Geen afscheid bij verlaten werkgever

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:16

Ik heb al aangegeven dat ik zelfs bij mijn pensioen niks wil :D. Ik heb een gruwelijke hekel aan afscheid nemen, wil gewoon op de laatste dag de deur achter me dicht trekken alsof ik morgen weer terug zou kunnen komen. En niet omdat ik geen leuk werk heb of geen leuke collega's, want die heb ik wél. Maar dat georganiseerd afscheid nemen, niks voor mij :n. En zo zullen er meer mensen zijn denk ik?

Druif_01

Re: Geen afscheid bij verlaten werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:26

Ik ken eigenlijk geen enkele cao waar dit in geregeld is, maargoed. Ik verliet na 8 jaar een organisatie (ziek uit dienst), nooit iets gehoord. Mijn man verliet diezelfde organisatie na 18 jaar…ook niets. Vaak moet je het hebben van je collega’s zelf die iets regelen, maar het is niet iets waar je recht op hebt ofzo.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:31

Wat een verschil per werkgever, ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan :o Bij mijn eerste werkgever ging ik na 10 maanden al uit dienst, daar kreeg ik evengoed een koffie momentje (ik had zelf gebak meegenomen) en er was door collega's zelfs een mooi bedrag ingezameld. Ik had 's avonds nog een etentje geregeld en daar gingen ook nog best wel wat mensen mee ondanks dat ze het zelf moesten betalen (vanuit de werkgever was daar natuurlijk geen budget voor na zo kort in dienst en voor 20 man uit eten kon ik niet betalen :D). Later ben ik bij dezelfde werkgever weer in dienst gekomen en ik neem binnenkort weer afscheid (dit keer na 6 jaar). Ons team bestaat uit een stuk of 50 werknemers en voor iedereen wordt wel iets geregeld, of het nou voor een stagiair is of iemand die na 40 jaar uit dienst gaat. In het Cao (ziekenhuis) zit een budget gekoppeld aan het aantal jaren in dienst waar je gebruik van kunt maken voor je afscheid.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:31

Druif_01 schreef:
Ik ken eigenlijk geen enkele cao waar dit in geregeld is, maargoed. Ik verliet na 8 jaar een organisatie (ziek uit dienst), nooit iets gehoord. Mijn man verliet diezelfde organisatie na 18 jaar…ook niets. Vaak moet je het hebben van je collega’s zelf die iets regelen, maar het is niet iets waar je recht op hebt ofzo.

Ik ben alleen bekend met CAO's waarin dit geregeld is bij einde dienstverband ivm pensionering waarbij je recht hebt op bv een afscheidsreceptie of diner met collega's.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:35

Petpa schreef:
Druif_01 schreef:

Ik ben alleen bekend met CAO's waarin dit geregeld is bij einde dienstverband ivm pensionering waarbij je recht hebt op bv een afscheidsreceptie of diner met collega's.

Ja dat snap ik dan weer wel inderdaad, maar dan gaat het om pensionering, toch weer een hele andere situatie.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:54

:j 5 pagina’s/ verder; het leeft.

Manage your expectations. Jammer dat je er nu zo teleurgesteld over bent. Hou in zo’n geval liefst de regie.
Wil je een afscheid: Organiseer een afscheidsborreltje organiseren of trakteer op de afdeling. Dan komen ze vanzelf met een bos bloemen (of niet). Het geeft je de gelegenheid om zelf afscheid te nemen van de mensen die jij belangrijk vindt.
Bij ons; we eten degene die weggaat altijd uit en kopen een aardigheidje. Korte speech van de baas. Maar het echte afscheid gaat gewoon 1 op 1 met de collega’s met wie je veel werkte.
Succes met de operatie!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:54

Je kunt als medewerker toch ook even een koffiemomentje inschieten?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:03

Ik ken ook geen CAO's waar het in kan staan, maar weet inmiddels wel dat er rare dingen in een CAO kunnen staan. :))

Nu zit ik al bijna 30 jaar bij dezelfde werkgever, maar hier is er altijd wel een momentje. Doorgaans geeft de gene die weggaat een vlaai weg, en vanuit het team komt er meestal dan nog een afscheidskadootje. Op de afdeling waar ik nu zit is het vlaai op afdelingsnivo, geinitieerd door degene die gaat (~45 personen) en op teamivo (8-10 personen) prikken we een datum in de avonddienst waarop we gaan uit eten, dat etentje wordt door het team betaald voor die persoon en we geven een presentje.
2,5 jaar is op mijn bedrijf overigens lang, hier is doorgroeien naar andere functies erg normaal en is er daarom ook een gentleman's clausule dat je minimaal 2 jaar op een zelfde functie blijft. Na die 2 jaar zijn er dus veel die weggaan. :))

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:05

Nu ik er wat langer over nagedacht heb, komt het meestal vanuit de persoon zelf. Mailtje dat er om zo en zo laat wat lekker bij de koffie is vanwege afscheid. Ik heb zowel in hele grote internationale bedrijven gewerkt als kleiner, maar eigenlijk altijd zo. Als iemand er 10+ jaar werkt is het weer een ander verhaal.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:21

Ik heb dit ook eens meegemaakt. Vrij bizar inderdaad. Ik ben op mijn laatste dag ook maar gewoon weggegaan met een doei/fijn weekend zoals normaal. Heb er geen woorden aan vuil gemaakt verder.

