Vraag omtrent ziekmelding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Love_myhorse

Re: Vraag omtrent ziekmelding

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:18

Vraag hulp van iemand die jou kan helpen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:20

veneri schreef:
Ja dat weet ik. Ik ben hard voor mezelf en had eerlijk gezegd gehoopt op een sneller herstel.
Had ook niet verwacht dat dit zo zou gaan lopen.
En de emoties en stress die er nu uitkomen had ik ook totaal niet verwacht.
Maar ik wil dit aan de ene kant oogelost hebben en mijn %ziekmelding ongedaan laten maken omdat die onterecht is, daarvoor zal ik het gesprek moeten aangaan (en nu met een reintegratieadviseur)
Aan de andere kant ben ik nu helemaal gesloopt, en moet ik misschien toch alsnog voor mijzelf kiezen en me ziekmelden.
Had ik dat destijds aan het begin van mijn klachten maar meteen gedaan denk ik nu.
Maar zoals gezegd hoopte ik op een sneller herstel en thuiswerken was voor tijdelijk een goede oplossing.

We hebben geen glazen bol.

Voel je niet schuldig aan wat je anders of beter had kunnen doen met de weet van nu.

Doe wat voor nu voor jou herstel nodig is :knuffel:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:39

veneri schreef:
@goof:
het is de bedoeling dat ik daarvoor contact opneem met de reintegratieadviseur, die ook een afspraak/gesprek op kantoor wil inplannen.
Er zit voor mij nu teveel druk op.
Ik kan dit nu niet handelen.

In dat geval: morgen volledig ziekmelden en eerst aan jezelf denken.
Pak je rust, sterkte.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:40

Op het moment dat dit soort dingen teveel voor je zijn en het zo zo erg aangrijpt is dat gewoon een grote rode vlag dat het niet zo lekker gaat. Dat je niet van je vakantie hebt kunnen genieten ook. Vaak raak je namelijk nog vermoeider wanneer je wat rust neemt.

En met dat in het achterhoofd is die ziekmelding waarschijnlijk helemaal niet zo gek.. Een ziekmelding is echt niet het einde van de wereld ook en het kan je juist enorm helpen. Maar ga inderdaad het gesprek aan. Zoek uit op welke grond ze je ziek gemeld hebben en voor hoeveel procent. En ga voor jezelf na of je niet even helemaal niet stoppen. Maar dat is juist goed te bespreken met een bedrijfsarts en dat die nu voor je in beeld gaat komen lijkt me eigenlijk vooral heel waardevol. Hopelijk kun je het zelf ook zo gaan zien. Weet dat die paniek en het negatieve beeld passend zijn bij overspannenheid en je reactie is dus wat dat betreft normaal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:41

Exitium schreef:
Jessix schreef:
Ik snap je wel TS. Ziekmelding staat bij mij ook gelijk aan weer allerlei te ondernemen stappen. Weer naar een bedrijfsarts, daar je verhaal moeten doen, weer afwachten in hoeverre je begrepen en gesteund wordt…

Bedrijfsarts e.d. zou ik niet eens aan beginnen als ik me niet zelf ziekgemeld heb. "Ik heb me nooit ziekgemeld en werk gewoon al m'n uren, vraag m'n werkgever maar om informatie"

Dit kan je ook doen inderdaad. Je kan jezelf beter melden en daarbij vermelden dat jij jezelf niet ziek heb gemeld en vanuit huis hebt gewerkt in je normale uren en functie.

Alleen zou ik ook wel het gesprek met de leidinggevende aan willen gaan want daarmee wil je wel zoveel mogelijk op een lijn zitten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

Celebi schreef:
En met dat in het achterhoofd is die ziekmelding waarschijnlijk helemaal niet zo gek.. .
Dat is wel gek want het mag niet.

Ik begrijp niet dat mensen daar zo laconiek over doen. Het zou toch wat zijn als een werkgever willekeurig mensen ziek kan melden? Als je vindt dat een werknemer niet goed functioneert hoor je daar een ander traject voor op te starten.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:49

Ir111 schreef:
Celebi schreef:
En met dat in het achterhoofd is die ziekmelding waarschijnlijk helemaal niet zo gek.. .

Ik begrijp niet dat mensen daar zo laconiek over doen. Het zou toch wat zijn als een werkgever willekeurig mensen ziek kan melden? Als je vindt dat een werknemer niet goed functioneert hoor je daar een ander traject voor op te starten.

