Overlast door studenten als buren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 20:48

Hutcherson schreef:
Ik zou gaan kijken naar een ander plekje voor jullie. De ervaring leert dat als je gaat wachten of gaat proberen met klagen, aanschrijven van eigenaren etc, dat je alleen maar meer gezeik krijgt.

Inmiddels heb ik een update geplaatst wat berichten eerder :)

Hutcherson

Re: Overlast door studenten als buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 22:44

Oh pardon!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 00:34

Ik heb je update gelezen. Maar persoonlijk zou ik het wel weten. Als het niet mag en er is geen vergunning dan zou ik er alles aan doen om de situatie ongedaan te maken. Al is het alleen al vanwege de waarde van de woning.

Dit gaat je verkoopprijs écht schade aan doen als er studenten in zitten. Ja, studenten moeten ook ergens wonen, maar dan wel volgens de regels. Met een vergunning aanvraag en mogelijkheid tot bezwaar maken.

Het huis achter ons staat ook te koop opnieuw. Nadat een investeerder het had gekocht op voorwaarde van het verkrijgen van een vergunning voor kamer bewoning voor 6 studenten. We hebben met zo’n 15 omliggende huizen bezwaar gemaakt nog voor dat überhaupt kon en duidelijk gemaakt dat we alle mogelijkheden zouden benutten om het aan te vechten, incl naar de rechter als het moet. Gelukkig zag de koper dat uiteindelijk niet zitten en heeft hij de koop afgeblazen. Ik ben er nog steeds zo enorm van opgelucht. Zowel voor mijn rust als voor de waarde van de woning.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 00:39

Shiloh schreef:
Ik heb je update gelezen. Maar persoonlijk zou ik het wel weten. Als het niet mag en er is geen vergunning dan zou ik er alles aan doen om de situatie ongedaan te maken. Al is het alleen al vanwege de waarde van de woning.

Dit gaat je verkoopprijs écht schade aan doen als er studenten in zitten. Ja, studenten moeten ook ergens wonen, maar dan wel volgens de regels. Met een vergunning aanvraag en mogelijkheid tot bezwaar maken.

Het huis achter ons staat ook te koop opnieuw. Nadat een investeerder het had gekocht op voorwaarde van het verkrijgen van een vergunning voor kamer bewoning voor 6 studenten. We hebben met zo’n 15 omliggende huizen bezwaar gemaakt nog voor dat überhaupt kon en duidelijk gemaakt dat we alle mogelijkheden zouden benutten om het aan te vechten, incl naar de rechter als het moet. Gelukkig zag de koper dat uiteindelijk niet zitten en heeft hij de koop afgeblazen. Ik ben er nog steeds zo enorm van opgelucht. Zowel voor mijn rust als voor de waarde van de woning.

Probleem is dat de regels niet werken en studenten zich onder de huidige regels compleet blauw betalen of gewoon geen woning hebben. Nee, laten we ze er lekker bijnaaien, de overheid doet het namelijk nog niet hard genoeg! :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 06:27

Echt bullshit. Er zijn genoeg plekken en mogelijkheden waar de vergunningen gewoon wel worden toegekend en verkregen worden. En de woning nood is voor gewone gezinnen net zo goed hartstikke hoog en slecht betaalbaar. We zitten gewoon in een woning crisis.

Volgens de regels bedoel ik gewoon netjes met een vergunning. Op sommige plekken werkt een studentenhuis gewoon niet. In mijn wijk is het ook gewoon volledig ongepast. En dus moeten de bewoners de mogelijkheid kunnen krijgen om tegen zo’n vergunning in te kunnen gaan. De regels bepalen uiteindelijk of zo’n vergunning er wel of niet komt, maar je moet wel de kans kunnen hebben. Het mag niet zijn 1 super rijke investeerder kan bepalen dat mijn huis duizenden (zo niet 10 duizenden) euro’s minder waard word, zonder dat ik daar iets aan kan proberen te doen.

En als ik wist dat het tegen de regels gaat, you bet dat ik dan niet met die sores ga zitten. Egoïstisch. Vast. Kan me geen bal schelen. Ik heb jaaaren geploeterd om me een rustig plekje te kunnen veroorloven zoals ik nu heb. En dan zou ik dat uit solidariteit zomaar moeten laten afnemen? Écht niet.

Nee hoor. Als ik TS was zou ik daar zeker werk van maken. Zonder enig schuldgevoel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 07:37

Bommeltje_ schreef:
Nou een plottwist.

Mijn man heeft ze net op de gang aangesproken en ze zijn een uurtje bij ons binnen geweest. Ze hadden gewoon hun radar niet zo scherp staan en hadden wat signalen gemist :')

Maar ze snappen nu waarom we rekening met elkaar moeten houden en zouden hier op gaan letten. Dus we gaan het zien. Onze kat was direct vrienden dus die zat al bij hun in huis en dat vonden ze helemaal geweldig! Ze blijven voor maximaal een jaar en dan wordt het alsnog verkocht. Of wij er dan nog zijn dat weten we nog niet. Maar het is fijn dat er nu in ieder geval contact is.

Eind goed al goed voor nu!

Heel fijn. En blijf het contact onderhouden. Nodig ze voor dat de baby komt uit voor een borreltje met hapjes. Laat merken dat je ook hun belangen ziet en dat je hoopt dat je geen huilbaby krijgt. Of zo iets. Je snapt het wel wat ik bedoel.
Mensen die elkaar aardig vinden doen namelijk meer hun best en kunnen ook meer van elkaar hebben.
Ik ben erg blij met je update. Dat hebben jullie goed gedaan.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:23

Goed opgelost TS, hopelijk was het inderdaad alleen een 'oeps hadden we niet door' en gaat het vanaf nu wel goed :D

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 09:29

Ik ben blij dat het nu zo gaat en we kijken het gewoon aan zonder vooroordelen. En stappen ondernemen heeft weinig zin als ze toch binnen een jaar weer weggaan. Dan kunnen we beter maar het beste ervan maken met elkaar. Dat is nu wel onze instelling. En ze hebben zelfs aangeboden op onze kat te passen als we een weekendje weggaan en wij hebben aangegeven dat als wij weg zijn ze prima een keer een kleine housewarming mogen geven. Dus we zijn er wel overuit dat het een kwestie is van geven en nemen :)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:32

Shiloh schreef:
Echt bullshit. Er zijn genoeg plekken en mogelijkheden waar de vergunningen gewoon wel worden toegekend en verkregen worden. En de woning nood is voor gewone gezinnen net zo goed hartstikke hoog en slecht betaalbaar. We zitten gewoon in een woning crisis.

Volgens de regels bedoel ik gewoon netjes met een vergunning. Op sommige plekken werkt een studentenhuis gewoon niet. In mijn wijk is het ook gewoon volledig ongepast. En dus moeten de bewoners de mogelijkheid kunnen krijgen om tegen zo’n vergunning in te kunnen gaan. De regels bepalen uiteindelijk of zo’n vergunning er wel of niet komt, maar je moet wel de kans kunnen hebben. Het mag niet zijn 1 super rijke investeerder kan bepalen dat mijn huis duizenden (zo niet 10 duizenden) euro’s minder waard word, zonder dat ik daar iets aan kan proberen te doen.

En als ik wist dat het tegen de regels gaat, you bet dat ik dan niet met die sores ga zitten. Egoïstisch. Vast. Kan me geen bal schelen. Ik heb jaaaren geploeterd om me een rustig plekje te kunnen veroorloven zoals ik nu heb. En dan zou ik dat uit solidariteit zomaar moeten laten afnemen? Écht niet.

Nee hoor. Als ik TS was zou ik daar zeker werk van maken. Zonder enig schuldgevoel.

