Nog kinderfeestjes houden als eigen kinderen nooit worden uitgenodigd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 20:58

JustMe8484 schreef:
Ik sprak vandaag een collega en toevallig kwam het onderwerp kinderfeestjes ter sprake. Zij vertelde dat zij ooit alle meisjes uit haar klas wilde uitnodigen op 1 na. Van haar ouders moest ze dat meisje ook uitnodigen. Later werd zij bij dat zelfde meisje uitgenodigd. Die twee mochten elkaar niet, wilden helemaal niet bij elkaar op het feestje komen, maar ook dat moest van de ouders. Grappig om te horen dat hoe de ouders er over dachten echt totaal het tegenovergestelde was van wat beide kinderen wilden...

Hoe denkt de collega in kwestie er nu over? Geen idee of ze zelf kinderen heeft maar zou ze zelf dan kiezen om toch 1 kind niet uit te nodigen? Voor mij is een kinderfeestje een partij waarbij de jarige in het zonnetje staat, ze mag ook uitnodigen wie ze wil en zo nodig stuur ik wat bij. Maar de hele klas uitnodigen op 1 na zou ik zelf nooit doen.

JustMe8484

Re: Nog kinderfeestjes houden als eigen kinderen nooit worden uitgenodigd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 21:27

Nou zij had dus liever niet naar dat feestje gegaan van dat meisje en vise versa. Zij vonden elkaar niet leuk en zij heeft er dus geen fijne herinneringen aan om op dat feestje te moeten komen...
Ze heeft zelf geen kinderen, maar ik gok dat zij dus niet perse dat ene meisje zou laten uitnodigen. Uitnodigen en verplicht moeten gaan terwijl je daar helemaal niet op zit te wachten is dus ook niet leuk.
Vond het wel goed om ook die kant te laten horen... Dat wij als ouder dus wellicht wat minder in moeten vullen. Je zou ook als ouders onderling even kunnen sparren of dochterlief dat wel zou willen ipv er van uit gaan dat iemand het vervelend vind als enige niet uitgenodigd te worden...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 22:44

De levenslange littekens die kinderen regelmatig oplopen in dat ingewikkelde groepsgedoe van een klas zou ik niet te lichtvaardig wegpoetsen.
Een uitnodiging voor een verjaardag is iets kleins, maar vaak genoeg onderdeel van iets groters in de groepsdynamiek.
Daar mag je als ouder wel rekening mee houden.
Een beetje omzien naar elkaar, ook al vind je niet iedereen even aardig, hoort wat mij betreft bij de opvoeding van kleine en grote mensen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 23:03

Natuurlijk. Dat vind ik ook heel belangrijk. Maar dat vind ik los staan van iemand op je verjaardag uitnodigen. Dat zijn meestal mensen die je heel graag ziet en is een kleine kring.
Van mij hoeft hij dat niet. En het is een kleuter, dus die vriendschappen wisselen sowieso om de dag :+
Buiten sluiten is niet oké en als je in de gaten hebt dat iemand zich niet fijn voelt, ga je altijd even checken.

Als het inderdaad het enige kind van de klas is, vind ik het anders. Dan nodig je of de hele klas uit of een kleiner groepje. Daar doen we niet aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 06:59

Nou ik opteer in zo'n geval toch voor 'even overleggen' hoor. Als het toevallig zo uitkomt dat je kind 'de hele klas' mee wil maar er zit een 'vervelend kind' bij dat 'ie er gewoon echt niet bij wil hebben... dan vind ik het eigenlijk ook niet okee om op die ene dag dat je kind het even voor het zeggen zou mogen hebben, het alsnog op te zadelen met die vervelia waar die op school ook al mee te dealen heeft.

