Ben ik verantwoordelijk v kasverschil van Expert winkel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:02

Maar als je 400 euro in je portemonnee had en je hebt 200 euro uitgegeven bij de Expert, weet je dan echt niet meer of je bij de rest van de winkels 100 of 200 euro hebt uitgegeven?
Op een bedrag van 400 euro, zie je toch nog wel of je 100 euro te weinig hebt betaald? :o

purny

Re: Ben ik verantwoordelijk v kasverschil van Expert winkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:09

Zijn camerabeelden niet gelijk beschikbaar?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:12

purny schreef:

Als ze die in de winkel zelf kunnen bekijken kunnen ze die ook bekijken met de klant erbij.

Normaal gesproken kun je ook een gedeelte direct opnemen.
En die zelfs op een usb stick zetten.
Dus zo moeilijk kan het allemaal niet zijn.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:13

shilady schreef:
@L_iek ik ben niet langs geweest omdat ik ten eerste gewoon best veel werk overdag en ik wil gewoon gelijk beelden met bewijs zien en het dan afhandelen.. en niet enkelt op hoge poten naar een winkel.
Hopenlijk bellen ze een dezer dagen om af te spreken om de video te bekijken :j

Snap ik hoor. Ik vind het wel vreemd dat het zo lang moet duren. Volgens hun staat het op de beelden dan kan het in mijn beleving maar beter zsm afgehandeld zijn. Dat lijkt mij voor iedereen het beste.
Laatst bijgewerkt door L_iek op 20-02-26 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:13

purny schreef:

Dat vraag ik me ook af, want zij hebben die al bekeken en daaruit een conclusie getrokken...

Eerlijk is eerlijk, ik zou niet alleen naar die beelden gaan kijken maar eventueel wel kijken of politie of iets dergelijks erbij betrokken kan zijn.

Dit verhaal rammelt aan alle kanten, zo raar.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:15

Ik deed lang geleden controles op eventuele diefstal door caissières. Soms leek het (bij grote kasverschillen deed ik controle) alsof een klant te weinig gaf maar bleek de cassiere dat heel vakkundig aan te pakken en het geld snel weg te stoppen in haar mouw, broek, hand etc
Nou zullen beelden tegenwoordig beter zijn en ik wil niet zo maar een cassiere beschuldigen maar hou het in je hoofd als je de beelden gaat kijken.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:15

Miran schreef:
Onprofessioneel van de winkel, dit soort slechte reclame kost ze ook geld…
Ik vraag me wel af in hoeverre zulke beelden te manipuleren zijn met AI tegenwoordig?

Wat denk je dat gebeurt als dat uitkomt? Dan ligt vast dat de winkelier de boel oplicht en helpt hij zijn imago echt om zeep.
Dit is al op het randje, zeker omdat de winkelier de ts blijft bellen. Het is echt erg vervelend, maar dit lijkt mij voor rekening van de winkelier. Als hij zo in zijn recht stond kan ik mij voorstellen dat hij de ts al in zijn winkel had uitgenodigd om de beelden te laten zien om zijn gelijk te bewijzen.
Het verhaal zoals door de ts beschreven is erg klantonvriendelijk en begint op lastig vallen te lijken. Ik zou verwachten dat dat een elektronica winkel zich meer om zijn klantgerichtheid druk zou maken dan om 100 euro omzetverlies.

En uit mijn verre verleden als caissière in een supermarkt herinner ik mij dat je als medewerker gewezen werd op (grotere) kasverschillen en niet de klant. Die werd aangesproken als men ze duidelijk verdacht van diefstal en dan werd ook de politie ingeschakeld.

Suzanne F. schreef:
Ik snap ook niet dat ze de klant hierop aanspreken en niet de cassiere. Het is altijd de schuld van de cassiere, of de klant nou wel of niet te weinig heeft betaald.