Enkele weken later appte mijn inmiddels ex-werkgever dat er eigenlijk nog wel een overdracht moest plaatsvinden en of ik naar kantoor wilde komen. Toen heb ik gereageerd dat dat niet ging gebeuren. Zijn vervolg appje heb ik nooit op gereageerd.

Niet iedereen heeft fatsoen. Of functioneert enigszins normaal.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:34

Wow 5 pagina's!

Ik heb niet alles uitgebreid gelezen, maar eerlijk gezegd vind ik je verwachtingen nogal hoog. 2,5 jaar is echt niet lang.
En zelfs als het in de CAO staat... wil je ze dat om de oren smijten 'ja maar hier staat dat ik recht heb op een afscheid/ bedankje!' Dat wordt niet erg gezellig :')

Mensen komen, mensen gaan, mijn ervaring is dat je zo weer vervangen bent door iemand anders, ondanks dat iedereen heel graag wil (of willen weten) dat ze onvervangbaar zijn, of dat het hele bedrijf instort, als je vertrekt.
Helaas werkt dat niet zo, welkom in het echte leven ;)

Sterkte met de operatie aan je enkel en een voorspoedig herstel gewenst!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:37

Ik krijg de indruk dat het TS meer te doen is om het stukje waardering voor haar werk, dan echt het afscheid nemen van collega's/het bedrijf.

TS, jammer om te horen dat je voor je gevoel onvoldoende waardering hebt gekregen, ik hoop dat je dat gevoel bij je nieuwe werkgever wel hebt!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:18

Hier in de CAO staan alleen zaken als de opzegtermijn, de eindafrekening, vakantie-uren en eventuele vergoedingen bij het vertrek van een medewerker. Niets over een afscheidsmoment.

Bij 2,5 jaar zou de vertrekkende collega waarschijnlijk zelf iets lekkers meenemen bij het laatste werkoverleg/teamoverleg. Maar het komt ook wel voor dat mensen ineens 'verdwenen' zijn.

Verder hangt het er ook een beetje vanaf hoe groot het team is en hoeveel verloop er geweest is. Als iemand er meer dan 10 jaar heeft gewerkt en het een hecht team is, wordt afgesproken om gezamenlijk ergens te lunchen en worden er kadootjes geregeld door de medewerkers zelf.

Echte afscheidsmomenten vanuit de organisatie zijn er alleen bij medewerkers die met pensioen gaan.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:26

Ik heb na 5 jaar ergens gewerkt te hebben ook geen georganiseerd afscheid gehad. Eerlijk gezegd heb ik daar ook nog nooit van gehoord en al helemaal niet voor iemand die een periode van 2,5 jaar ergens gewerkt heeft en er ook nog voor kiest om zelf weg te gaan. Wel kreeg ik van diverse vaste klanten een afscheidscadeautje en heb ik zelf de collega's waar ik goed mee ging meegenomen voor een drankje in een café. Het eerste rondje was van mij.

Ik heb wel bij het weggaan voor pensioen, of doordat iemand niet meer kon werken wegens kanker een gepast afscheid voor diegene meegemaakt en dat was in mijn ogen niet meer dan normaal.
Laatst bijgewerkt door Djoena op Vandaag, 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:36

prompter schreef:
Ik heb al aangegeven dat ik zelfs bij mijn pensioen niks wil :D. Ik heb een gruwelijke hekel aan afscheid nemen, wil gewoon op de laatste dag de deur achter me dicht trekken alsof ik morgen weer terug zou kunnen komen. En niet omdat ik geen leuk werk heb of geen leuke collega's, want die heb ik wél. Maar dat georganiseerd afscheid nemen, niks voor mij :n. En zo zullen er meer mensen zijn denk ik?

Jup, heb een gruwelijke hekel aan dat soort 'georganiseerde' dingen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:50

Bij ons wordt ook altijd wel iets gedaan.

Al is het maar even een bedank woordje.
Toen ik na 10 jaar weg ging kreeg ik echt een grote speech, bloemen, cadeautjes en cadeaubonnen van 300€.
Toen ik bij de volgende na een jaar wegging kreeg ik een kaartje en doosje bonbon’s.
Wat ook meer dan prima was.

Op mijn huidige werk doen we vaak wel ff wat.
We gaan ff met de pet rond.
We hebben een heel groot team, daardoor ook veel verloop.
Maar als iedereen 1€ of 2€ doet hebben we vaak al iets moois.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:48

Nou weet je ik snap je wel hoor TS.