Maakt het je kind niet zo heel veel uit, is er weinig 'mis' met het ene kind en wil die wel graag mee (overleg met ouders) dan kan je het gerust mee vragen natuurlijk, wel zo netjes dan :j

Hier was er een keer een meisje jarig waarvoor de hele klas uitgenodigd werd, die hadden wat springkastelen gehuurd en zo konden ze zich fijn vermaken *\o/*

Maar ook een keer dat er een feestje naar een bekend pretpark was, en toen met groepskorting heel veel kinderen mee gingen, en toevallig van die groep alleen die van ons en nog een vriendje er buiten vielen. Dat vond die andere moeder best lüllig. En dat snap ik ook wel. Voor die van ons was het geen issue, niet zo raar als je niet uitgenodigd wordt door iemand waar je eigenlijk nooit echt mee speelt := En hij zit ook niet echt te wachten op een pretpark met allerlei attracties waar hij toch geen behoefte aan heeft om er in te gaan, dat is niet echt zijn hobby van die snelle / hoge dingen enzo.

Maar voor dat andere jochie was het inderdaad wel een beetje lüllig want die speelde wel af en toe met de jarige en ik meen dat die zelfs nog op zijn feestje was geweest. Zij zijn toen als gezin lekker samen ook wat leuks gaan doen, ook naar een attractiepark geloof ik.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 07:14

pmarena schreef:
Maar ook een keer dat er een feestje naar een bekend pretpark was, en toen met groepskorting heel veel kinderen mee gingen, en toevallig van die groep alleen die van ons en nog een vriendje er buiten vielen. Dat vond die andere moeder best lüllig. En dat snap ik ook wel. Voor die van ons was het geen issue, niet zo raar als je niet uitgenodigd wordt door iemand waar je eigenlijk nooit echt mee speelt := En hij zit ook niet echt te wachten op een pretpark met allerlei attracties waar hij toch geen behoefte aan heeft om er in te gaan, dat is niet echt zijn hobby van die snelle / hoge dingen enzo.

Maar voor dat andere jochie was het inderdaad wel een beetje lüllig want die speelde wel af en toe met de jarige en ik meen dat die zelfs nog op zijn feestje was geweest. Zij zijn toen als gezin lekker samen ook wat leuks gaan doen, ook naar een attractiepark geloof ik.

Maar dit is toch ontzettend naar -O- ook al had dat jongetje ouders die in de mogelijkheid waren om zélf iets met hem te gaan doen (hoeveel ouders, eerlijk, kunnen en/of doen dit? Random met je kind naar een pretpark vanwege een kinderfeestje?), het maakt de uitsluiting niet goed. Dat jongetje heeft die dag een les geleerd over zijn waarde (want ik lees: hij was zich ervan bewust).

En nee, je kunt ze niet overal tegen afschermen maar je kunt wel empathie tonen naar een ander en niet de hele groep meenemen op 2 na. Dat is niet "toevallig", dat is een keuze.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 08:34

VogeltjeM schreef:
Dat jongetje heeft die dag een les geleerd over zijn waarde (want ik lees: hij was zich ervan bewust).

Dat is ook opvoeding: Om ze te leren hun waarde niet te ontlenen aan feestjes waar je niet voor uitgenodigd wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 09:30

Volgens mij zitten de ouders er vaak toch meer mee dan de kinderen zelf hoor, want je kan prima uitleggen dat er altijd kinderen zijn die pech hebben en net buiten het aantal vallen dat mee mag. Dat hebben bijna alle kinderen zelf immers ook, dat ze bij hun eigen feestje keuzes moeten maken.

Hier zijn het gemengde klassen, wat nu groep 3 en 4 is, daarvan gaat volgend jaar groep 4 naar een ander lokaal, en wordt dan 5-6 met de huidige groep 5, die al in dat nieuwe lokaal zit. Het was volgens mij zo dat toevallig bijna alle kinderen van de gedeelde groep van het jaar daarvoor uitgenodigd werden, maar dus niet van de helft die er nieuw bij gekomen was. Dus van de daadwerkelijke totale klas waren het er dan natuurlijk meer dan 2.

