Rekening splitten of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rekening splitten of niet? Of hangt het er van af.

Ja, splitten.
166 (29%)
Nee, ieder betaalt z'n eigen eten en drinken.
75 (13%)
Het hangt van het gezelschap af.
318 (56%)

Totaal aantal stemmen: 559

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 08:39

Ik ben voor je eigen eten en drinken betalen. Je kunt nooit in iemands portemonnee kijken.

Ik zou gewoon het bedrag, van wat ik zelf heb gebruikt, overmaken naar de rekening van de gene die het hele bedrag heeft betaald.

Het maakt voor mij wel uit met wie je gaat eten…
Ik bedoel, familie/ vrienden of werk gerelateerd is voor mij bepalend.

Wijziging Laatste alinea toegevoegd

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 08:45

Wij splitten altijd. Ik vind het zo'n gedoe met uitrekenen. En de ene keer neemt iedereen wat goedkoops en de andere keer wat duurders. Dus overall gezien lopen de bedragen niet gek ver uit elkaar. En mijn vrienden zijn ook geen profiteurs die er misbruik van maken, dus dan heb ik er geen moeite mee als ik wat meer betaal.

Als ik wel het gevoel zou hebben dat er een profiteur bij zou zitten dan zou ik wellicht wel apart willen betalen. Of als er iemand bij zou zitten die allemaal dure wijnen of cocktails zou drinken dan vind ik het ook een ander verhaal. Maar voor een paar euro ga ik niet moeilijk doen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 08:55

capopjekop schreef:
Als ik wel het gevoel zou hebben dat er een profiteur bij zou zitten dan zou ik wellicht wel apart willen betalen. Of als er iemand bij zou zitten die allemaal dure wijnen of cocktails zou drinken dan vind ik het ook een ander verhaal. Maar voor een paar euro ga ik niet moeilijk doen

Inderdaad. Maar in mijn vriendengroep heb ik niet zulke mensen zitten. Maar in andere settings kan dat zeker een factor zijn.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 09:11

Qimm schreef:
capopjekop schreef:

Inderdaad. Maar in mijn vriendengroep heb ik niet zulke mensen zitten. Maar in andere settings kan dat zeker een factor zijn.

Ik vraag me dan zo sterk af, wat die andere settings zijn :) ?

Hannanasjuh schreef:
Ik klink nu waarschijnlijk heel onsociaal maar ik wil het eigenlijk altijd wel splitten of soms volledig voor mijzelf nemen als ik dat kan betalen. Ik ga namelijk gewoon niet uit eten met mensen die ik het niet zou gunnen :+
Als ik zou twijfelen of ik wel dat 10tje meer zou willen betalen, zie ik eigenlijk geen reden om met die personen uit eten te gaan.

Ik ben waarschijnlijk ook heel onsociaal, maar ik ga niet eens uit eten met mensen die ik
het niet gun :+

Wij splitten altijd, ik ga ook echt alleen uit eten met mensen die elkaar
dat gunnen. Ja de ene keer drinkt iemand de hele avond alcohol en de andere neemt een dessert ... So be it.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 09:23

Citaat:
Wij splitten altijd, ik ga ook echt alleen uit eten met mensen die elkaar
dat gunnen. Ja de ene keer drinkt iemand de hele avond alcohol en de andere neemt een dessert ... So be it.

Precies dit!

xChanelx

Re: Rekening splitten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 10:43

Zo door het topic heen denk ik vooral te lezen dat het voor velen niet uitmaakt als het op een paar euro teveel uitkomt of de ene keer de een wat meer en de andere keer de ander.

Wat ik teruglees waar het vaak wringt, is als je óf te maken hebt met een budget en dus bewust minder of goedkopere gerechten en drankjes kiest óf als er een verschil van tientallen euro's zit tussen je eigen bedrag en dat van een ander, bijv. door alcohol of meer gerechten.