Hier ben ik het mee eens. In dit topic wordt daar wel makkelijk over gesproken hier en daar, puur omdat TS aangeeft dat het nu (als gevolg daarvan) ook niet zo lekker gaat.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:51

veneri schreef:
@goof:
het is de bedoeling dat ik daarvoor contact opneem met de reintegratieadviseur, die ook een afspraak/gesprek op kantoor wil inplannen.

Ze willen je hoe dan ook op kantoor krijgen.
Geef goed je grenzen aan, maak er een belafspraak of videobellen van of neem iemand mee naar het gesprek op locatie.

De ziekmelding is omdat je niet op kantoor verschijnt, terwijl dit wel de bedoeling is. Je werkgever dekt zich hierdoor in en is niet meer dan een strategische zet.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:52

veneri schreef:
@goof:

Ik interpreteer dit zo als dat een afspraak met een reintegratieadviseur jou al heel veel stress oplevert.
Kies voor jezelf!
Maak morgen eerst maar een afspraak met de huisarts.
En kijk vanuit daar verder.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:53

@iris111:
En daar is dus nooit over gesproken.
LG gaf zelfs aan veel waardering te hebben voor mijn inzet. Helaas alles telefonisch en weinig op papier,maar wel wat dingen waaruit blijkt dat hij instemde met het thuiswerken.

Moet ik nu doorwerken,gesprek aangaan met reintegratieadviseur in de hoop beter gemeld te worden of uitleg te krijgen?

Moet ik dit juridisch gaan aanvliegen?

Of moet ik nu om mijzelf denken en mij alsnog ziekmelden? (Door het toedoen van mijn LG)

Dit alles was nergens voor nodig geweest.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:57

Kaja schreef:
veneri schreef:
@goof:

Ze willen je hoe dan ook op kantoor krijgen.
Geef goed je grenzen aan, maak er een belafspraak of videobellen van of neem iemand mee naar het gesprek op locatie.

De ziekmelding is omdat je niet op kantoor verschijnt, terwijl dit wel de bedoeling is. Je werkgever dekt zich hierdoor in en is niet meer dan een strategische zet.

Een strategische zet,die juridisch niet kan!
Het is huftergedrag in mijn ogen, zeker omdat alles in goed overleg gegaan was,tot het moment van % ziekmelding door LG.
Als er nog iets geduld was geweest en over gesproken en overlegd was, had ik binnenkort (zoals ik aangaf bij mij LG) weer naar kantoor kunnen komen en was dit alles niet nodig.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:58

Petpa schreef:
veneri schreef:
@goof:

Ik interpreteer dit zo als dat een afspraak met een reintegratieadviseur jou al heel veel stress oplevert.
Kies voor jezelf!
Maak morgen eerst maar een afspraak met de huisarts.
En kijk vanuit daar verder.

Tsja en dat wil ik dus niet.
Want dan geef ik LG gelijk. En loopt mijn ziekteperiode dus gewoon door sinds het moment van zijn foutieve ziekmelding.

Petpa

Re: Vraag omtrent ziekmelding

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:59

Je geeft aan het niet te kunnen handelen...
Laat die ziekmelding los en zorg voor je gezondheid!

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:59

Er zit zo veel in je hoofd. Je weet niet waarom ze dit gedaan hebben toch? Zorg eerst eens dat je antwoord op die vraag krijgt. En niet van mensen buiten het bedrijf, maar gewoon van je lg of hr. Dat is toch gewoon de eerste stap?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:01

Ik heb me 1x ziekgewerkt (doorgewerkt terwijl ik eigenlijk niet meer kon) en dat doe ik nooit meer.
Ik dacht toen dat mijn werk mijn leven was en ik ging koste wat kost door.
Echt... Niet. Doen.
Het is het niet waard, niemand is onmisbaar en als jij uitvalt gaan zij door met iemand anders en zit jij met de ellende.

Ik zou nu ziekmelden, dat is geen zwaktebod of gelijk geven aan je werkgever. Je kan niet meer. Stop nu en werk aan je herstel.
Ik vond het ook super lastig om thuis te zitten terwijl ik wist dat mijn collegas tot over hun oren in het werk zaten.
De arboarts heeft op een gegeven moment gevraagd of ik me er beter bij ging voelen als ik zo bleef stressen.
Nee dus.
Dus toen zei ze "meid, hou op met stressen, ga in de tuin zitten en geniet van de mooie dingen in het leven die er echt toe doen".
Dat heb ik gedaan en ik ben er enorm van opgeknapt. Deze werkgever was echt niet gezond bezig en dat ging ten koste van mij
Inmiddels alweer een hele tijd hersteld maar ik heb er wel van geleerd om altijd voor mezelf en mijn gezin te kiezen, daar moet je namelijk de rest van je leven nog mee toe.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:01

@lestria:
Het maakt toch niet uit waarom zij dit doen?
Het is juridisch onjuist dat een ander dan ikzelf mij ziekmeld.