Want er gingen natuurlijk ook nog andere vriendjes en vriendinnetjes mee. Het was iets van meerdere kinderen tegelijk uit het gezin en toevallig kwam het zo uit. Voor dat ventje wel suf dat die er niet bij kon blijkbaar maarja dan had er wellicht een ander af moeten vallen en dat is net zo sneu denk ik dan, als je met een limiet zit.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 10:40

Doubtless schreef:
VogeltjeM schreef:
Dat jongetje heeft die dag een les geleerd over zijn waarde (want ik lees: hij was zich ervan bewust).

Dat is ook opvoeding: Om ze te leren hun waarde niet te ontlenen aan feestjes waar je niet voor uitgenodigd wordt.

Nou dit, volgens mij ben je er dan als ouder om idd je kind te leren dat het niet betekent dat hij minder waard is alleen maar om dat hij niet wordt uitgenodigd voor een feestje. Ik vind zelf dan ook naar een pretpark gaan eigenlijk wel heel erg bevestigen van de negatieve benadering. (Moet zeggen dat ik pretpark voor een kinderfeestje sowieso een mening over heb... )

Wat als die ouders een feestje voor ik noem maar wat 10 kinderen kunnen betalen en er 12 in de klas zitten? Moet je er dan nog 2 niet uitnodigen omdat het zielig is voor die 2?

Ik laat mijn kind overigens ook een paar kindjes niet uitnodigen waar hij 1 op 1 super leuk mee speelt, en ook bij hun op de feestjes wordt uitgenodigd. Als je die jongens bij elkaar hebt is er altijd een bepaalde sfeer en gedoe en heeft mijn zoon geen leuk feestje. Ik stel dus altijd een limiet van het aantal van de kinderen waar het wel gezellig mee is. Dan kiest hij daar automatisch voor en heeft een gezellig feestje.. (het gaat dan overigens niet om de hele klas op 2 na, maar om 4 kinderen ipv 7 uitnodigen).

Overigens moet ik wel zeggen dat ik het al wat lastiger vind als het gaat om een hele klas wel en dan 1 of 2 niet, maar beetje afhankelijk van de grootte ook. Een klas van rond de 30 en dan 1 of 2 niet uitnodigen komt 'het aantal kinderen is teveel' al anders over dan een kleine klas van bijvoorbeeld rond de 10 kinderen... Ik bedoel dan, als je er 28 kan, kan 30 ook wel. Maar ik kan me voorstellen dat je een max van bijvoorbeeld 8 kinderen op een feestje wil als ouder... Tja en als er dan maar een paar meer in de klas zitten...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 11:33

Dat vind ik wel echt heel naïef hoor.
Als jou college jullie volledige team uitnodigt behalve jou, ga je me dan vertellen dat je daar dan niet door geraakt bent?
Zeker op een leeftijd waarin "bij de groep horen" nog een primaire overlevingsdrang is, is dat echt niet oké in mijn ogen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 11:47

Hier zitten er 25 in de klas, en dan kies je idd de kinderen die je leuk vindt. Maar ik zou zelf niet meewerken er 23 uit te nodigen. Dan alle 24 of gewoon een feestje met weet ik het 6-12 kindjes.
In een kleinere klas vind ik het weer net anders, hoewel dat ook lastig kan zijn als steeds hetzelfde jongetje/meisje buiten de boot valt. Dan zou ik geloof ik zorgen dat er minimaal 2 buiten de boot vallen :'). Wel weer grappig en inzichtelijk om verschillende meningen zo te lezen. Ik zelf voel als ouder toch wel een taak om hierin bij te sturen, juist omdat ik dan vind dat kinderen erg hard kunnen zijn in hun keuzes en de gevolgen niet overzien. Maar misschien zie ik teveel gevolgen hahaha

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 11:51

secricible schreef:
Dat vind ik wel echt heel naïef hoor.
Als jou college jullie volledige team uitnodigt behalve jou, ga je me dan vertellen dat je daar dan niet door geraakt bent?
Zeker op een leeftijd waarin "bij de groep horen" nog een primaire overlevingsdrang is, is dat echt niet oké in mijn ogen.

