleine ff gedraaid moest worden terwijl zijn hoofd er al uit was was ik echt ff niet blij hoor

groot voordeel van de bevalling je maakt endorfine aan (lichaams eigen pijnstiller)

naar mijn mening is een wee minder erg als kramp in je voet daar je deze kramp niet voelt aan komen en een wee wel dus je kunt je op dat moment mentaal voor bereiden

(tijdens een beknelde zenuw puf ik meer dan wat ik tijdens de bevalling deed )

met de hernia heb je soms dat er een zenuw dus klem zit en klem blijft zitten
dan neemt de kramp en pijn dus niet af zolang je dan doodstil staat ligt zit etc is het te harden (maar helaas ook niet altijd..)maar je wilt dan niet eens bewegen

nou heb ik (buiten 5 weken weeen, hoor ze het nog zo zeggen "nou mevrouw u bent goed opweg we zien u vannacht wel terug komen "..jaja dat hoorde ik al weken en niemand die daar nog in geloofde ) een zeer vlotte bevalling gehad
(wel 6 hele minuten ) maar 1000 x liever weer een bevalling
dan 5 minuten zenuwtje klem

zelf heb ik erg veel ( gehad ) aan ki (en met name het onderdeeltje visualisatie en ontspanning) nadeel is dat je dat niet zo erg lang vol kan houden (iig niet in je slaap bv ..)tenminste ik dus niet paar minuutjes gaat goed paar uurtjes ook maar de gehele dag valt toch niet mee (ook daar het leven gewoon door gaat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:33

mijn fysio heeft een nieuwe opleiding gehad, het lijkt op osteopathie(ben ik ook geweest hielp niks) en sinds hij me op deze manier behandeld heb ik weinig pijn meer, niet meer van die erge iig. Met veel sporten, wat ik nu weer kan, wandelen en paardrijden blijf ik aardig soepel eigenlijk, en ik heb 1 1/2 jaar geen hernia meer, na 5 jaar wel. Ik hoop dat ik zo fit blijf, heb net een nieuw zadel besteld...

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:41

@ Nickyu ik zie dat jij ook last van je si gewrichten hebt of hebt gehad.
Kan je me daar wat meer over vertellen, wat het precies was en wat er aan is gedaan? Mag via pb.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:20

Tja, moet denk ik toch eens gaan uitzoeken wat het precies is bij mij.

Marye78 schreef:

ehm, zou ik toch maar doen! zo begon t bij mij ook..

Maar ik heb het nu al een paar jaar en het wordt niet veel erger, was dat bij jou ook zo?

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:21

Jura: er zijn mensen die met een hernia rondlopen waarvan ze niet eens merken dat ze 'm hebben. Dus zo weinig last kán je er van hebben, helaas is het vaak wel anders. De pijn hoeft dus niet persee erger te worden.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:22

Marye78 schreef:

heb jij het ook wel eens recht laten zetten bij de chiro?

Nee, ben nog nooit bij de chiro geweest.
Bij mij hebben ze het wel een aantal keren recht gezet door wijze van kraken bij de manuele fysio. Maar iedere keer als ik weer pijn in mijn rug heb krijg ik weer een scoliose als reactie op de pijn.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:27

Ik ben anders heel blij met mijn operatie. Toen ik wakker werd had ik meteen al geen pijn meer. maar ja, de revalidatie duurt wel erg lang. 6 maanden niet paardrijden is echt niet leuk. Maar ik leef nu weer zonder pijstillers. En dat is me veel waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:40

ik loop al een paar jaar nu bij de zelfde chirurg, hij komt er niet meer uit bij mij, hij heeft me nu doorgestuurd naar een chirurg in den-helder, ik ben daar vandaag geweest, die ziet dingen die mijn eigen chirurg over het hoofd heeft gezien! ruim 1 jaar voor niks met helse pijn gelopen, ik moet nu 5 dagen van mn middel tot mn been in t gips, en een botscan laten maken, om wat meer duidelijkheid te krijgen, hij zag op mijn fotos dat van de 2de spondylodese operatie (heb inmiddels 9 operaties gehad) mijn bot niet goed is aangegroeid en mijn rugspieren zijn versteend, helaas nam mijn eigen chirurg nooit even de tijd om naar mijn spieren te kijken en simpel even te voelen! nu nog de scan en het gips en dan hopen dat hij me wel kan helpen, jullie horen het nog....

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 19:37

[***]: ik ook niet hoor! en bewegen is idd supergoed, ik ga maar snel een afspraak maken voor het fysio fitness. helaas heb ik geen fut meer voor gewoon sporten, ik maak dagen van 9 uur en ben pas laat thuis en dan dus op..
nickyu: wat is KI? daar heb ik nog nooit van gehoord
Jura: Ja!! ik heb dit al eerder gehad, en nu heb ik er weer een jaar mee gelopen alvorens ik door de dokter werd doorgestuurd voor een MRI. (dokter dacht dat t wel meeviel, dat ik gewoon meer lol moest maken....)

