Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

Mars schreef:
Geven jullie je kamerplanten weleens voeding bij?

Ik geef in de zomer eens per 2 week ongeveer. Wel iets verdunder dan aangegeven staat.
Vanaf november t/m februari geef ik eigenlijk helemaal niks.

@Marline, ik geef meestal gewoon welke ik als eerste kan vinden in de winkel :'). Meestal is dat Pokon kamerplanten voeding.

Suzanne F.

Re: Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:44

Ja soms. Van die vloeibare plantenvoeding. Maar niet vaak.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:49

Ik gebruik Liquid Gold Leaf en voor mijn Hoya heb ik speciale Hoyavoeding.
Zou het wel vaker mogen geven. :o

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

MarlindeRooz schreef:
Welke geven jullie dan? Misschien dat m’n planten dat ook mogen. :))

Van dat vloeibare spul idd. Van Pokon, of wat er ook maar te koop is als ik wat nodig heb.

Ik doe ook eens in de 4-6 wk. Scheutje 1 op oog in de gieter.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:53

Mars schreef:
Geven jullie je kamerplanten weleens voeding bij?

:j In de lente en zomer geef ik water waar de hele winter blad in heeft gelegen uit de tuin en als dat op is de pokon bio

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:47

Als ik eraan denk, gewoon zo'n groene fles met vloeibare voeding voor groene kamerplanten.
Maar ze krijgen hier ook aquariumwater, daar zit oa nitriet in waar planten ook goed op gedijen.

Oh en soms gooi ik nog een bananenschil in de bak met plantenwater, dat laat ik een dag of wat trekken dan.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:52

Ik heb Pokon Bio plantenvoeding. Ik noem het altijd plantenketjap want zo ziet het eruit en het ruikt ook zo. :+

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:54

Ja het stinkt enorm :=

Edit; en ik denk dat je er geen vlekken mee wil maken

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:59

Ik heb voeding in poedervorm wat je kan oplossen in water. Maar een theelepeltje per liter water nodig geloof ik. Ik kreeg het bij zo'n actie van 'Ik heb een cactus' waar ik meerdere keren plantjes gekocht heb. O.a. Hoya's en String of pearls en String of Hearts enzo. Ik geef dit aan alle plantjes in het voorjaar/zomer. Niet heel strikt elke maand o.i.d. Meer als ik eraan denk :P In ieder geval is het wel aan te raden om in het groeiseizoen wat voeding te geven.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:13

Ik vergeet meestal om te voeden, maar vaak doen ze het zo ook goed. Als een plant er zielig uitziet, ga ik verplaatsen of verpotten Afbeelding
Laatst bijgewerkt door senna21 op Vandaag, 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:13

Oh en van teveel voeding kan je je lepelplant om zeep helpen. Dit heb ik van een vriend. :')

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:21

Lol, ik kom er door dit topic achter dat ik mijn planten precies verkeerd om voeding geef :') oktober t/m februari i.p.v. februari t/m oktober. Geen wonder dat ze bij mij in de winter ineens vanalles gaan doen :+

Volgende keer maar de juiste volgorde aanhouden. :Y)

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:25

senna21 schreef:
Ik vergeet meestal om te voeden, maar vaak doen ze het zo ook goed. Als een plant er zielig uitziet, ga ik verplaatsen of verpotten [ Afbeelding ]

Die plant linksboven <3

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:26

xPabloBokt schreef:
Lol, ik kom er door dit topic achter dat ik mijn planten precies verkeerd om voeding geef :') oktober t/m februari i.p.v. februari t/m oktober. Geen wonder dat ze bij mij in de winter ineens vanalles gaan doen :+

Volgende keer maar de juiste volgorde aanhouden. :Y)

_O- Dit zou mij ook kunnen overkomen. 'in de winter is het zwaarder voor ze, dus dan geef ik ze maar wat extra '.

Ik geef soms korrels die oplossen in water. Verder niks. Oh ja, regenwater, doen ze het ook goed op.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:31

Vanmorgen wat foto's gemaakt van mijn planten :D

Ik heb deze mooie kamerplant:
Afbeelding
Poging 2, de eerste plant is helaas gesneuveld omdat hij door mij verzopen is :') . Was helemaal verrot en weinig aan te redden. Nu dus een nieuwe en die doet het tot nu toe heel prima :)

Dit is wel echt een pareltje:
Afbeelding
Maar hij heeft wel wat bruine vlekken dus ik ben nog zoekende hoe ik dit goed kan houden. Lijkt verder wel gezond te zijn, maar heeft misschien wat extra aandacht nodig.

Ik zag al dat er meerdere met een mojito plantje hadden, die heb ik ook:
Afbeelding
Doet het ook heel prima eigenlijk! Heel blij mee.

Dit is ook wel een beetje mijn trots:
Afbeelding
Hij groot enorm hoog en dat vind ik wel erg tof. Ik twijfel wel of hij naar een grotere pot moet, maar het liefst heb ik dat de bladeren nog wat groter worden.