Dat herinner ik mij ook uit de tijd dat ik achter de kassa in een supermarkt werkte.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 13:22

Saga schreef:
Maar als je 400 euro in je portemonnee had en je hebt 200 euro uitgegeven bij de Expert, weet je dan echt niet meer of je bij de rest van de winkels 100 of 200 euro hebt uitgegeven?
Op een bedrag van 400 euro, zie je toch nog wel of je 100 euro te weinig hebt betaald? :o

Nee want daarnaast zaten er heel veel kleine briefjes in mijn portomonee..
Tel oprecht nooit wat erin zit.. in dit geval heel jammer want dan had ik nu meer zekerheid.
Heb die dag verschillende aankopen bij verschillende winkels gedaan en eigenlijk enkelt hier de bon van omdat dit dus om een bestelling ging die ik gelijk had afgerekend..
De dag erna zaten er nog 3 briefjes v 50 in mijn portomonee plus wat kleinere briefjes en veel losgeld.
Hoeveel het allemaal nog bij elkaar was heb ik niet naar gekeken was toen ookal weer wat transacties verder...
Maar ik ben ook wat dat betreft meschien wat roekeloos met geld
als ik naar een winkel ga vertrouw ik er ook gewoon op dat de kassa dame nog even het geld telt en dan kijk ik meestal ook nog ff mee en heb ik dus ook een dubbele check voor mezelf.. Deze keer is dit niet gebeurt en daarom is er nu deze situatie. Ik moet voortaan zelf ook eerst hardop telken voor ik het geef

@Duopenotti
Dat dacht ik ook want ik zei ook gelijk oke kom ik even langs om te kijken (gelijk)
en toen zei die dat dat nu niet mogelijk was en hij eerst toestemming moet krijgen en dat ik het dan meschien wel mag zien en dat hij dan belt als hij daar akkoord op heeft gekregen .

@Liek klopt! Wou ook gelijk langs maar kon/wilde hun niet.

@KimD snap ik hoor en voor mij is het ook een beetje apart geval want ja en ze leveren niks en mijn geld is min of meer in gijzeling door die winkel.

@BrankaZ
Zal het je nog sterker vertellen de manager stond achter de 2e kassa naast haar en hielp haar ook nog met de order tussendoor afhandelen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:24

Als ik kijk hoe onze camerabeelden zijn. Zie je maar bar weinig wat geld betreft.

Camerabeelden hebben ze zelf gewoon hoor als ze deze zelf al terug hebben kunnen kijken. Kunnen ze het ook aan jou latem zien, zou wel met iemand gaan anders is het als nog jou woord tegen hun

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:29

Raar verhaal dat hij niet eerst gecheckt heeft of jij de beelden mag kijken voordat hij je dagelijks ging bellen. Ik mag hopen dat niemand zonder zelf bewijs gezien te hebben even 100 euro komt brengen.

Persoonlijk zou ik als winkel m'n verlies nemen. Je eigen werknemer heeft niet goed opgelet. Je gaat nu een hele zaak maken voor 100 euro. Je klant vertelt dit verhaal aan haar persoonlijke kring.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:40

capopjekop schreef:
Raar verhaal dat hij niet eerst gecheckt heeft of jij de beelden mag kijken voordat hij je dagelijks ging bellen. Ik mag hopen dat niemand zonder zelf bewijs gezien te hebben even 100 euro komt brengen.

Persoonlijk zou ik als winkel m'n verlies nemen. Je eigen werknemer heeft niet goed opgelet. Je gaat nu een hele zaak maken voor 100 euro. Je klant vertelt dit verhaal aan haar persoonlijke kring.

Ja, vind ik dus ook raar. Manager heeft het gezien, gaat klant lastig vallen, maar als klant het dan zelf ook wil zien, moet hij ineens toestemming gaan vragen?

Wat een koekenbakker joh.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:44

Het probleem met deze beelden ligt een beetje in een lastige categorie. Je mag namelijk in t kader van de veiligheid de kassa en handelingen filmen. Maar niet ter beoordeling en veroordeling van de medewerker achter de kassa.
Zij heeft linksom of rechtsom de fout gemaakt. Ts heeft namelijk of genoeg betaald en de kassiere heeft dus geld achtergehouden oid. Of TS heeft te weinig betaald en de kassiere heeft dit niet opgemerkt.
Om te beoordelen wat er mis gegaan is, word de kassiere dus beoordeeld en evt “veroordeeld” en dat is niet toegestaan dmv de camerabeelden. Want die zijn er alleen maar voor de veiligheid.
Daarnaast als TS de camerabeelden kan bekijken, kan zij dus ook de handelingen van de kassiere zien. Ik verwacht dat dat een privacy gevoelig dingetje is

Wat ook heel bijzonder is, is dat t briefgeld dus niet gecontroleerd is. Dat zou makkelijk aantonen hoeveel er betaald is.

Wat ook erg raar is, is dat ze wel een aantal keer bellen en moeilijk doen. Maar geen beelden vrijgeven/laten zien.