Zo sta ik er ook een beetje in, maar er zijn toch ook kinderen die nu volwassen zijn en het echt prima gevonden hadden als enige thuis te blijven. Toch kan ik vinden dat de les, je sluit niet 1 iemand buiten ook geen verkeerde les is. Ik zet voorlopig nog gewoon een max op het aantal kinderen :D.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:03

Ik zou het zeker doen als je dochter dat wil, als je stopt met feestjes geven weet je zeker dat je nooit een uitnodiging gaat krijgen.

Zelf nodigen we altijd zo veel mogelijk kindjes uit, meestal wat in 3 auto's past. Dus 12 plekken - 2 plekken voor eigen kinderen dan kunnen er 10 kinderen komen. En mijn zoontje heeft meestal 5 feestjes per jaar ofzo en mijn dochter nog niks die zit net op school. Ik hou het ook niet echt bij wie er wel of niet terug vragen maar ik probeer zelf wel op deze manier niemand buiten te sluiten. Zal later wel lastiger worden wanneer ze echt vaste groepjes krijgen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:11

Diddykong schreef:
Hier zitten er 25 in de klas, en dan kies je idd de kinderen die je leuk vindt. Maar ik zou zelf niet meewerken er 23 uit te nodigen. Dan alle 24 of gewoon een feestje met weet ik het 6-12 kindjes.
In een kleinere klas vind ik het weer net anders, hoewel dat ook lastig kan zijn als steeds hetzelfde jongetje/meisje buiten de boot valt. Dan zou ik geloof ik zorgen dat er minimaal 2 buiten de boot vallen :'). Wel weer grappig en inzichtelijk om verschillende meningen zo te lezen. Ik zelf voel als ouder toch wel een taak om hierin bij te sturen, juist omdat ik dan vind dat kinderen erg hard kunnen zijn in hun keuzes en de gevolgen niet overzien. Maar misschien zie ik teveel gevolgen hahaha

Maar is dit dan de taak van de ouder of moet er wellicht in de klas wat aan de groepsbinding gedaan worden? Want als het steeds hetzelfde kindjes is, zal daar vast een reden achter zitten en dat los je in mijn ogen niet op door ze dan maar wel uit te nodigen.

Pikeur schreef:
Ik zou het zeker doen als je dochter dat wil, als je stopt met feestjes geven weet je zeker dat je nooit een uitnodiging gaat krijgen.

Zo zwart wit is het niet. Mijn zoon nodigd al jaren een jongen uit die voor zover ik weet geen feestjes geeft. Mijn zoon nodigd hem uit omdat hij m er graag bij heeft. Net als de anderen die hij uitnodigt... Ik kijk echt niet bij wie hij wel en niet op t feestje komt.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:15

Ik zelf ook niet maar ik denk dat het bij mensen die er wel naar kijken misschien net de doorslag kan geven. Ergens niet de juiste redenatie natuurlijk. Als je kinderen uit blijft nodigen en er komt alsnog geen uitnodiging dan kan dat de frustratie juist alleen maar aanwakkeren en dan werkt het averechts. Ik heb er ook veel over nagedacht toen de basisschool periode begon. Het is een lastig onderwerp.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:34

JustMe8484 schreef:
Maar is dit dan de taak van de ouder of moet er wellicht in de klas wat aan de groepsbinding gedaan worden? Want als het steeds hetzelfde kindjes is, zal daar vast een reden achter zitten en dat los je in mijn ogen niet op door ze dan maar wel uit te nodigen.

