Geld lenen aan vrienden, doen of niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:48

Sunshinedaan schreef:
hij beloofde het binnen 7 dagen terug over te maken.

Mss een tip voor de volgende keer: als ik iets voorschiet voor iemand of krijg iets voorgeschoten, dan zet ik dat even in onze whatsapp. Omdat het soms heel makkelijk over en weer erbij in kan schieten (mss de leeftijd…). Als het betaald is zetten we er een vinkje bij. Werkt heel handig vind ik. En een reminder is snel gestuurd. Het is niet altijd onwil. Maar idd: als iemand zegt ik betaal over een week dan stuur ik op dag 8 wel een reminder…

MarlindeRooz

Re: Geld lenen aan vrienden, doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:55

Een vriendin van me vroeg laatst of ik haar boodschappen wilde voorschieten en halen want ze zat ziek thuis met heftige griep en haar geld was op.

Ik moest speciaal daarvoor 25 min extra omrijden vanuit werk ook. En ik hoefde helemaal niet naar de supermarkt los van voor haar spullen. Dus het was ook nog veel moeite haha.

Nu zaten wij toen in financieel vergelijkbare situaties. Alleen vult zij het gat op met Klarna en achteraf betalen. Dit weet ze ook. En geeft alles direct uit als het binnen is. En ik voorkom dat het geld op is.

Maar toch heb ik die 50 euro voor haar voorgeschoten. Ik ken haar al 30 jaar. En ze betaalt ALTIJD alles terug. En hoewel ik het dus niet eens ben met hoe ze met haar geld omgaat, doe ik het alsnog.

Wel leen ik niks uit wat ik zelf niet kan missen als het niet terugkomt.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:07

Bellatrix schreef:
Heb je het teruggehad?

Ja kort nadat ik het gevraagd heb, eindelijk teruggekregen.

Binck8 schreef:
Is hij je partner nog?

Ehm, 'it's complicated'...
Hij heeft me nog meer beloofd te betalen wat nu écht met kerst komt (zegt ie)
Bijna ex-partner dus :evaw: (kan er een boek over schrijven, maar goed dan dwalen we erg af :') )

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:07

Sunshinedaan schreef:
Bijna ex-partner dus :evaw: (kan er een boek over schrijven, maar goed dan dwalen we erg af :') )

Ah oke, hoop dat het allemaal gaat lopen zoals je het graag ziet natuurlijk. Sterkte met de situatie.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:17

Ik ben zelf altijd geholpen toen ik ziek thuis zat en zowat niks te besteden had dus ja, ik help nu ook vrienden die het nodig hebben. Nu heb ik ook alleen vrienden die ik al jaren heb en 200% vertrouw. Het is ook nog nooit fout gegaan dus ja, ik doe dat wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:25

Binck8 schreef:
Sunshinedaan schreef:

Ah oke, hoop dat het allemaal gaat lopen zoals je het graag ziet natuurlijk. Sterkte met de situatie.

Ik vind het tijdens een verkering heel belangrijk in het kennismakingsproces om te zien hoe de ander met geld omgaat. Als dat blijkt op een manier te zijn die niet bij mij past, dan begrijp ik al gauw dat ik met die persoon niet moet gaan samenwonen, trouwen, gezamenlijke bankrekening, samen een huis kopen, en dat soort dingen! Want geld is verre van romantisch maar een relatie kan er behoorlijk op stranden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 23:17

Ik doe nooit erg moeilijk over geld, misschien ben ik wel iets te gemakkelijk. We hebben het erg goed en ik heb altijd de instelling gehad dat een ander best daar wat van mee mag genieten. Ik vind het ook gezellig en ik hoef er verder niet iets om te laten. Zo komt ze hier ook kerst vieren en koop ik ook voor haar kadootjes. Ze is heel lief hoor :D en heel af en toe doet ze een kop koffie trakteren, ik heb ook een bloemetje gehad met mijn verjaardag en laatst zag ze op haar werk iets liggen, waarvan ze wist dat ik het mooi zou vinden en dat heeft ze mee genomen. Als het kan doet ze dat echt.
De vanzelfsprekendheid waarin ik alles wel betaal zit me gewoon dwars soms, we hebben de activiteiten dus ook echt wel terug geschroefd. Ik heb het er wel eens met mijn man over en hij zegt ook, "ze is een bepaald punt voorbij", als een ander betaald, is ze daar gewoon helemaal ok mee. We zijn ook niet de enigen, ook familie betaald als ze langs komt haar benzine, haar scharrel betaald een vakantie met alles er op en er aan en ook haar zus heeft haar laatst meegenomen voor een weekend weg. Ook worden anderen zonder problemen om een lening gevraagd , ze betaald wel terug hoor, dat wel.

