Elektrische auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:02

Maar even? Wie rijdt er een auto waar 500.000 op de teller staan? :')
Ik heb mijn vorige auto al ingeruild met 80.000 op de teller. Want boven de ton kan er van alle aan komen dus of je rijdt hem af of je ruilt in, is mijn motto.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:26

Hier erg blij met een elektrische auto. In de winter kan hij ongeveer 160 kilometer mee op de accu en in de zomer 200 kilometer. Dat klinkt weinig maar is echt genoeg voor een groot deel van de mensen. Mijn benzineauto had ook maar een kleine tank dus kon daar circa 300 kilometer mee rijden. Voor woon-werk verkeer is deze actieradius van mijn elektrische auto sowieso geen probleem en tijdens een dagje uit kun je al in een groot deel van Nederland komen zonder onderweg te laden. Op locatie kun je weer laden om thuis te komen en anders als je verder moet tijdens de pauze aan de snellader. Dat gaat tegenwoordig ook snel, auto aan de lader, even naar het toilet, beentjes strekken en wat drinken en je kunt alweer verder. Dat je moet laden (langer), dan tanken (kort), is een kwestie van omdenken en even wennen en vooral de juiste lader pakken voor als je snel weer onderweg moet.

Wij zijn toevallig tegen deze auto aangelopen, het was niet de bedoeling om elektrisch te kopen alleen viel deze auto in onze prijsklasse en bleek ook een groot deel van de wensen af te vinken. Daarbij kregen we nog een beetje beld terug. Van deze subsidie hebben we een thuislader aangeschaft waardoor we nu onder de streep voor mijn auto minder kwijt zijn, ook als straks de wegenbelasting weer omhoog gaat. We hebben wel zonnepanelen en ik laad hoofdzakelijk overdag.

Het is dat de auto van mijn vriend nog niet zo oud is, anders hadden we die ook vervangen voor een elektrische omdat het zo fijn rijdt en je met het gebruik van vooral eigen stroom, wel goedkoper uit bent in ons geval.

Ik zie dat TS inmiddels al een keuze heeft gemaakt, erg begrijpelijk ook want het moet zeker ook financieel leuk blijven.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:35

Zertab schreef:
Ik heb mijn vorige auto al ingeruild met 80.000 op de teller. Want boven de ton kan er van alle aan komen dus of je rijdt hem af of je ruilt in, is mijn motto.

Met goed en consequent onderhoud zou dat moeten kunnen. Zeker van de betere merken waar ook de assemblage goed is. Mijn buurman heeft een Mercedes gekocht van jaar of 30 oud met 400.000 km op de teller. Was van een automonteur geweest die er goed voor zorgde. Motor loopt nog als een zonnetje. Af en toe wat simpel onderhoud maar geen grote, structurele pijnlijke uitgaven.

Hoe snel een auto af is voor het geld wat we betalen, is compleet idioot. Bij een inruil leg je al snel bij, waar dat ook preventief onderhoud had kunnen worden gestoken. Vraag me wel eens af of die "100.000 km" grens niet verzonnen is om nieuwe modellen op de markt te duwen.

Ik wil van het voorjaar kijken naar een auto en dan zal ik een zelfde soort som maken. Denk dat wij grofweg evenveel km maken maar enige verschil is dat er een trailer achter moet. Zou dan best benieuwd zijn wat het kost als je hem wel helemaal afrijdt. Je hebt in principe geen afschrijvingskosten meer na meestal een jaar of 5?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:38

Sky schreef:
Bij ANWB hebben ze een interessante financiële uiteenzetting van de kosten van benzine versus elektrisch en hybride:

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... vs-hybride

En ook een informatief artikel: https://www.anwb.nl/auto/kopen/auto-kie ... ische-auto

Voor ons was het helaas nog niet interessant… Had het vanuit duurzaamheid namelijk wel top gevonden, maar we zijn echt te duur uit helaas om onze oude benzine auto weg te doen.