De reacties en meningen doen mij echt goed, bedankt daarvoor.
Het zet mij goed aan het denken maar ik zit nu erg in de knoop met kiezen voor "halen van mijn gelijk" of alsnog voor mijn gezondheid te kiezen.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:07

Lijkt mij wel relevant. Je hebt er stress van. Je haalt je allemaal dingen in je hoofd. En wellicht is er een heel logische verklaring voor. Dan is al die stress voor niets. Of de stress is wel terecht maar dan weet je in ieder geval waartegen je vecht. In beide gevallen zou ik in ieder geval duidelijkheid willen. Maar jij moet uiteraard doen wat voor jou goed is of voelt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:11

veneri schreef:
Die snap ik niet helemaal?
In goed overleg ben ik thuis blijven werken,volledige uren,volledig eigen werk.
Ik heb mij niet ziekgemeld,maar mijn leidinggevende wel. Met een banketstaaf dat het in mijn eigen belang zou zijn omdat hij een advies wil inwinnen die alleen via die weg kan.
Het doel heiligt de middelen dan maar?
Ik voel mij besodemieterd en ben hierdoor erg gestressed geraakt. Vnl omdat er opeens niet meer te praten viel en er werd medegedeeld dat ik ziekgemeld zou worden.
Ik heb schriftelijk meerdere malen verzocht dit terug te draaien en er niet mee akkoord te zijn en dan ook mijn eigen uren te blijven werken.
Dat doe ik nog steeds.verlof ook gewoon opgenomen,maar niks aan gehad. Doordat wkg mij heeft laten bungelen met onbeantwoorde vragen tov een onterechte ziekmelding, zit ik nu stuk. Maar ik meld mij niet ziek,want ik wil dit opgelost hebben.

veneri schreef:
@lestria:
Het maakt toch niet uit waarom zij dit doen?
Het is juridisch onjuist dat een ander dan ikzelf mij ziekmeld.

De reacties en meningen doen mij echt goed, bedankt daarvoor.
Het zet mij goed aan het denken maar ik zit nu erg in de knoop met kiezen voor "halen van mijn gelijk" of alsnog voor mijn gezondheid te kiezen.

Maar er is wel over gesproken.
Jij vind het niet terecht en zij wel.
Het is niet zomaar ineens, je bent wel op de hoogte gebracht, namelijk medegedeeld dat.

Dus in hoeverre kloppen dan de antwoorden hier dat het niet mag?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:12

Ziek melden gaat niet zozeer over ziek zijn, maar over arbeidsongeschikt zijn. Jij bent niet in staat om jouw volledige functie uit te voeren, want je kunt niet aan alle afspraken voldoen (namelijk ook op kantoor werken).
Vanuit dat oogpunt snap ik wel dat ze jou ziekgemeld willen hebben. De manier waarop ze hun doel willen bereiken lijkt alleen wat raar.
In dit topic kom je op mij over alsof je daarvoor ook een beetje je kop in het zand steekt.
Een goed gesprek voeren is voor veel mensen heel moeilijk, terwijl dat is wat nodig is.

Mijn advies aan jou: zorg dat je zsm bij de bedrijfsarts komt en laat hem/haar bepalen of jij wel of niet arbeidsongeschikt bent.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:15

Is het mogelijk dat je leidinggevende morgen of dinsdag bij jou langs kan komen zodat je face to face het uit kan praten? Ook al kun je thuis al je werk doen je bent daardoor toch niet volledig inzetbaar omdat je niet naar kantoor kunt. Je werkte immers 1 dag op kantoor. Dus een procentuele ziekmelding kan dus wel passend zijn in jouw situatie.

Mocht je leidinggevende niet naar jou kunnen komen dan zou je wellicht iemand kunnen vragen om je te halen en brengen naar kantoor. Dan kun je daar zelf het gesprek voeren en dan weer terug naar huis. Dergelijke zaken bespreek je toch echt beter face to face dan over de telefoon of mail.

