Ervaren Laplandreizigers om kledingadvies gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Re: Ervaren Laplandreizigers om kledingadvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-26 13:18

Ben benieuwd naar je verhalen! Hoe koud voorspellen ze?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:23

Het is daar nu -32 maar als ik ga tussen de -15 en -20

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:56

Ik had gewoon sorels van marktplaats gehaald. Fijne laarzen en wollen sokken erin.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 14:21

Ik zou nog wel een gewone broek meenemen, maar niet zozeer als tussenlaag, maar voor in je accommodatie. Dan is je skibroek veel te warm. Of je loopt dan de hele tijd in je legging, kan ook natuurlijk, maar binnen heb je geen warme dingen nodig, dus wel handig om daarvoor ook iets bij te hebben.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-26 14:38

Dacht ik ook manzano, en als het dan heel koud is kan je die er nog bij aan doen ook :D

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-26 22:37

Zijn er intussen bokkers in lapland geweest? En zo ja, hoe was het?

Ik overweeg toch om mijn reisplannen nog om te gooien. Er is een kans dat ik met zo´n groepsreis naar ijsland ga ipv lapland. Daar heb ik dan een hele week leuke activiteiten die me wel echt iets zeggen tegenover enkel paardrijden. Mezelf kennende zal ik daar dan zelf ook geen activiteiten meer bijboeken omdat ik het te duur vind.

Bij de groepsreis naar ijsland heb je 1 dag waarbij je de activiteit kan kiezen en dan kan ik ook een dagje paardrijden. Ik denk dat 1 keer paardrijden ook wel prima is.

Alleen is hier niks voorzien qua warme kleding dus dat moet ik even nog opnieuw bekijken.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 23:19

Ik was er vorige week en heb het echt geweldig gehad. We hebben van -5 tot -25 met gevoelstemperatuur van-33 gehad maar niet koud gehad. Heb het nu kouder dan vorige week. Ik dacht ik doe dit eenmalig want hou niet van kou en sneeuw maar wil terug en heb echt heimwee.
Wij hebben 2 hikes gedaan, 4 avonden noorderlicht gezien, sneeuwscootertocht, rendierentocht, huskytocht, sauna en icedipping en paardgereden.

Welke groepsreis wil je gaan doen? Ik zit er over na te denken om volgend jaar ijsland te doen met groepsreis.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 23:23

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 12:00

xxxmh schreef:
Ik was er vorige week en heb het echt geweldig gehad. We hebben van -5 tot -25 met gevoelstemperatuur van-33 gehad maar niet koud gehad. Heb het nu kouder dan vorige week. Ik dacht ik doe dit eenmalig want hou niet van kou en sneeuw maar wil terug en heb echt heimwee.
Wij hebben 2 hikes gedaan, 4 avonden noorderlicht gezien, sneeuwscootertocht, rendierentocht, huskytocht, sauna en icedipping en paardgereden.

Welke groepsreis wil je gaan doen? Ik zit er over na te denken om volgend jaar ijsland te doen met groepsreis.

Ik wil met WeAdventures het winterse ijsland (denk ik?) doen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 12:15

Prachtig xxmh, ik wil ook terug met zulke fotos

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 12:18

Misschien in het al genoemd maar de handen en voetenverwarmers van de decatlon zijn echt super.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 12:37

Avanti schreef:
Misschien in het al genoemd maar de handen en voetenverwarmers van de decatlon zijn echt super.

Ja die had ik ook, ideaal.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 12:37

Waidida schreef:
xxxmh schreef:

Ik wil met WeAdventures het winterse ijsland (denk ik?) doen.

Ja daar zit ik aan te denken. Mijn gids van lapland vliegt vandaag naar IJsland voor die reis en hij vertelde erover en was meteen enthousiast.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 16:16

Ik vond Lapland echt onwijs leuk! 4x winter en 1x herfst geweest. Komende maand IJsland, maar ben bang dat ik Lapland toch mooier vind. In IJsland lijkt er zo veel minder sneeuw te liggen, veel webcams geven helemaal geen sneeuw aan. Vind het dus best spannend!

