Nu op Ned 1, geestelijk gehandicapten met een baby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 16:31

Renske20 schreef:
en dan moet het kind naar school, krijgt vriendjes en neemt een vriendje mee naar huis, hoe denk je dat het voor t kind is al dan heel de school weet dat hij/zij 2 verstandelijk gehandicapte als ouders heeft, kinderen kunnen onderling heel erg gemeen zijn en de kans is heel erg groot dat een kindje van gehandicapte mensen dus heel erg gepest gaat worden

Omdat het kindje gepest gaat worden mag het niet geboren worden?
Je hoeft echt geen verstandelijk gehandicapte ouders te hebben om gepest te worden hoor....
Citaat:
en dan de pubertijd, hoe kunnen verstandelijk gehandicapten zich dan nog inleven in hun kind?en hem/haar goede voorlihting geven over sex, alcoghol, drugs en andere 'gevaren' omdat zij daar immers zelf niet alles vanaf weten

Voorlichting over dat soort dingen wordt op school toch ook gegeven?
Ik heb zelf toch het grootste deel van die voorlichting gewoon op school gekregen en niet van mijn ouders hoor!!
En je kan ook niet weten wat die oouders er juist wel en niet vanaf weten.
Nogmaals ik ken gehandicapte (kinderen nog) die best goed weten wat de gevaren zijn enzo hoor...

Citaat:
nee sorry, maar mensen die niet 100% voor zichzelf kunnen zorgen, zelfstandig wonen en goed beseffen hoe ze voor zichzelf en anderen moeten zurgen, mogen van mij niet aan kinderen beginnen

ik heb verder absoluut niets tegen simpele mensen en mensen die echt verstandelijk gehandicapt zijn, in de supermarkt waar ik werk komen er heel veel mensen die in meer of mindere mate geestelijk gehandicapt zij, sommige wonen zelfstandig, doen zelf boodschappen, anderen wonen in een instelling en komen dan met een groepje boodschappen doen, de meeste van hun zijn altijd aardig en vrolijk en gezellig, ook heel beleefd en heel leuk met kleine kinderen die in de winkel zijn, maar zelf een kind krijgen is imo niet verstandig en helaas niet voor hun weggelegd.

Dus nu beweer jij dat verstandelijk gehandicapten, of zelfs gewoon 'simpele' mensen per definitie niet voor zichzelf kunnen zorgen?
Waar haal je dat nou weer vandaan?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 16:43

Hhmm moeilijke discussie die bij ons op het werk nogaal wat los maakt bij een aantal mensen, intressant dat ik hem hier weer tegenkom.

Bij de instelling waar ik werkzaam ben krijgen alle vrouwelijke clienten anticonceptie dmv de pil, ook vrouwen die een relatie hebben. al dan niet met een mannelijke client uit dezelfde instelling of daarbuiten.(niet verstandelijk gehandicapt)

Er zijn zoveel mensen op deze aardbol die niet voor hun kind kunnen zorgen maat een kind hebben of nog erger een hele kudde kinderen.
Dat is natuurlijk niet goed maar daar mogen wij ons niet mee bemoeien, helaas voor veel verstandelijke gehandicapten mogen wij ons wel met hun bemoeien en dat gaat soms heel ver.
Vele zijn afhankelijk van hun begeleiders en kunnen niet voor zichzelf zorgen dat klopt en dan is het heel fijn dat deze mensen begeleid kunnen worden, maar er zijn zat mensen die onder de noemer verstandelijk gehandicapt gepropt worden omdat hun IQ wat lager ligt maar sociaal zijn ze in sommige gevallen meer ontwikkeld dan een doorsnee Nederlander, deze mensen kunnen met begeleiding zelfstandig wonen en werken, wie had dat 50 jaar geleden gedacht???? niet veel mensen waarschijnlijk.

Het is een hot item in de zorg, ik heb er op dit moment geen uitgesproken menig over omdat ik ik het in sommige gevallen zeker niet vind kunnen maar in andere wel, dus ik ben er nog niet helemaal uit.

