Buurvrouw met schizofrenie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:11

Sterrebell schreef:
Mijn paarden staan op een locatie waar mensen wonen die allemaal "iets" hebben.
Sinds een tijdje woonde er een vrouw in het huisje tegenover de paarden die ook vaak uit het niets helemaal door het lint ging. Ik ben niet op de hoogte van wat zij precies had.
Ik heb hier met de begeleiding over gesproken over hoe ik hiermee om moest gaan. We zaten immers wel in elkaars aura.
De begeleiding adviseerde vooral negeren en niet het gesprek aan te gaan vanwege haar problematiek.

Ik bedoel hier mee te zeggen dat het dus lang niet altijd handig is om het contact met iemand aan te gaan.

Oef, hoe ben je tot de keuze gekomen om je paarden daar te zetten?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:53

Petpa schreef:
Earth schreef:
Kunnen de katten niet een soort dwangmiddel zijn om haar te dwingen opgenomen te worden? Natuurlijk vanuit 144 en de politie, maar dat ze de katten pas terug krijgt als ze stabiel is of iets in die trant?

Het zou zooo mooi zijn indien zoiets zou kunnen.
Dan zijn de katten de spreekwoordelijke stok achter de deur.
Alleen zo werkt dat niet.
Want welke instantie gaat de dieren opvangen (en betaalt de kosten)?
Daarnaast mogen behandelaars geen informatie met derden delen.
Dus dat gaat niet lukken.

Ik mag toch aannemen dat wanneer je 144 belt, de dieren meegenomen worden en ergens worden opgevangen toch?

Je had een paar jaar geleden een serie op tv van de dierenpolitie in de UK, daar deden ze ook dit soort constructies.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:53

Uiteraard.
Maar die gaan niet in overleg met behandelaars.
Die gaan in overleg met instanties zoals de politie en de NVWA.

Tiggs

Re: Buurvrouw met schizofrenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:52

Wat zielig voor haar en lastig voor jullie dit! Ongelooflijk ook dat we in Nederland zo met mensen om gaan. (Denk hier over na allemaal als je kiest op wie je gaat stemmen...)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:54

Sabri schreef:
Wat ontzettend triest dit. Deze vrouw krijgt geen goede hulp. De buurman had beter gelijk 112 moeten bellen, want als ze gaat aanvallen is het een gevaarlijke situatie.
Wat ik mis in het verhaal is wel het menselijke van jullie als buren. Het is hier al eerder gezegd, waar is er bv het samen een kopje koffie drinken, thee samen drinken of een wandeling met haar maken. Misschien kun je van daaruit met haar samen bouwen aan structureel meer hulp. Bv dat ze naar een dagbesteding /zorgboerderij kan. Verder zouden jullie misschien mediation kunnen gaan doen in samenwerking met de woningcorporatie. Dat er op papier afspraken staan waar ze zich aan moet houden. Bv een telefoon nummer van een hulpverlener erin waar jullie heen mogen bellen als ze weer ontspoort en waar ze dan een gesprek mee moet hebben.
En hang videodeurbellen op. Om zo ook bewijs te verzamelen en haar later de beelden terug te laten zien en haar aan te spreken, niet op dat ze dat gedaan heeft alleen , wel op dat ze beter voor zichzelf moet zorgen. Zo ook bv de katten filmen als deze trillen etc. Als de vrouw later weer bij zinnen is kun je haar vragen wat eraan te doen als de katten steeds zo angstig van haar zijn. Misschien is een dierenbuddy via de Dierenbescherming ook nog een idee.

Die vrouw is ziek he? Die heeft geen mediation nodig, maar gewoon veel betere zorg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:37

Tiggs schreef:
Die vrouw is ziek he? Die heeft geen mediation nodig, maar gewoon veel betere zorg.

