Vervagen van de grens afgunst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Vervagen van de grens afgunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 10:04

We hebben er inderdaad niets aan maar moeten we niet allemaal er van leren? We konden tenslotte niet allemaal gelijk zonder zijwieltjes fietsen toch?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 10:07

Heb je gelijk in, ik heb er ook vele jaren voor nodig gehad om daar te komen waar ik nu ben.
Leren met vallen en opstaan.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:07

Ik heb, op basis van gelijksoortige ervaringen, een 4-groepen systeem ingevoerd voor de mensen om mij heen. Hiermee hou ik het bijbehorende verwachtingspatroon en de noodzakelijke afstand aan:
1. Familie
Mensen die familie zijn en op grond daarvan menen ergens recht op te hebben.
2. Vrienden
Mensen die elkaar hebben uitgekozen en er onvoorwaardelijk voor elkaar zijn.
3. Kennissen
Mensen die elkaar ergens tegenkomen, zoals stalgenoten, collega's, buren etc.
4. Anderen
Mensen die je eens ergens tegenkomt maar waar je verder niets mee of van hoeft.

Uiteraard pas ik mijn gedrag aan aan hoe ik benaderd word en dus aan het individu en mensen kunnen ook van de ene groep naar de andere schuiven.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 15:24

Vind ik wel mooi gegroepeerd... Alleen de vraag, waar schaar je de wel -leuke-familie leden dan onder?
Want bij mijn is het echt niet standaard zo dat omdat iemand familie is ze ergens recht op zouden hebben, maar er zijn natuurlijk ook familie leden die wel alles zouden mogen zeg maar....

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 19:22

Marije_jiplover schreef:
@soepblik: maar de jaloersheid is een feit, of het nu terecht is of niet, de zwager ís jaloers. En het lijkt erop, als ik de openings post goed lees, dat het TS dwars zit dat die jaloersheid geuit wordt, i.p.v. dat hij het voor zich houdt.

Ik ben het met Ibbel eens dat ik liever heb dat iemand dat uit, dan zich inhoudt, maar het wel denkt en ik het niet weet.

Ik heb liever niet dat mensen doen alsof ze me aardig vinden, maar dat eigenlijk niet vinden. Dan heb ik liever eerlijkheid en een ogenschijnlijke vriend minder, dan dat iemand pretendeert mijn vriend te zijn, maar dat feitelijk ook niet is.

Maar sinds wanneer staar jaloersheid gelijk aan iemand onaardig vinden? Tevens schets je het nu alsof jaloezie je dan maar een vrijbrief geeft om je als een jaloerse l*l te gedragen. Ik snap je redenering oprecht niet, niet om vervelend te doen. Als je het zo moeilijk vindt om in iemand nabijheid te zijn, blijf dan weg, en ga niet zitten freeloaden terwijl je ondertussen zeikt over "dat het niet op kan" terwijl je er zelf ook van meegeniet.

Voor mij is het gevoel van jaloezie altijd een signaal geweest dat ik aan mezelf moet werken of mijn leven anders moet inrichten, en zeker als jaloezie je zodanig beinvloedt dat je je afgunstig gaat gedragen, dan is het volgens mij duidelijk dat je met iemand moet gaan praten.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 20:33

De grenzen vervagen al langer.
Alles moet gezegd kunnen worden, alles moet kunnen enz.

Wij zijn er met z'n alle bij geweest dat beetje bij beetje zo ongeveer alle vormen van grenzen weggevallen zijn.
Ook bij kinderen.

Het is aan ons om die grenzen weer vast te stellen.
Grenzen aangeven en eraan vasthouden.
Dit kan wel, dat niet zowel in woord als daad.
Die zich daar niet aan houd staat buiten, niet half, maar helemaal!

Mijn "buren" op het ponylandje stonden 1 2 3 buiten, die negeer ik 100% en ik heb ze de wacht aangezegd mij ook te negeren. (Eigenlijk niets voor mij)
Zij gingen letterlijk en figuurlijk over mijn grenzen heen.
Heb ook geen behoefte meer aan smaltalk sinds 2020.....

Ts ik hoop dat jullie je zwager c.q. broer buiten gezet hebben?!
Door dr papieren snuffelen is definitief not done!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 09:26

Soepblik schreef:
Marije_jiplover schreef:
@soepblik: maar de jaloersheid is een feit, of het nu terecht is of niet, de zwager ís jaloers. En het lijkt erop, als ik de openings post goed lees, dat het TS dwars zit dat die jaloersheid geuit wordt, i.p.v. dat hij het voor zich houdt.