Ik split eigenlijk altijd, met 2-4 personen en vergelijkbare gerechten/drankjes. In groter gezelschap kan ik me er wel eens aan storen dat sommigen bijv. luxe en veel eten en drinken terwijl de rest simpeler/minder neemt. Zo'n soort ongeschreven regel die iedereen dan lijkt aan te voelen behalve die ene persoon :o. Maar dat laat ik dan vaak toch maar.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 10:57

BloemBloem schreef:
Qimm schreef:

Ik vraag me dan zo sterk af, wat die andere settings zijn :) ?

We hebben ook wat sociale groepen waar we in zitten. Dat zijn leuke mensen, maar niet echt inner circle vrienden waar we veel mee omgaan. Laatst bijvoorbeeld een tourrit gedaan met aansluitend wat eten ergens. (Waren met ruim 30 man) Daar hebben we wel per persoon afgerekend. Maar laatst lunchen met een bevriend stel. Gewoon 50/50 gedaan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 11:31

Wij splitten altijd gewoon, ik kan me echt niet druk maken dat de een een drankje meer heeft als ik of een duurder gerecht. Daar ben ik niet eens mee bezig tijdens het eten en kan me ook niet eens herinneren wat mijn eigen gerecht kost. Laat staan dat ik kan bijhouden wat een ander eet.. Vind het nogal Nederlands om het allemaal achter de komma te willen uitvogelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 11:36

Mars schreef:
Wij splitten altijd gewoon, ik kan me echt niet druk maken dat de een een drankje meer heeft als ik of een duurder gerecht. Daar ben ik niet eens mee bezig tijdens het eten en kan me ook niet eens herinneren wat mijn eigen gerecht kost. Laat staan dat ik kan bijhouden wat een ander eet.. Vind het nogal Nederlands om het allemaal achter de komma te willen uitvogelen.

_/-\o_ _/-\o_

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 11:46

Bij mij hangt het van het gezelschap af. Met vrienden doe ik nooit moeilijk, met collega’s heb ik liever dat een ieder betaalt wat ie gegeten/gedronken heeft.

Niet dat ik persé gierig ben, maar meer omdat sommige collega’s in het verleden dusdanig losgingen, dat er soms 30 euro verschil zat in wat ik had gegeten/gedronken en wat zij hadden genuttigd.
Zo drink ik bijvoorbeeld geen alcohol en een aantal mensen gingen lekker aan de Irish coffee (want, carpoolen) nou dat tikte behoorlijk aan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 12:03

Hangt er vanaf.
Meestal betaalt 1 de rekening en de rest betaalt diegene hun deel terug.

Zijn vriendinnen waar ik de ene keer en zij de andere keer betalen ( zonder bij te houden wie wanneer betaalt ).

Kan me wel voorstellen dat mensen liever hun eigen consumpties betalen , vooral als je het wat bescheidener moet houden qua budget en daardoor wel af en toe mee kan.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 13:18

Ik pas me altijd aan aan de anderen. Als ik met gezelschap ben die het minder breed heeft of die minder gangen eet, dan vraag ik ze altijd gewoon waar ze zich prettig bij voelen.

Het maakt mij eigenlijk weinig uit, dus daarom vind ik het ook geen enkel probleem om me aan anderen aan te passen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:05

Mars schreef:

Ik snap je punt, maar als je bijvoorbeeld vegetariër bent en niet drinkt, dan ben je letterlijk altijd voor een ander aan het betalen, en fors ook.
Het gaat dus bij sommige mensen niet om 1 keer, maar altijd. Dat je dan elke keer 20 euro meer aan het betalen bent voor een ander. Dat is niet leuk, zeker niet als de anderen in de groep het wel zien, maar er niks van zeggen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:17

Hangt ervan af wat iedereen bestelt. Bij lunch met z'n tweeën of avondeten met z'n tweeën is het meestal geen probleem als iedereen ongeveer hetzelfde heeft. Maar in een groep wil ik altijd splitten, want ik drink geen alcohol en heb genoeg aan een hoofdgerecht. Ik geniet er ook niet echt van, dus ik kies vaak ook prijsbewust.

