Wie gaat naar de boerderij winkel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:22

verootjoo schreef:
SansaS schreef:
Gelukkig verkopen ze hier bij de boerderij winkel in het dorp gewoon gepasteuriseerde melk. Geloof 1,50 voor een liter want rauwe hoef ik niet

Je kan het ook gewoon zelf pasteuriseren thuis, dat is geen rocket science :)

Met rauwe melk wordt ook bedoeld dat het nog niet afgeroomd is.
Melk die verkocht wordt in de supermarkt is afgeroomd en van de room wordt bv slagroom gemaakt. Daardoor vinden sommige mensen de boerderijmelk lekkerder, die is veel voller.

Dat risico neem ik niet als chemopatient zonder weerstand :) en daar heb ik ook helemaal geen energie voor over :D maar voor ieder wat wils toch?

verootjoo

Re: Wie gaat naar de boerderij winkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:40

Als het heel kwetsbaar is, zou ik het juist zelf doen :o Of nogmaals.

Wat dat betreft vertrouw ik de fabriek toch meer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:46

Wat een leuk topic :)

Ik koop (nog) niet bij boerderijwinkels, we zijn wel lid van de Herenboeren en ik lever kleinschalig zelf gevriesdroogd fruit aan Aards in Ospel (niet bio gecertificeerd wel zonder rotzooi).

Qua groente en fruit zijn we redelijk op weg naar zelfvoorzienend met ons voedselbos en moestuin, in combinatie met de Herenboeren groente.

Ik verwerk veel zelf met vriesdrogen, pressure canning en Wecken en sinds zeer recent ook fermenteren.

Brood wil ik nog zelf gaan maken maar iets met chronisch te kort aan energie en regelmatig kortsluiting in de bovenkamer, dat is nog niet echt gelukt.

Zelfde geldt voor kaas. Het is niet eens zozeer om de prijs maar ook om de extra vaardigheden die ik mezelf daardoor aanleer. Ik heb de juiste boer al gevonden, nu nog 'even' doen :P

Ik hoop dit jaar voldoende te verdienen met mijn bedrijf om een automaat te kunnen kopen om aan de weg te zetten zodat ik ook op het lijstje kan waar jullie langs kunnen komen :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:07

Sky_As schreef:
Heb je percentages van hoeveel procent kans dat er een bacterie in zit, en dan ook nog hoeveel procent kans er is dat je daar aan doodziek wordt?

De regering is niet zo streng op buitenlands geïmporteerde producten waar van je niet eens weet wat er in kan zitten en wat er mee gebeurt is....

Het idee dat buitenlandse producten minder streng gecontroleerd worden klopt niet: importvoedsel doorloopt juist méér controles, terwijl rauwe melk duurder is omdat het een hoog‑risicoproduct is dat zonder de schaalvoordelen van de industrie wordt verkocht.