Ik weet dat er een grotere uitgave voor haar aan komt en ik heb besloten dat niet te gaan doen, als ze daar om vraagt. Ik vind het wel heel erg lastig om de woorden te vinden om dat af te wimpelen. Want in principe zou ik het haar kunnen lenen en dat weet ze ook. Maar het voelt gewoon niet meer goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 06:10

Ja dat is lastig, want hoe zeg je dat nou op een manier die okee voelt...? Ik zou het ook zo 1-2-3 niet weten...

Gewoon 'nee sorry, ik voel me er niet prettig bij' zou eigenlijk gewoon okee moeten zijn, zonder scheve gezichten. Maar het is niet erg vergezocht om te vrezen dat ze dan denkt van 'ho waarom voel je je er niet goed bij, vertrouw je er niet op dat ik je terugbetaal ofzo...?' en dan begint het gedoe.

Er moet vast een betere manier zijn... duimen dat je ergens op komt of dat iemand in het topic de gouden tip heeft.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 06:49

Ik heb tegen mijn vriendin gewoon gezegd dat ik zelf een beetje op de kleintjes moet letten en dus niet meer zomaar iets weg kan geven.

Wat eigenlijk nog waar is ook. Maar dan nog zou ik lunch enz betalen als iemand even krap zit of portemonnee vergeten is. Waarvan ik denk dat iemand dat ook voor mij zou doen :j

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 07:26

Wat toevallig dat ik nu dit topic tegenkom!

Ik leen normaal nooit geld (tenzij aan familie).
1) ik wil geen scheve verhoudingen
2) ze groeien bij mij niet aan de bomen

Maar toen vorige week mijn beste vriendin 1500 euro nodig had, heb ik die meteen overgemaakt.
In 20 jaar vriendschap heeft ze me nooit om een euro gevraagd - dat ze dat nu wel doet, betekent dat het echt nodig is.
En als ik het dan kan tijdelijk kan missen, doe ik dat met plezier.

En de verhoudingen zitten trouwens absoluut niet scheef, waar ik erg blij om ben.

Ik wil ze wel terug natuurlijk haha.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 07:38

Ik leen eigenlijk nooit geld uit, en ik wil eigenlijk ook echt geen geld uit lenen.

Maar toen een vriendin geld nodig had voor de hoefsmid en paardenvoer heb ik het toch maar gegeven, ze zei er wel meteen bij dat zodra haar geld binnen kwam ze het meteen zou terug storten en dat is ook gebeurd. Ik wist wel dat ze het type is dat het ene gat met het andere dicht, maar daarom wist ik ook dat ik mijn geld terug zou krijgen en dat ze dan aan het einde van de nieuwe maand weer een ander probleem zou hebben.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:05

Bij vrienden en familie: zeker! Ik doe het alleen als ik het bedrag kan missen en ik doe het dan altijd als gift. Mooi als ik het terugkrijg, anders even goede vrienden. Op die manier kan ik ook niet teleurgesteld raken en kan de relatie niet beschadigd worden. Zo voorkom ik gedoe als er toch niet terugbetaald wil of kan worden. Want dat is natuurlijk poedersuiker met peren, als je geld uitleent en het wordt niet terugbetaald.