Ja ik persoonlijk vind beide dus. Als het goed is, hoort de juf/meester van de klas dit op te pakken, maar goed gebeurt dat niet is dat iets wat je dan kunt veranderen? Zolang het jouw kind niet is wat er buiten valt, kun je er dan wat mee?
Ik als ouder wil wel mijn dochter meegeven dat iemand buiten sluiten niet oke is. Dat doe ik nu ook als de mijne in de speeltuin een vriendinnetje tegen komt wat al met aan ander kindje speelt bijv. Met 3 kids gaat vaak mis, meerdere keren meegemaakt dat 1 van de kinderen dan buitengesloten wordt. Dan zeg ik daar wat van tegen de mijne als zij dat probeert. Dat zou ik ook doen als ze later op het idee komt ik nodig er 23 uit en 1 niet.
Wat ik weer anders vind dan er een stuk of 10 kiezen uit een klas van 25 of 30. Dan mag mijn dochter kiezen wie ze wil en kijk ik ook niet naar waar ze wel/niet op feest is geweest. Dan is het gewoon haar dag en kiest ze wie ze op dat moment leuk vindt. Zou ik een kindje weten wat niet vaak op feest komt, dan zou ik dat wel voorstellen bij mijn dochter om die ook uit te nodigen. Niks mis om te leren omkijken naar anderen. Maar ik zou dat op een klein feestje niet afdwingen.
Maar ik snap anderen ook, ik denk dat alle ouders het met de beste bedoelingen doen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:54

Ik denk dat leren dat buitensluiten niet ok is in veel meer, en wellicht hele andere situaties kan/moet dan met een kinderfeestje.
Ik heb hier thuis dat gesprek al heel regelmatig omdat ik 3 kinderen heb. En met mijn jongste heb ik zelfs besproken om juist eens met een jongen die steeds ruzie zocht te gaan spelen. Want misschien wil hij wel graag mee doen maar weet hij niet goed hoe dit aan te geven. Hij speelt nu steeds vaker met deze jongen en ik hoor hem niet meer over ruzies. Dit ook een keer weer besproken en hoe mooi het is dat dit zo heeft uitgepakt.
Mijn andere zoon heeft in wat lagere klassen een hele lading kindjes die door verhuizing nieuw waren in zijn klas gekregen, kinderen van Amsterdam tot Australië kwamen ze vandaan... Hij heeft toen op een feestje alle nieuwe kindjes uitgenodigd want dan voelden ze zich sneller thuis. Hij is echt mega begaan dat iedereen zich thuis voelt. Dat was dan wel weer.op een feestje maar ik denk dus dat het niet het feestje is wat maakt dat een kind zich wel of niet buitengesloten voelt.
Overigens zou ik wel het gesprek aan gaan als hij er 23 wel en 1 niet zou uitnodigen. Maar ik ben helemaal niet in de mogelijkheid om zoveel kinderen uit te nodigen, ik vraag me ook af hoe vaak dat voor komt eigenlijk, dat een hele klas uitgenodigd wordt...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 13:03

Wij zaten met 11 kinderen in de klas vroeger.

Ik mocht toen wel komen omdat dat moest. Slaapfeestje in groep 8. Ik moest van de kinderen in een aparte ruimte slapen waar ze me in de nacht lastig hebben gevallen toen ik sliep. Heb hier EMDR voor gehad als volwassene.

Was liever niet uitgenodigd. Want dat ik er niet bij hoorde snapte ik toch al wel.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 13:17

Jeetje wat naar. Wat kunnen kinderen dan eigenlijk gemeen zijn he?! Wat naar dat jij dit zo hebt meegemaakt en dat dit zo'n impact heeft gehad.

Maar dit is dus exact waar ik bang voor ben als je dat buitengesloten kind toch laat uitnodigen. Het is niet zo dat kinderen diegene omwille van het feestje ineens leuk vinden en niet buiten sluiten... Daar komt dan (voor de organiserende ouders) echt even wat meer bij kijken dan alleen maar die uitnodiging...

