De doodstraf zou weer ingevoerd moeten worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:35

De doodstraf - ik weet het gewoon niet. Soms ben ik geheel voor, soms weer tegen. Ik ben er nog niet uit, en kan er dus ook geen mening over geven.

Waar ik wel over uit ben, is dat idd de gevangenissen een stuk soberder mogen. Misschien zelfs met gradaties. Voor kleinere vergrijpen enkel vrijheidsberoving, voor grotere vergrijpen ook beroving van andere rechten. (denk aan niet naar buiten, geen warme maaltijden, geen genotsmiddelen als sigaretten etc etc...)

En de straffen mogen een STUK hoger. Laten we daar onze belastingcentjes eens aan besteden. OK, het is nu een investering, maar het is voor het behoud van je land!
Overigens heb ik begrepen dat gevangenen ook werken en een deel van hun loon krijgen? Dat moet ook maar eens afgelopen zijn. Laat ze werken voor kost en inwoning! Haha!

Misschien zou je gevangenen wel eens per maand een dag op kunnen sluiten in een isolatiecel met een strop. Dat ze zelf kunnen kiezen of ze zich van kant maken. Confronteer je ze lekker met de rotsituatie waar ze in zitten!

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:29

Citaat:
iemand de doodstraf geven kost meer geld dan iemand levenslang vastzetten

Nou, ik denk dat een kogeltje van 5 cent toch een goedkopere oplossing is.

Ik denk dat mensen die niet in deze maatschappij thuishoren of kunnen terugkeren. (kinderverkrachters en moordernaars) beter af zijn met een doodstraf.

In de dierenwereld worden zieke of gestoorde ook verstoten en sterven meestal. mede zodat deze zijn/haar genen niet kan doorgeven, ter behoud van t gezonde ras.
Het is geloof ik bewezen dat sommig gedrag in de genen zit,vandaar deze denkwijze.

....mensen zijn nou eenmaal rare wezens, maar heeft iemand t recht om te leven als hij of zij andere mensen van het leven heeft beroofd??

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:42

b.v die vent die teo heeft vermoord.. moet niet de doodsstraf krijgen vind ik.. hij mag wel wat meer lijden! levenslangvast, en dan niet wegens goedgedrag vrijgelaten worden ofzo. neej dan echt levenslang in de gevangenis straf.. Ik teminste zou meer lijden als ik de rest van m'n leven in een klein kamertje moeten zitten en ik de doodsstraf zou krijgen

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:56

dit haal ik van de website van amnesty.nl:

Argumenten voor en tegen
Een veelgebruikt argument voor de doodstraf is dat deze afschrikwekkender is dan enige andere straf, en daarmee een preventieve werking heeft tegen criminaliteit. Meerdere onderzoeken hebben echter aangetoond dat er geen verband is tussen de doodstraf en het aantal ernstige misdaden dat gepleegd wordt.

Een ander veelgehoord argument is dat de doodstraf de enige manier is om moordenaars en verkrachters definitief onschadelijk te maken. Dit is echter is strijd met een belangrijk rechtsbeginsel: straffen kunnen alleen betrekking hebben op misdrijven die zijn gepleegd, niet op misdrijven die nog gepleegd zouden kunnen worden.

Een derde argument is dat van het aloude ‘oog om oog, tand om tand’. Dat is in een modern rechtsstelsel een oneigenlijke redenering. Straffen worden niet opgelegd uit wraak, maar om de samenleving een signaal te geven en de schuldige met harde hand te dwingen tot verbetering van zijn gedrag. Een rechter dient een zorgvuldige afweging te maken om de juiste straf te bepalen, in het volle besef dat dit voor de slachtoffers niet altijd een genoegdoening kan zijn.

Een voor de hand liggend argument tegen de doodstraf is dat de straf onomkeerbaar is. Altijd bestaat het risico dat een onschuldige wordt geëxecuteerd. In de Verenigde Staten zijn sinds 1973 113 personen uit de dodencel vrijgelaten nadat was gebleken dat zij ten onrechte de doodstraf hadden gekregen. In 23 zaken in de 20e eeuw kwam deze vaststelling pas nadat ze waren terechtgesteld.