Die rekentool van de ANWB klopt helaas voor geen meter :+
Voor onze auto kwam hij echt heel veel duurder uit. Zeker als je aan huis kan laden, of een paal met normale tarieven in de buurt hebt, dan komt het niet in de buurt van de werkelijke kosten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:47

Zertab schreef:

5 ton zijn de diesels en daar is dat geen uitzondering.

Ik heb 2 LPG-benzine auto's weggedaan bij 270.000 toen begonnen er dingen aan te komen.

Mijn diesel van 20 jaar oud had ook 270 gelopen, maar liep nog perfect.
Enkel verkocht omdat de wegenbelasting niet meer te doen was.
Maar voor een diesel was dat echt ook nog heel erg weinig.
Daar kan zonder morren een ton bij.
Hij is ondanks zijn 20 jaar dan ook niet op de sloop beland maar geëxporteerd, daar hebben ze geen last van roet, en weten ze dat hij nog een hele poos mee kan.

Nu maar hopen dat de BMW i3 met net zo weinig kosten die 270 gaat halen.
Want dan zijn wij heel tevreden :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:06

Zertab schreef:

80.000 is niks. Tussen 80.000 en afrijden zit echt nog een heeeeeeeeeeel groot grijs gebied.
Als je het onderhoud bijhoudt, is er weinig aan de hand, je zal alleen wellicht een keer iets moeten laten vervangen. Maar hij valt echt niet onbetaalbaar uit elkaar boven de ton.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:34

Goof schreef:
Zertab schreef:

80.000 is niks. Tussen 80.000 en afrijden zit echt nog een heeeeeeeeeeel groot grijs gebied.
Als je het onderhoud bijhoudt, is er weinig aan de hand, je zal alleen wellicht een keer iets moeten laten vervangen. Maar hij valt echt niet onbetaalbaar uit elkaar boven de ton.

Klopt maar nu kreeg ik er nog een leuk bedrag voor terug waardoor ik een jonge tweedehands auto kon terugkopen voor echt niet veel geld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:38

Dat is dus iets heel anders dan 'inruilen bij 80.000 of afrijden vanwege problemen die eraan komen'.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:46

Goof schreef:
Dat is dus iets heel anders dan 'inruilen bij 80.000 of afrijden vanwege problemen die eraan komen'.

Nee hoor, want dat was wel de reden om op zoek te gaan naar een nieuwe auto.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

Maar als je die bij 80.000 al gaat krijgen heb je die auto wel erg mishandelt :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:54

DuoPenotti schreef:
Maar als je die bij 80.000 al gaat krijgen heb je die auto wel erg mishandelt :D

Haha nee dat niet

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:09

Hier hebben we 2 elektrische auto's. In aanschaf zijn ze duurder dan een ICE, maar qua onderhoud en gebruikskosten weer een stuk goedkoper. En het rijdt, vinden wij, heerlijk. Stil, vlot en er zitten vaak veel extra's op, zoals automatisch voorverwarmen van de auto in de winter.

Wij laden thuis met een flexibel energiecontract en wat zonnepanelen. We laden dus als het tarief laag is, soms zelfs gratis :). Ook kunnen we op het werk voordelig laden.
De ene auto heeft een rijbereik van gem. 429 km (bij 100% lading) en de andere van gem. 300 km (bij 80% lading). Voor ons woon/werkverkeer meer dan voldoende. Als we een keer verder weg gaan, dan is de accu snel genoeg opgeladen om weer een heel stuk verder te komen.
Al met al vinden we elektrisch rijden een aanrader, al kan ik me wel voorstellen dat het duurder is als je op straat moet laden.
.
Laatst bijgewerkt door Niqui op Vandaag, 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:12

Ja ik begin nu ook te twijfelen. Omdat het echt fijn rijdt. Mijn broertje heeft de afschrijving meegerekend. Omdat EV's eerste jaren harder afschrijven dan benzine.

Maar goed, daarom koop ik ook tweedehands. En afschrijving, voel ik niet elke maand :')

Mijn vader heeft berekend dat ik gemiddeld €30 kwijt ben aan stroom per maand en ik betaal nu €124 aan benzine gemiddeld.
Anderzijds, de wegenbelasting gaat natuurlijk ook erbij komen en een EV weegt ongeveer 500kg meer dan mijn benzine wagen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:26

Zertab schreef:
Anderzijds, de wegenbelasting gaat natuurlijk ook erbij komen en een EV weegt ongeveer 500kg meer dan mijn benzine wagen.

Voorlopig is er in ieder geval nog tot 2030 korting op de wegenbelasting. En wie weet verlengen ze de korting tegen die tijd alsnog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:56

Naar verwachting wordt er binnenkort gecompenseerd voor het hogere gewicht van een EV, maar daar is Den Haag weer lekker laat mee, dus dat krijgen we pas in December te horen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:12

We kregen een brief dat in december een besluit wordt genomen over de hoogte van de korting: 25% of 30%.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:09

Vind vooral het comfort van EV rijden ook heel erg prettig; ze maken een pak minder herrie. In een kleine Kia (mee)rij heb ik het idee dat ik in een overdekte brommer rijd. Zoveel herrie…en er zit geen gang in (lees:vaart).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:18

paars schreef:
Vind vooral het comfort van EV rijden ook heel erg prettig; ze maken een pak minder herrie. In een kleine Kia (mee)rij heb ik het idee dat ik in een overdekte brommer rijd. Zoveel herrie…en er zit geen gang in (lees:vaart).

Maar die 1.0 motortjes zijn ook echt heel erg.

Wij hebben dus proef gereden in een aygo... verschrikkelijk.
Invoegen op de snelweg niet fijn.
En gewoon ook zo bij optrekken de herrie.

Je ziet er zoveel rijden, maar voor ons was het zoiets niet.

Dan zouden we gaan kijken naar een 1.2 variant kleine auto.
Maar voor meer comfort heb je wat dat betreft niet perse een EV nodig.
De dacia spring Ev had ook niet DE comfort.
Wel meer dan de aygo, zeker. Betreft geluid dan.
Maar optrekken in snelheid maakte dan ook niet zoveel uit.

Maar goed de spring vond ik voor zijn prijs wel weer heel goed in verhouding staan.
Dat is aan aygo natuurlijk ook, die mag je ook niet vergelijken met een maatje groter 1.4 Yaris. (of nog groter)

Je moet ook wel eerlijk houden waarmee je vergelijkt. :)

Laag segment benzine ook met laag ev vergelijken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:24

Klopt, kleine motor rijdt echt ruk als je iets anders gewend bent.
Ik had zelf een abarth, bijna 200pk in een klein autootje. Maar als hij voor onderhoud ging kreeg ik vaak een gewone fiat 500 mee.
Dan moet je wel echt even wennen omdat je gewoon niet zo snel bent :+
Ook hoge toeren op de snelweg, niet relaxed

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:27

Zertab schreef:

Ik koop auto’s waar er 80.000 of meer op de teller staat, anders kan ik t niet betalen :') (en die rij ik inderdaad gewoon op, dus ook geen inruil ofzo dan :+ )

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:27

DuoPenotti schreef:
Je moet ook wel eerlijk houden waarmee je vergelijkt. :)

Laag segment benzine ook met laag ev vergelijken.

Ja klopt. Daf maakt wel uit natuurlijk. Heb nog nooit in een kleine EV gereden. De Zoë vond ik een hele leukerd maar die maken ze niet meer.

(Sorry TS dit gaat mss aan de scope van je OP voorbij)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:30

Geeft niet hoor. Ik heb nu een Renault Clio uit 2023. Dus vrij nieuw nog :)