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:58

favorietje schreef:
Ik vind wel dat het kan hoor, als ze maar 24/7 begeleiding kunnen krijgen.
Want wie zijn wij om te bepalen dat ze geen kinderen mogen krijgen?
Wel vind ik dat ze op zijn minst het verstandelijke niveau moeten hebben van 16 jaar. Dan kunnen ze meer verantwoording aan.
Over die huisdieren moeten we niet miepen, natuurlijk is het zielig. Maar het ligt niet aan de cliënt op dat moment maar aan de begeleiding.

Je kan toch geen kind (of huisdier for that matter) nemen en er vanuit gaan dat iemand anders er maar voor zorgt dat het goed gaat? Dat is de verantwoordelijkheid van de persoon die het kind wil, en als die persoon die verantwoordelijkheid niet wil of kan nemen vind ik het een heel slecht idee om zo iemand toch een kind te laten krijgen.

Citaat:
Een kind geef je ook niet de volle verantwoording over een huisdier.

En een kind laat je toch zelf ook geen kind krijgen?

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:05

oke dus als je kind later een konijn wilt, krijgt hij/zij het niet omdat hij/zij er nog niet voor kan zorgen op 6 jarige leeftijd?
ik zeg ook niet dat het verstandig is, maar wie zijn wij om te zeggen dat het niet mag??? dit geld voor kinderen en dieren, als er alle dagen elk uur van de dag begeleiding aanwezig kan zijn kan het best.
Ik ken zelf iemand die is opgegroeid met zwakbegaafde ouders, die is zo blij dat ze niet is weggehaald bij haar ouders.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:08

favorietje schreef:
oke dus als je kind later een konijn wilt, krijgt hij/zij het niet omdat hij/zij er nog niet voor kan zorgen op 6 jarige leeftijd?
ik zeg ook niet dat het verstandig is, maar wie zijn wij om te zeggen dat het niet mag??? dit geld voor kinderen en dieren, als er alle dagen elk uur van de dag begeleiding aanwezig kan zijn kan het best.
Ik ken zelf iemand die is opgegroeid met zwakbegaafde ouders, die is zo blij dat ze niet is weggehaald bij haar ouders.

Dat geloof ik graag maar praktisch gezien wonen de meeste verstandelijk gehandicapten in socio-woningen en hebben geen 24 uurs begeleiding, juist omdat ze zichzelf redelijk kunnen redden in de maatschappij.
Mocht een stel besluiten om een kind te willen gaat de stichting echt geen extra begeleiding betalen.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:11

Het is eerlijk gezegd al moeilijk genoeg als je geetselijk volwaardig bent een kind op te voeden.
Ik vindt dat het niet kan, echt niet.
Ik vindt het een hele verantwoording, kinderen te hebben, en die moet je niet op anderen afschuiven. En wie zegt dat hun kinderwens reeel is?
Ze weten misschien niet eens waar ze aan beginnen...

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:13

favorietje schreef:

Maar als ze had mogen kiezen?..........

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:16

favorietje schreef:
wie zijn wij om te zeggen dat het niet mag???

Zelfde vraag. Waar figureert het kind in deze gedachtegang?

Iedereen moet zichzelf wel eens iets onthouden omdat dit voor een ander beter is. Soms zijn dat kleine dingen, soms zijn ze heel groot.

Dit soort gehandicapte stellen zouden uit zichzelf moeten bedenken dat het geen goede situatie is om een kind in op te laten groeien. Dat ze voor de bestwil van dat kindje het beter niet geboren kunnen laten worden. Maar ja, ze zijn geestelijk gehandicapt en hebben daar nou juist niet het inzicht voor. Dus ja, ik vind dat de omgeving dat voor ze mag besluiten.

Het belang van het kind gaat voor. Had je heel graag een kind gewilt? Dat is dat heel verdrietig en daar heb ik absoluut sympathie voor, maar ik denk dat dat verdriet nog steeds beter is als een kind op de wereld in zo'n situatie als in de docu.

