Overlast airco's buren: wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 17:31

Wat een geluid komt er van af zeg. Ik was waarschijnlijk direct naar de buren toe gegaan met de mededeling dat ik vermoed dat er iets goed mis is met hun airco's vanwege het geluid dat ze maken. Dat hoort zo echt niet. Ik zou er verder niet bij stil staan dat het als klacht opgevat zou kunnen worden, ik zou vooral willen helpen om te voorkomen dat het ze meer gaat kosten als die dingen zo door blijven draaien.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 17:44

KM_Ris schreef:
Nou ik zal eerlijk zeggen.. toen ik dit topic opende dacht ik ach, leven en laten leven.
Maar ik heb je filmpje even aangeklikt.. en dit geluid vind ik wel hard hoor. Ik snap dat dit alles behalve prettig is voor jullie.
Ik herken het geluid ook niet van mijn airco..
Moeilijk hoor.. ik zou toch het gesprek met ze aan gaan.

Dacht ik ook.

Maar dat klinkt net als een defecte diepvries of iemand die aan het klussen is ..

Hutcherson

Re: Overlast airco's buren: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 18:11

Maar het is helder toch, iemand met verstand zegt direct het geluid te herkennen als kapotte compressors. Lijkt me te fixen of geld terug van t bedrijf.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 20:43

MondyJoker schreef:
mick75 schreef:
Mijn man, die in de aircobusiness zit, roept meteen dat de compressors defect zijn.

Even zodat deze niet ondergesneeuwd wordt.
Denk dat je deze zeker mee kan nemen

Dat zou ik dus niet doen.
Het suggereert kennis die TS niet heeft.
En dan laten ze de compressor vervangen en dan heeft dat geen/onvoldoende effect. En dan?

Die 40 dBA op de erfgrens is geen arbitraire norm. Die is vastgelegd in wetgeving, juist om de buren te beschermen tegen overlast, en prima te meten.

Dus ik zou ze houden aan die norm. En of ze dat doen door verplaatsen, een nieuwe compressor, een geluiddichte bunker of alle 3 is aan de buren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 20:56

Je hoeft niet gelijk te zeggen dat de compressors kapot zijn. En de buren hoeven niet gelijk zonder iemand met verstand er naar te laten kijken een reparatie doen.

Je kan gewoon zeggen dat je dénkt dat dat het zou kunnen zijn, en ze (dringend) uitnodigen om er een monteur naar te laten kijken wat er mis is met de airco units omdat geen enkele zoveel herrie maakt.
Dat is fijn voor hunzelf (dan draait die airco zichzelf niet in de soep) en voor de buren (geen herrie meer, ook voor hun zoon die er blijkbaar ook last van heeft)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 21:02

ual_95 schreef:
Ik ben heel erg blij met alle reacties, dankjewel! Om een beetje context te schetsen: wij zijn juist nuchtere mensen die 'leven en laten leven' en geen zin hebben in een confrontatie. We relativeren iets té veel en vroegen ons af of we ons aanstellen. We hebben dit huis gekocht vanwege de tuin en de rust, en dan is dit wel een domper. We trekken ons niet zoveel aan van leefgeluiden, maar dit is wel next level. Ik ben blij met de bevestiging dat het inderdaad niet normaal is. :o

Ik probeer globaal even antwoord te geven op sommige vragen/opmerkingen:

De units hebben inderdaad een metalen gaas-achtig' omhulsel. Een soort rek. Ze staan niet op rubber, maar op de grond. Het is niet het getril in de grond dat we horen; het komt echt uit de airco's zelf. Ze staan tegen onze schutting aan, dus in feite óp de erfgrens. Om de 2 à 3 meter in acht te nemen, zouden de airco's midden in hun tuin moeten staan en we begrijpen dat dat niet kan. Wij zijn niet gevoelig voor kleine geluiden, maar ik heb toen de airco's boven hingen wel eerst oordopjes geprobeerd (in het kader van confrontatie vermijding :+ ). Daar kreeg ik echt heel veel last van aan mijn oren.

Alsof de buren ons hebben gehoord, staan ze nu uit. Dan ervaren we pas echt hoeveel geluid ze maken. Wat een rust.

Plan de campagne: volgend weekend bellen we even aan om het te bespreken en geven daarbij aan dat we denken dat het een defect is. Eventueel mogen ze naar onze airco komen luisteren, om het verschil te ervaren. In de tussentijd bellen we de gemeente om de regelgeving te controleren en advies in te winnen. Dan komen we in ieder geval beslagen ten ijs.

Oh en over emigratie besproken: de buren zijn immigranten. :+

Zijn ze nog steeds uit?
Misschien dat ze dan zelf in de gaten hadden dat er iets niet goed is?

