Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
KM_Ris schreef:Nou ik zal eerlijk zeggen.. toen ik dit topic opende dacht ik ach, leven en laten leven.
Maar ik heb je filmpje even aangeklikt.. en dit geluid vind ik wel hard hoor. Ik snap dat dit alles behalve prettig is voor jullie.
Ik herken het geluid ook niet van mijn airco..
Moeilijk hoor.. ik zou toch het gesprek met ze aan gaan.

MondyJoker schreef:mick75 schreef:Mijn man, die in de aircobusiness zit, roept meteen dat de compressors defect zijn.
Even zodat deze niet ondergesneeuwd wordt.
Denk dat je deze zeker mee kan nemen
ual_95 schreef:Ik ben heel erg blij met alle reacties, dankjewel! Om een beetje context te schetsen: wij zijn juist nuchtere mensen die 'leven en laten leven' en geen zin hebben in een confrontatie. We relativeren iets té veel en vroegen ons af of we ons aanstellen. We hebben dit huis gekocht vanwege de tuin en de rust, en dan is dit wel een domper. We trekken ons niet zoveel aan van leefgeluiden, maar dit is wel next level. Ik ben blij met de bevestiging dat het inderdaad niet normaal is.![]()
Ik probeer globaal even antwoord te geven op sommige vragen/opmerkingen:
De units hebben inderdaad een metalen gaas-achtig' omhulsel. Een soort rek. Ze staan niet op rubber, maar op de grond. Het is niet het getril in de grond dat we horen; het komt echt uit de airco's zelf. Ze staan tegen onze schutting aan, dus in feite óp de erfgrens. Om de 2 à 3 meter in acht te nemen, zouden de airco's midden in hun tuin moeten staan en we begrijpen dat dat niet kan. Wij zijn niet gevoelig voor kleine geluiden, maar ik heb toen de airco's boven hingen wel eerst oordopjes geprobeerd (in het kader van confrontatie vermijding). Daar kreeg ik echt heel veel last van aan mijn oren.
Alsof de buren ons hebben gehoord, staan ze nu uit. Dan ervaren we pas echt hoeveel geluid ze maken. Wat een rust.
Plan de campagne: volgend weekend bellen we even aan om het te bespreken en geven daarbij aan dat we denken dat het een defect is. Eventueel mogen ze naar onze airco komen luisteren, om het verschil te ervaren. In de tussentijd bellen we de gemeente om de regelgeving te controleren en advies in te winnen. Dan komen we in ieder geval beslagen ten ijs.
Oh en over emigratie besproken: de buren zijn immigranten.
Ik heb best wel een beetje staan mopperen, dus ik krijg steeds meer het gevoel dat ze me gehoord hebben (al heb ik niet staan schreeuwen o.i.d.). Nu is het natuurlijk ook lekker weer. Niet koud genoeg om te verwarmen, maar ook niet warm genoeg om te koelen. We gaan dit weekend alsnog even langs, want de zomer moet nog komen en dan zijn we de herrie liever voor. ual_95 schreef:https://youtube.com/shorts/ErgXvaGjw9g?feature=shared
Voor jullie idee. Nu film ik er bovenop (i.v.m. privacy/onherkenbaarheid), maar onze zithoek is een kleine meter verder. Onze achterdeur twee meter. Er staat er nu één aan.
Electra63 schreef:Paar jaar geleden had de man van een collega erg veel.last van de warmtepomp en airco van de buren (twee-onder-1-kap-woning.
Heeft heel veel gedoe met gemeente en zelfs advocaten ingeschakeld.
Mijn collega hoorde het zelf niet, maar bij haar partner kwamen bepaalde zware of bromgeluiden veel harder binnen, dan bij andere mensen.
De buren konden er verder niets aan doen, alles voldeed aan de eisen/normen.
Mijn collega heeft toen haar huis verkocht en zijn verhuisd.
Er was geen andere oplossing.
Maar als dat k*t geluid dan weer niet te harden was en ik ging daar naartoe, stonden die uit dus dat was het niet.