Wat doet bokt: Snoozen of direct uit bed.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snoozen of niet?

Ja
314 (57%)
Nee
202 (36%)
Anders, namelijk...
32 (5%)

Totaal aantal stemmen: 548

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:04

Ik zet zelden een wekker dus gekozen voor anders.
Maar ben veelal al tussen 7 en half 8 eruit.
Die ene keer in de 4 weken dat ik vroeg eruit moet voor werken snooze ik niet. Verder altijd late diensten ( om 12 uur beginnen).
Waar mijn man vroeger van het snoozen was gaat hij er tegenwoordig gelijk uit. Moet wel bekennen dat ik echt zelden wakker word van zijn wekker ( gaat om 4.45)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:08

Nyaleti schreef:
Ik vind mensen die bij de eerste wekker direct eruit springen en klaar zijn voor de dag, eng. Like hoe dan :'(
_O-
Ik snoozede áltijd, maar werd daar helemaal naar van. Te vroeg wakker worden en dan tóch nog moeten haasten. Maar ik kreeg het niet voor elkaar om het niet te doen.

De oplossing bleek een wake-up lamp te zijn, die ik van iemand kreeg. Een hele oude, die een heel lelijk geluid maakt, niks lieflijk vogelgekwetter. Die staat aan de andere kant van de kamer. Het is niet zozeer dat ik fit en fruitig wakker word van het glorende licht, maar ik moet mijn bed uit om dat kreitelijke geluid uit te zetten. En ben ik er eenmaal uit, dan ben ik in een klap wakker.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:42

juval schreef:
de wekker van mijn man gaat om 04:35, daar word ik ook wakker van. Hij springt meteen uit bed, ik heb wat meer tijd nodig. Ik probeer er uiterlijk 4:50 uit te zijn, we gaan dan melken en kalfjes voeren etc. Ik hoop dan rond 6.30 weer terug mijn bed in te kunnen, dan gaat mijn wekker weer om 7 uur, die snooze ik wel 1 of 2 keer, en dan moet ik er echt uit. Afhankelijk van hoe laat we klaar zijn douche ik om 6.30 of om 7.30, en dan haasten om kinderen op tijd op school te krijgen. In het weekend blijf ik wat langer liggen, maar de wekker van 4:35 is het ergst.

Interssevraag; waarom eigenlijk zo vroeg melken?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:50

Snoozen als je een partner hebt die niet hoeft op te staan vind ik best aso.
Gelukkig snoozen wij bieden niet.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:51

Neonlight schreef:
Sunnda schreef:
Ik denk dat alle mensen die zeggen; snoozen, dat is toch gek als je die tijd ook kunt slapen', niet helemaal beseffen hoe het is om uitgeput wakker te worden. En dat klinkt gek, maar zo is het wel.

Ik heb een tijd onregelmatig gewerkt en toen had ik dat heel erg. Wakker worden op de wekker was een soort combi tussen extreem slaperig, heel erg beroerd voelen en nauwelijks beseffen wat er op de wereld gebeurd. Dan heb je die snooze nodig om een soort 'op de wereld te komen'. Tijdstip van opstaan pf naar bed gaan maakte niet uit.

Sinds ik regelmatig werk nergens meer last van, maar dan lig je ook meestal 5 dagen dezelfde tijd op bed en doet het weekend aardig mee.

Grappig, wij werken nu juist onregelmatige diensten en ochtenddiensten waar de wekker om 5 uur staat zijn killing voor ons. Omdat we onregelmatig werken dus echte avondmensen geworden en daardoor ook niet voor middernacht naar bed. Het is altijd half 1 a 1 uur dat we in bed liggen.
Om die 15 minuten extra te slapen met een echte slaap zijn voor ons ook 15 kostbare slaapminuten en gaan we echt niet wegsnoozen en daarvoor de wekker een kwartier eerder zetten.
Bovendien is het ook wetenschappelijk bewezen dat je echt vermoeider wordt van snoozen omdat je een natuurlijk slaapritme versoord.
Mijn man was een snoozer eerste klas (15 jaar gedaan), maar nu hij dat niet meer doet start hij veel beter met de dag en is hij minder vermoeid. Heeft wel even geduurd voor hij eraan gewend was maar hij is nu ook 15 jaar van het snoozen af.

Die wekker om 5 uur is de ergste als je partner daarmee gaat snoozen, dan schop ik hem uit bed }:)

manzano

Re: Wat doet bokt: Snoozen of direct uit bed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:40

Echt een snoozer hier. Maar ook onbewust. Ik doe m'n wekker dus slapend uit en heb niet eens door dat ik het doe tot ergernis van mijn vriend. En ik schrik me elke keer dood omdat ik "voor het eerst" een uur na de wekker wakker wordt (ik denk altijd dat hij dan voor het eerst gaat en ik nog ff relaxed kan blijven liggen en ben dan dus al te laat).
Wake-up light ook al geprobeerd. Resultaat is dat m'n vriend wakker is en ik niet :+ Ook geen succes.

