Wat betekent voor jou open minded zijn...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:01

Bij open minded mensen denk ik sneller aan progressieve (denk aan lhbt etc) dan conservatieve mensen, maar het valt mij op dat progressieve mensen heel veroordelend kunnen zijn over conservatieve mensen, waardoor ze in mijn ogen dan toch niet zo open minded zijn. Een soort schijn open minded :D

Mbt pedofilie kan ik wel medeleven voelen voor de dader, als in.. wat vervelend en zielig voor je dat je deze behoeften voelt en wat sneu dat je nooit de kracht hebt gevoeld om hulp te zoeken en er niet naar te handelen oid. Ik denk dat ze zelf ook echt niet gelukkig zijn. Maar het misbruiken van kinderen (en volwassenen overigens ook niet) kan ik ab-so-luut niet goedkeuren. Idem voor criminaliteit, terrorisme etc.

Toch is er ook een groep mensen die roepen dat deze mensen vermoord oid moeten worden en tov die groep sta ik er denk ik wel weer open minded in?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:59

Ladyson schreef:
Toch is er ook een groep mensen die roepen dat deze mensen vermoord oid moeten worden en tov die groep sta ik er denk ik wel weer open minded in?

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Ik heb het geluk dat ik een "normale" seksuele voorkeur heb.

Een pedofiel heeft een voorkeur die (totaal logisch en terecht) bij wet verboden is. Er zijn pedofielen die iets doen met hun behoeftes, en die worden dan gepakt en gestraft. Halen het nieuws en op de sociale media vliegen de verwensingen in de rondte.

Er zijn ook heel veel pedofielen die nooit iets doen met hun voorkeur. Ze weten dat het fout is. Ze willen geen kind beschadigen voor het leven. Hun verstand behoed ze om iets doen. Terecht. Maar echt, ik wens deze groep de beste hulp en bijstand ter wereld. Niks de dood. Ik hoop oprecht dat ze op de een of andere manier het beste uit hun leven kunnen halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:10

Ik ben wat dat betreft ook wel mild in mijn oordeel hoor. Net zoals ik er geen grote gevoelens bij heb dat geboren jongen of meisje X zichzelf dit of dat voelt of op zus of zo valt... een ieder heeft / krijgt nu eenmaal zijn voorkeuren. Daar heb je dan weinig in te kiezen, waar je hartje sneller van gaat kloppen zeg maar.

Hoe je er mee omgaat / wat je ermee doet, daar gaat het om.
Iedereen heeft zijn struggles en als je niet-conventionele struggles hebt is dat alleen nog maar lastiger.

Reken maar dat mensen die op kindertjes vallen en daar zelf van walgen en alles aan willen doen om te voorkomen dat ze een kind kwaad doen, een heel zwaar leven hebben... ik kan me goed voorstellen dat je niks liever zou willen dan gewoon op vrouwen of mannen vallen.

Neemt natuurlijk niet weg dat mensen het heel verontrustend vinden wanneer iemand verlekkerd naar hun kind kijkt zeg maar....je weet immers nooit zeker of dat iemand is die daadwerkelijk rottigheid uit gaat halen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:02

Ik denk dat open-minded (meestal) niet echt gaat om pedoseksualiteit (of pedofilie) noch om andere misdaden zoals zware mishandeling of roofovervallen. Het is best gek om daar geen mening of geen problemen mee te hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:05

troi schreef:
Ik denk dat open-minded (meestal) niet echt gaat om pedoseksualiteit (of pedofilie) noch om andere misdaden zoals zware mishandeling of roofovervallen. Het is best gek om daar geen mening of geen problemen mee te hebben.

Open‑minded zijn betekent niet dat je geen mening hebt, en ook niet dat je overal maar oké mee bent.

Volgens Google:

• Je hebt een mening, maar je staat open voor nieuwe informatie.
Je kunt iets vinden, maar je bent bereid om te luisteren, te twijfelen, of je standpunt aan te passen als er goede redenen voor zijn.
• Je kunt andere perspectieven serieus nemen.
Zelfs als je het er niet mee eens bent.
• Je reageert niet defensief op ideeën die anders zijn dan de jouwe.
• Je kunt onderscheid maken tussen “ik ben het er niet mee eens” en “ik heb er een probleem mee”.

