Soda schreef:Ik ben ook wel voor consequent opvoeden, maar een beetje dialoog mag van mij wel hoor. Ik denk dat het goed is voor kinderen als ze leren uitleggen waaróm ze bepaalde dingen willen. Dat betekent niet dat ze a la minute hun zin krijgen, maar misschien hebben ze wel een goede reden?
Als je van een kind altijd maar verlangt dat het 'ja en amen' roept, worden ze monddood denk ik.
Wij hadden vroeger ook duidelijke regels, maar ik kon het wel zeggen als ik dingen anders bekeek. Dan dacht mijn moeder daar even rustig over na, en dan mocht het of wel (maar dan ook omdat ze de redelijkheid ervan inzag en niet omdat ze mij m'n zin wilde geven om van het gezeur af te zijn) of niet, en dan bleef het ook nee.
Maar dat is iets heel anders. Tuurlijk is een dialoog mogelijk. Maar niet op de momenten dat jij loopt te janken 'ik wil een lolly'. Dan was het bij mijn moeder 'NEE, je krijgt geen lolly en nu mond houden'. En dan hoefde ik niet aan te komen met 'ja maar mag ik dan even mijn zienswijze laten horen over het niet krijgen van die lolly'.
Maar als ik dingen met mijn moeder wilde bepraten kon dat altijd. Maar geen discussies over simpelweg gedram.