Nienke98 schreef:Hoe gaat dat precies in zijn werk zo'n test, moet je dat eerst bij de huisarts aanvragen?
Mijn oma van vaderskant heeft op haar 18e borstkanker gekregen, dat is 4x teruggekomen. Uiteindelijk is ze iets van 65 geworden geloof ik. Er is nooit getest of ze een erfelijke vorm had.
Bij mijn moeder is afgelopen jaar longkanker gevonden, helaas uitgezaaid en niet meer te genezen. Ze is pas 54. Ik maak nu van dichtbij mee hoe het is om opeens te moeten leven met het besef dat je niet oud gaat worden en alle andere emoties die erbij komen kijken.
Ik begin steeds meer te twijfelen of ik mezelf niet moet laten testen, zeker vanwege mijn oma. Als ik al oud zou zijn en dan kanker zou krijgen zou het me denk ik niet zoveel uitmaken, maar wat als je jong getroffen wordt en het had voorkomen kunnen worden. Lastig allemaal.
Zover ik weet zijn eventuele genetische varianten van long- en borstkanker niet aan elkaar gekoppeld.
In mijn geval was al bekend dat het gen bij ons in de familie zat en dat het vaak op jonge leeftijd tot uiting kwam. Ik had 50% kans om het gen te hebben. Desondanks was het niet makkelijk om me te laten testen. Dit moest ik in eerste instantie bespreken met de huisarts, vervolgens werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Daar moest ik eerst een uitgebreid gesprek hebben met een maatschappelijk werker en een arts om te bepalen of ik het geestelijk wel aankon om de resultaten te weten. Dit gesprek voelde bij mij vooral aan alsof ze me van het idee af wilden praten. Enorm vermoeiend en duurde ellelang, zeker omdat het best wel een zwaar onderwerp is.
Vervolgens wordt er bloed geprikt. Dan moet je een paar weken wachten, en naar het ziekenhuis komen om de uitslag te bespreken.