"Studentenhuis ongepast", je doet alsof ieder studentenhuis een soort grot vol holbewoners is waar alleen de voorgevel nog staat wanneer je binnenkomt en ieder weekend een huisfeest plaatsvindt. Doe niet zo overdreven. Er zijn vooral heel veel studenten die gewoon graag een fijne woonplek willen om rustig aan hun toekomst te willen werken. Als je zelf zo hard geploeterd hebt, zou je dat misschien weten.

"Die sores"... wauw. Wat een onuitstaanbaarheid. Wat is Nederland toch een ontzettend rotland geworden om te wonen. Waarom koop je geen hutje op de hei wanneer je zo'n hekel hebt aan andere mensen?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:36

Bommeltje_ schreef:
Ik ben blij dat het nu zo gaat en we kijken het gewoon aan zonder vooroordelen. En stappen ondernemen heeft weinig zin als ze toch binnen een jaar weer weggaan. Dan kunnen we beter maar het beste ervan maken met elkaar. Dat is nu wel onze instelling. En ze hebben zelfs aangeboden op onze kat te passen als we een weekendje weggaan en wij hebben aangegeven dat als wij weg zijn ze prima een keer een kleine housewarming mogen geven. Dus we zijn er wel overuit dat het een kwestie is van geven en nemen :)

Wat super fijn om te horen TS! Ik denk dat jullie de juiste instelling hebben :j en dat dit echt gaat helpen in het contact hierna. Aan de jongens te horen hebben ze het hart op de goede plek, dus dit moet vast goedkomen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:38

Bommeltje_ schreef:

Ik ben blij om te lezen dat je er zo positief in gaat.
het zal vast niet altijd makkelijk zijn om naast elkaar te wonen maar zoals je zegt geven en nemen.

een voordeel dat studenten vaak flexibel zijn qua tijden dus als je hulp nodig hebt en je hebt een goed contact dan zijn het wel de ideale buren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 10:38

Soepblik schreef:
"Studentenhuis ongepast", je doet alsof ieder studentenhuis een soort grot vol holbewoners is waar alleen de voorgevel nog staat wanneer je binnenkomt en ieder weekend een huisfeest plaatsvindt.

"Die sores"... wauw. Wat een onuitstaanbaarheid.

Mag je vinden. Ik heb jarenlange ervaring met wonen naast studenten en mijn ervaring is dat het een en al ellende is. Ik vind dat redelijk onuitstaanbaar ja. Heb speciaal hard gewerkt en lang gespaard en gezocht om een huis in een rustige wijk te kunnen betalen na vele jaren van behoorlijk overlast doorstaan. Dan vind ik het risico van opnieuw een studentenhuis in mijn achtertuin gewoon te groot.

Fijn dat ze nu meewerken TS, hoop voor je dat het nu echt rustig wordt.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:28

Ik vind de vooroordelen hier echt bizar. Wij hebben bij ons in de straat jarenlang studenten in een woonhuis gehad. Vele wisten dit niet eens. Wij kwamen er ook pas na 2 jaar ofzo achter. Alles valt en staat met communicatie.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:43

Bommeltje_ schreef:

Misschien willen ze tzt ook wel op jullie kind(eren) passen of kennen ze iemand die dat wil. Wat dat betreft is het handig om mensen in deze leeftijd te kennen. Van kinderen die ze kennen zullen ze ook meer verdragen wat betreft geluid mochten jullie een huilbaby krijgen.

Stappen hoef je nu niet te nemen, tenzij het toch nog misgaat tussen jullie. Maar ik zou wel aan de eigenaar meegeven dat jullie het voor nu prima vinden, maar dat jullie er niet op zitten te wachten dat er hierna nogmaals studenten in komen. Gewoon duidelijk zijn daarin.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 18:45

netjuh6 schreef:
Ik vind de vooroordelen hier echt bizar. Wij hebben bij ons in de straat jarenlang studenten in een woonhuis gehad. Vele wisten dit niet eens. Wij kwamen er ook pas na 2 jaar ofzo achter. Alles valt en staat met communicatie.