Laatst was ik met een grote groep en er was gecommuniceerd dat we bij de pizzeria een 'goede deal' hadden gekregen. Ik dacht: nou misschien 15 per persoon, 1 pizza en een drankje. Dat ben ik meestal kwijt.
Was het 45 euro :)) Ik heb lang moeten aandringen om niet mee te hoeven doen. De rest van de griep vond het een prima deal maar die zaten de hele avond aan de wijn :))

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:42

Dorine92 schreef:
Ik snap je punt, maar als je bijvoorbeeld vegetariër bent en niet drinkt, dan ben je letterlijk altijd voor een ander aan het betalen, en fors ook.
Het gaat dus bij sommige mensen niet om 1 keer, maar altijd. Dat je dan elke keer 20 euro meer aan het betalen bent voor een ander. Dat is niet leuk, zeker niet als de anderen in de groep het wel zien, maar er niks van zeggen

Maar dit kan je toch van tevoren aangeven? Ook als het budget bijvoorbeeld wat minder is.

Ik stoor me, overigens, niet aan jou, maar wel aan mensen die dan achteraf gaan lopen klagen, terwijl zij vaak zelf degene zijn die het betalen anders hadden willen zien. Geeft dit dan aan voordat je gaat eten …..

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 15:32

BloemBloem schreef:
Dorine92 schreef:

Maar dit kan je toch van tevoren aangeven? Ook als het budget bijvoorbeeld wat minder is.

Ik stoor me, overigens, niet aan jou, maar wel aan mensen die dan achteraf gaan lopen klagen, terwijl zij vaak zelf degene zijn die het betalen anders hadden willen zien. Geeft dit dan aan voordat je gaat eten …..

Ik stoor me juist aan mensen die verwachten dat het gesplit wordt en dan klagen of zelfs boos worden omdat er mensen zijn die hun eigen portie willen betalen.

Je kan het ook omdraaien:
Ga ervan uit dat iedereen hun eigen eten betaald, dan kan niemand klagen als de een wat meer heeft genomen dan de ander. Als de groep geen problemen heeft met splitten kan je dat altijd na het eten aangeven.

Het is beiden niet fout, maar het is beter om ervanuit te gaan dat iedereen hun eigen bijdrage betaald, en dat splitten een optie is.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 15:58

Dorine92 schreef:
Mars schreef:

Maar met vrienden onder elkaar maakt dat toch niet uit? Als iemand iets meer nuttigt dan een ander is dat toch geen probleem, de volgende keer is het andersom. In snap dat gehannes over dit soort kleinigheidjes nooit zo en ik ben blij dat onze vriendengroep daar niet zo vervelend in is.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 16:07

heidy_wilco schreef:
BloemBloem schreef:

Ik stoor me juist aan mensen die verwachten dat het gesplit wordt en dan klagen of zelfs boos worden omdat er mensen zijn die hun eigen portie willen betalen.

Je kan het ook omdraaien:
Ga ervan uit dat iedereen hun eigen eten betaald, dan kan niemand klagen als de een wat meer heeft genomen dan de ander. Als de groep geen problemen heeft met splitten kan je dat altijd na het eten aangeven.

Het is beiden niet fout, maar het is beter om ervanuit te gaan dat iedereen hun eigen bijdrage betaald, en dat splitten een optie is.

De in sommige groepen impliciete verwachting dat er gesplit wordt maakt dat ik vaak op voorhand afhaak.

Juist omdat ik heel misschien financieel net mee kan als ik controle heb op wat ik uitgeef.

Als er automatisch verwacht wordt dat er gesplit wordt is die controle er niet, ben je afhankelijk van wat anderen nuttigen voor wat je zelf uit geeft.

En dus moet ik dan afhaken.

Er lijkt in dit topic wat verschil in antwoorden tussen mensen voor wie 5 of 10 euro meer of minder financieel een probleem is,
En voor mensen die de rest van de week gewoon kunnen eten en boodschappen doen, ook als het 5 of 10 euro hoger wordt.