Open‑minded zijn is meer een houding van nieuwsgierigheid dan van neutraliteit. Je kunt heel open‑minded zijn en toch duidelijke voorkeuren, overtuigingen en grenzen hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:11

:D Suzanne, Google gebruiken? Dat kan niet hoor, zie een paar berichten terug ..

Ik had ook Google gebruikt om de definitie op te zoeken maar dan zou ik een antwoord krijgen volgens m’n eigen bias.. als ik het goed onthouden heb

Blijkbaar kan “wat ís ruimdenkend “ meerdere betekenissen hebben al naar gelang je vooroordeel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

Haha, jij bent altijd zo scherp en tegelijk onderzoekend..ik vind jou wel het toonbeeld van openminded zijn Cer. :j

Maar ik denk ook dat openminded betekent dat je het niet direct eens hoeft te zijn met een denkwijze en zeker niet met bepaald gedrag. Maar dat het meer met luisteren, openstaan, onderzoeken te maken heeft en vooral iets meer inleven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:20

Met Google gebruiken is niks mis. Maar AI gebruiken en de uitkomst als definitie neerzetten dat klopt (vaak) niet. Maar goed je mag het doen hoor. Ik hecht zelf alleen veel waarde aan correcte bronnen met bronvermelding. Maar niet iedereen vindt dat belangrijk, dat snap ik ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:25

Als je bij AI door klikt kom je ook op de bronnen uit, wat is het verschil?

Of zit het verschil dan in dat je de bron checkt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:27

Elisa2 schreef:
Als je bij AI door klikt kom je ook op de bronnen uit, wat is het verschil?

Dat het niet altijd klopt. Dikwijls staat er in die bron die AI geeft heel wat anders dan wat AI formuleert. Plus AI geeft je vaak antwoorden die je wil horen. Als je op een correctie manier via een zoekmachine bronnen zoekt dan krijg je dat niet zo snel.

En de functie van bronvermelding is dat een ander het kan controleren. En ook zelf de gehele bron kan lezen voor meer verdieping.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:28

Ah oke, ik snap het..bedankt voor de toelichting.

Ai maakt er natuurlijk zelf een samenvatting van die dan soms klopt en soms niet denk ik.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:30

AI is geen kennismachine maar een tekstvoorspeller. Het berekent welk woord waarschijnlijk moet volgen. Dat is de basis, het uitgangspunt is dus niet de meest correctie antwoorden formuleren. Maar het meest statistisch opvolgende woord.

En die statistiek neemt jouw zoekopdrachten en geschiedenis mee.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Respect voor een ander hebben, maar dat je wel verschil van mening of overtuiging mag hebben.

pmarena

Re: Wat betekent voor jou open minded zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

Ik denk eigenlijk dat er zelfs geen ander aan te pas hoeft te komen, maar dat echt openminded zijn inhoudt dat je ook je eigen meningen / overtuigingen / enz. regelmatig tegen het licht houdt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

Wat mensen AI (of dus kunstmatige intelligentie) noemen heet correct LLM (of dus large language model).
En een LLM kan geen woorden wegen en heeft moeite met begrijpend lezen. Als je het gebruikt als basis om iets te schrijven waarvan je de achtergronden kent, gebruikte bronnen stuurt en vervolgens de gegenereerde tekst naloopt kan het een interessant hulpmiddel zijn om in een andere stijl een waar stuk te schrijven. Laat je zo'n hulpmiddel zelfstandig los lopen, krijg je nogal eens onwaarheden die waar over komen.
Komt bij dat LLM veel energie & water vraagt, waar een gewone zoekmachine die vindt wat een persoon geschreven heeft amper wat "kost" op dit punt.
Het is dus aan te raden om in gedachten te houden wat "AI" dus eigenlijk niet is als je er gebruik van maakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:51

Ja die ai die verzint zoveel.
En inderdaad klik je de link open is wat hij schrijft als feit daar totaal niet te vinden.