Ik heb 2 maanden ergens gewerkt vorig jaar. Ik kreeg toen ik wegging een tas vol lekkere spulletjes mee. Bij m’n vorige werkgever kreeg ik ook een voedselpakketje met een kaart (na 1,5 jaar daar gewerkt te hebben) Even een kaartje met succes erop is toch niet zoveel gevraagd?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:03

Wij hadden wel ergens staan waar je recht op had als je na x jaar uit dienst ging. Of dat nu met pensioen was of omdat je simpelweg een andere baan had. Vanaf een x aantal jaren was er een x budget om te gebruiken als afscheid. Invulling kon je dan zelf doen. De ene deed een etentje, de andere een borrel. En weer anderen wilden er niets mee doen en maakten er geen gebruik van. Ging dan wel over behoorlijk wat jaren.

Of dat om CAO stond of ergens anders, geen idee. Maar niet heel ongewoon dus. Of we dat nu nog hebben, vraag ik me wel af. Maar we hebben altijd wel een momentje, en afscheidskadootje eventueel door met de pet rond te gaan. Iemand zei '5-10 euro', maar zo wild doen we het lang niet altijd. Qls we allemaal 2 euro geven hebben we 40 euro bij elkaar, prima. Kleinigheidje is soms ook al een mooi gebaar.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:10

Na mijn 12,5 dienstverband in de gehandicaptenzorg ben ik zelf gestopt. Het geld dat ze zouden uitgeven voor mijn jubileum is naar de uitstapjes pot van de cliënten op de woning waar ik toen werkte gestort op mijn verzoek. Zelf had ik de laatste werkdag frietjes en snacks gebakken op de woning en voor de cliënten op de buurwoning waar ik vaak bijsprong en het personeel die wilde komen. We hebben een gezellige avond gehad collega's en familie hadden kadootjes geregeld. Cliënten, personeel, familie en ik hadden een geslaagde avond en na mijn late dienst ben ik met een goed gevoel weggegaan. Ben ook niet zo dol op afscheid nemen maar op deze manier was het prima

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:12

Kabayo schreef:
Ik heb nog nooit een afscheid of cadeautje/presentje gekregen nadat ik na zoveel jaar werken ontslag nam. Vond het alleen wat banketstaaf op de laatste dag dat ik er was na 5 jaar dat niemand aanwezig was. Ik was de hele dag alleen aan het werk en er is verder ook niks gezegd of überhaupt ‘bedankt voor de inzet en wellicht tot later.’ Niks :=

Zelfde werkgever? Ik had exact hetzelfde. Iedereen ging om 4 uur weg en ik moest als enige tot 5 uur dus heb alleen de deur op slot gedaan en ben naar huis gereden. Na bijna 5 jaar 32 uur werken. Deed wel pijn.

Liebe

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:59

Jildau schreef:
Kabayo schreef:
Ik heb nog nooit een afscheid of cadeautje/presentje gekregen nadat ik na zoveel jaar werken ontslag nam. Vond het alleen wat banketstaaf op de laatste dag dat ik er was na 5 jaar dat niemand aanwezig was. Ik was de hele dag alleen aan het werk en er is verder ook niks gezegd of überhaupt ‘bedankt voor de inzet en wellicht tot later.’ Niks :=

Zelfde werkgever? Ik had exact hetzelfde. Iedereen ging om 4 uur weg en ik moest als enige tot 5 uur dus heb alleen de deur op slot gedaan en ben naar huis gereden. Na bijna 5 jaar 32 uur werken. Deed wel pijn.

Dat is ronduit onbeschoft vind ik.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:01

Hier is het andersom, als je een jaar in dienst bent komt er een grote slagroomtaart en een bos bloemen met een verplicht koffiemomentje voor iedereen.

Is vorig jaar ingevoerd voor 'de leuk toch?'
Maar ik vind het zelf ietwat overdreven.
Ik ben daar nu 8 jr in dienst en heb dus de taart 'gemist' en moet wachten tot 12,5 jr _O-

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:03

In onze tertiaire arbeidsvoorwaarden (afspraken tussen werkgever en ondernemingsraad) staat dat je bij minimaal 5 jaar in dienst je een afscheid ter waarde van E 250,= krijg. Tenzij je met pensioen gaat, dan is het een afscheid van E 500,=.
Bij korter in dienst zijn het vaak de naaste collega's die een koffiemomentje organiseren, waarbij de vertrekkende collega voor gebak zorgt en de collega's die blijven voor een attentie/bloemen voor de vertrekkende collega zorgen. Maar dat is maar net hoe goed je in de groep bij je collega's ligt.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:07

Serieus 2.5jaar werk je der en dan ga je druk maken om een afscheidsfeestje, kijk het zou netjes zijn dat er misschien dankjewel enz van afkomt. Maar een heel feestje is denk ik in mijn ogen wat overdreven hoor

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:10

Ik vind het een normale gang van zaken om iets van een bedankje en afscheid te regelen. Het hoeft niet groot te zijn, al is het alleen maar met directe collega's. Praatje bij de koffie o.i.d.
Je bouwt toch een band met elkaar op.

Ik hoop voor je dat er toch nog een bloemetje en bedankje komt. Neem je zelf iets mee voor je collega's? Een blijk van waardering is altijd goed.
Trouwens:
Een slimme werkgever zorgt goed voor zijn/haar medewerkers, ook als ze afscheid nemen.
Ze zijn naast waardevolle medewerkers, ook een stukje pr voor de organisatie.