Soms moet je jezelf opzij zetten en aan een ander denken. In dit geval aan dat potentiele kindje. En als zo'n stel niet zelf tot deze conclusie kan komen, mag de omgeving (dus ouders/voogd in samenspraak met hulpverleners) daar van mij toe besluiten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:26

ik denk dat er genoeg licht geestelijk gehandicapten zijn die heel goed een kind zouden kunnen grootbrengen

en dat er ook heel veel niet gehandicapten zo gestoord zijn dat ze dit eigenlijk niet zouden moeten mogen

je zou wel willen kunnen bepalen wie wel en wie niet maar waar ligt de grens ???(kleur haar , kleur ogen , iq hoog genoeg , eq hoog genoeg , gezonde voorouders , voorouders goede afkomst.....juiste afkomst ........ klinkt dit bekent?)

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:31

Lichamelijke handicap vindt ik geen probleem, maar geestelijke zeer zeker wel. Iemand die niet voor zichzelf kan zorgen, dus geen zelfstandige huishouding kan voeren, kan zeer zeker NIET voor een ander zorgen!

Kinderen zijn geen huisdieren, als een geestelijk gehandicapte het zo leuk lijkt, is het i.d.d. jammer, maar uit oogpunt van belang van een kind kan het echt niet.

(En iedereen die denkt van wel mag een weekje een van mijn kinderen uitlenen een een geestelijkg gehandicapte...die brengen ze na 1 dag al terug.... Knipoog )

Is volgens mij ookeen te grote psychische belasting voor een kind.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:39

nickyu schreef:
je zou wel willen kunnen bepalen wie wel en wie niet maar waar ligt de grens ???

De grens ligt bij het welzijn van het kind

Wil iedereen die mij beschuldigt van nazi-denkbeelden dat nu even goed in z'n oren knopen? Het gaat er NIET om dat er eventueel meer gehandicapten geboren zouden kunnen worden. Het gaat erom dat een kind recht heeft op ouders die het inlevingsvermogen, stimulans en een opvoeding te bieden hebben. Hoe moet een kind van 13 ooit leren voor een toets als z'n ouders alleen maar teletubbies kijken? Hoe komt iemand de puberteit door als de ouders daar niets van snappen?

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:43

Volgens mij zijn we het wel met elkaar eens.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:21

een goede vriend van mij had 2 ouders die de lagere school niet hadden afgemaakt gewoon omdat ze dit niet konden(te simpel waren en de pappa werkte bij de sociale werkplaats en de mamma was huismoeder- schatten van mensen trouwens) hij was heel gelukkig met zijn ouders en heeft zelf de havo + vervolg opleiding gedaan.

darbij hebben mijn ouders ook nooit geholpen bij mijn huiswerk en van de pubertijd snappen ze nog steeds niks(mijn moeder is niet geestelijk gehandicapt maar kon de verzorging van een kind absoluut niet aan )

ik ben t erme eens als iemand echt niet voor zich zelf kan zorgen dan kan je ook niet voor een ander zorgen maar daar hoef je niet geestelijkgehandicapt voor te zijn

er zijn genoeg mensen met een lichte geestelijke handicap die bv hulp krijgen met de financieen en voor de rest alles zelf doen en waarschijnlijk net zo goed voor hun kind zouden kunnen zorgen dan ieder ander

de vraag van mijn kant was meer wie (welke zwaarte van de handicap en dan nog wie bepaalt dat , ivm evt wetgeving) mag wel en wie niet

als we t nu eens zouden worden dat iedereen die ooit de stempel
geestelijk gehandicapt (maakt niet uit hoe licht)(mok of zmok kinderen krijgen die stempel ook vaak terwijl ze als volwassenen vaak heel goed in staat zijn tot het opvoeden van) geen kinderen mag krijgen hoe denkt men dan over een paar jaar over mensen die bv dislexi hebben (ook een geestelijke handicap) ??waar ligt de grens .......

met andere woorden wat vinden mensen nu geestelijk gehandicapt
en hoe zouden ze daar over 10 jaar over denken
Laatst bijgewerkt door nickyu op 20-05-04 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:24

favorietje schreef:
.

Dat vind ik een hele legitieme reden om een kind géén huisdier te geven op jonge leeftijd.