Ik vind het ook bizar. Een paar rotte appels defineren niet alle appels..
Vind sowieso tegenwoordig alle vooroordelen richting jongeren echt heel ver gaan. Allemaal over één kam scheren. Dieptriest. En dan vervolgens gaan zeiken dat ‘de jeugd geen respect heeft’. 8)7

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:07

Eretria schreef:
netjuh6 schreef:

Ik vind het ook bizar. Een paar rotte appels defineren niet alle appels..
Vind sowieso tegenwoordig alle vooroordelen richting jongeren echt heel ver gaan. Allemaal over één kam scheren. Dieptriest. En dan vervolgens gaan zeiken dat ‘de jeugd geen respect heeft’. 8)7

Precies dit. :+ De hele Nederlandse maatschappij heeft zo'n nare houding tegenover jongere generaties, dat het geen wonder is dat jonge mensen, inclusief ikzelf, vertrekken naar plekken waar je wel wordt gewaardeerd. Ons wordt het licht in de ogen niet gegund, en zodra je er feitelijke artikelen bij haalt over hoeveel moeilijker onze generatie het wel niet heeft dan voorgaande generaties, wordt de "wij hebben het ook moeilijk, zeur niet met je snotneus" kaart getrokken. Weet je, graag of niet graag. Zoek 't uit met je egoistische tunnelvisie en vraag je later maar af wanneer je in je bejaardentehuis zit waarom jongere generaties niet meer naar je omkijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:15

En de opmerkingen richting boomers dan?

En nee daar hoor ik niet bij mijn moeder van 79 wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:46

Soepblik schreef:
Precies dit. :+ De hele Nederlandse maatschappij heeft zo'n nare houding tegenover jongere generaties, dat het geen wonder is dat jonge mensen, inclusief ikzelf, vertrekken naar plekken waar je wel wordt gewaardeerd. Ons wordt het licht in de ogen niet gegund, en zodra je er feitelijke artikelen bij haalt over hoeveel moeilijker onze generatie het wel niet heeft dan voorgaande generaties, wordt de "wij hebben het ook moeilijk, zeur niet met je snotneus" kaart getrokken. Weet je, graag of niet graag. Zoek 't uit met je egoistische tunnelvisie en vraag je later maar af wanneer je in je bejaardentehuis zit waarom jongere generaties niet meer naar je omkijken.

Heb je even?
Nederlandse mensen hebben vaak vooroordelen als het gaat om:
1 asielzoekers (allemaal criminelen die "onze" huizen inpikken en alles stelen wat los en vast zit, bah vieze criminelen, rot op naar je eigen land);
2. Moslims, deugen ook niet en vooral minder is meer |(
3. Jongeren zijn verwend en kunnen nergens tegen;
4. Groen Links zijn nare extremisten die maar blijven zeuren over het klimaat;
5. Ouderen die blijven zitten waar ze zitten en niet voor doorstroming zorgen

En ik ben vast nog heel veel groepen vergeten. Als Nederlandse die in het buitenland woont, kijk ik al een hele tijd met verbijstering maar mijn lieve landje.
MAAR er is hoop. Want geloof me, links of rechts, wit of zwart, woke (wat dat dan ook moge zijn) of niet woke, jong of oud, moslim, Christen of Joods of Atheïst, autochtoon of asielzoeker/ vluchteling... gelukkig deugen de meeste mensen en is het fijn vertoeven met ze....laat je dus niet gek maken door al dat gepolariseer....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 20:19

De pot verwijt de ketel… }:0

Man man man, wat ik allemaal wel niet naar mijn hoofd geslingerd krijg, simpelweg omdat ik geen studenten meer in mijn achtertuin wil na jarenlange persoonlijke negatieve ervaringen.