Daarnaast blijkt de doodstraf onevenredig vaak zwakkere groepen in de samenleving te treffen. Zo wordt in de VS veel vaker de doodstraf geëist tegen een zwarte dan tegen een blanke dader. Een recent onderzoek toonde aan dat in Philadelphia (VS) de kans op de doodstraf vier keer hoger is voor een zwarte verdachte dan voor een blanke. En terwijl het aantal zwarte en blanke slachtoffers van moord in de VS ongeveer even hoog is, was 82 procent van alle geëxecuteerden sinds 1977 veroordeeld voor moord op een blanke.

Ik heb dit gebruikt omdat mijn mening hier mooier verwoord staat dan ik het zelf zou kunnen. ik ben het dan vooral met de tegen argumenten (die hierin ook de boventoon voeren) eens. daarbij komt dat ik een doodstraf een slecht voorbeeld vindt. Als er vanuit de staat mensen gedood mogen worden (die het juiste voorbeeld geeft), is dat voor sommigen nog een reden om het moorden niet te laten. Het wordt 'gewoner' gevonden en DAT moet je juist vermijden. Verder heb ik nog meer argumenten, maar dan wordt het wel erg lang Knipoog

bron: http://www.amnesty.nl/themas_doodstraf. ... en%20tegen

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:57

Jeetje! ik ben ook voor de doodstraf. Maar dan krijg je weer zoiets, dat ze iemand de doodstraf geven, terwijl hij/zij onschuldig is. Als dit goed uitgezocht wordt, ben ik zeker vóór!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:22

Hanneke_S schreef:
Een ander veelgehoord argument is dat de doodstraf de enige manier is om moordenaars en verkrachters definitief onschadelijk te maken. Dit is echter is strijd met een belangrijk rechtsbeginsel: straffen kunnen alleen betrekking hebben op misdrijven die zijn gepleegd, niet op misdrijven die nog gepleegd zouden kunnen worden.

Iemand zou de doodstraf moeten krijgen voor wat hij heeft gedaan, niet voor wat hij nog moet gaan doen!

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:41

Ylana schreef:
Ik ben voor de doodstraf.
Als mensen zo met anderen om gaan, vindt ik niet dat er gegokt moet gaan worden of ze misschien weer terug in de maatschappij mogen.

Als ik deze quote van jou eerder lees, correct me if I'm wrong, lees ik tohc dat jij ook vind dat een iemand niet weer de maatschappij in mag komen, om wat hij misschien nog kan gaan doen... klopt dat?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:47

thoroughbred schreef:

Ik denk dat mensen die niet in deze maatschappij thuishoren of kunnen terugkeren. (kinderverkrachters en moordernaars) beter af zijn met een doodstraf.

In de dierenwereld worden zieke of gestoorde ook verstoten en sterven meestal. mede zodat deze zijn/haar genen niet kan doorgeven, ter behoud van t gezonde ras.
Het is geloof ik bewezen dat sommig gedrag in de genen zit,vandaar deze denkwijze.

....mensen zijn nou eenmaal rare wezens, maar heeft iemand t recht om te leven als hij of zij andere mensen van het leven heeft beroofd??

ben ik het helemaal mee eens...

en een moordenaar heeft toch ook iemand van het leven beroofd en meestal krijgen de ouders/familie van het slachtoffer levenslang..

en nogmaals hier is de gevangenis NIET opgesloten zitten in een kamertje,ze slapen er alleen,er zijn mega grote sportzalen(alles superluxe),en hele mooie "huiskamers",daar zitten ze overdag in,in de cel slapen ze alleen maar.

en wat marieke schreef,dit zijn toch zieke zielen...echt vreselijk,om bang van te worden..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:47

thoroughbred schreef:

Je zegt het zelf al, zijn beter af met....en dat is nou net wat ik ze niet gun, hebben ze niet verdiend, laat ze lekker lijden, levenslang en dan niet maar 15 jaar, nee zolang hun leven duurt. Laat ze maar leren van hun daden, inzien dat dat soort dingen echt niet getollereerd worden..

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:07

ff ik heb de hele topic NIET doorgelezen dus geen alleen ff mijn mening.