Ik ben het met Ibbel eens dat ik liever heb dat iemand dat uit, dan zich inhoudt, maar het wel denkt en ik het niet weet.

Ik heb liever niet dat mensen doen alsof ze me aardig vinden, maar dat eigenlijk niet vinden. Dan heb ik liever eerlijkheid en een ogenschijnlijke vriend minder, dan dat iemand pretendeert mijn vriend te zijn, maar dat feitelijk ook niet is.

Maar sinds wanneer staar jaloersheid gelijk aan iemand onaardig vinden? Tevens schets je het nu alsof jaloezie je dan maar een vrijbrief geeft om je als een jaloerse l*l te gedragen. Ik snap je redenering oprecht niet, niet om vervelend te doen. Als je het zo moeilijk vindt om in iemand nabijheid te zijn, blijf dan weg, en ga niet zitten freeloaden terwijl je ondertussen zeikt over "dat het niet op kan" terwijl je er zelf ook van meegeniet.

Voor mij is het gevoel van jaloezie altijd een signaal geweest dat ik aan mezelf moet werken of mijn leven anders moet inrichten, en zeker als jaloezie je zodanig beinvloedt dat je je afgunstig gaat gedragen, dan is het volgens mij duidelijk dat je met iemand moet gaan praten.

Dat wat ik even heb aangehaald uit de reactie heb ik ook gezegd uiteindelijk in het laatste "normale" gesprek wat er is geweest. Als je het zo erg vond wat deed je dan in ons huis? Hoe kan het dat je het dan 5 maanden heb volgehouden, wat moet dan een hel voor je zijn geweest.
Voor mij komt het dan ook over dat hij een profiteur is, het is hem allemaal te makkelijk gemaakt, zijn we zelf bij geweest, inderdaad te laat ingegrepen. Komt mede ook omdat je je op dat moment afvraagt of je het wel goed ziet/opmerkt. Je wilt ook niet direct in de tegenaanval gaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 09:28

Martina67 schreef:

Hij is na 5 maanden uiteindelijk zelf weg gegaan omdat hij is gaan samenwonen toen.
Dat snuffelen vonden wij ook niet kunnen. Vond hij verder wel normaal. Vraag me af of hij het ook zo normaal vindt als we dat bij hem zouden doen. Denk dat de wereld dan te klein is.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:02

meggiemeg schreef:
Martina67 schreef:

Hij is na 5 maanden uiteindelijk zelf weg gegaan omdat hij is gaan samenwonen toen.
Dat snuffelen vonden wij ook niet kunnen. Vond hij verder wel normaal. Vraag me af of hij het ook zo normaal vindt als we dat bij hem zouden doen. Denk dat de wereld dan te klein is.

Gelukkig maar dat hij nu de deur uit is.
Ik denk niet dat jullie zoiets snel weer zullen doen. Een volgende keer kan hij het uitzoeken neem ik aan.
Jullie eigen relatie is trouwens belangrijker.
En als je zwager dit allemaal normaal vind klopt er iets echt niet, dus op afstand houden zo eentje.
Succes TS gaat vast goed komen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:08

Precies, het is ook gewoon een leerproces voor jullie zelf geweest.
Dat je zelf heel goed kunt zijn, maar dat je dat niet automatisch terug krijgt.

Denk dat de meeste die hier reageren met wat waarom heb je dat toegelaten of iets in die trant het zelf of nooit aan de hand hebben gehad, of een soort gelijk leerproces hebben doorgemaakt.
En daarmee geleerd hebben om sneller nee te zeggen en je grenzen aan te geven. En dat dat ook mag, dat dat niet egoistisch oid is. Want daar gooit de "tegenpartij" het dan vaak op dat het de ander zijn fout is

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 12:13

Martina67 schreef:
Ik denk niet dat jullie zoiets snel weer zullen doen. Een volgende keer kan hij het uitzoeken neem ik aan.
En als je zwager dit allemaal normaal vind klopt er iets echt niet, dus op afstand houden zo eentje.

Gelukkig zijn mijn man en ik het daar beide over eens, hij komt er niet meer in. Dat heeft hij goed verprutst.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 12:24

DuoPenotti schreef:
Precies, het is ook gewoon een leerproces voor jullie zelf geweest.
Dat je zelf heel goed kunt zijn, maar dat je dat niet automatisch terug krijgt.