Wintu, misschien kun je gewoon eerlijk zijn tegen vriendin? Dat je het niet erg vindt om gezamenlijke activiteiten te betalen, omdat je de vriendschap belangrijk vindt, maar dat je geen grote bedragen wilt uitlenen? Zou ze dat niet gewoon begrijpen?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:14

Ik zou het gewoon bespreekbaar maken. Of anders gewoon nee zeggen. Bedenk ook even dat zij degene is met een probleem niet jij.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:15

Voor mij ligt het er aan wie het vraagt en hoeveel ze nodig hebben. Laatst moest ik met mijn hond om negen uur 's avonds naar de nood dierenarts, maar ik was door de stress mijn pinpas vergeten. Mijn vriendin die mee was heeft zonder aarzelen de $200 voorgeschoten. Toen we weer thuis waren heb ik haar gelijk terug betaald.

Ik zou zoiets ook doen voor de mensen die ik als vriendin beschouw. Meer dan $200 zou lastig worden, maar tot dat bedrag zou ik het wel kunnen missen als het mis gaat. Voor echt goede vriendinnen kan het in nood situaties ook wel meer zijn, omdat ik de kans dat ik het niet terug krijg gering schat. Wat Miereneter zegt, als ik $200 of minder niet terug krijg (in een nood situatie) dan is het niet het einde van de wereld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:41

Die groter uitgave is die noodzakelijk?
Of voornamelijk wel fijn, handig of in die trant?
En had ze die echt niet door de tijd heen met beetjes kunnen sparen?

Of is haar geld echt op aan vaste lasten eind van de maand? Zonder 6 streamingsdiensten een telefoonabonnement van 200 in de maand oid.

Want ergens steekt het je nu ook. Dat zal ook een reden hebben

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:43

pmarena schreef:
Ja dat is lastig, want hoe zeg je dat nou op een manier die okee voelt...? Ik zou het ook zo 1-2-3 niet weten...

Gewoon 'nee sorry, ik voel me er niet prettig bij' zou eigenlijk gewoon okee moeten zijn, zonder scheve gezichten. Maar het is niet erg vergezocht om te vrezen dat ze dan denkt van 'ho waarom voel je je er niet goed bij, vertrouw je er niet op dat ik je terugbetaal ofzo...?' en dan begint het gedoe.

Er moet vast een betere manier zijn... duimen dat je ergens op komt of dat iemand in het topic de gouden tip heeft.

Ik denk dat zo'n reactie ook genoeg zegt over je vriendschap en dat dat juist de mensen zijn aan wie je geen geld zou moeten willen lenen :)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:53

Hier leen ik prima even een aantal euros, maar geen honderd of meer zomaar. Wel heb ik met familie een afspraak gemaakt nadat ze van mij een groter bedrag geleend hebben. Dit is op papier gezet en word nu elke maand in stapjes terug betaald. Ik zou dat niet zomaar doen en al helemaal niet met zon bedrag maar met deze familie leden kan dat wel.

Lenen voor een max paar tientjes zou niet perse een probleem zijn als het iemand is waarvan ik zeker ben dat ze het terug betalen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:19

Wij zijn 2 keer de mist in gegaan met lenen aan familie om ze uit de brand te helpen en dat waren geen kleine bedragen. Beide keren zijn we er mee de mist in gegaan en hebben niks terug gehad of een deel en de band is voor altijd stuk....

We hebben ook aan vrienden geld geleend voor een kleine verbouwing en die betalen nu al 2 jaar elke maand het afgesproken bedrag terug incl rente.

Familie lenen we dus nooit meer geld aan uit.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:26

Om de reden die meermaals genoemd wordt hier: geef wat je wilt geven en leen niet uit. Regelmatig worden dat soort afspraken dus geschonden blijkbaar en het maakt (belangrijke) relaties kapot. Durf ook nee te zeggen als je het niet ziet zitten. Wij geven echt graag maar verwachten niet (meer) iets terug. En als we het niet willen, dan doen we het niet. Door schade en schande wordt men wijs in dit geval. En wordt er misbruik van gemaakt, kaart het aan ook al is dat heel moeilijk soms.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:16

@ ts: ik zou aangeven dat je het gezellig vind om af en toe samen wat te eten/drinken en dat je dat (af en toe) ook eens voor haar betaald zodat jullie dat samen gezellig kunnen doen,maar dat je geen geld uit wil lenen uit principe en om de vriendschap niet te schaden, zoiets?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:28

Popstra schreef:
Wij zijn 2 keer de mist in gegaan met lenen aan familie om ze uit de brand te helpen en dat waren geen kleine bedragen. Beide keren zijn we er mee de mist in gegaan en hebben niks terug gehad of een deel en de band is voor altijd stuk....