Ik hoop het voor je

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:06

Na het lezen van de reacties over het geluid niet herkennen alszijnde een airco ook het filmpje even aangeklikt. Mijn man en ik herkennen het geluid zeker wel als een airco zoals ze in Canada overal hebben staan. Echt een vreselijke herrie, en met die modellen helaas ook de norm. Ik werd er echt knettergek van en in de tuin zitten op een mooie dag was ook echt niet leuk (die van ons maakte herrie, die van de buren, en de andere buren etc).

Ik hoop voor jullie dat het niet zo'n Canadees model is en dat het idd een kapotte compressor is!

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:24

Als het een Canadees model is dan voldoet het niet aan de normen van hier dus dan moet die ook gewoon weg.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:31

Nou, je bedenkt het niet, maar sinds maandagmiddag (net na het maken van het topic) zijn die dingen niet meer aan geweest. :') Ik heb best wel een beetje staan mopperen, dus ik krijg steeds meer het gevoel dat ze me gehoord hebben (al heb ik niet staan schreeuwen o.i.d.). Nu is het natuurlijk ook lekker weer. Niet koud genoeg om te verwarmen, maar ook niet warm genoeg om te koelen. We gaan dit weekend alsnog even langs, want de zomer moet nog komen en dan zijn we de herrie liever voor.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:33

Misschien hebben ze er zelf ook last van haha. Maar goed om alsnog te gaan, wellicht zeggen ze dan wel dat ze al plannen ermee hebben maar dan weet je dat ook.

Het is snachts rond het vriespunt dus ze zouden toch moeten verwarmen snachts/smorgens

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:46

Hier is hij ook al een paar dagen niet aangeweest.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:11

ual_95 schreef:
https://youtube.com/shorts/ErgXvaGjw9g?feature=shared

Voor jullie idee. Nu film ik er bovenop (i.v.m. privacy/onherkenbaarheid), maar onze zithoek is een kleine meter verder. Onze achterdeur twee meter. Er staat er nu één aan.

Jeetje. Wij hebben ook een airco unit op het dak staan, op speciale blokken tegen het trillen.

Onze airco heeft een periode niet goed gestaan en met losse schroeven letterlijk (ja, was geïnstalleerd door een beunhaas), waardoor we een zelfde geluid hadden.
Nadat er een ander bedrijf is gekomen om de volledige aansluiting te herstellen, is het over.

Nu ben ik heel gevoelig voor geluid en heeel soms als hij uit de toeren komt, dan hoor ik hem (minimaal). Mijn vriend en buren horen hem niet. Maar dat wat ik thuis soms hoor, komt bij lange na niet in de richting hiervan.

Dus het klinkt voor mij alsof de installatie niet correct is, of de afwerking ervan. Maar normaal klinkt het dus niet als je het mij vraagt..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:21

Nou ja, als inderdaad de compressor kapot zou zijn dan doen de airco's het gewoon niet goed. Dus kan best zijn dat ze er zelf al achter gekomen zijn dat ze ze uit gezet hebben.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:27

Bij ons in het dorp heeft iedereen een warmtepomp. Tegenwoordig bijna iedereen 1 met een buitenunit en die maken zo veel minder lawaai. Dit is niet oké voor een airco. IK vermoed dat er iets niet goed is gegaan bij installatie of dat er iets kapot is.

Onze buren hebben een paar jaar geleden ook een airco geplaatst en ik was ook een beetje huiverig voor het geluid ervan. Tot op de dag van vandaag geen last van gehad en niet eens gehoord. (Onze blokken hebben nog allemaal een bodemwarmtepomp, dus ook geen ander gebrom).

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:55

Wij hebben een aantal jaar geleden airco's laten plaatsen in huis met 2 buitenunits.
De buitenunits staan op een plat dak.
Vanaf het moment van de installatie begonnen onze buren al te klagen.
Platte dak tot erfafscheiding is 6meter, en vanaf de erfafscheiding tot buitenzijde hun huis 3 meter.
Dus er zit ruim 9meter tussen.
Op vrijdag waren ze klaar met installeren en op maandag kwam de buurman al klagen dat hij al 3 nachten niet kon slapen vanwege het gebrom. Alleen wij hadden de airco's nog niet eens aan gehad.
De buren hebben een handhavingsverzoek ingediend bij de gemeente.
Die moeten het dan laten onderzoeken, dus er werd een officieel geluidsmeting afgenomen.
We hebben alle airco's aan moeten zetten op vol vermogen.
De airco's maakten een geluid van 37Db, terwijl het max 40Db mag zijn.
Omdat we in een buitengebied zitten gelden er opeens andere normen, en is het 35Db.
We hebben ze moeten draaien zodat het geluid een ander kant op gaat.
Bij nameting dachten ze dat alles goed was, maar nu zaten de bomen vol met blad en de vogels floten vrolijk hun lied. Dus dat gaf bijgeluiden.
Alles is bij ons goed, en de buren kunnen daarom niet meer klagen.
Maar ook als we de airco niet gebruiken om te koelen of te verwarmen, blijft hij ergens vandaan een brom horen.