Een geestelijk gehandicapte blijft altijd een (jong) kind: zoals gezegd komen ze meestal niet verder dan de geetselijke leeftijd van 8 jaar. En een 'normaal' kind van 8 heeft óók ouder die voor hem/haar beslissen omdat hij/zij die beslissingen zelf nog niet kan maken. En dus vind ik dat voor een geestelijk gehandicapte die beslissingen ook gemaakt mogen worden door iemand anders.

Wat Arwenlune zegt ga ik ook helemaal in mee: OK dan!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:28

nickyu schreef:
ik ben t erme eens als iemand echt niet voor zich zelf kan zorgen dan kan je ook niet voor een ander zorgen maar daar hoef je niet geestelijkgehandicapt voor te zijn

Dus dat is misschien goede maatstaf?

Citaat:
Er zijn genoeg mensen met een lichte geestelijke handicap die bv hulp krijgen met de financieen en voor de rest alles zelf doen

Die ken ik ook (zusje van vriendin is zelfs getrouwd) en dit stel leeft zo.
Maar als je hulp met fin. nodig hebt, heb je het ook met andere zaken hoor.

Ben bang dat de grens straks een financiele wordt.......en dat mensen met lichamelijke handicap daardoor geen geld/geen hulp/geen kind krijgen.....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 00:43

[quote="BiepmiepDie ken ik ook (zusje van vriendin is zelfs getrouwd) en dit stel leeft zo.
Maar als je hulp met fin. nodig hebt, heb je het ook met andere zaken hoor.

Ben bang dat de grens straks een financiele wordt.......en dat mensen met lichamelijke handicap daardoor geen geld/geen hulp/geen kind krijgen.....[/quote]

dat hoeft dus niet he ! maar deel je angst wel hoor
als je zag hoeweing hulp ik kon krijgen toen ik net geopereerd was en tijdens de chemo !

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 07:41

Noucca"]
[quote="Renske20"]en dan moet het kind naar school, krijgt vriendjes en neemt een vriendje mee naar huis, hoe denk je dat het voor t kind is al dan heel de school weet dat hij/zij 2 verstandelijk gehandicapte als ouders heeft, kinderen kunnen onderling heel erg gemeen zijn en de kans is heel erg groot dat een kindje van gehandicapte mensen dus heel erg gepest gaat worden
[/quote]

Omdat het kindje gepest gaat worden mag het niet geboren worden?
Je hoeft echt geen verstandelijk gehandicapte ouders te hebben om gepest te worden hoor....
[/quote]
nee maar met 2 geestelijk gehandicapten is het vragen om problemen voor zo'n kindje
sorry maar ik zoud us echt geen kind willen zijn van 2 geestelijk gehandicapten(en nee dan heb ik het niet over simpele mensen maar over mensen die echt geestelijk gehandicapt zijn en niet zonder hulp voor zichzelf of kind kunnen zorgen)
[/quote]

[quote="Noucca"]
[quote="Renske20"]
en dan de pubertijd, hoe kunnen verstandelijk gehandicapten zich dan nog inleven in hun kind?en hem/haar goede voorlihting geven over sex, alcoghol, drugs en andere 'gevaren' omdat zij daar immers zelf niet alles vanaf weten
[/quote]

Voorlichting over dat soort dingen wordt op school toch ook gegeven?
Ik heb zelf toch het grootste deel van die voorlichting gewoon op school gekregen en niet van mijn ouders hoor!!
En je kan ook niet weten wat die oouders er juist wel en niet vanaf weten.
Nogmaals ik ken gehandicapte (kinderen nog) die best goed weten wat de gevaren zijn enzo hoor...
[/quote]
ja er zijn overal uitzonderingen, maar geestelijk gehandicapten die ergens gevaar ik kunnen zien, en voor zichzelf kunnen zorgen, zonder hulp, mogen gerust kinderen krijgen, ik heb het over geestelijk gehyandicapten die niet zonder zorg voor zichzelf en/of een kind kunnen zorgen, die zouden geen kinderen mogen krijgen.

