Moestuinieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:23

Ik heb een zakje zaad voor boomspinazie op de grond gedonderd onder de perenboom. Als het niet opkomt ben ik wel weer genezen van het zaaien, wat ik toch al niks vind :+
Er is wel een pakket met aspergekluwen binnengekomen, die moeten asap de grond in. Dat vind ik dan weer wel leuk (het in de grond stoppen niet, het resultaat wel), want dat komt elk jaar vanzelf terug zonder er ook maar iets voor te doen

Wiwabalia

Re: Moestuinieren

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:19

Pepers en paprika zijn ook niet super simpel om te kweken toch?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:28

Zijn langzame groeiers met behoefte aan veel warmte.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:30

Dorine92 schreef:
Ik heb een zakje zaad voor boomspinazie op de grond gedonderd onder de perenboom. Als het niet opkomt ben ik wel weer genezen van het zaaien, wat ik toch al niks vind :+
Er is wel een pakket met aspergekluwen binnengekomen, die moeten asap de grond in. Dat vind ik dan weer wel leuk (het in de grond stoppen niet, het resultaat wel), want dat komt elk jaar vanzelf terug zonder er ook maar iets voor te doen

Aspergekluwen? Helemaal nieuw voor mij maar zo te lezen voor luie (moes)tuinierders dus dat past perfect bij mij.

Net het eea gezaaid in bakken. Ben benieuwd of het wil opkomen zo vroeg al.

Ik ga dit jaar aardappeltjes poten, ik ben benieuwd. En net de mesthoop opgestoken en mooi vlak gemaakt. Daar kunnen over een paar maanden pompoenen op. Hoop dat dat gaat werken want dat scheelt ook weer in mestafvoer. :D

Paprika's is mijn nog niet gelukt. Pepers wel, maar vervolgens plant een beetje vergeten dus na 1 peper oogsten was dat het einde van de plant... :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:36

Ik wil dit jaar aardappel anders gaan doen dan anders. Niet in de volle grond, maar met gaas en dit vullen.

Pompoen hoef ik ook niet meer te zetten, want dat verdraag ik ook niet meer. :roll:

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

Pepers en paprikas gingen mij afgelopen jaar mega goed af!

Ik heb eea al buiten staan, maar 1 bak weer naar binnen gehaald vanwege de nachttemperatuur.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:42

Jolliegirl schreef:

Ik heb eea al buiten staan, maar 1 bak weer naar binnen gehaald vanwege de nachttemperatuur.

Heb jij hiervoor gouden tips? Ik heb mijn hele moestuin-plan zo goed als in mijn hoofd maar zou vooral paprika’s graag kweken omdat we dat oprecht ook graag eten..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:30

Neonlight schreef:
Ik heb alles nog binnen in de kweek staan, wel vanmiddag wat boontjes (die paarse) en courgettes gezaaid en in de kas gezet. Wat uiteindelijk in de kas moet komen te staan staat nog binnen.
Helaas wil niet alles op komen. De cayennepeper en paprika willen niet, en had ook aardbeien gezaaid maar die doen ook niets. -O-

Ik heb een heleboel oud zaad gezaaid en er is behoorlijk wat opgekomen, mocht ik straks echt teveel hebben dan kunnen we misschien wat ruilen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:33

Wiwabalia schreef:
Jolliegirl schreef:

Heb jij hiervoor gouden tips? Ik heb mijn hele moestuin-plan zo goed als in mijn hoofd maar zou vooral paprika’s graag kweken omdat we dat oprecht ook graag eten..

Die heb ik gewoon in een kweekbak van de lidl gezet :')
Potgrond/tuinaarde erin... En laat maar gaan.
Voldoende water geven en de vogel erbij weg houden.

We hadden heerlijke paprikas!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:34

Pepers, paprika, aubergine, meloen en komkommer gaan straks de kas in, maar staan nu in huis in kweekbakjes.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:57

Ik heb de aubergine en pepers ook nog in huis, eerste week van februari al gezaaid, en die gaan pas na ijsheiligen naar buiten. Ik heb geen kas dus zet ze buiten neer en zoek dan een plekje in de zon en uit de wind.