Je kan dus bij de gemeente een handhavingsverzoek doen, om het geluid te laten verminderen.
De buren krijgen niet te horen, behalve als je het ze zelf verteld, wie het verzoek heeft gedaan.
Handhaving komt langs om te luisteren, of er wordt een afspraak met je buren gemaakt zodat ze de airco's aanzetten als handhaving dit zelf wil horen en constateren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:51

Paar jaar geleden had de man van een collega erg veel.last van de warmtepomp en airco van de buren (twee-onder-1-kap-woning.
Heeft heel veel gedoe met gemeente en zelfs advocaten ingeschakeld.
Mijn collega hoorde het zelf niet, maar bij haar partner kwamen bepaalde zware of bromgeluiden veel harder binnen, dan bij andere mensen.
De buren konden er verder niets aan doen, alles voldeed aan de eisen/normen.
Mijn collega heeft toen haar huis verkocht en zijn verhuisd.
Er was geen andere oplossing.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:57

Electra63 schreef:
Paar jaar geleden had de man van een collega erg veel.last van de warmtepomp en airco van de buren (twee-onder-1-kap-woning.
Heeft heel veel gedoe met gemeente en zelfs advocaten ingeschakeld.
Mijn collega hoorde het zelf niet, maar bij haar partner kwamen bepaalde zware of bromgeluiden veel harder binnen, dan bij andere mensen.
De buren konden er verder niets aan doen, alles voldeed aan de eisen/normen.
Mijn collega heeft toen haar huis verkocht en zijn verhuisd.
Er was geen andere oplossing.

Maarja dan moet je ergens vrijstaand gaan wonen, want de kans dat je nieuwe buren ook zoiets een keer nemen is groot. Er komen steeds meer airco's en warmtepompen. Dus je kan dan beter gaan kijken met hoe je ermee gaat dealen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:59

Met dergelijke laag frequente brom valt eigenlijk niet te dealen als je er gevoelig voor bent. -O- en is daarom ook mijn grootste nachtmerrie als er rondom continue brom is waar je niet van kan wegvluchten %)

Maar gelukkig voor ts staan ze nu even uit

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

Vrijstaand wonen... Mijn oma en een man verderop aan de weg hadden ook last van een bromgeluid. Dat was vóór het airco/warmtepomp tijdperk en in het bos. Verder hoorde niemand in de buurt het. Maar goed, dat is een andere kwestie. Waar het vandaan kwam is nooit duidelijk geworden maar zij werden er gestoord van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:23

Hier midden in de polder vrijstaand ook jaren met een super irritante brom gehad.... alsof er 1 of ander voertuig stationair staat te draaien onder je raam %)

Eerst was het een paar jaar een wagentje van de golfbaan dat 's ochtends heel vroeg stond te pruttelen.
Toen een droogschuur van uien of aardappels ofzo aan de andere kant van het dorp....dat zong dan helemaal over de golfbaan heen naar ons toe en wàt een rotgeluid was dat....bij ons veel vervelender dan naast die schuur zelf -O-

En een aantal jaren geleden ben ik ook tijden aan het zoeken geweest waar weer een rot brom vandaan kwam.....zelfs midden in de nacht aan het zoeken geweest omdat je er waanzinnig van wordt :=
Ik dacht dat het van de weg kwam die ze aan de andere kant van het dorp nieuw aan het aanleggen waren en dat daar een aggregaat stond te pompen ofzo := Maar als dat k*t geluid dan weer niet te harden was en ik ging daar naartoe, stonden die uit dus dat was het niet.

Was het hier een stuk verderop (niet te zien vanuit ons huis) waar een zonnepanelen veld aangelegd was dat nog niet helemaal aangesloten was op het netwerk, en waar een een bewakings container met aggregaat stond de zoemen..... wederom ernaast lang niet zo vervelend als bij ons een km verderop, maar onmiskenbaar die zelfde intonatie.

Ik denk dat je overal pech kan hebben wat dat betreft. Hier godzijdank al weer jaren rustig, op soms zo'n rotbrom na als ze spruiten aan het oogsten zijn ofzo, dat schijnt ook midden in de nacht te moeten. Maargoed dat soort dingen is maar kort en heel soms dus dat is nog niet zo erg :)

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:10

Oh wat rot! Ik had het filmpje aangeklikt en wat een rotgeluid. Ik hoop voor jou dat ze die dingen goed gaan afstellen of goed inpakken/ afsluiten, zodat je niks meer hoort.

Ik had van de zomer ook last van wat achteraf gezien een zwembadpomp was. Deze bleek vastgelopen te zijn met bladeren. Hele tijd hoorde ik heel hard “blob, blub, blub.” Geluid gevolgd en toen kwam ik uit bij de tuin van m’n overburen. Mijn slaapkamer raam is daar precies tegenover. Vond dat al heel erg irritant! Gelukkig had degene die daar woont het toch wel die nacht opgelost. Maar z’n brom geluid wil je echt niet!