Op zich is het een moeilijke keuze want stel je dochter wordt verkracht dan heb je natuurlijk wel moordneigingen naar dei kerel toe, maar aan de andere kant hoe kan je moord met moord bestreiden snappie. En ik denk dat het de moorden ook niet terug dwingt. De gene die moord die denkt ik ga nu toch dood dus vermoord ik wel gelijk iedereen om me heen. (VOORBEELD MENSEN)
Maar ik denk dat je beter mensen die iemand vermoord hebben, dat je ze beter kan laten wegrotten in een cel voor 30 jaar is toch veel erger dan gelijk dood?

Maar ik ben TEGEN de doodstraf

DunnitsMystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:09

Elke keer als er weer een moord zoals nu op Theo gebeurt is komt deze discussie weer naar boven. En elke keer zijn er talloze reacties voor het invoeren van de doodstraf.
En hoewel ik dat aan de ene kant soms kan begrijpen, vanuit een emotioneel standpunt, kan ik aan de andere kant er niet bij hoe makkelijk mensen over het beeindigen van iemand anders leven denken.

Waar mensen rekening mee moeten houden is dat als een dergelijke straf ingevoerd zou worden die gebaseerd wordt op ons huidige, in mijn ogen, falend rechtssysteem. Waarin met grote regelmaat grove fouten gemaakt worden.
Uberhaupt de kans dat 1 iemand onschuldig de doodstraf krijgt is voor mij al reden genoeg om er tegen te zijn. En die kans is er wel degelijk.
Hoe vaak is het tenslotte al niet gebeurt dat iemand onterecht in de gevangenis komt terwijl ie toch ten tijde van de berechting onomstotelijk de dader was.
En degene die dan beweert dat we dan zo'n onschuldige veroordeelde maar voor lief moeten nemen is niet beter dan iemand die de trekker uit eigenbelang overhaalt.

Daarbij werkt het niet eens preventief.

De doodstraf is een wraakstraf, niets meer of minder. En daardoor heeft een dergelijke straf imo geen plaats in onze maatschappij.
Dat er wat gedaan moet worden aan de duur van de straffen hier in nederland vind ik wat anders, maar het invoeren van de doodstraf is geen oplossing.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:10

ja maar mensen rotten niet weg in een cel tegenwoordig. En ik betwijfel of gestoorden hun daden ooit zullen overzien laat staan tot inkeer komen.

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:11

ja maar veel ex-moordenaars kunnen na hun celstraf ook weer normaal in de maatschappij leven, en andere weer niet.

Dus mag niemand meer een 2de kans verdienen? gelijk maar doodmaken als iemand een fout maakt?

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:25

Over dat een kogel van 5 cent goedkoper zou zijn: In ALLE landen is de doodstraf duurder dan levenslang. ($300.000). Dit wordt onder andere veroorzaakt door alle procedures die moeten worden uitgevoerd voordat de doodstraf uiteindelijk mag worden uitgevoerd!

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:25

In mijn ogen heeft niemand, maar dan ook niemand het recht om het leven van een ander te nemen.

Voor mij geen oog om oog, tand-om-tand maatschappij.
Dan blijft er geen samenleving over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:28

QHAhkbar schreef:
ja maar veel ex-moordenaars kunnen na hun celstraf ook weer normaal in de maatschappij leven, en andere weer niet.

Dus mag niemand meer een 2de kans verdienen? gelijk maar doodmaken als iemand een fout maakt?

nee, bij moord in koele bloede of dergelijk ernstig vergrijp, verdient bij mij niemand een 2e kans
Lees maar hoe vaak een ex- TBS-er de fout weer in gaat.

helaas pindakaas, hele leven vast, had je maar eerder moeten bedenken wat de consequentie was.

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:29

precies, helemaal mee eens. Als iemand door de mand valt laat hem lekker zitten in zo'n cel en laten ze het daar maar uitzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:30

Maar niet in die hotels van hier
Gewoon hele dag in een hokje van 3x3, is meer dan genoeg, daar kun je denken.
Met een hoop vertier om je heen nog niet echt.

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:31

runningkawa: en als het je vader/moeder was die BIJVOORBEELD jouw verkrachter vermoorde en nu moet je moeder/vader de doodstraf krijgen omdat ze diegene in koele bloede vermoorde?
of is het dan anders? nee precies hetzelfde

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:33