Iemand ervaring met IJsland na Lapland?

xxxmh schreef:

Zat je in Äkäslompolo? Herken volgens mij de Sauna aan het meer <3
Zo gaaf!! En zulke mooie foto's! Nu wil ik weer terug!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 16:43

kosseh schreef:
Ik vond Lapland echt onwijs leuk! 4x winter en 1x herfst geweest. Komende maand IJsland, maar ben bang dat ik Lapland toch mooier vind. In IJsland lijkt er zo veel minder sneeuw te liggen, veel webcams geven helemaal geen sneeuw aan. Vind het dus best spannend!

Iemand ervaring met IJsland na Lapland?

xxxmh schreef:

Zat je in Äkäslompolo? Herken volgens mij de Sauna aan het meer <3
Zo gaaf!! En zulke mooie foto's! Nu wil ik weer terug!

Jaa ik zat indd in Äkäslompolo. Ben ook in die sauna geweest en daarna in het meer gegaan. Ben ook benieuwd ijsland na lapland hoe dat is haha

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 16:55

Ik kan me wel voorstellen dat als je echt voor sneeuw gaat, dat je dan van een koude kermis kan thuiskomen.
Het weer is ook een stuk wisselvalliger als ik het goed begrepen heb.
Ik ga me alleszins wel anders organiseren, ik heb net bij decathlon een regenjas besteld en een dunne donsjas voor de meer fysieke activiteiten.

Voor mij was het vooral het programma wat me meer aansprak, bij lapland zag ik vaak vooral sneeuwscooteren, fatbiken door de sneeuw en skiën. Zulke dingen interesseren me niet zo, terwijl ik hier bij alles wel geprikkeld was.

Het eeuwige gedoe met schoenen en jassen begint nu wel weer. Ik dacht eerst een triclimate jas van the north face te kopen, maar bleek toch dat ik bij decathlon voor veel minder, een betere waterdichtheid kreeg en een warmere combi. Alleen zitten ze dan niet aan elkaar vast.

Voor schoenen ga ik denk ik gewoon de lage thermolaarsjes van elt aanschaffen, die komen hier heus nog wel eens van pas als het in de winter nat is.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 17:05

Waidida Lapland is meer dan Finland (Rovaniemi), in Zweden is de toerisme een stuk kleiner maar heb je niet zozeer het skieën, fatbiken etc.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 17:07

Kasmir schreef:
Waidida Lapland is meer dan Finland (Rovaniemi), in Zweden is de toerisme een stuk kleiner maar heb je niet zozeer het skieën, fatbiken etc.

nee daar ben ik me van bewust hoor, maar dat was wat we adventures aanbood. En ik vind het niet erg om de extreme temperaturen even uit te stellen, en dit niet meteen als mijn eerste reis ooit te doen.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 19:22

Wat super leuk. Ik volg ook even. Ik ben me aan het oriënteren om een reis naar Lapland te maken eind November begin December dit jaar, maar ik woon zelf op Curacao. Dus het zal een enorme cultuurshock gaan worden met de temperaturen. Mijn hele familie die ook op Curacao wonen gaan allemaal mee. Ik heb helemaal geen winterkleding meer dus ik zal alles moeten kopen. Ik ga me hier even verder inlezen welke kleding geschikt zijn.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:13

Met kerst ben ik in Fins Lapland geweest, Levi om precies te zijn. Ik vond het gezellig druk, absoluut niet storend. Overdag waaierd iedereen uit voor de activiteiten. Het tempo is rustig, je vertraagt vanzelf.
Ik ben met NoSun geweest en zat in een mooi appartement. We hebben werkelijk alles gedaan wat zo'n beetje kon. Overdag tussen de -5 tot - 15. 's Nachts kouder. Was prima te doen en sowieso voelt de kou daar anders.
Ik vond het een geweldige ervaring en ga zeker nog een keer terug.

Kleding: veel laagjes. Thermo onderkleding van de Action, ski broek, ski jas, buff, muts, wanten en handschoenen. Sokken met Merino van de Decatlon, bergschoenen gevoerd en snowboots.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:39

Ijsland is zo gaaf! Maar ook heel erg duur en niks vergelijkbaar met lapland.

Ik hou van Ijsland en zou daar wel willen wonen maar als Lapland je aantrekt is dat echt niet vergelijkbaar met Ijsland