Wie heeft de verwarming aan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:31

DuoPenotti schreef:
Ik vind het echt zo verschrikkelijk om te lezen dat er mensen zijn die het huis niet op 20 graden kunnen stoken.
Meestal de mensen die het juist het hardste nodig hebben...
En dat in ons gave landje...

Ik ben het hier volledig mee eens!

Een paar jaar geleden keek ik niet eens naar de temperatuur, als het maar lekker warm was, toen kwam de energiecrisis en ben ik toch anders gaan kijken naar verwarmen.
Ik heb een paar jaar gewerkt met convectorkachels en elektrische dekens (dat laatste is overigens een aanraders voor iemand met een kleine portemonnee, dit is oprecht warm en verbruikt amper stroom).

Inmiddels ga ik mijn eerste winter in met stoken op de airco. Tot op heden zie ik een groot verschil tav verwarmen met de convectorkachels: warmer in huis en een stuk lager verbruik. Nu is deze november niet echt een goede meetmaand, gezien hij vrij warm gestart is, maar ook de afgelopen dagen valt het mij erg mee hoeveel kwh er verbruikt is.

Om op de vraag terug te komen: de thermostaat voor de cv staat uit.

[Edit] wat ik nog even toe wil voegen: in een koude kamer droogt je was niet, ik gebruik hiervoor een luchtontvochtiger met wasdroogfunctie.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:39

DuoPenotti schreef:
Ik vind het echt zo verschrikkelijk om te lezen dat er mensen zijn die het huis niet op 20 graden kunnen stoken.
Meestal de mensen die het juist het hardste nodig hebben...
En dat in ons gave landje...

Ik vind dit ook wel heel verdrietig eigenlijk. Als je er zelf voor kiest om te besparen prima natuurlijk maar als je op max 17–18 graden zit omdat je meer letterlijk niet kan betalen… wat een ellende ;(

Toevallig vandaag voor het eerst dit seizoen de verwarming in 1 kamer even aangehad omdat het thuiswerken me iets te koud werd. Beneden staat de vloerverwarming nog op 17 graden ingesteld vanuit het zomerseizoen en is het nog niet onder de 20 geweest. Die gaat eigenlijk ook alleen in december-januari een paar dagen aan. We zitten in een rijtjeshuis en de warmte blijft hier goed hangen.
Daar staat tegenover dat de lente en (na)zomers hier loeiheet zijn en dat van eind maart-begin oktober de airco’s aan moeten om het lekker te houden.

Saga

Re: Wie heeft de verwarming aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:40

Ja, dat vind ik overigens ook wel echt heel erg ellendig.
Zeker de mensen die bijvoorbeeld chronisch ziek zijn en die warmte juist nodig hebben om zich beter te voelen/te kunnen blijven bewegen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:43

Bij mij springt ie aan als het onder de 20.5 is. Dus vandaag niet aangegaan. Ja vannacht en vanmorgen vroeg wel, takke herrie dat gesuis op de slaapkamer. Leuke is dat ik het nu niet echt warm heb maar omdat het vloerverwarming is heeft het weinig zin om 'm aan te zetten, pas over 2 uurtjes is het dan warm. Laat maar.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:48

Oude vrijstaande dijkwoning, bouwjaar 1780, kachel op 15 overdag, 's avonds op 19.

Geen kachel op de slaapkamer, daar was het gisteren nog 11 graden. Het went, maar alles voelt klam.

Vandaag is ons dak geïsoleerd met spuitisolatie, ik ben enorm benieuwd wat het verschil zal zijn! De radiator zal ook binnenkort worden aangesloten boven, lekker hoor :j

Dawn1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:17

Hier zetten we de verwarming standaard lekker op 22,5. Altijd heerlijk warm hierbinnen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:21

Dawn1993 schreef:
Hier zetten we de verwarming standaard lekker op 22,5. Altijd heerlijk warm hierbinnen.

Hoeveel betaal je dan wel niet? :oo

Ik ben trouwens comfortabel met 19 graden. M’n radiator is lang en het voelt snel fijn. Als ik wil zet ik hem hoger ook. Ik betaal 58 euro per maand. Vorig jaar 548 kuub verbruikt maar toen had ik hem altijd op 17 voor mijn ratten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:28

Verwarming staat hier op 20.5 geloof ik.
Ik ben een koukleum en op 18 graden kan ik echt niet functioneren thuis, zeker niet als het buiten maar 5 graden is := Dan maar wat meer betalen.

