Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nyaleti schreef:Ik vind mensen die bij de eerste wekker direct eruit springen en klaar zijn voor de dag, eng. Like hoe dan :'(
juval schreef:de wekker van mijn man gaat om 04:35, daar word ik ook wakker van. Hij springt meteen uit bed, ik heb wat meer tijd nodig. Ik probeer er uiterlijk 4:50 uit te zijn, we gaan dan melken en kalfjes voeren etc. Ik hoop dan rond 6.30 weer terug mijn bed in te kunnen, dan gaat mijn wekker weer om 7 uur, die snooze ik wel 1 of 2 keer, en dan moet ik er echt uit. Afhankelijk van hoe laat we klaar zijn douche ik om 6.30 of om 7.30, en dan haasten om kinderen op tijd op school te krijgen. In het weekend blijf ik wat langer liggen, maar de wekker van 4:35 is het ergst.
Neonlight schreef:Sunnda schreef:Ik denk dat alle mensen die zeggen; snoozen, dat is toch gek als je die tijd ook kunt slapen', niet helemaal beseffen hoe het is om uitgeput wakker te worden. En dat klinkt gek, maar zo is het wel.
Ik heb een tijd onregelmatig gewerkt en toen had ik dat heel erg. Wakker worden op de wekker was een soort combi tussen extreem slaperig, heel erg beroerd voelen en nauwelijks beseffen wat er op de wereld gebeurd. Dan heb je die snooze nodig om een soort 'op de wereld te komen'. Tijdstip van opstaan pf naar bed gaan maakte niet uit.
Sinds ik regelmatig werk nergens meer last van, maar dan lig je ook meestal 5 dagen dezelfde tijd op bed en doet het weekend aardig mee.
Grappig, wij werken nu juist onregelmatige diensten en ochtenddiensten waar de wekker om 5 uur staat zijn killing voor ons. Omdat we onregelmatig werken dus echte avondmensen geworden en daardoor ook niet voor middernacht naar bed. Het is altijd half 1 a 1 uur dat we in bed liggen.
Om die 15 minuten extra te slapen met een echte slaap zijn voor ons ook 15 kostbare slaapminuten en gaan we echt niet wegsnoozen en daarvoor de wekker een kwartier eerder zetten.
Bovendien is het ook wetenschappelijk bewezen dat je echt vermoeider wordt van snoozen omdat je een natuurlijk slaapritme versoord.
Mijn man was een snoozer eerste klas (15 jaar gedaan), maar nu hij dat niet meer doet start hij veel beter met de dag en is hij minder vermoeid. Heeft wel even geduurd voor hij eraan gewend was maar hij is nu ook 15 jaar van het snoozen af.
Ook geen succes.
Sunnda schreef:Die wekker om 5 uur is de ergste als je partner daarmee gaat snoozen, dan schop ik hem uit bed
Ik zorg alleen dat ik niet weer in slaap val. Citaat:Bij de mens houdt die klok een gemiddeld dagritme aan van 24,2 uur, maar op individueel niveau varieert de range van 23,5 tot wel 24,8 uur. Mensen met een korte cyclus worden ‘vroege chronotypes’ genoemd, ochtendmensen in de volksmond, en mensen met een lange cyclus ‘late chronotypes’, avondmensen dus. De meeste mensen zitten daar tussenin.
Ochtendmensen beginnen fluitend aan de dag en zijn ’s avonds niet veel meer waard. Avondmensen komen traag op gang, worden in de loop van de dag steeds actiever en kunnen ’s avonds nog lang doorgaan. De regelmaat van de moderne maatschappij, waar scholen en bedrijven rond half 9 beginnen, past veel beter bij ochtendmensen dan bij avondmensen. Die laatste groep – ongeveer een kwart van de bevolking, vaker mannen dan vrouwen – begint nogal eens slaapdronken aan zijn dag.
Citaat:Als het over ochtend- en avondmensen gaat, duikt de term ‘sociale jetlag’ vaak op. Avondmensen hebben daar vaak last van, omdat de klassieke school- of kantooruren niet bij hun biologisch ritme passen. Ze staan vroeger op dan ze zouden willen. Daardoor zouden ze minder slapen en minder goed in hun vel zitten. Toch is het verband tussen die sociale jetlag en depressies nog onvoldoende bevestigd door wetenschappelijk onderzoek. Avondmensen halen hun slaap bovendien vaak in het weekend in.
De wetenschap is er nog niet uit of en hoe schadelijk die sociale jetlag is. Maar de meeste experts zijn het er wel over eens dat we meer rekening kunnen houden met avondmensen. Bijvoorbeeld door geen examens meer om negen uur ’s ochtends in te plannen.
Ladyson schreef:Ik denk dat snoozers vooral avondmensen zijn.Citaat:Bij de mens houdt die klok een gemiddeld dagritme aan van 24,2 uur, maar op individueel niveau varieert de range van 23,5 tot wel 24,8 uur. Mensen met een korte cyclus worden ‘vroege chronotypes’ genoemd, ochtendmensen in de volksmond, en mensen met een lange cyclus ‘late chronotypes’, avondmensen dus. De meeste mensen zitten daar tussenin.
Ochtendmensen beginnen fluitend aan de dag en zijn ’s avonds niet veel meer waard. Avondmensen komen traag op gang, worden in de loop van de dag steeds actiever en kunnen ’s avonds nog lang doorgaan. De regelmaat van de moderne maatschappij, waar scholen en bedrijven rond half 9 beginnen, past veel beter bij ochtendmensen dan bij avondmensen. Die laatste groep – ongeveer een kwart van de bevolking, vaker mannen dan vrouwen – begint nogal eens slaapdronken aan zijn dag.
Bron: https://www.volkskrant.nl/beter-leven/waarom-we-massaal-in-opstand-moeten-komen-tegen-die-ellendige-wekker~b4a0905e/Citaat:Als het over ochtend- en avondmensen gaat, duikt de term ‘sociale jetlag’ vaak op. Avondmensen hebben daar vaak last van, omdat de klassieke school- of kantooruren niet bij hun biologisch ritme passen. Ze staan vroeger op dan ze zouden willen. Daardoor zouden ze minder slapen en minder goed in hun vel zitten. Toch is het verband tussen die sociale jetlag en depressies nog onvoldoende bevestigd door wetenschappelijk onderzoek. Avondmensen halen hun slaap bovendien vaak in het weekend in.
De wetenschap is er nog niet uit of en hoe schadelijk die sociale jetlag is. Maar de meeste experts zijn het er wel over eens dat we meer rekening kunnen houden met avondmensen. Bijvoorbeeld door geen examens meer om negen uur ’s ochtends in te plannen.
Bron: https://www.eoswetenschap.eu/psyche-brein/wat-bepaalt-je-een-ochtend-avondmens-bent
maar ik snooz wel