Mocht je er met je leidinggevende niet uitkomen dan kun je natuurlijk nog een stapje hoger gaan. Het blijft namelijk vreemd dat je in overleg bent en dat er ineens zonder uitleg een andere weg wordt ingeslagen zonder overleg. Je zou ook de bedrijfsarts om advies kunnen vragen hoe je met deze situatie om moet gaan.

Ik ga er overigens vanuit dat je verder gezond bent en dat de ziekmelding niet past bij jouw situatie omdat je op korte termijn, dus binnen 2, 3 weken wel weer gewoon naar kantoor kunt gaan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:17

Ir111 schreef:
Celebi schreef:

Nouja zomaar ziekmelden is het natuurlijk ook niet. De communicatie is wellicht wat krom, maar niet op kantoor kunnen komen zou een percentage ziekmelding kunnen geven. En als je dusdanig gestresst/ziek bent dat je vakantie vreselijk was, dan is het juist netjes als een werkgever je ziek meldt zodat je die vakantiedagen terug mag krijgen. Dus laconiek? Nee ik denk eerder open naar alle mogelijkheden die er kunnen zijn.

En met bovenstaande bedoelde ik vooral dat TS nu praat over volledige ziekmelding vanwege enorme stress. Als je al zo ver in de put zit is een ziekmelding waarschijnlijk toch onvermijdelijk en dan kom je op deze manier in ieder geval iets sneller in contact met een bedrijfsarts die je kan helpen. Misschien niet 'zoals het hoort', maar meer een bijkomend 'voordeel' van nu een klein percentage ziekgemeld staan.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:24

Zonder je nog meer stress te bezorgen, staat je werkgever juridisch niet in zijn recht., maar pas als er een rechter aan te pas komt kan deze op de vingers worden getikt. Op het moment dat jij zegt dat je voldoende hersteld bent en volledig aan het werk kunt, dan zul je op kantoor moeten verschijnen. Je werkgever houdt er rekening mee dat het thuis werken best wel eens voor een langere tijd kan zijn en houdt je voor een bepaald percentage administratief ziek om te voorkomen dat je na de beter melden en weer naar kantoor komt, opnieuw een 104 weken traject in gaat voor loondoorbetaling. Daarbij zijn bij de (administratieve) ziekmelding direct allerlei partijen betrokken, bedrijfsarts, re-integratie, plan van aanpak etc. Zo dekt je werkgever zichzelf in.

Bedenk je goed dat een werkgever goed voor zichzelf is en jij dus ook goed voor jezelf moet zijn. Als jij uit dienst gaat omdat je te ziek bent of erger, dan heeft jouw werkgever zo vervanging geregeld. Je gezondheid is uiterst kostbaar, vergeet dat niet.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:27

@celebi:
De LG heeft mij een % ziekgemeld al voor mijn vakantie. In een periode van 2 weken heb ik geen uitleg gekregen op het waarom. En heb ik doorgewerkt.
Ik had gehoopt het in mijn vakantieverlof los te kunnen laten, maar het tegenovergestelde bleek het geval.
En omdat ik maar voor een klein % ziekgemeld sta, is mijn opgenomen verlof gewoon ten koste van mijn vakantie uren gegaan. Dit verlof stond al gepland.
LG had beter kunnen uitleggen, overleggen en een gesprek hierover na de vakantie kunnen plannen.
Nu is mijn vakantie voor niks geweest en zit ik er doorheen.

En hij had mij juridisch gezien niet mogen ziekmelden toch, thuiswerken ging in overleg,zonder een termijn eraan te hangen,iav herstel.

BA consulent heeft al contact opgenomen. BA wil mij niet zien op spreekuur omdat ik volledig werk.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:31

Overigens heb ik een contract voor 36 uur, waarbij ik 40 uur werk.
Die extra uren zijn compensatiuren die je als verlof kan opbouwen.
Na een ziekteperiode van 4 weken stopt die opbouw.
Als ik dus onterecht ziekgemeld sta
Al is het maar voor een klein %, dan heeft dat voor mij dus ook andere gevolgen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:32

veneri schreef:
Dan had de werkgever dit gewoon bespreekbaar kunnen maken toch?
Ik heb al aangegeven dat het herstel goed gaat en ik verwacht op korte termijn iig weer live bij een overleg te kunnen zijn.

Nou geen probleem dan toch? Melden ze je dan gewoon beter en problem solved