Jaren 50 huis, dak/gevel isolatie, kunststof deuren/kozijnen met HR++ glas.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:33

Hier vloerverwarming 17 graden, s’avonds naar 18. Als ik kantoorwerk heb dan infraroodpaneeltje onder buro aan, dus dan heel lokaal verwarmen. Lekkere trui en een super geïsoleerd hoekhuis uit 1970, betaal nog geen 100 euro per maand.
Waarom ? Omdat ik rekening probeer te houden met generatie na mij die ook gebruik wil maken van fossiele brandstoffen.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:34

Hier nieuwbouw huis 1 jaar oud nul op de meter.
Vloerverwarming staat nu op 22 graden heerlijke temp in huis.
Veranderen we dus ook niet boven staat hij stuk lager trouwens.
Energie verbruik is zeer weinig.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:48

Hier overdag als we thuis zijn 17 graden, rond een uur of 5 naar 17,5/18 en dan om tien uur weer uit. Meestal zijn we overdag bezig, dus dan geen last van.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:21

Thermostaat staat hier jaarrond op 18.5°.
We hebben deels vloerverwarming en een warmtepomp.
Als mijn man thuiswerkt zet hij hem wel eens op 20.5°, op zijn kantoortje hangt namelijk wel een radiator.
Meestal gaat hier vanaf een uurtje of 15u-16u de houtkachel aan (nu ruim een maand denk ik)
Dan is het 21.5° binnen.
Smorgens als ik dan uit bed kom is het nog zeker 20° in de woonkamer.
Vrijstaande woning uit 1973, maar wel alles nageisoleerd en overal HR++.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:30

MarlindeRooz schreef:
Dawn1993 schreef:

Hoeveel betaal je dan wel niet? :oo

Ik ben trouwens comfortabel met 19 graden. M’n radiator is lang en het voelt snel fijn. Als ik wil zet ik hem hoger ook. Ik betaal 58 euro per maand. Vorig jaar 548 kuub verbruikt maar toen had ik hem altijd op 17 voor mijn ratten.

Als je onder de 500m3 komt, val je onder een lager tarief netbeheerkosten, dus opzich wel een mooi doel om te halen in jouw geval :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:01

Hier het hele huis de cv constant op 15 graden, in de ruimtes waar we zijn vanaf 6u in de ochtend dan op 17-18 graden. Is een groot oud huis, en niet alle ruimtes gebruiken we.
In de woonkeuken verwarmen we bij met airco, daar is het zeker 20/21 graden.
Moest het een dag heel erg koud worden (lees ver onder het vriespunt), dan kan daar de houtkachel nog aan. Dan gaat de airco nl vaker op defrost.
Hier zit ik doorgaans ook als ik thuiswerk, dan heb je echt die 20 graden zeker nodig.

Woonkamer in de late namiddag de pelletkachel een paar uurtjes aan, die warmte blijft dan vaak nog hangen tot de dag erna, dan is het nog 17-18 graden, ook nu het kouder is.
Waar het kon zijn de buitenmuren geisoleerd, wat iemand schrijft overal HR++ glas en nieuwe buitendeuren.

Met wat geluk komen we dit jaar op 1200 kuub gas uit, als ik dat vergelijk met de vorige bewoners, die zaten op 3300 kuub per jaar. Feit is nu eenmaal dat het groot, oud en vrijstaand is, maar met een evohome systeem en andere aanpassingen kunnen we behoorlijk wat gas besparen.

Wat iemand ook zegt, afgezien van de kosten, wil je ook dat de generaties na jou nog leven kunnen.
Maar in de kou gaan zitten, nee dat doe ik niet :j

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:08

Op dit moment is het 13 graden op mn slaapkamer. Raam open en radiator uit.

De woonkamer staat de thermostaat jaar rond op 16.5 graden. Maar in de winter gaat ie als ik overdag thuis ben naar 19.5 graad. Heel soms naar 20, maar dat wordt te duur voor langere tijd. Ik heb een slecht geïsoleerd huis en ben een koukleum. Helaas huurhuis met een huurbaas die het wel prima vindt. Dus ik heb altijd dekens op de bank liggen en savonds heb ik een hete kruik bij mijn voeten tijdens het tv kijken.