Ik verwacht persoonlijk dat de beelden te onduidelijk zijn. En dat het de franchisenemer teveel geld kost en hij mogelijk niet (goed) verzekerd is voor dit soort schades en hij kan dat niet zomaar verhalen op zn werknemer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:51

Je zou bijna gaan denken dat de manager zelf het geld achterover heeft gedrukt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 14:03

@pinkie87 en Tallie1979
Ja dat vind ik dus allemaal heel suf wel claimen dat alles duidelijk op camera staat (denk bluf) maer dan niet zeggen is prima kom maar gelijk langs dan is het klaar.. en ook gewoon dat ze eerst bellen en pas 3 dagen later beelden claimen te hebben.
@pinkie ik betwijffel inderdaad of de kwaliteit duidelijk genoeg zal zijn en neem mijn partner mee.

@kiwiwitje
Ik hoop dat wat jij zegt waar is maar tot nu toe zijn ze erg volhardend en blijven bij hun punt.
Ze hebben nu vandaag nog niet gebelt en dat vind ik best apart vraag om de beelden te zien en het is ineens stil

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:05

Hoe kan het nou op beelden duidelijk zijn hoeveel briefjes jij gegeven hebt? Je hebt zelf 4 briefjes van 50 uit je portemonnee gehaald (geteld toen alles nog in je portemonnee zat, klopt dat?), dat als 1 stapeltje op de toonbank gelegd. Medewerker heeft het als 1 stapeltje overgepakt en in de kassa gestopt... Knappe camera die dan sluitend kan tonen hoeveel briefjes het waren.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:07

Ik zou ook als winkel mijn verlies nemen.
Enige reden die ik kan bedenken is dat deze vestiging zwaar verlies lijdt en al ten onder aan het gaan is.
Maar dat komt dan niet op die 100 euro meer of minder aan.

Ben benieuwd hoe het afloopt.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:08

Wat doen ze moeilijk om €100..
Dat is toch kleingeld voor hen?

Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:19

GDG schreef:
Hoe kan het nou op beelden duidelijk zijn hoeveel briefjes jij gegeven hebt? Je hebt zelf 4 briefjes van 50 uit je portemonnee gehaald (geteld toen alles nog in je portemonnee zat, klopt dat?), dat als 1 stapeltje op de toonbank gelegd. Medewerker heeft het als 1 stapeltje overgepakt en in de kassa gestopt... Knappe camera die dan sluitend kan tonen hoeveel briefjes het waren.

Dat denk ik ook, dat dat lastig gaat zijn.
En hun in hun voordeel willen gebruiken om het probleem bij jou te leggen.

Ik vind het een relatief klein bedrag waar je dus behoorlijk wat goodwill en mogelijke toekomstige aankopen door kan mislopen.
Ze moeten het wel verdomd duidelijk op beeld hebben als ze het zo willen verhalen op een klant.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:25

GDG schreef:

Dat kunnen ze niet. Wel als de kassiere het geld had gecontroleerd op echtheid. Dmv de handelingen in beeld. Maar ik trek sowieso de kwaliteit van de camerabeelden in twijfel bij een franchiser. Een goed en duidelijk camerasysteem is prijzig. Iedere bob de bouwer kan een camerasysteem ophangen en installeren. Maar daadwerkelijk goed plaatsen en goede kwaliteit zit een prijskaartje aan. Dat is voor een franchiser niet zomaar te doen. Ik gok dat ie niet veel meer heeft dan wat ie nodig heeft voor de verzekering. En daar valt een duidelijke op de kassa vaak niet onder. Want daar komen nou eenmaal niet de meeste diefstallen voor in deze branche.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 14:28

Grote update!

Ik heb een email vd eigenaar van de winkel gehad

RE: Situatie
Beste Shilady

Graag wil ik beginnen met mijn oprechte excuses voor het ongemak dat is ontstaan rondom uw aankoop bij ons afgelopen maandag.

Het is voor ons ontzettend belangrijk dat u zich prettig en eerlijk behandeld voelt in onze winkel, en ik vind het vervelend dat deze situatie u zo heeft geraakt.

Tijdens onze dagadministratie bleek er een kasverschil te zijn.

Om te achterhalen waar dit vandaan kwam, hebben wij — zoals ons beleid voorschrijft — de betreffende contante betalingen gecontroleerd en daarbij ook de camerabeelden bekeken.

Op basis hiervan zien wij dat bij uw contante betaling €100 ontbrak. Uiteraard begrijp ik heel goed dat dit voor u onverwacht en onplezierig is om te horen.

