c_alsemgeest schreef:Denk ook dat dat het is... zelf ben ik iemand die veel mensen verloren heeft, vaak al op jonge leeftijd. Mijn vader, andere familie, op mijn 9e had ik geen opa's en oma's meer, ooms en tantes ook bijna allemaal dood, weinig hebben de 50 of 60 gehaald. De meeste zijn gestrand op 40 of jonger.
Vrienden, huisdieren, paarden...
Ik heb als motto dat het elke dag de laatste kan zijn en je moet genieten van elk moment.
Mijn nicht die ongeveer hetzelfde qua familie heeft meegemaakt voelt de hele dag het zwaard van damocles boven haar hoofd hangen en leeft vooral vanuit angst.
Twee totaal verschillende persoonlijkheden, twee dezelfde situaties... en toch kijken we er heel anders tegen aan en leven we ook beide op een hele andere manier.
Jep, zo ervaar ik dat ook. Heb zelf ook genoeg meegemaakt, al op jonge leeftijd. Maar ik kan blijkbaar goed relativeren. Dát is de situatie, dus daar doe je het mee. Zo was ik zelfs dankbaar dat we afscheid konden nemen toen we hoorden dat mijn moeder een hersentumor had en binnen weken zou overlijden (dag ervoor was ze nog aan het werk..). Mijn broertjes waren boos, verdrietig en voelden zich in de steek gelaten.. 1 heeft zelfs dagen/weken geen contact willen hebben.
Maar onze manier van denken is ook heel anders, dus ergens was ik juist blij met mijn manier van denken.
Heb ook weleens een andere ervaring gehad, nl een zeer plotseling verlies (ongeluk) van een zeer geliefd persoon. Daar ben ik goed van onderste boven geweest. Maar ook dat deed mij beseffen hoe heftig het voor sommige andere mensen kan zijn, die deze gevoelens altijd hebben (na een verdrietig bericht dan).
Mijn vriend is wel een overtreffende trap van mij overigens, hij kan overal geluksmomenten uit halen en is echt een zeer positief ingesteld persoon. Dat is juist weleens confronterend want ik dacht altijd (hoorde altijd) dat ik zo positief was.. maar bij hem voelt het soms juist dat ik te snel ergens het negatieve van inzie, hele bijzondere gewaarwording.