Best vervelend, vooral omdat ik midden in de nacht dus wel veel wakker ben/lig. Als ik dat nou eens kan omkeren.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:42

Als mijn wekker gaat, ga ik als eerste de wordle van de dag oplossen en dan sta ik op :+

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:44

Ik zet 2 wekkers. Een een uur voor ik eruit moet en een een halfuur voor ik eruit moet.
Na die eerste slaap ik door tot de tweede, en na die tweede ga ik een halfuur scrollen en ‘bedrotten’

Ik kan heeeel slecht tegen ‘ogen open en eruit’

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:48

Snoozen en dan alsnog terug in slaap vallen :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:01

Sunnda schreef:
Die wekker om 5 uur is de ergste als je partner daarmee gaat snoozen, dan schop ik hem uit bed }:)

Waarom denk je dat hij het nu niet meer doet? }:) ~~}>
Inmiddels hebben we dezelfde dienst, maar in het verleden kwam het voor dat hij ochtenddienst had en ik avonddienst. Dat heeft hij wel geweten met snoozen. :))

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:05

Mijn wekker gaat om 4.15 en mn partner vind snoozen dan niet zo heel grappig, dus ik sta tegenwoordig direct op. Eerder deed ik wel snoozen, maar of dat nou echt beter is..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:13

Ik ben 99 procent van de tijd voor de wekker wakker. En gebruik die tijd om even te voelen hoe mijn lichaam is. Als ik direct eruit spring lig ik meteen KO dus nope.
Niet echt snoozen dus maar ook niet direct eruit.
Als ik wat later wakker ben en mijn wakker gaat terwijl ik de scan al grotendeels gedaan heb ga ik er wel meteen met de wekker uit.

Nu moet ik zeggen dat ik in de winter graag wat langer blijf liggen ook al ben ik al wakker. :') Ik zorg alleen dat ik niet weer in slaap val.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:34

Zelf heb ik twee wekkers staan, bij de eerste word ik wakker en ga dan vaak nog even op mijn telefoon. Bij de tweede is het echt opstaan en aan de dag beginnen.

Ik heb helaas een partner die snoozen tot sport heeft ontwikkeld... en met onregelmatige starttijden als vrachtwagenchauffeur gebeurt dit ook wel eens om 3 uur s'nachts...

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:14

Ik denk dat snoozers vooral avondmensen zijn.

Citaat:
Bij de mens houdt die klok een gemiddeld dagritme aan van 24,2 uur, maar op individueel niveau varieert de range van 23,5 tot wel 24,8 uur. Mensen met een korte cyclus worden ‘vroege chronotypes’ genoemd, ochtendmensen in de volksmond, en mensen met een lange cyclus ‘late chronotypes’, avondmensen dus. De meeste mensen zitten daar tussenin.

Ochtendmensen beginnen fluitend aan de dag en zijn ’s avonds niet veel meer waard. Avondmensen komen traag op gang, worden in de loop van de dag steeds actiever en kunnen ’s avonds nog lang doorgaan. De regelmaat van de moderne maatschappij, waar scholen en bedrijven rond half 9 beginnen, past veel beter bij ochtendmensen dan bij avondmensen. Die laatste groep – ongeveer een kwart van de bevolking, vaker mannen dan vrouwen – begint nogal eens slaapdronken aan zijn dag.

Bron: https://www.volkskrant.nl/beter-leven/waarom-we-massaal-in-opstand-moeten-komen-tegen-die-ellendige-wekker~b4a0905e/

Citaat:
Als het over ochtend- en avondmensen gaat, duikt de term ‘sociale jetlag’ vaak op. Avondmensen hebben daar vaak last van, omdat de klassieke school- of kantooruren niet bij hun biologisch ritme passen. Ze staan vroeger op dan ze zouden willen. Daardoor zouden ze minder slapen en minder goed in hun vel zitten. Toch is het verband tussen die sociale jetlag en d­epressies nog onvoldoende bevestigd door wetenschappelijk onderzoek. Avondmensen halen hun slaap bovendien vaak in het weekend in.

De wetenschap is er nog niet uit of en hoe schadelijk die sociale jetlag is. Maar de meeste experts zijn het er wel over eens dat we meer rekening kunnen houden met avondmensen. Bijvoorbeeld door geen examens meer om negen uur ’s ochtends in te plannen.

Bron: https://www.eoswetenschap.eu/psyche-brein/wat-bepaalt-je-een-ochtend-avondmens-bent

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:49

Zeker weten. Helaas moet ik er om 6 uur uit als ik naar kantoor moet :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:27

Interessant. Ik was altijd een ochtendmens. Nu ben ik nog steeds erg productief in de ochtend, maar toch is vanwege de ploegen mijn ritme verschoven naar een avondmens.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:43

Ik ben een permanently exhausted pigeon _O-

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:54

Ladyson schreef:
Ik denk dat snoozers vooral avondmensen zijn.