Transparantie vind ik heel belangrijk.

Daarom nodig ik u van harte uit om, als u dat prettig vindt, samen met mij de beelden te bekijken in de winkel.

Dan kan ik alles rustig toelichten en kunnen we direct eventuele vragen bespreken.

Daarnaast wil ik dit graag op een nette en redelijke manier met u afronden. Ik zie daarom twee mogelijkheden:

1.Wij zouden het zeer op prijs stellen als u het resterende/ontbrekende bedrag van €100 zou willen voldoen. Hiermee is de oorspronkelijke aankoop volledig afgerond.

2.Of: een coulance‑oplossing. Mocht u zich bij bovenstaande niet prettig voelen, dan bied ik u — uit coulance en zonder enige verwijt naar u — 50% korting op uw aankoop.
Het door u betaalde bedrag komt dan overeen met deze aangepaste prijs, en uw garantie blijft volledig van kracht. Hiermee zouden we de kwestie voor beide partijen dan als afgerond kunnen beschouwen.

Ik hoop oprecht dat we samen tot een oplossing komen waar u zich goed bij voelt.

U bent altijd welkom om te bellen of langs te komen, zodat we dit in alle rust kunnen bespreken. U kunt mij bereiken via deze e-mail of telefonisch op .......

Ik ga zo even bellen dat ik morgen wil komen met mijn partner. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:37

shilady schreef:
@pinkie87 en Tallie1979
Ja dat vind ik dus allemaal heel suf wel claimen dat alles duidelijk op camera staat (denk bluf) maer dan niet zeggen is prima kom maar gelijk langs dan is het klaar.. en ook gewoon dat ze eerst bellen en pas 3 dagen later beelden claimen te hebben.
@pinkie ik betwijffel inderdaad of de kwaliteit duidelijk genoeg zal zijn en neem mijn partner mee.

@kiwiwitje
Ik hoop dat wat jij zegt waar is maar tot nu toe zijn ze erg volhardend en blijven bij hun punt.
Ze hebben nu vandaag nog niet gebelt en dat vind ik best apart vraag om de beelden te zien en het is ineens stil

Heb jij zelf al met de winkel gebeld, of is het elke keer zij die bellen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:37

Ik vind dat je veel te meegaand bent…

Risico ondernemer: In de praktijk wordt een foutieve wisselgeldbetaling of een verkeerd aangeslagen bedrag gezien als een ondernemersrisico. Zodra de klant de winkel heeft verlaten, is de transactie in principe afgerond.
Onverschuldigde betaling: Volgens de wet (Artikel 6:203 BW) kan iemand een bedrag terugvorderen als er sprake is van een "onverschuldigde betaling" (er was geen rechtsgrond voor de betaling). Hoewel dit juridisch een basis biedt, is het in een winkel-setting extreem moeilijk te bewijzen dat de klant wist dat hij te veel geld ontving of te weinig betaalde op het moment van de transactie.

Camerabeelden: Je mag camerabeelden niet zomaar gebruiken om een klant te identificeren voor een klein kasverschil. Dit mag alleen bij ernstige vermoedens van een misdrijf (zoals diefstal), anders overtreedt je de privacywetgeving (AVG).

Vriendelijk verzoek: Als je de klant kent (bijvoorbeeld een vaste klant), kun je bij een volgend bezoek het incident beleefd aankaarten. Je bent echter afhankelijk van hun medewerking.

Boekhoudkundige afhandeling: Kleine kasverschillen (vaak tot €100) worden in de administratie meestal direct afgeboekt als verlies.

Je hoeft die beelden niet te kijken, dat mogen zij ook niet! Je hoeft zéker niet te betalen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:40

Ik blijf het echt zo’n raar verhaal vinden.
Maar goed, ik zou ook gaan en de beelden bekijken. Maar dan nog is het de fout van de cassiere en niet jouw fout.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:42

Dus of je betaald 100,- (extra) of ze verrekenen het zonder enige discussie met 50% korting. Ja.. vast _O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:43

Suzanne F. schreef:
Ik blijf het echt zo’n raar verhaal vinden.
Maar goed, ik zou ook gaan en de beelden bekijken. Maar dan nog is het de fout van de cassiere en niet jouw fout.

Ik zou juridische stappen nemen omdat ze oneigenlijk gebruik maken van camera beelden. Laat ze er lekker in zakken. Zij behoren hun werk goed te doen. Is er te weinig betaald, is dat risico van de ondernemer.