En als je hem er dan op wijst zegt hij, sorry, ik had het inderdaad verkeerd.
Met als je pech hebt weer een fout antwoord erbij. :+
Zeg je dan dat het weer niet klopt, krijg je weer, ik had inderdaad beter moeten nazoeken want inderdaad het is correct wat jij stelt.. bla bla
Echt niet betrouwbaar.

2 toppunten en sindsdien gebruik ik hem niet meer daarvoor.
Ik vroeg iets over heide, heb hier een heideplantje staan en ging over snoeien.
Kreeg ik een heel geblaat over stikstof.
Toen ik hem zei dat ik daar geen geleuter over wilde maar gewoon mijn feitelijke vraag wilde beantwoorden kreeg in een sorry maar ik had inderdaad geantwoord in de tijdsgeest van nu _-:(

En ik wilde even snel zoeken waar die kinderen ook alweer waren gebeten door de wolf.
Krijg ik te horen dat er in nederland geen kinderen gebeten zijn.
Toen ze zelf maar opgezocht en gezegd en deze dan?
Gaf hij nog eens aan dat daar geen bewijs voor was maar vermoedelijk.
Toen gaf ik aan dat dna toch echt wel bewijs is gaf hij inderdaad aan dat hij niet correct was geweest en te snel had geantwoord omdat op de nieuwssites steeds vermoedelijk staat....

Dus...

het enige waar ik hem handig om vind is om tekst te herschrijven.
En dan ook erbij zeggen mijn inhoud gelijk laten, want anders fantaseert hij nog zijn eigen verhaal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:57

MarlindeRooz schreef:
Met Google gebruiken is niks mis. Maar AI gebruiken en de uitkomst als definitie neerzetten dat klopt (vaak) niet. Maar goed je mag het doen hoor. Ik hecht zelf alleen veel waarde aan correcte bronnen met bronvermelding. Maar niet iedereen vindt dat belangrijk, dat snap ik ook.

Als je informatie ergens over zoekt, prima, dan snap ik je. Maar een definitie van “ruimdenkend” kan niet zoveel kanten op denk ik

Ik ben nog wel benieuwd wat er niet juist was aan die definitie ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:16

tamary schreef:
Wat mensen AI (of dus kunstmatige intelligentie) noemen heet correct LLM (of dus large language model).
En een LLM kan geen woorden wegen en heeft moeite met begrijpend lezen. Als je het gebruikt als basis om iets te schrijven waarvan je de achtergronden kent, gebruikte bronnen stuurt en vervolgens de gegenereerde tekst naloopt kan het een interessant hulpmiddel zijn om in een andere stijl een waar stuk te schrijven. Laat je zo'n hulpmiddel zelfstandig los lopen, krijg je nogal eens onwaarheden die waar over komen.
Komt bij dat LLM veel energie & water vraagt, waar een gewone zoekmachine die vindt wat een persoon geschreven heeft amper wat "kost" op dit punt.
Het is dus aan te raden om in gedachten te houden wat "AI" dus eigenlijk niet is als je er gebruik van maakt.

Op mijn werk gebruiken we de betaalde (nieuwste) versie van ChatGPT en die doet het beter dan de gratis versie. Ook die teksten moet je controleren maar er gaat meer goed. Je prompt is ook heel erg belangrijk, dus dat voorbeeld van die heide hierboven kun je voorkomen door meteen te zeggen dat je duidelijke snoei-instructies wilt horen. Maar ja, altijd anticiperen op de interpraties van AI is ook nogal omslachtig. Ik vind het model van ChatGPT taalgerelateerd, dus bijvoorbeeld voor vertalingen wel behoorlijk goed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat betekent voor jou open minded zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

ja dat had ik aangegeven. Met de vraag ik wil mijn heideplantje snoeien hoe en wanneer is de beste tijd.
En toen kwam er geleuter over teveel stikstof en de plantjes dan zus en zo groeien.
Heb toen aangegeven dat ik geen gezever over stikstof wil enkel mijn vraag feitelijk wil beschrijven.