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 19:39

Heike schreef:
Ik ben anders heel blij met mijn operatie. Toen ik wakker werd had ik meteen al geen pijn meer. maar ja, de revalidatie duurt wel erg lang. 6 maanden niet paardrijden is echt niet leuk. Maar ik leef nu weer zonder pijstillers. En dat is me veel waard.

dat kan ik me indenken! alleen is het bij mij 'nog niet erg genoeg' om te opereren. (en dat kan ik me na het lezen van sommige berichtjes hier ook wel voorstellen)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:04

ki is een onderdeel van bv akido een verdedigings sport maar het onderdeel ki gaat puur over de kracht van je geest

als je door de stad loopt en naar beneden kijkt word je eerder lastig gevallen als dat je daar loopt met je hoofd omhoog (zelfverzekerder ..)

of je staat bv met beide benen licht gespreid op de grond met je arm licht vooruit en vinger wijzend

en je denkt er loopt water vanuit de grond door mijn been door mijn lijf door mijn arm door mijn vinger

sterke vent die jouw arm dan kan buigen

of je zit in kleer makers zit en bent compleet ontspannen
niemand die je zomaar omgeduwd krijgt terwijl als je denkt ik ben een krat bv of een ander vast voorwerp kunnen ze je wel makkelijk verschuiven

op die manier train je je geest de kracht van je geest is enorm !

je leert dan ook ontspannen en visualiseren
als je bv net als ik claustro bent en je moet dan voor een scan ben je niet echt blij maar als je gaat liggen op dat bed en je denkt ik lig op een enorme grote wijde weide het zonnetje schijnt en ik hoor vogeltjes fluiten
kun je dus toch ontspannen die buis in gaan

positief denken en visualisatie kunnen je erg sterk maken
ook lichamelijk , als je denkt dat lukt me nooit zal het of niet lukken of slechts met enorme moeite en kracht als je denkt dat gaat mij lukken zo niet dan toch
heb je een veel grotere slagings kans

als je dus veel pijn hebt en je kunt niet slapen kun je wel rusten iig lichamelijk en ook een beetje geestelijk door middel van visualisatie

heike wat fijn voor je dat je nu pijn loos bent ! een halfjaartje is niks joh (op een mensen leven ) en als je daar mee pijnloos blijft (iig ivm de hernia dan )dan is dat toch helemaal te gek !

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:16

samantha23 schreef:
@ Nickyu ik zie dat jij ook last van je si gewrichten hebt of hebt gehad.
Kan je me daar wat meer over vertellen, wat het precies was en wat er aan is gedaan? Mag via pb.

hoi

ik werkte 60 a 80 uur per week op een stoel en kwam der haast nooit vanaf
met als resultaat dat al mijn spieren in mijn rug zwaar verzwakt waren
met het scheve lopen tillen ed om mijn linker kant te ontzien (wat eigenlijk heel slecht was maar we wisten toen nog niet dat er een hernia zat)
schoot op een bepaald moment mijn si gewricht gedeeltelijk uit zijn kom
schijnt erg knap te zijn dat ik dat voor elkaar gekregen heb
maar nu nog als mijn spieren stijf zijn drukken die daar op zenuwen en dat doet au
nu schijnt er buiten de spier en pees reuma daar ook bot reuma te zitten
bewegen maar niet te veel en te zwaar is het sleutel woord

spieren sterk krijgen en houden

(echt dat word wat als ik oud word ben dagelijks minimaal een uur bezig om los te komen en oedeem arm dun te houden rug soepel te krijgen en spieren sterk..pff word al moe als ik er aan denk ..)

nu nog als ik een verkeerde beweging maak wil ik er last van krijgen maar alles met beleid doen doet wonderen
mensendieck heeft mij goed op weg geholpen om goed te ziten goed te staan en goed te bewegen

ik scheen ook overstrekt te staan dus te ver met mijn boven benen naar achter , ik dacht zo recht te staan maar niks was minder waar, ben zo stijf als een hark maar schijn te los in elkaar te zitten (te veel ruimte tussen de gewrichten en botten ) dus spieren sterk maken en houden om alles bij elkaar te houden anders val je dus uitelkaar

gr nickje

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:30

uhmm die was bedoeld als pbtje

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 20:37

Nickyu klinkt echt heel interessant dat KI! in bepaalde mate doe ik dat soms al (denk iedereen wel) door bijv tijdens die MRI net te doen alsof ik onder de zonnebank lag (had ook de hele tijd mijn ogen dicht) haha.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:25

denk dat veel mensen het onbewust wel doen , al komt denk ik het tegenovergesteld vaker voor (denken dat iets zeer gaat doen maakt je gespannen en zal de pijn als erger ervaren worden dan als wanneer je denkt t is maar ff en t valt wel mee ..)

