Enquete zusje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Re: Enquete zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:47

Ingevuld! Nogal bijzondere enquête _/-\o_

Ik had de planten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:02

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik vraag me af waarom die vraag er ineens tussen zat? Dat heeft toch niks met planten te maken?

Het gaat ook niet om de planten. Of de bikinis. Het gaat om de keuzes en de prikkeling en of AI daar invloed op heeft:

uggy schreef:
Alle reacties helpen, dus ook de nieuwe! Hierbij de uitleg van mijn zusje:

Het onderzoek gaat over hoe mensen keuzes maken tussen iets kleins nu of iets groters later (temporal discounting) , en hoe dat beïnvloed wordt door zogenoemde hot cues. Hot cues zijn prikkels die sterke emoties of verlangens oproepen, zoals aantrekkelijke beelden, eten of andere vormen van beloning. Eerder onderzoek laat zien dat zulke prikkels mensen vaak impulsiever maken, waardoor ze sneller kiezen voor een directe beloning in plaats van te wachten op iets beters in de toekomst.
In dit onderzoek wordt gekeken of dat effect hetzelfde is wanneer de hot cues niet echt door mensen zijn gemaakt, maar door kunstmatige intelligentie. AI kan tegenwoordig heel realistische beelden maken, maar mensen ervaren die vaak als minder echt of minder emotioneel. De vraag is daarom of zulke AI-prikkels hetzelfde effect hebben op ons gedrag als menselijke prikkels, of dat ze juist een zwakkere reactie oproepen omdat ze minder authentiek aanvoelen. Het onderzoek probeert zo te begrijpen of en hoe de bron van de prikkel, mens of AI invloed heeft op hoe impulsief mensen reageren.

Oh jeetje daar ben ik iets te nuchter voor hoor. Ik vond de planten allemaal mooi eigenlijk. Ja eentje iets minder. Maar dat heeft toch geen invloed op hoelang ik wil wachten tot ik meer geld krijg? Ik snap die link echt niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

Ik vond die vraag ook wat vreemd, inderdaad. Voor mij is het heel erg afhankelijk van de context of en waarom ik langer (en hoeveel langer?) wil wachten zodat ik meer geld krijg. En geld waarvoor? Geld in de vorm van korting?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:16

Suzanne F. schreef:
Oh jeetje daar ben ik iets te nuchter voor hoor. Ik vond de planten allemaal mooi eigenlijk. Ja eentje iets minder. Maar dat heeft toch geen invloed op hoelang ik wil wachten tot ik meer geld krijg? Ik snap die link echt niet.

Als ik het met de uitleg goed begrepen heb, is dit eigenlijk de vraag waar het om gaat.
Met de (AI gegenereerde) plaatjes krijg je (geen?) prikkeling. En dat zou dan van invloed moeten zijn op hoe je respons op die vraag. Misschien zijn er wel duidelijke verschillen tussen de reacties bij de verschillende reeksen plaatjes. Of een M/V verschil.

_San87_ schreef:
Ik vond die vraag ook wat vreemd, inderdaad. Voor mij is het heel erg afhankelijk van de context of en waarom ik langer (en hoeveel langer?) wil wachten zodat ik meer geld krijg. En geld waarvoor? Geld in de vorm van korting?

Een kortingsbon voor een plant of bikini :j :+ .
Ik vraag mij af hoe representatief die antwoorden gaan zijn, ik heb maar wat ingevuld.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:18

Uiteindelijk heb je dat met onderzoeken altijd. Het gaat er uiteindelijk om dat als veel mensen 'maar wat invullen' en je hebt alsnog een trend, dat toch iets kan zeggen.

Grootste nadeel zal wellicht de oververtegenwoordiging van vrouwen zijn :') .

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:22

Ik denk dat de theorie is:
    - Zie jij iets heel moois dat je graag zou willen hebben; dan wil je gelijk 15 euro(ipv lange termijn geld) om dat mooie ding te kunnen kopen.
    - AI is niet in staat om iets 'heel moois' te genereren waardoor die verleiding ontstaat
    - Als jij mooie dingen van AI ziet, is dat niet verleidelijk genoeg om voor de snelle uitbetaling te gaan

Dit wordt getest door AI beelden te laten zien en men deze te laten ranken op aantrekkelijkheid. Vervolgens wordt de aankooptheorie getest door te vragen naar het korte-lange termijn geld.

Ik denk zelf dat de resultaten pas waardevol zijn als je precies hetzelfde onderzoek doet maar dan met echte reclamebeelden of influencerfoto's. Anders vergelijk je het resultaat van dit onderzoek met een onderzoek die op een andere manier is uitgevoerd (en daarom ook tot andere resultaten kan leiden)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:48

Ingevuld!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:48

Roodvos schreef:
_San87_ schreef:

Een kortingsbon voor een plant of bikini :j :+ .
Ik vraag mij af hoe representatief die antwoorden gaan zijn, ik heb maar wat ingevuld.