[quote="Noucca"]
[quote="Renske20 schreef:
nee sorry, maar mensen die niet 100% voor zichzelf kunnen zorgen, zelfstandig wonen en goed beseffen hoe ze voor zichzelf en anderen moeten zurgen, mogen van mij niet aan kinderen beginnen

ik heb verder absoluut niets tegen simpele mensen en mensen die echt verstandelijk gehandicapt zijn, in de supermarkt waar ik werk komen er heel veel mensen die in meer of mindere mate geestelijk gehandicapt zij, sommige wonen zelfstandig, doen zelf boodschappen, anderen wonen in een instelling en komen dan met een groepje boodschappen doen, de meeste van hun zijn altijd aardig en vrolijk en gezellig, ook heel beleefd en heel leuk met kleine kinderen die in de winkel zijn, maar zelf een kind krijgen is imo niet verstandig en helaas niet voor hun weggelegd.

Dus nu beweer jij dat verstandelijk gehandicapten, of zelfs gewoon 'simpele' mensen per definitie niet voor zichzelf kunnen zorgen?
Waar haal je dat nou weer vandaan?
[/quote]

nee je leest verkeerd, geestelijk gehandicapten die niet voor zichzelf kunnen zorgen zonder hulp, die mogen van mij geen kinderen krijgen, mensen die wel zelfstandig kunnen wonen etc zouden genoeg verantwoording moeten kunnen hebben om een kind te krijgen
maar als je als geestelijk gehandicapte niet zelfstandig woont, hulp nodig hebt etc, wat ga je dan in godsnaam met een kind doen???
en al die extra hulp als ze zonodig toch een kind moeten krijgen, wie betaald die?!
en het enige wat ze willen is een schattig baby'tje, volgens mij beseffen ze echt niet allemaal dat een baby een kind wordt, en een puber en een volwassene, en dan gaat het dus fout.
en nogmaals, als je al niet eens voor jezelf kan zorgen, waarom zou je dan een kind moeten krijgen?

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:35

Eliane schreef:
[
Een geestelijk gehandicapte blijft altijd een (jong) kind: zoals gezegd komen ze meestal niet verder dan de geetselijke leeftijd van 8 jaar. En een 'normaal' kind van 8 heeft óók ouder die voor hem/haar beslissen omdat hij/zij die beslissingen zelf nog niet kan maken. En dus vind ik dat voor een geestelijk gehandicapte die beslissingen ook gemaakt mogen worden door iemand anders.
[/quote]

Nou sorry hoor, maar echt niet elke geestelijk gehandicapte blijft steken op zijn 8 jaar ...
Waar halen jullie in godsnaam die ideeën...
Tuurlijk zijn er mensen die niet voor hun kinderen kunnen zorgen, maar het is niet omdat je geestelijk gehandicapt bent dat je per definitie blijft steken in je kindertijd en dus zelf geen kinderen kan krijgen of verzorgen he.. Verward
Jullie doen net of er is maar een geestelijke handicap en iedereen heeft dezelfde problemen..
wel niet dus....
Ik ken zat geestelijk gehanddicapten die ver boven het niveau van een achtjarige uitsteken hoor... Verward

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:39

ArwenLune"]
[quote="nickyu schreef:
je zou wel willen kunnen bepalen wie wel en wie niet maar waar ligt de grens ???

De grens ligt bij het welzijn van het kind

.... Het gaat erom dat een kind recht heeft op ouders die het inlevingsvermogen, stimulans en een opvoeding te bieden hebben. Hoe moet een kind van 13 ooit leren voor een toets als z'n ouders alleen maar teletubbies kijken? Hoe komt iemand de puberteit door als de ouders daar niets van snappen?
[/quote]

Denk je dat alle 'normale' ouders dat kunnen? Inleven?
De grens ligt bij het welzijn van het kind..
Heel mooi gezegd, maar het is bij geen enkel koppel op voorhand zeker dat het kind goed opgevoed zal worden...
NIet enkel bij geestelijk gehandicapten.
Dus het is idd een heel mooi idee, maar je kan het gewoon nooit op voorhand bepalen..