zo praat ik tijdens een punctie echt 5 kwartier in een uur koetjes kalfjes mooi weer etc dat doet je aan iets anders denken en enkeld het echt vervelende doet je even met je gedachte terug komen in de realiteit

ik ben zelf helaas nog niet sterk genoeg om de gehele pijn (zonder te dissocieren) te blokkeren met constante pijn kan ik het aardig lang volhouden maar plotselinge pijnen blijft erg lastig

denk dat het voor veel pijn patienten een mogelijke manier is om het leven wat dragelijker te maken nadeel is dat je dan dus echt geneigd ben om tot het randje door te gaan te ver over je pijn grens heen waardoor je lijf zegt doe het zelf maar normaal weerhoud de pijn je om te ver te gaan maar dan stoppen je spieren gewoon , je ziet dit veel bij spier/pees reuma patienten waarbij de pijngrens zohoog is dat ze dus te ver doorgaan

sommige zeggen zelfs dat dat de rede is waarom ze het gekregen hebben ..nou zijn het wel vaak de doorbijters die spier en pees problemen krijgen ff vlug nog dit terwijl je eigenlijk te moe bent en dus verkeerd tilt waardoor je dus bv weer een hernia kan oplopen , maar om nu te zeggen dat dat altijd de hoofdreden is ..humm weet niet

maar ja ergens geloof ik ook wel dat er een kern van waarheid in zit

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 21:42

nickyu schreef:

denk dat het voor veel pijn patienten een mogelijke manier is om het leven wat dragelijker te maken nadeel is dat je dan dus echt geneigd ben om tot het randje door te gaan te ver over je pijn grens heen waardoor je lijf zegt doe het zelf maar normaal weerhoud de pijn je om te ver te gaan maar dan stoppen je spieren gewoon , je ziet dit veel bij spier/pees reuma patienten waarbij de pijngrens zohoog is dat ze dus te ver doorgaan

sommige zeggen zelfs dat dat de rede is waarom ze het gekregen hebben ..nou zijn het wel vaak de doorbijters die spier en pees problemen krijgen ff vlug nog dit terwijl je eigenlijk te moe bent en dus verkeerd tilt waardoor je dus bv weer een hernia kan oplopen , maar om nu te zeggen dat dat altijd de hoofdreden is ..humm weet niet

maar ja ergens geloof ik ook wel dat er een kern van waarheid in zit

ik herken dat wel...maar vooral als je zelf nog niet weet dat je 'iets'hebt, en je denkt 'ik zal me wel aanstellen'. Dan ga je vaak toch maar gewoon door ondanks de pijn...stond de week voor de mri uitslag in mijn moeders tuin te spitten, 3 uur achter elkaar...en ik voelde al bij iedere x krachtzetten dat een spier aan de rechterkant vreselijk pijn deed..maar toch doorgegaan...afijn, ik kom thuis (ook nog 1km lopen) en heb t gevoel door een bus overreden te zijn...normaal krijg je spierpijn na 1 dag, ik dus na een half uurtje...en niet te weinig ook...kon echt niks meer..
en nu dus mag ik dat niet meer omdat ik een Hernia heb. Maar die had ik daarvoor ook al, alleen toen had het beestje nog geen naam..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:09

dat bedoel ik dus , maar nu het een naampje heeft gaat het leven ook door en wees eens eerlijk , denk je altijd goed na hoe je iets oppakt >? stofzuigt>?iets uit de hoge kast pakt? loopt? gaat zitten ? staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:30

Marye78 schreef:

kimberley:

dat heb ik ook gehoord, dat je met een hernia juist NIET naar de chiropractor mag!! ik ga zowieso niet meer daarheen, want ik heb er een jaar gelopen en toen hebben ze mijn ribben gekneusd. Ik was verlamd en t werd zwart voor mijn ogen van de pijn. nooit meer dus. (ja echt gekneusd, want ze hebben t zelf gecontroleerd).

Auw, dan heb je niet zo'n fijne chiropractor getroffen

Ik had(/heb ) ook een hernia en ben hiervoor wel door een chiropractor behandeld. Dat is me heel erg goed bevallen, want de klachten namen vlot af en waren uiteindelijk zo goed als verdwenen. Ik vrees alleen dat de hernia nu (2 jaar nadat ie 'weg' was) weer een comeback aan het maken is, want de klachten komen weer terug. Ik ga nu dus opnieuw een afspraak maken bij de chiropractor. Een operatie zou ik niet aan beginnen als het niet perse hoeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:11

de chiropractor heeft de boel bij mij ook verpest, niet doen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:12

Citaat:
Jura: er zijn mensen die met een hernia rondlopen waarvan ze niet eens merken dat ze 'm hebben

Omdat bij mij de klachten nog wel eens opspelen denk ik zelfs dat ie niet helemaal weg is.
Wat dat betreft zou ik best nog wel eens een mri willen laten maken...gewoon om te zien of ie nu echt weg is

Verder is het zo dat elke patient weer anders is en zo is iedereen ook gebaat bij een bepaalde behandeling.

Hebben jullie (ex) patienten nu ook meer last vanwege de kou?
Ik merk dat ik nu wel stijver wordt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:22

koude werkt niet bevoordelijk voor soepele spieren
stijvere spieren werk niet bevoordelijk voor de juiste houding
daarbij kunnen deze op de zenuwen drukken
juiste houding werkt niet bevoordelijk voor .. juist m

denk dus dat meer bot spier pees en zenuw patienten met koude eerder / meer / vaker last hebben