Denk dat de meeste die hier reageren met wat waarom heb je dat toegelaten of iets in die trant het zelf of nooit aan de hand hebben gehad, of een soort gelijk leerproces hebben doorgemaakt.
En daarmee geleerd hebben om sneller nee te zeggen en je grenzen aan te geven. En dat dat ook mag, dat dat niet egoistisch oid is. Want daar gooit de "tegenpartij" het dan vaak op dat het de ander zijn fout is

We hebben er veel van geleerd inderdaad. Wat betreft mijn zwager is het inderdaad genoeg wat hij wel en ook niet heeft gedaan. Daardoor heeft hij wel verprutst dat hij nog welkom is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 17:31

meggiemeg schreef:
Martina67 schreef:

Gelukkig zijn mijn man en ik het daar beide over eens, hij komt er niet meer in. Dat heeft hij goed verprutst.

Goed zo!!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 18:11

Na het lezen van de OP heb ik maar 1 vraag;
Waarom laat je man jullie zo behandelen door zijn broer?!

Bij de eerste sneer had hij hem gelijk op zijn nummer moeten zetten en bij de tweede er uit.
En waarom slik jij dit allemaal?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 08:01

BarbaLala schreef:
Na het lezen van de OP heb ik maar 1 vraag;
Waarom laat je man jullie zo behandelen door zijn broer?!

Bij de eerste sneer had hij hem gelijk op zijn nummer moeten zetten en bij de tweede er uit.
En waarom slik jij dit allemaal?

Waarschijnlijk omdat de grens wat tolerantie betreft te hoog ligt? Hij heeft wel grenzen maar dan moet je wel erg ver gaan. Dat is uiteindelijk ook wel gebeurt en dan is er vaak ook geen weg terug meer bij hem, beetje het ene uiterste in het andere uiterste zeg maar.
Soms doe je iets voor een ander, in dit geval heb ik veel gedaan om mijn man een plezier te doen maar het is zeker niet zo dat ik alles over mijn kant heb laten gaan. Als er iets niet liep over de afspraken die ik met mijn zwager had gemaakt dan zei ik daar ook wel wat van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:58

Weet je, soms geef je het ook gewoon op met zulke mensen.

Dan weet je dat het weinig zin heeft om de discussie aan te gaan. Dan heb je op een gegeven moment wel gezien hoe het zit. Je conclusie getrokken dat het een dood paard is. Dat er aan trekken geen zin heeft en die persoon niet zal veranderen, het gewoon niet 'past'.

Dan zit je gewoon plichtsgetrouw de huidige periode uit terwijl je jezelf beloofd deze fout met deze persoon nooit meer te maken.
Jammer maar helaas, weer een illusie armer en een ervaring rijker.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 12:27

Inderdaad pmarena, een leerschool en dat is nooit verkeerd. Voor mijn man is het wel erg jammer dat zijn eigen broer hem zo gebruikt heeft, kan me ook goed voorstellen dat dat pijn heeft gedaan toen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:54

Ja dat zal best. Sneu hè dat zo'n broer dan zo .... 'vul maar in' is....

Maar gezien je verhaal denk ik dat het je man waarschijnlijk ook weer niet zo erg verbaasd heeft, gezien hij vroeger al zo was. Daarom snap ik het ook wel dat hij er dan vrij gelaten op reageerde... ik beschouw dat als inderdaad 'ik herken wat dit is, ben er klaar mee, ga er geeneens moeite meer in steken, los het werk zelf wel op en dit overkomt me nooit meer'.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 14:26

Hij is ook niet echt van direct een confrontatie aangaan. Toen hij doorhad dat zijn broer er met meerdere dingen met de pet naar gooide was het wel eerder klaar dan als hij dat niet had gedaan. Dan had hij de dingen langer gepikt. Hij loopt er liever voor weg maar weet ook dat dat eigenlijk niets oplost op de lange termijn. Ergens wist hij het zeker, gezien hoe het vroeger toen iedereen nog jong was en thuis woonde er ongeveer gelijk aan toe ging. Denk dat mijn man had gehoopt dat zijn broertje ergens in de loop van de jaren wat meer volwassen was geworden en van sommige dingen meer een leerschool had gehad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:46

Maar helaas..... jammer hoor :(:)