Mijn handen en voeten zijn ook altijd ijsklontjes, zelfs in de zomer met 30graden :brr:

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:08

Hier blokverwarming, de buizen richting de bovenburen zijn zo heet dat deze mijn hele appartement verwarmen, heb op 5 plekken die buizen lopen. Mijn eigen verwarming staat nog steeds uit, en ik heb zelfs de ramen open staan om de warmte eruit te krijgen :+ ik ben iemand die liever een koudere ruimte heeft en een dekentje bij pakt, dan leven in een warme ruimte en de warmte niet kwijt komen. _O-

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

Paloedie schreef:
De thermostaat staat hier het hele jaar standaard op 15 graden. Gister is de Verwarming voor het eerst aangeslagen.

Ik heb een elektrische fleecedeken op de bank, dus heb ik het niet snel koud. Als ik het ondanks een dikke trui en elektrische deken koud krijg zet ik de thermostaat op 17 en dat is dan ook voldoende.

Ik ben een koukleum, maar het went.

Hier hetzelfde inderdaad, al zetten wij dan een klein elektrisch kacheltje met houtvuur effect aan in de woonkamer ipv de gasverwarming voor het hele huis.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:34

Hier toevallig gisteren de airco weer aan gezet. Het is nu zo'n 19 graden.
Huis waar de temperatuur snachts kan dalen naar 14 a 15 graden.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:44

Hier slaat de kachel inmiddels ook aan sinds kort. Huisje uit 1975, bovenwoning tussenwoning, dus ik heb geen last van grondkou, en twee van de 4 muren hebben geen kou die er op terecht kan. De andere 2 muren zijn niet geïsoleerd, wel dubbel glas ramen. 'S morgens slaat de kachel aan naar 18 graden van 7 tot 9, daarna mag het terugzakken naar 17, en rond een uur of 6 's avonds gaat ie weer naar 18 tot een uurtje of 9. Daarna weer terug naar 15 graden.
Als het zometeen nog kouder wordt, gaat de elektrische kachel er bij aan in mijn kantoortje om zo lekker warm te blijven tijdens het werken. Voor nu is het nog goed te doen zo :D

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:54

Sinds we een warmtepomp + vloerverwarming hebben staat hij op 20 graden, daar verbruikt hij niet veel mee. Daarvoor hadden we hem altijd op 17 staan.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:03

Nala schreef:
Paloedie schreef:
De thermostaat staat hier het hele jaar standaard op 15 graden. Gister is de Verwarming voor het eerst aangeslagen.

Ik heb een elektrische fleecedeken op de bank, dus heb ik het niet snel koud. Als ik het ondanks een dikke trui en elektrische deken koud krijg zet ik de thermostaat op 17 en dat is dan ook voldoende.

Ik ben een koukleum, maar het went.

Hier hetzelfde inderdaad, al zetten wij dan een klein elektrisch kacheltje met houtvuur effect aan in de woonkamer ipv de gasverwarming voor het hele huis.

Blij om te lezen dat ik niet de enige ben bij wie het zo koud is. Ben echt verbaasd dat de meeste mensen het nog zo warm houden in huis, benieuwd naar wat die betalen.. als ik een dagje van 15 naar 17 graden stook kost dat me zo 8-10 euro. Is het me meestal niet waard.

Hier standaard 15 graden (ondanks b energie label moet de kachel daarvoor wel regelmatig aanslaan), en als ik thuis werk, bezoek heb of heel soms in het weekend zet ik hem op 17.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:05

Ik ga niet koukleumen in mijn eigen huis hoor. Ik kreeg afgelopen juli ruim €500 terug en dan heb ik in de winter de vloerverwarming gewoon op 20 graden gehad. Ik lig wel met een dekentje op de bank 's avonds. En dan is het 19.5 binnen. Ik heb het snel koud.

Edit: ik kan het nog betalen dus doe ik het. Wel vind ik het ook enorm oneerlijk dat er mensen zijn die het lichamelijk nodig hebben om een warmer huis te hebben maar het niet kunnen betalen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:09

17 graden vind ik echt geen leven thuis, sorry. Dan maar wat meer betalen :=

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:10

Hier is het zonder te stoken bijna 21graden
Dus altijd een raam open om de warmte eruit te krijgen
Snachts in de slaapkamer wijd open zelfs
Appartement uit 2005 super Geïsoleerd
Zonnepanelen, maar woon boven een soort zorginstelling en daar stoken ze zo hard dat ik de warmte ervan heb
Gebruik nog geen 5kuub gas per maand
Doe de ketel alleen aan met douchen en heb boiler in keukenkast

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:11

Ik was maandag thuis en toen heb ik het van 15 tot 19 gestookt. Heeft me dit gekost:
Afbeelding