Verder heb ik hier en daar nog wat rekjes hangen:
Afbeelding
De onderste plant zitten helaas rouwvliegjes in, dus een der deze dagen maar eens aaltjes bestellen. Mijn bank staat hier achter en ik word helemaal gek van die kleine beestjes...

Dit is een plant die niet heel erg goed gaat, maar de plek is ook onwijs donker.
Afbeelding
Hier komt eigenlijk geen direct daglicht, en dat merk ik terug in de groei. Eerdaags eens op zoek naar een andere plek.

Op mijn slaapkamer nog deze plant hangen:
Afbeelding
Ook geen ideale plek, maar weet ook niet goed waar hij dan heen moet...

En deze hangt nog naast mijn bed:
Afbeelding
Groeien wel prima, niet heel hard maar dat is prima.

Voor mijn verjaardag nog dit plantje op mogen halen:
Afbeelding
Moet nog even goed ingepot worden en dan ook op zoek naar een mooi plekje.

Ik heb al mijn planten in de app "Plant Parent" staan zodat ik notificaties krijg als ze water moeten hebben. Ook heb ik er voedingskorrels in, en ik denk dat die binnenkort wel opnieuw erin gedaan moeten worden.

Ik was altijd heel slecht in planten in leven houden, maar nu met de app erbij gaat dat eigenlijk wel heel goed.
Ik heb kattengras staan omdat mijn kattendames helaas wel aan de planten eten. De giftige planten heb ik daarom buiten bereik staan, en met het gras erbij lijken ze toch ook van de andere planten af te blijven gelukkig :D
Wat wel lastig is, is dat mijn huis vrij donker is, en dat ik eigenlijk geen direct zonlicht binnen krijg. Mijn woonkamer is echt op het noorden waardoor het gewoon best donker blijft helaas. Dat heeft wel echt effect op de planten die ik neer kan zetten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:00

Zitten die bruine plekken vd Monstera alleen of vnl op het wit?
Dan is dat nl heel simpel verklaarbaar; wit doet niet aan fotosynthese en sterft daardoor veel sneller af.
Zegt dus niets over de gezondheid vd plant verder. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:04

lor1_1984 schreef:
Zitten die bruine plekken vd Monstera alleen of vnl op het wit?
Dan is dat nl heel simpel verklaarbaar; wit doet niet aan fotosynthese en sterft daardoor veel sneller af.
Zegt dus niets over de gezondheid vd plant verder. :)

Lijkt wel vnl op het wit te zitten, maar het is toch juist bij deze de bedoeling dat hij ook wit blad heeft? Anders heb ik wel heel veel geld neergelegd voor deze plant :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:08

Dat klopt, maar wit sterft sneller af.
Das voor mij alvast reden om er geen te halen iig. :o

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:40

senna21 schreef:
Een gewoon ledlampje schijnt hetzelfde effect te hebben als zo'n dure groeilampen.

Ik heb normale daglicht ledstrips boven mijn terraria en de planten groeien als kool :j

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:56

Leuke plantenrekjes met die twee planten boven elkaar, Marjo! Zijn die van IKEA?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:20

Wat een mooie volle Rhaphidophora Tetrasperma Majo! :wow: Die is heel blij met jouw verzorging.

Een goede paal (met mos) die licht vochtig gehouden wordt geeft groter blad heb ik begrepen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:19

Mooi zeg Marjo! Wat een leuke rekjes.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:26

Puera schreef:
Leuke plantenrekjes met die twee planten boven elkaar, Marjo! Zijn die van IKEA?

Ja klopt!!

Jis_ schreef:
Wat een mooie volle Rhaphidophora Tetrasperma Majo! :wow: Die is heel blij met jouw verzorging.

Een goede paal (met mos) die licht vochtig gehouden wordt geeft groter blad heb ik begrepen.

Thanks :D Ik doe er eigenlijk weinig mee, water geven als de app dat aangeeft en dan zo'n voedingskegel erin. Ik denk dat ik inderdaad die paal eens moet vullen, maar jij zegt dus mos erin doen? Geen aarde?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:31

Wat een gezellige muren heb jij Marjo! De rekjes, maar ook de cirkel met die vlinder er in, leuk!

*spurt morgen naar Ikea* :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:13

Ik wil ook graag weer een raphidophora tetrasperma met mosstok, vind dat een leuke plant :j Ik heb in m'n vorige woning wel een gave Brasil gehad op mosstok.

Afbeelding

Ik heb mijn planten even op waterrantsoen gehad want ik werd ook knettergek van de rouwvliegjes en had dus geen zin om in de weer te gaan met aaltjes, dus plakdingen en geen water voor een week of 2 en ik zie nu geen rouwvliegjes meer. Ik ben er eerder zo van af gekomen dus hopelijk deze keer ook succesvol.

Mijn gestekte kopstek van de dieffenbachia reflector heb ik weg moeten gooien omdat hij vol schildluis zat, wel echt heel zonde.
Laatst bijgewerkt door _Karlijn op Vandaag, 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt