Post onvoldoende gefrankeerd: moet ik perse als ontvanger betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij in mijn situatie doen?

1. Adresgegevens vd afzender doorgeven aan PostNL; daarbij afzender NIETS laten weten
1 (0%)
2. Afzender inlichten / "lastig vallen"
5 (1%)
3. Gewoon zelf betalen, of je nu wel of niet de afzender op de hoogte stelt.
58 (15%)
4. Niets doen, afwachten en het op z'n beloop laten
302 (82%)

Totaal aantal stemmen: 366

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 23:47

Martina67 schreef:
Erg rigoreus wat je zegt.
De bezorgkosten van andere zaken zijn fors genoeg en er wordt zeker niet met opzet te weinig gefrankeerd.
Bovendien: dan moeten ze de prijs maar weer op de zegels zetten i.p.v die nietszeggende cijfers, net als vroeger dan is e.e.a.ook duidelijker.

Noem het rigoreus…postNL is niet verplicht om on(der)gefrankeerde post te bezorgen.
Ja, je kunt het duur betaald vinden. Dat vind ik het ook. En de bezorging is minder frequent evenals het legen van de brievenbussen. Dus service omlaag en prijzen omhoog…maar goed; je betaalt in een winkel toch ook gewoon de prijs die op een produkt staat? Voordeel van de nummers op de zegels is dat je niet meer hoeft bij te plakken als de prijs van een zegel omhoog gaat. Dat vind ik nu wel weer een plus.

Texas02

Re: Post onvoldoende gefrankeerd: moet ik perse als ontvanger betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:26

Nou, PostNL maakt er zelf anders regelmatig een potje van. Daarom verstuur ik al bijna nooit meer met PostNL, want het is altijd ellende. Elke keer alles keurig gemeten, of het binnen hun formaten valt, en toch heel regelmatig een rekening dat het volgens hun weer niet goed was en er bijbetaald moet worden. Dat negeer ik dan ook altijd en dan houdt het gezeur na een paar keer wel op, maar doe mij maar DHL of DPD. Nog nooit gezeur mee gehad.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:30

paars schreef:
Martina67 schreef:
De bezorgkosten van andere zaken zijn fors genoeg en er wordt zeker niet met opzet te weinig gefrankeerd.
Bovendien: dan moeten ze de prijs maar weer op de zegels zetten i.p.v die nietszeggende cijfers, net als vroeger dan is e.e.a.ook duidelijker.

Noem het rigoreus…postNL is niet verplicht om on(der)gefrankeerde post te bezorgen.
Ja, je kunt het duur betaald vinden. Dat vind ik het ook. En de bezorging is minder frequent evenals het legen van de brievenbussen. Dus service omlaag en prijzen omhoog…maar goed; je betaalt in een winkel toch ook gewoon de prijs die op een produkt staat? Voordeel van de nummers op de zegels is dat je niet meer hoeft bij te plakken als de prijs van een zegel omhoog gaat. Dat vind ik nu wel weer een plus.

Dat is niet helemaal waar wat je zegt; PostNL heeft een bezorgplicht, of het nou ondergefrankeerd is of niet. Daarom willen ze ook meer geld van de overheid om dit te kunnen blijven doen; gezien zij verplicht worden om dit binnen twee dagen te bezorgen (dit was eerst 1). Er werd een tijdje terug op de gangen gesproken dat PostNL deze ondergefrankeerde post niet te bezorgen, maar helaas worden ze verplicht door de overheid; ook als het ondergefrankeerd is. Moet je nagaan dat er wel net zoveel postbezorgers moeten zijn als 10-20 jaar terug, terwijl bijna alles tegenwoordig via email gaat en er een stuk minder post wordt verstuurd. PostNL draait op dit moment verlies in de post afdeling. Mensen kunnen dan wel zeggen "laat het bedrijf maar stikken", maar als bijvoorbeeld DHL het over moet nemen dan lopen zij tegen dezelfde problemen aan. Het is gewoon niet haalbaar om post binnen twee dagen te bezorgen wanneer er zoveel nu digitaal wordt gedaan.

