Soms is het niet logisch. En het is ook nog eens heel veranderlijk.Als ik een gat in de lucht spring dan zit er niet opeens een gat in de ozonlaag gelukkig. Taal is subjectief.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Saga schreef:De definitie is echt van dinsdag op woensdag.
Citaat:Daarenboven ging men zich in drank en spijs vaak te buiten omdat het nu nog kon. Er volgden immers veertig dagen van vasten. Het laatste gebakje vlak voor dinsdagnacht twaalf uur was 'goddelijk'.
MarlindeRooz schreef:f_t, sorry maar taal is geen concrete wetenschap.Soms is het niet logisch. En het is ook nog eens heel veranderlijk.
Als ik een gat in de lucht spring dan zit er niet opeens een gat in de ozonlaag gelukkig. Taal is subjectief.

Roodvos schreef:ista schreef:Officieel is het zo:
De ochtend is van 06:00 -12:00
De middag is van 12:00 - 18:00
De avond is van 18:00 - 24:00
De nacht is van 00:00 - 06:00
De dinsdagnacht is dus op dinsdag tussen 00:00 - 06:00
Vannacht is de komende nacht.
Ja?
Het heeft vannacht gesneeuwd.
Het gaat vannacht sneeuwen.
Saga schreef:De winter valt in 2 jaren, dus daarbij is het handig om te specificeren welke winter je bedoelt of welke maand je bedoelt.

Saga schreef:We hebben het over de definitie volgens de Nederlandse taal, niet een random tabelletje van internet.

Ibbel schreef:In de periode van dinsdag op woensdag.Saga schreef:De winter valt in 2 jaren, dus daarbij is het handig om te specificeren welke winter je bedoelt of welke maand je bedoelt.
Vandaar dat we datums hebben. Dinsdagnacht 6 januari om 03.00 uur laat geen twijfel
Overigens geeft datzelfde ANW ook de andere betekenis van dinsdagnacht (nl die periode van 00.00 uur tot 06.00 uur).

Saga schreef:Saga schreef:De definitie is echt van dinsdag op woensdag.
Dat men het anders gebruikt in de dagelijkse gang zaken, is iets anders.
Dus in het geval van de OP:"Een collega en ik hadden afgesproken om 03.00 uur dinsdagnacht om te gaan werken. "
Dan is het officieel dus van dinsdag op woensdagnacht.
Je ziet aan de poll ook dat de meeste mensen het zo gebruiken.
Saga schreef:De poll is wat mij betreft daarnaast ook duidelijk.

Ibbel schreef:Dinsdagnacht is van 00.00 uur tot 06.00 uur op dinsdag, datum X - de eerstvolgende datum in dit geval is 6 januari 2026.
Vanaf 24.00/0.00 uur ná de dinsdag heb je nl de volgende datum en dus de volgende dag- en datumaanduiding. Dan wordt het woensdag 7 januari.
Dag en datum zijn gekoppeld, altijd.
Als je de datum noemt, ipv de dag, ben je dan nog steeds in de war? Vind jij dat het nog steeds 6 januari is, als de klok 12 slaat aan het einde van de dinsdag?
En - andere vraag - heo benoem je de winter van 2026? Is dat nú (januari, februari en maart tot de 21ste zijn wintermaanden) of is dat straks in december (formeel maar 10 dagen winter, nl vanaf 21 december)?
Is de volgorde van de seizoenen voorjaar, zomer, herfst, winter en is het nu nog steeds de winter van 2025? Of toch niet?

Ligt aan de context waar het in gebruikt wordt.