Citaat:
Bij de mens houdt die klok een gemiddeld dagritme aan van 24,2 uur, maar op individueel niveau varieert de range van 23,5 tot wel 24,8 uur. Mensen met een korte cyclus worden ‘vroege chronotypes’ genoemd, ochtendmensen in de volksmond, en mensen met een lange cyclus ‘late chronotypes’, avondmensen dus. De meeste mensen zitten daar tussenin.

Ochtendmensen beginnen fluitend aan de dag en zijn ’s avonds niet veel meer waard. Avondmensen komen traag op gang, worden in de loop van de dag steeds actiever en kunnen ’s avonds nog lang doorgaan. De regelmaat van de moderne maatschappij, waar scholen en bedrijven rond half 9 beginnen, past veel beter bij ochtendmensen dan bij avondmensen. Die laatste groep – ongeveer een kwart van de bevolking, vaker mannen dan vrouwen – begint nogal eens slaapdronken aan zijn dag.

Bron: https://www.volkskrant.nl/beter-leven/waarom-we-massaal-in-opstand-moeten-komen-tegen-die-ellendige-wekker~b4a0905e/

Citaat:
Als het over ochtend- en avondmensen gaat, duikt de term ‘sociale jetlag’ vaak op. Avondmensen hebben daar vaak last van, omdat de klassieke school- of kantooruren niet bij hun biologisch ritme passen. Ze staan vroeger op dan ze zouden willen. Daardoor zouden ze minder slapen en minder goed in hun vel zitten. Toch is het verband tussen die sociale jetlag en d­epressies nog onvoldoende bevestigd door wetenschappelijk onderzoek. Avondmensen halen hun slaap bovendien vaak in het weekend in.

De wetenschap is er nog niet uit of en hoe schadelijk die sociale jetlag is. Maar de meeste experts zijn het er wel over eens dat we meer rekening kunnen houden met avondmensen. Bijvoorbeeld door geen examens meer om negen uur ’s ochtends in te plannen.

Bron: https://www.eoswetenschap.eu/psyche-brein/wat-bepaalt-je-een-ochtend-avondmens-bent

Ik denk het ook vooral, met een aantal uitzonderingen onder andere ik, ik ben een ochtend mens :') maar ik snooz wel _/-\o_

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:02

De wekker van mijn man gaat veel eerder dan die van mij, en soms snoozet hij. Tenminste, dat zegt hij, want ik wordt totaal niet wakker van zijn wekker dus ik hoor het niet.

Bij mijn eigen wekker ben ik bij het eerste toontje al wakker, al snooze ik dan nog twee keer. Maar heel apart, ik hoor zijn wekker echt nooit!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:29

Ik zit er tussen in. Ik spring er niet direct uit, maar ga vaak nog even een paar minuten op mijn telefoon liggen scrollen. Mailtjes lezen, dat soort dingen. Door het licht van de telefoon wordt ik dan wakkerder.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:23

Slapen tot de wekker gaat?
Hahahahaha, dat is een luxe voor mij! Wekker gaat on 07.00

9 van de 10 nachten vraagt er vanaf 06.00 (elke paar minuten) iemand of het al bijna tijd is om uit bed te gaan, of ze bij ons in bed mag liggen, gaat er iemand naar de WC (waar ik wakker van word) of gaat de wekker van mijn man een keer heel vroeg.

Of ik moet zelf plassen. En uit bed = niet meer kunnen slapen. Maar moeten plassen = ook niet meer kunnen slapen.

Sowieso als ik wakker wordt slaap ik niet meer. Dus ook als 1 van mijn 2 schatjes al om half 4 vragen of het al tijd is om uit bed te gaan :× :× :×

Dus team snoozen? Nope, daar kom ik niet eens aan toe.
Team direct uit bed? Ook niet echt... ik hoip vooral dat ik gewoon (ongestoord) in bed kan blijven liggen tot de wekker gaar :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:28

Alle keren dat ik heb gesnoozed heb ik me verslapen :') ik ken mezelf, wekker is even diep ademhalen en eruit.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:31

Wekker staat vier dagen per week op zes uur en ik sta meteen op.
Om 6.50 zit ik in de auto om om ongeveer half acht op de basisschool te zijn waar ik les geef.
Mijn vriend staat ook meteen op als zijn wekker gaat.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:38

Ik ben de snooze koningin tot groot verdriet van mijn man, dat is de fijnste tijd s ochtends in bed, weten dat ik nog heerlijk mag blijven liggen tot de volgende wekker (en soms nog eentje erna) zalig!

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:43

Ik ben ook meestal al voor de wekker wakker, maar als dat niet zo is snooze ik niet. Ik calculeer wel telefoon tijd in zodat ik er nog niet uit hoef maar valt dan niet meer in slaap. Meestal ga ik rond half 8 uit bed, dan zet ik de wekker om 7 uur maar ben ik meestal uiterlijk 10 of 15 minuten daarvoor wel al wakker. Soms pak ik dan gelijk mn telefoon, soms blijf ik dan nog wel lekker liggen. Maar als ik wakker ben val ik bijna nooit meer terug in slaap dus al zou ik willen snoozen lukt dat niet.