Ben toch ook weer gezwicht voor de aardappel, heb 6 nemo aardappelen meegenomen bij de Welkoop en ga ze weer in kweekzakken proberen. Paar jaar terug zat er een of andere gifstof in en had ik ons bijna allemaal vergiftigd maar ik ga het toch nog een keer proberen, anders gooi ik ze weg en was het meer voor de leuk.

Las ergens dat iemand zoete aardappel met tomaten had gecombineerd als een soort grondbedekker. Tomaten en aardappel kunnen niet samen want het is uit dezelfde familie, de zoete aardappel is ondanks de naam geen echte aardappel en zou dus wel kunnen. Ze klimmen maar kunnen ook over de grond als een soort levende mulch laag. Ook kan je het blad en de bloemen eten als een combi tussen spinazie en snijbiet. Lijkt mij dus een geweldige plant en de resultaten van dit jaar zullen uitwijzen of het een vaste aanvulling gaat worden elk jaar.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:03

Ik krijg al helemaal zin om te gaan planten van dit topic! Helaas zal ik dit jaar anders en weinig tot niet kunnen planten. Ik heb heel veel rug klachten en mijn bakken zijn verrot. Ik werd vorig jaar geopereerd aan mijn enkel en dscht dan maak ik dit voorjaar nieuwe bakken maar helaas.. wel staan er zo een 200 tulpen en knoflookjes in de grond dus die kunnen geoogst worden wanneer ze klaar zijn :)

Wilde de nieuwe bakken van hardhout want vorige bakken waren dus na 3 jaar al verrot en lelijk, schrok van de prijs :( 500 euro aan hout.. en ook gevoel van dom want de bakken die ik had waren ook niet goedkoop, dus eigenlijk dubbel op. Geval van goedkoop duur koop :o

Oo en ik heb nog 2 paprika planten van vorig jaar waar weer nieuwe bloemen in komen.

Zijn er mensen die Gember uit de supermarkt aan het groeien krijgen? We hebben 1x van de welkoop het gehad wat lukte maar uit de supermarkt lijkt niet te lukken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

Warmteliefhebbers zoals Peper en Paprika geef ik altijd even een zetje met een warmtematje onder het kweekkasje (binnen, ruimte is verder niet verwarmd). Zodra het er een beetje op lijkt niet meer, anders worden het slappelingen.

Het werd wat vol in huis dus ik heb dit weekend wat dingen (diverse soorten sla vooral) verplaatst van het voorzaaien naar de kas, wel ook met een warm matje eronder en wat vliesdoek erover voor de koude nachten (gaat aan onder de 8 graden).

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

sanso schreef:
*knip*
Ik ben al wel wat aan het stoeien met ChatGPT om ons ‘wensenlijstje’ groentes die we veel eten en gebruiken inzichtelijk te krijgen. Ik vind het namelijk voor nu nog wat lastig om die kale plak grond logisch in te delen.
Op deze tekening missen we nog 2*5 meter aangezien daar de kas en het kruidenhoekje komt.
Of we ons er helemaal aan gaan houden, geen idee, maar het is fijn om het een beetje vorm te geven op deze manier.

[ Afbeelding ]

Ik weet niet welk detailniveau erin zit, maar als ik een tip mag geven, geen 3 courgetteplanten. :))
Tenzij je er dol op bent natuurlijk. Maar als ze eenmaal goed aanslaan, kom je echt om in de courgettes. En je moet ze echt vrij vlot opeten, want lastig in te vriezen oid. Uiteindelijk hadden wij zelfs maar 1 plant. Afgelopen jaar zelfs geen, omdat de courgettes ons echt de neus uit kwamen. :')

Wel een mooi woord las ik ook, de teleurstellende groentes ipv vergeten groentes. Zo zijn er inderdaad groentes die ik ook niet meer doe, zoals rode kool. Veel beestjes erop, slakken, rupsen etc. en veel werk om het klaar te maken. Dan koop ik inmiddels liever een potje rode kool. :+

Wat ik wel echt beduidend lekkerder vind uit eigen tuin zijn tomaten, boontjes, zomerbieten en sla. :j
En natuurlijk aardbeien, komkommer.