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:01

Noucca schreef:
Nou sorry hoor, maar echt niet elke geestelijk gehandicapte blijft steken op zijn 8 jaar ...
Waar halen jullie in godsnaam die ideeën...

Die ideeën haal ik bij mijn moeder, die psychiater is en héél veel van geestelijke handicaps afweet. Er zijn inderdaad bepaalde 'geestelijke' afwijkingen die niet zozeer invloed hebben op het blijven steken in je kindertijd, zoals bv schizofrenie. (maar ik zet er niet voor niets de haakjes bij: dat is nl eigenlijk gewoon een hersenafwijking).

Maar verreweg de meeste geestelijke handicaps of stoornissen hebben wél invloed op het achterblijven hierin en de meeste geestelijk gehandicapten komen gewoon niet verder dan het niveau van een 8-jarige. Hiermee word bedoel dat zij net als een 8-jarig kind zich wél bewust zijn van dingen als hun eigen lichaam maar zich niet goed kunnen indenken wat de gevolgen zijn van acties of realisaties doen op de lange termijn.

Citaat:
Tuurlijk zijn er mensen die niet voor hun kinderen kunnen zorgen, maar het is niet omdat je geestelijk gehandicapt bent dat je per definitie blijft steken in je kindertijd en dus zelf geen kinderen kan krijgen of verzorgen he.. Verward

Niet
per definitie
maar wel in het overgrote meerderheid van de gevallen.
Citaat:
Ik ken zat geestelijk gehanddicapten die ver boven het niveau van een achtjarige uitsteken hoor... Verward

Ik heb héél veel te maken gehad en soms nog steeds te maken met verschillende soorten gehandicapten en ik heb, met uitzondering van een aantal mensen die uitsluitend last hadden van óf schizofrenie óf autisme nog nooit iemand ontmoet met een ernstige geestelijke handicap die op hetzelfde of hoger geestelijk niveau zit van mijn broertje van 10. En mijn broertje zou ik nu óók echt geen kind laten opvoeden....

En wat betreft het inleven: 'normale' ouders hebben zelf ook dingen als de puberteit meegemaakt en zitten op een hoger geestelijk niveau dan het kind waardoor ze het kind kunnen helpen/stimuleren/etc. Of dat altijd goed gaat weet je idd niet van te voren, maar er zijn wél gevallen dat je vantevoren al aan ziet komen dat het hopeloos fout zal gaan en dat moet je een kind niet aandoen.

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:07

Eliane"]
[quote="favorietje schreef:
.

Dat vind ik een hele legitieme reden om een kind géén huisdier te geven op jonge leeftijd.

Wat Arwenlune zegt ga ik ook helemaal in mee: OK dan!
[/quote]

hoe kom je er bij dat mensen met een verstandelijke handicap meestal niet verder dan de geestelijke leeftijd van 8 jaar? ik werk met verstandelijk gehandicapten die de geestelijke leeftijd van 14/ 16 hebben....

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:09

oke ik had beter moeten lezen, maar ik weet zeker dat jou moeder geen gelijk heeft ook al is ze psychiater.

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:29

favorietje schreef:
hoe kom je er bij dat mensen met een verstandelijke handicap meestal niet verder dan de geestelijke leeftijd van 8 jaar? ik werk met verstandelijk gehandicapten die de geestelijke leeftijd van 14/ 16 hebben....

Dan hebben ze óf een hele lichte geestelijke handicap óf jij definieert geestelijke leeftijd anders dan ik.

De grens voor een (ernstige) geestelijke handicap ligt namelijk rond een IQ van 80. Dat is onder het niveau dat je de basisschool kan afmaken! Terwijl een kind zónder handicap de basisschool rond z'n 11e jaar akan afmaken. Ernstige geestelijke gehandicapten zitten dus *onder* het niveau van een gezond kind van 11 jaar!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:35

Dat is ook mijn ervaring, Eliane. M'n moeder werkt(e) in het circuit en volgens haar komen de meesten met een verstandelijke handicap eigenlijk nooit boven het geestelijk niveau van een 12-jarige uit, en dat is al héél zeldzaam.

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:15

maar de stelling gaat niet over ernstig verstandelijk gehandicapten.