Dit.
Ik heb mijn moeders andere dochter (let op de omschrijving ;)) onteigend, volgens haar om dat geld maar in werkelijkheid omdat dat geld en vooral haar gedrag toen ik vroeg om terugbetaling de druppel was die de al meer dan overvolle emmer deed overlopen.

Mijn moeder krijgt daarentegen zonder blikken of blozen een lening mits ik dat geld ook kan missen op dat moment, daarvan weet ik dat ik het terug krijg zogauw haar pensioen binnenkomt en het zal ook enkel zijn na heftige dierenartsrekeningen, kapotte auto etc net wanneer er een belastingaanslag betaald was zegmaar en puur om wat boodschappen te kunnen halen.
Dus geen grote bedragen, maar ik heb zelf ook geen heel ruim inkomen dus kan zelf soms niet meer dan een tientje missen.
Maar eerder dat we dan even wat boodschappen voor elkaar doen en/of als ze dan net bij mij op bezoek is dat ik wat maaltijden uit de vriezer trek en een rondje voorraadkast doe zodat ze een paar dagen tot een week geen (avond)eten hoeft te halen.
Doet zij ook voor mij trouwens. :)

Hetzelfde voor mijn ex, of daar spreek ik mee af dat ik voor x bedrag boodschappen haal en zij zodra ze het geld heeft wat koffie/thee etc voor ongeveer dat bedrag bij de supermarkten bij haar om de hoek haalt zodat ik niet daar naar de supermarkt hoef.
Of dat ze een dag op mijn honden past ofzo, dus een dienst in ruil voor de boodschappen/het geld.
Maar ook zij is gewoon zeer betrouwbaar wb terugbetaling in welke vorm dan ook. :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:30

Moet er nog wel bij zeggen dat er bij de lening aan onze vrienden een notaris aan te pas gekomen is om het op papier te hebben.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:37

Ja…maak het toch bespreekbaar. Hou het bij jezelf. Ik krijg de indruk dat het zo is gegroeid en veel dingen door jou zijn aangeboden. En nu begint het vragen, klopt dat? Mss zou je het zo kunnen aanvliegen:
“Ik merk dat ik er moeite mee begin te krijgen om ( … ) voor je te betalen. Ik merk dat het steeds vaker gebeurd en nu ook om grotere bedragen begint te gaan. Ik doe dat soms bijna vanzelfsprekend en het voelt niet altijd goed meer. Ik wil dat veranderen. We zijn hele goeie vrienden, daarom ben ik benieuwd hoe denk jij hierover?”

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:45

Niet zomaar.
Heb wel geleend aan een super goede vriendin die afhankelijk was van haar bus die flink kapot was. Heb zelfs even mijn eigen auto aan haar uitgeleend (hadden nog een auto thuis staan van mijn man).
Alles is netjes terug betaald en heeft absoluut geen negatief gevolgen gehad voor de vriendschap.
Zelfs als ze het geld niet had terug betaald had het voor mij niet uitgemaakt. Was blij dat ik haar had kunnen helpen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:53

juniper schreef:
Voor mij ligt het er aan wie het vraagt en hoeveel ze nodig hebben. Laatst moest ik met mijn hond om negen uur 's avonds naar de nood dierenarts, maar ik was door de stress mijn pinpas vergeten. Mijn vriendin die mee was heeft zonder aarzelen de $200 voorgeschoten. Toen we weer thuis waren heb ik haar gelijk terug betaald.

Ik zou zoiets ook doen voor de mensen die ik als vriendin beschouw. Meer dan $200 zou lastig worden, maar tot dat bedrag zou ik het wel kunnen missen als het mis gaat. Voor echt goede vriendinnen kan het in nood situaties ook wel meer zijn, omdat ik de kans dat ik het niet terug krijg gering schat. Wat Miereneter zegt, als ik $200 of minder niet terug krijg (in een nood situatie) dan is het niet het einde van de wereld.

Dat vind ik niet zozeer lenen, maar voorschieten. Vanwege de omstandigheden. Dat zou ik ook doen.