Leuk om zo ervaringen mee te lezen van elkaar!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:34

haha ja, ik doe 1 groene en 1 gele courgette en dat is meer dan zat!!! Die kun je ook prima laten klimmen trouwens (met hulp), scheelt weer ruimte.
Ook een teleurstellende groente: Patisson - hangt een beetje tussen courgette en pompoen in. Je moet ze vooral jong eten, dan gaat het nog wel. Anders zijn ze vooral decoratief.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:37

Qua courgettes is mijn ervaring dat 1 vrijwel enkel onbevruchte courgettes geeft, dat kan als je ze op tijd oogst en meteen gebruikt, maar veel worden het er niet. 2 werkt een stuk beter, maar ook dan jong en dus klein oogsten scheelt nogal qua wel/niet zat worden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:54

Courgettes hebben mannetjes en vrouwtjes. Als het vrouwtje niet bestoven wordt, dan wordt het geen vrucht. Je kunt het verschil heel makkelijk zien en het ook zelf doen met een kwastje ofzo (of je knipt het mannetje af en duwt de stamper even in de vrouwtjes :+ ). Met 1 plant moet je een beetje geluk hebben met de timing van de bloemen, maar mijn ervaring is dat er in het seizoen zoveel aan zitten dat je altijd wel beide hebt.
Jong oogsten (dus niet van die enorme joekels) is sowieso veel lekkerder.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:33

Ik heb helaas ook wel pech planten gehad bij courgettes. Een plant met alleen maar mannelijke bloemen bijvoorbeeld. Voor de zekerheid wil ik daarom ook bij voorkeur twee of drie planten hebben. Ik kan er altijd nog 1 uittrekken en composteren.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:54

Je kunt ook een pompoen gebruiken, pompoen en courgette kunnen elkaar bestuiven en dat maakt voor de vruchten van dit seizoen niet uit. Alleen de zaden zijn dan niet zuiver, dus als je die wilt oogsten voor volgend jaar kun je gekke verrassingen krijgen. Ik doe dat zaad oogsten sowieso niet, het kan best dat de buren sierpompoenen hebben bijvoorbeeld en die kruisbestuiving kan dan weer giftig zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:11

Is dat echt zo makkelijk courgette? Dat lijkt me dan wel leuk. Ik heb ruimte zat maar ik zorg nergens voor, hij moet het zelf doen
Ben gek op courgettesoep, ik kook er ook vaak zalm in. Dan is mijn maaltijd gewoon een zalmmoot (of 2) in courgettesoep.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:17

ik probeer ook even mee te praten. Na verschillende jaren klungelen op een te kleine oppervlakte gaan we er dit jaar echt voor. Tunnelserre geplaatst en ook en deel van het perceel vrij gemaakt voor een moestuin. Ik wil dit jaar een beetje vanalles doen en dan kijken wat het beste lukt. Ik heb van een kennis verschillende tomatensoorten gekregen. Die zijn gezaaid en staan momenteel nog binnen. Vorig week ook nog komkommer, pompoen, spruiten, rode kool voorgezaaid. Courgette en boontjes zijn het volgende wat ik zal zaaien.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 47 min geleden

Margreet, dat komt iets genuanceerder. Er zijn verschillende groepen pompoenen. En die bestuiven onderling niet. Alleen een pompoen uit de Pepo groep, waar ook courgettes onder vallen, kan courgettes bestuiven. Moschata, Maxima etc doen dit dus niet.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 41 min geleden

Wat betreft de courgette, wij zitten op een moestuincomplex, dus met 1 plant gelukkig ook wel extra bestuiving vanuit de buren. Hij heeft het bij mij in z'n eentje in ieder geval prima gedaan.

Zaden kruisen/kweken van de courgette doe ik idd ook niet, net risico op vergiftiging. Heb 1x een slechte courgette gehad, zo bitter, word je echt niet vrolijk van. :+