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 13:33

Ik vind dit soort dingen altijd erg lastig. Ik vond moeilijk aansluiting met anderen vroeger, en kon ook ontzettend onzeker worden als ik aan mn verjaardagspartijtje dacht; is het niet raar dat ik die uitnodig? Is dat wel een vriend van mij? etc etc. Dit begon op de basisschool en heb ik tot na mn middelbare wel gevoeld.

Uiteindelijk is het niet uitgenodigd worden denk ik ook een kwestie van; met wie zijn de kinderen bevriend. Als zij maar sporadisch speelafspraken hebben, zal er geen échte vriendschap tussen zitten. Daarvoor zijn de afspraken buiten school dan te sporadisch. Daar zit mijns inziens dan ook gelijk het antwoord waarom je niet terug uitgenodigd wordt. Als jantje 5 mensen mag uitnodigen en hij heeft 6 mensen met wie hij wekelijks/regelmatig speelt dan moet hij al kiezen tussen goede vrienden en komt een sporadisch klasgenootje niet in aanmerking voor een uitnodiging. Vaker afspreken kan je kind zelf doen (als die daar behoefte aan heeft) of kun je als ouder natuurlijk doen door contact te leggen met 'het kliekje'.

Zitten je kinderen op een sport? Een teamsport kan ook goed werken om meer aansluiting met leeftijdsgenootjes te realiseren & daarmee ook geretourneerde uitnodigingen te krijgen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 13:43

MarlindeRooz schreef:

Ik mocht toen wel komen omdat dat moest. Slaapfeestje in groep 8. Ik moest van de kinderen in een aparte ruimte slapen waar ze me in de nacht lastig hebben gevallen toen ik sliep. Heb hier EMDR voor gehad als volwassene.

Was liever niet uitgenodigd. Want dat ik er niet bij hoorde snapte ik toch al wel.

Wat erg. Wat kunnen kinderen toch hard zijn. Hopelijk heeft het een plekje kunnen krijgen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 13:44

Pikeur schreef:
MarlindeRooz schreef:

Wat erg. Wat kunnen kinderen toch hard zijn. Hopelijk heeft het een plekje kunnen krijgen.

Ik ben inmiddels oké hoor. Laat ik het zo zeggen dat dit niet in de top 5 staat met naarste herinneringen uit mijn jeugd. :=

Gelukkig ben ik nu volwassen en bepaal ik zelf met wie ik omga. Ik heb alleen maar hele lieve vrienden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 16:25

MarlindeRooz schreef:

Nou dit dus. De dynamiek in het dagelijks leven los je niet op, op een feestje. Als een kindje verplicht uitgenodigd moet worden voel je dat op zo'n moment toch wel terug. Dat is toch voor niemand leuk?

Echt idioot dat dit gebeurd is Marlinde.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 19:14

Doubtless schreef:
VogeltjeM schreef:

Lekker simplistisch gesteld. Er zit natuurlijk veel meer nuance in. En wat je als ouders uitdraagt is uiteraard belangrijk, maar onderschat de impact van de peer group niet. En als jij als enige kind niet wordt uitgenodigd dan voel je dat echt wel.

Ik vind dat je in een groep best rekening mag houden met elkaar. In ieder geval een balans mag vinden/zoeken tussen je eigen belang en dat van een ander. En twee kinderen niet uitnodigen en de rest wel, dat vind ik een lastige.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 19:27

Doubtless schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nou dit dus. De dynamiek in het dagelijks leven los je niet op, op een feestje. Als een kindje verplicht uitgenodigd moet worden voel je dat op zo'n moment toch wel terug. Dat is toch voor niemand leuk?

Dat is ook zo, ik ga er dan vanuit dat er geen grote issues spelen. Maar er zijn altijd kinderen die onderaan de sociale ladder bungelen zonder duidelijke reden, en daar mag je als groep, en ook als ouders van de groep, best wel oog voor hebben.