Dus
Er zijn mensen die niet willen splitten om niet voor een ander te betalen
En mensen die niet willen splitten omdat ze dat financieel niet goed kunnen dragen

En dan zijn er ook nog mensen die vrijwel altijd willen splitten (en ik vermoed dat dat mensen zijn die niet heel erg hoeven budgetteren om in ieder geval te kunnen eten en boodschappen doen rest van de week)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 16:15

Ik denk dat het voor mij inderdaad wel uit zou maken als ik echt op de spreekwoordelijke kleintjes moest letten :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 16:51

Tazzey schreef:
Dorine92 schreef:

Maar met vrienden onder elkaar maakt dat toch niet uit? Als iemand iets meer nuttigt dan een ander is dat toch geen probleem, de volgende keer is het andersom. In snap dat gehannes over dit soort kleinigheidjes nooit zo en ik ben blij dat onze vriendengroep daar niet zo vervelend in is.

Precies en dan eet ik vegetarisch (dus goedkoper) en drink geen dure drankjes. Dus ja dan betaal ik eens wat meer voor een ander als we splitten. Boeiend.
Ik ga om wat geld niet moeilijk doen als we onder vrienden zijn. De volgende keer eet ik bij ze thuis of betalen zij een koffie of lunch. Trekt zich wel weer recht ergens.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 17:09

Ligt er aan of iedereen een beetje gelijkwaardig gegeten en gedronken heeft. Zo niet, dan betaal ik mijn eigen deel. En als het maar drie euro ofzo scheelt, gewoon splitten.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 18:01

Opzich heb je een punt.

Maaaarrrrrrr ik snap de kant van de horeca absoluut!!
Vroeger veel in een restaurant gewerkt… en splitsen kost fiets veel tijd en aan t einde blijft vaak nog wat over.
Dus tijd technisch, ja…. Laat de klant het zelf maar uitzoeken.
Splitsen zou ik alleen doen als t ongeveer 10/20 euro verschil zou maken.
Of ik een keer 10 of 20 meer betaal en bij een volgende keer minder. Daar lig ik niet wakker van.
Want meestal is dat dan samen met familie als we het zouden splitsen.

En anders is de optie 1 iemand betaald en gaat dan direct het innen.
Offff een ieder neemt cash mee. Zoveel als dat ze ongeveer moeten betalen.
Dus jij hebt gegeten voor 45 euro.
En betaald cash aan de hoofdbetaler 45 euro.

Nu hebben we 2019 van het werk een leuke Weihnachtsfeier gehad….
Ik drink altijd water en heel soms een Fanta.
Het eten word betaald door onze werkgever en dan word er nog 25-30 euro van je ingezameld voor drankjes.
Oké ik drink fris maar naja…. Kom eigen keuze.

Nu hadden de collega’s in dit geval zo fiets veel gezopen dat er uiteindelijk nog nabetaald moest.
De avond was echt super super hilarisch….
En ondanks dat ik slechts fris heb gedronken. Heb ik ook 45 euro meer mogen betalen.
Aan de ene kant. Echt knap banketstaaf….

Aan de andere kant. De avond was echt prachtig, 1 waarover nu nog word gesproken.
Dus weet je, soms is het zoals het is

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 19:38

Ik weet niet of het al gezegd is, maar een goede optie is ook 1 iemand het laten betalen en het bonnetje in de groepsapp zetten met rekeningnummer of vrij in te vullen tikkie. Kan iedereen zijn eigen drinken/eten overmaken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 19:57

Hagelslag, 10 tot 20 euro verschil vind je acceptabel? Dat noem ik niet meer 'een paar euro'. Ik vind 10 euro persoonlijk niet acceptabel. Niet als ik meer gegeten zou hebben (dat komt overigens nooit voor, want ik moet uit eten gaan budgetteren). Maar zeker niet als ik voor een ander zou moeten betalen.

Bij goede vrienden komt het niet helemaal op de weegschaal, maar bij groepen van een vereniging ofzo vind ik dat je gewoon iedereen z'n eigen eten en drinken moet laten betalen, tenzij iedereen het er mee eens is om te splitten.
Nu was ik dus de enige die niet wilde splitten. Ik heb het ook netjes uitgelegd en het werd ook geaccepteerd. Was inderdaad gewoon een tikkie over maken aan degene die alles betaald had.
Cash heb ik ook altijd bij me, dus kan ook altijd mocht het nodig zijn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:07

Ik heb zelfs 45 euro meer betaald voor een super gezellige Weihnachtsfeier….
Aangezien de kollegas allemaal echt extreem hadden gezopen