Pakketten daarintegen worden wel vastgehouden als er niet voldoende is betaald.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:13

Evercreek schreef:
Dat is niet helemaal waar wat je zegt; PostNL heeft een bezorgplicht, of het nou ondergefrankeerd is of niet. Daarom willen ze ook meer geld van de overheid om dit te kunnen blijven doen; gezien zij verplicht worden om dit binnen twee dagen te bezorgen (dit was eerst 1). Er werd een tijdje terug op de gangen gesproken dat PostNL deze ondergefrankeerde post niet te bezorgen, maar helaas worden ze verplicht door de overheid; ook als het ondergefrankeerd is. Moet je nagaan dat er wel net zoveel postbezorgers moeten zijn als 10-20 jaar terug, terwijl bijna alles tegenwoordig via email gaat en er een stuk minder post wordt verstuurd. PostNL draait op dit moment verlies in de post afdeling. Mensen kunnen dan wel zeggen "laat het bedrijf maar stikken", maar als bijvoorbeeld DHL het over moet nemen dan lopen zij tegen dezelfde problemen aan. Het is gewoon niet haalbaar om post binnen twee dagen te bezorgen wanneer er zoveel nu digitaal wordt gedaan.

Pakketten daarintegen worden wel vastgehouden als er niet voldoende is betaald.
PostNL heeft bezorgplicht, maar laten we niet doen alsof PostNL een zielig commercieel bedrijf is dat kapot gaat door wetgeving. Ondanks dat het tegenwoordig officieel privaat is, is de overheid grootste aandeelhouder en krijgen ze bakken met belastinggeld. PostNL zal dan ook niet snel echt failliet gaan, want de overheid houd het in stant.

PostNL snoept in die zin van 2 walletjes, zowel commercieel winst mogen maken (en hun directeur zit er gewoon warmpjes bij) als belastinggeld krijgen. Daarbij hebben ze door hun constructie monopoly op alle standaard brieven en standaard buitenlandse post en pakketten (wat ze weer best wat "macht" geeft om er met de pet naar te gooien door gebrek aan concurrentie). Iets wat andere private partijen niet krijgen. Daar mogen best wel wat eisen tegenover staan betreft bezorging.

Daarbij, PostNL wil meer geld van de overheid maar dat geld voor iedereen. Er is geen instantie die geld van de overheid krijgt die geen chronisch te kort claimed. Daar is PostNL niet speciaal in. Dat ze echter zelf winst mogen maken om dat op te vangen, ipv dat het naar de staatskas gaat, wel. En toch krijgen zij minder werklast van de overheid, waar taken bij de rest meer worden. Terwijl de aardig deel van rest een stuk beter hun best lijkt te doen.

Nee, ik heb echt 0 medelijden met PostNL. Met de onderbetaalde uitgebuite bezorgers nog wel enigsinds, hoewel die dat ook aardig verpesten met hun acties, maar niet met het bedrijf.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:06

Martina67 schreef:

Ja, je kunt het duur betaald vinden. Dat vind ik het ook. En de bezorging is minder frequent evenals het legen van de brievenbussen. Dus service omlaag en prijzen omhoog…maar goed; je betaalt in een winkel toch ook gewoon de prijs die op een produkt staat? Voordeel van de nummers op de zegels is dat je niet meer hoeft bij te plakken als de prijs van een zegel omhoog gaat. Dat vind ik nu wel weer een plus.[/quote]

Pakketten daarintegen worden wel vastgehouden als er niet voldoende is betaald.[/quote]

Wat ik mij afvraag....
Infeite wordt je als ontvanger slachtoffer als de verzender te weinig frankeerd.
Je weet ook niet altijd of je post ontvangt, is gewoon zo.
En als je wat besteld betaal je zelf de portokosten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 13:39

Martina67 schreef:
Quote:

Die briefjes zijn geschreven alsof de ontvanger fout zit en nu geld verschuldigt is en moet betalen. Terwijl PostNL daar helemaal geen recht op heeft en eigenlijk gewoon zegt "hey een andere klant heeft niet betaald, wil jij dat ff voor hem doen?". Maar dus gebracht als verplichting. Doe dit zelf via email en het is phising...