Zo las ik de vraag niet :o. Maar zou goed kunnen idd!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:02

De vraag was of je vijftien euro meteen wilde hebben, of een hoger bedrag over een lange tijd. Dat heeft dus te maken met impulsiviteit. Wie impulsief handelt, zal eerder voor 'nu meteen geld' gaan.

Wie impulsief handelt, zal ook anders reageren op prikkelende inhoud van het internet, die je zo snel en zonder barrière tot je kunt nemen. Dat effect heeft in ieder geval bijzondere, goed gekozen inhoud. De vraag is nu of dat ook geldt voor de troep die kunstmatige intelligentie eruit gooit.

Althans, zo vatte ik het op.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:28

Benieuwd naar het uiteindelijke doel en de uitslag

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:41

_San87_ schreef:

Nou ja, precies.
Ik zit niet verlegen om geld dus of je me nu 15 euro geeft over over een maand, prima zat. Waarom zou ik dan meer willen als ik er een maand op wacht?
Ik snap de insteek van deze enquete niet zo goed. Of althans, misschien wel, maar ik word niet getriggerd door bikini's en heb geen geldnood.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:51

Haha ja ik zat ook echt bij die uitstelvraag zo van: ehhh maakt niet uit: 16 euro? :))

Maar ik heb ook geen geldnood. En werd niet verleid door de plaatjes.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:02

Ingevuld!

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:10

Ik snap niet wat de enquête met AI te maken heeft? Sowieso 1 bikinifoto was NIET met AI gemaakt, want die herken ik uit de collectie van Lounge van vorig jaar. Ik geloof dat er veel meer foto's zijn die niet met AI gemaakt zijn.
Misschien zijn de vragen met AI gemaakt? "Wat vind je van de vorm van deze bikini?" En dan een shot van de zij-onderkant waardoor je helemaal niks van de vorm kunt zien. Ik vond het maar een frustrerende enquête om in te vullen hierdoor := .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:14

Bij er een bikini heb ik altijd liever later geld. Maar wel contant graag :)
Ook vragen zou je die aanschaffen: nee.
Maar ook niet als het geen ai is.

Bestond de auto enquête wel?

Suzanne F.

Lara schreef:
Ik denk dat de theorie is:
    - Zie jij iets heel moois dat je graag zou willen hebben; dan wil je gelijk 15 euro(ipv lange termijn geld) om dat mooie ding te kunnen kopen.
    - AI is niet in staat om iets 'heel moois' te genereren waardoor die verleiding ontstaat
    - Als jij mooie dingen van AI ziet, is dat niet verleidelijk genoeg om voor de snelle uitbetaling te gaan

Dit wordt getest door AI beelden te laten zien en men deze te laten ranken op aantrekkelijkheid. Vervolgens wordt de aankooptheorie getest door te vragen naar het korte-lange termijn geld.

Ik denk zelf dat de resultaten pas waardevol zijn als je precies hetzelfde onderzoek doet maar dan met echte reclamebeelden of influencerfoto's. Anders vergelijk je het resultaat van dit onderzoek met een onderzoek die op een andere manier is uitgevoerd (en daarom ook tot andere resultaten kan leiden)

Oh interessant. Maar AI kan toch juist hele mooie (nep)plaatjes maken. Planten zo gaaf en groen zoals ze in het echt bijna niet te vinden zijn. Dus je zou zeggen dat het andersom is. Dat ik geprikkeld zou moeten zijn door al die mooie planten. Maar dat geeft voor mij geen link om langer te wachten op geld ofzo. Ik heb liever 100 euro over een week dan 15 euro nu.

Supervixen

Het ligt er denk ik ook aan of je krap zit of niet. Ik heb geld zat, dus die 15 euro hoef ik nu niet persé, ik kan best een maand wachten op 16 euro of 20 euro. Dan heb ik immers meer.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:25

Sheran schreef:
Haha ja ik zat ook echt bij die uitstelvraag zo van: ehhh maakt niet uit: 16 euro? :))

Hahaha ik dacht ook.. Als het over een maand dan 10000 euro mag zijn? Dan wacht ik wel een maandje hoor.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Ik snap alleen niet zo goed wat de hot cues dan waren? Ik werd niet echt warm of koud van die bikini’s en begreep ook de link met het geld niet, ook niet na de uitleg ervan.

Welke prikkels zou ik dan hebben ontvangen en als alle plaatjes dan “echt” waren en niet van ai dan zie ik het nog niet. Wat heeft het zien van bikini’s op dames nou te maken met nu geld of willen wachten voor eventueel meer. Heeft dat niets te maken met gewoon je karakter. Is de ene persoon niet gewoon beter in staat te wachten?

Zoveel vragen hahaha

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

Sheran schreef:

Haha dat had ik ook.

Interessant onderzoek wel.