Over generaliseren en over 1 kam scheren gesproken. :n

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 21:41

Picopico schreef:
Bommeltje_ schreef:

Misschien willen ze tzt ook wel op jullie kind(eren) passen of kennen ze iemand die dat wil. Wat dat betreft is het handig om mensen in deze leeftijd te kennen. Van kinderen die ze kennen zullen ze ook meer verdragen wat betreft geluid mochten jullie een huilbaby krijgen.

Stappen hoef je nu niet te nemen, tenzij het toch nog misgaat tussen jullie. Maar ik zou wel aan de eigenaar meegeven dat jullie het voor nu prima vinden, maar dat jullie er niet op zitten te wachten dat er hierna nogmaals studenten in komen. Gewoon duidelijk zijn daarin.

Nou grappig dat je het zegt. Ik ben dit weekend alleen met mijn dochtertje en ze zeiden gelijk dat als ik mij onveilig voelde of er is iets dat ik bij ze aan kan kloppen. Dus ik was echt te voorbarig met mijn conclusies ik hen hier wel
Van geleerd. :o

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

Soepblik schreef:
De hele Nederlandse maatschappij heeft zo'n nare houding tegenover jongere generaties, dat het geen wonder is dat jonge mensen, inclusief ikzelf, vertrekken naar plekken waar je wel wordt gewaardeerd.

Het is wel lastig klagen over vooroordelen als je er zelf zulke uitspraken aan waagt. Over 'over één kam scheren' gesproken :7

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:24

Doubtless schreef:
Soepblik schreef:
De hele Nederlandse maatschappij heeft zo'n nare houding tegenover jongere generaties, dat het geen wonder is dat jonge mensen, inclusief ikzelf, vertrekken naar plekken waar je wel wordt gewaardeerd.

Het is wel lastig klagen over vooroordelen als je er zelf zulke uitspraken aan waagt. Over 'over één kam scheren' gesproken :7

Inderdaad: niet klagen over vooroordelen als je ze zelf hebt. Wat mij betreft hangt het compleet van het individu af; jong of oud(er) en de situatie.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:25

Bommeltje_ schreef:
Nou grappig dat je het zegt. Ik ben dit weekend alleen met mijn dochtertje en ze zeiden gelijk dat als ik mij onveilig voelde of er is iets dat ik bij ze aan kan kloppen. Dus ik was echt te voorbarig met mijn conclusies ik hen hier wel

Naar mijn mening hebben jullie dit heel netjes aangepakt en fijn dat het zo gelopen is.Ik kan me voorstellen dat je even in paniek geschoten ben ,misschien onder de invloed van die vervelende hormonen.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:02

haha1995 schreef:
Bommeltje_ schreef:

Naar mijn mening hebben jullie dit heel netjes aangepakt en fijn dat het zo gelopen is.Ik kan me voorstellen dat je even in paniek geschoten ben ,misschien onder de invloed van die vervelende hormonen.

Ja, die hielpen niet bepaald mee nee haha!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

Bommeltje_ schreef:
Nou een plottwist.

Mijn man heeft ze net op de gang aangesproken en ze zijn een uurtje bij ons binnen geweest. Ze hadden gewoon hun radar niet zo scherp staan en hadden wat signalen gemist :')

Maar ze snappen nu waarom we rekening met elkaar moeten houden en zouden hier op gaan letten. Dus we gaan het zien. Onze kat was direct vrienden dus die zat al bij hun in huis en dat vonden ze helemaal geweldig! Ze blijven voor maximaal een jaar en dan wordt het alsnog verkocht. Of wij er dan nog zijn dat weten we nog niet. Maar het is fijn dat er nu in ieder geval contact is.

Eind goed al goed voor nu!

Goed om te lezen!
Zie je, het zijn net mensen :D
(sowieso, als je mijn kat leuk vindt en zij jou, dan is het goed)