Geheel juist, dit

Nee, niet geheel juist. Jij hebt als belanghebbende toch die brief gekregen, dus jij hebt ook voordeel bij de actie van de post.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 16:45

Postwet regelt hele andere zaken. Daarin staat nergens dat postNL verplicht is te laag gefrankeerde of soms zelfs ongefrankeerde poststukken te bezorgen (ik kan net niet vinden iig).
Zou ook wat worden, dat kan toch niet? Ze doen het vaak wel. En proberen dan de kosten te verhalen op de ontvanger (als de afzender onbekend is).

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 09:00

PostNL wilde toch ook af van het bezorgen van brieven? Maar dat mocht alleen wanneer een andere partij het over wil nemen. Ze mogen er wel langer over gaan doen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 10:20

In dit geval zou ik zeggen stik erin post nl.

Maar ik weet niet od rouwkaarten meer gefrankeerd moeten....

Voor de geboorte van mijn dochter kreeg ik van een bokkervriendin een heel leuk pakketje!.
Ze is extra naar de winkel gegaan om het correct via postnl te versturen.
Uiteindelijk kreeg ze nog een brief na, want er was fout gefrankeerd.
Ja hee hallo....
Ze is extra naar postnl zelf gegaan, ze heeft daar gezegd waar het naar toe moet zodat er correct gefrankeerd kan worden

Om dan achteraf nog te betalen. Ehmm nope

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 11:43

Maar waarom zo negatief over de postbezorging?
We weten toch dat het verlies draait?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 11:58

josien_m_ schreef:
Cambionn schreef:
Die briefjes zijn geschreven alsof de ontvanger fout zit en nu geld verschuldigt is en moet betalen. Terwijl PostNL daar helemaal geen recht op heeft en eigenlijk gewoon zegt "hey een andere klant heeft niet betaald, wil jij dat ff voor hem doen?". Maar dus gebracht als verplichting. Doe dit zelf via email en het is phising...
Martina67 schreef:
Geheel juist, dit

Nee, niet geheel juist. Jij hebt als belanghebbende toch die brief gekregen, dus jij hebt ook voordeel bij de actie van de post.
Ik heb mezelf er ff tussen gezet, want de eerste quote was van mij.

Maar wie zegt dat jij die brief wil? Jij hebt PostNL nooit gevraagd te bezorgen, en dat is precies waarom PostNL geen recht heeft wat van jou te eisen. Als iemand ongevraagt een dienst verleent heeft hij geen recht op betaling. PostNL moet bij de opdrachtgever zijn. Jij bent in dit geval zeker wel een random persoon die wordt gevraagt te betalen.

En laten we wel wezen, PostNL kent die regel héél goed. Want zodra er wat mis is met de bezorging verwijzen ze er direct naar. "Vraag maar bij de verzender, die is opdrachtgever. Die moet onderzoek aanvragen enzo. Met jou als ontvanger hebben we niks te maken."

Dit is in andere landen een scam he? Eerst ongevraagt een dienst verlenen en dan exorbitante prijzen vragen en als je niet betaald boos worden en dreigen omdat de dienst verleent is. Wordt lekker verdienen als dat mag. Ga ik ook wel ff ongevraagt je ramen lappen en dan 500 euro vragen. Je hebt er toch profeit van?

Het is PostNL die z'n proces zo ingericht heeft dat ze onbetaald werk krijgen en degene die niet betaald niet meer kunnen vinden. Da's jammer voor ze, maar dat betekend niet dat ze iemand anders mogen misleiden door te doen alsof die dan maar móét betalen (terwijl die dat helemaal niet hoeft).

Vroeger had je een postkantoor die dit controleerde, maarja dat kostte zo veel geld. Ze zouden ook prima een automaat kunnen maken die dit regelt. Bijv. iets dat je brief weegt en na betaling stikkertje geeft en open gaat. Als PostNL niet in zo iets wil investeren en liever een simpele goedkope brievenbus heeft, tja als het dan mis gaat en er staat geen afzender op is dat ook hun probleem. Iets met risicoanalyses en kosten/baten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 12:23

Zelf heb ik tweemaal (als verzender) een verzoek om bijbetalen gehad voor een A4 envelop. Dit bleek na onderzoek echter een fout in het systeem van postnl, die hier opeens een pakketje van maakte. Dat kan dus ook nog...

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 13:28

Vaak krijg je 2 x een herinnering doe je er niks mee sturen zij geen herinneringen meer