Maar ja, als ze die zorg niet wíl?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:39

Uiteraard ook betere zorg voor deze dame, alleen dat kun je zelf niet afdwingen. Dus vandaar kijken om mediation te proberen via de woningbouw. Duidelijke afspraken zwart op wit, dus op papier, wat te doen als zij weer overlast veroorzaakt. Eventueel met een begeleider of behandelaar erbij. Voor iemand die onbegrensd gedrag vertoont is het ontzettend belangrijk duidelijke grenzen te hebben. Daarnaast maakt mediation ook dat het dossier beter kan worden onderbouwd voor het geval van bv een rechtzaak. De meeste woningbouwverenigingen bieden dit vaak als optie gratis aan. En als ze mediation weigert is dat ook weer een extra informatie bron dat zij niet mee wil werken en ook dat is belangrijk mee te nemen in haar dossier om uiteindelijk wel goede hulp of andere huisvesting te krijgen .
Bij een tante van mij met een schizofrene buurvrouw is destijds ook mediation geweest tesamen met de buurt en wijkagent, en zelf heb ik ook mediation gehad met mijn onderbuurman die er ook allerlei rare ideeën op had. In beide gevallen werd mediation ingezet om het dossier sterker te krijgen voor eventuele juridische vervolgstappen en officiële opgelegde gedragsaanwijzingen heette dat dacht ik.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 07-10-25 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:42

Koper schreef:
Tiggs schreef:

Maar ja, als ze die zorg niet wíl?

Omdat dat bij de ziekte hoort. Maar als er meer zorg is, kunnen ze dat ook meer op maat maken.

Afspraken op papier, vanwege onbegrensd gedrag, hebben toch weinig zin als zij weer psychotisch is Sabri? Die zal ze dan ongetwijfeld wantrouwen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:49

Ts zegt toch dat buurvrouw periodes heeft waarin ze wel goed aanspreekbaar is? Ik ga er dan vanuit dat zij momenten heeft dat het wel goed gaat. Het lijkt me dan handig om dan te kijken of er samen met de wijkagent/ woningbouw en buurvrouw afspraken te maken valt wat als ze opnieuw overlast veroorzaakt. Wat zou ze zelf dan willen wat gebeurt als ze ontspoort. Misschien komt er wel iets naar voren wat behulpzaam kan zijn, bv een telefoonnummer van haar behandelteam of een contactpersoon bv? Vooral omdat ze zich ook schuldbewust is na afloop.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 07-10-25 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:52

Sabri schreef:
Ts zegt toch dat buurvrouw periodes heeft waarin ze wel goed aanspreekbaar is? Ik ga er dan vanuit dat zij momenten heeft dat het wel goed gaat. Het lijkt me dan handig om dan te kijken of er samen met de wijkagent/ woningbouw en buurvrouw afspraken te maken valt wat als ze opnieuw overlast veroorzaakt. Wat zou ze zelf dan willen wat gebeurt als ze ontspoort. Misschien komt er wel iets naar voren wat behulpzaam kan zijn, bv een telefoon nummer van haar behandelaar bv? Vooral omdat ze zich ook schuldbewust is na afloop.

Heb je gelezen dat de persoon in kwestie een buurman aangevallen heeft?
Met zo'n iemand zou ik niet in 1 ruimte willen verblijven en dus niet meewerken aan mediation.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:55

Mediation kan heel waardevol zijn. Het is een standaard stap in de overlastprocedures bij woningbouwverenigingen. Daarvoor hoef je geen vriendjes te zijn met de buurvrouw.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:56

Sabri schreef:
Wat ontzettend triest dit. Deze vrouw krijgt geen goede hulp. De buurman had beter gelijk 112 moeten bellen, want als ze gaat aanvallen is het een gevaarlijke situatie.
Wat ik mis in het verhaal is wel het menselijke van jullie als buren. Het is hier al eerder gezegd, waar is er bv het samen een kopje koffie drinken, thee samen drinken of een wandeling met haar maken. Misschien kun je van daaruit met haar samen bouwen aan structureel meer hulp. Bv dat ze naar een dagbesteding /zorgboerderij kan. Verder zouden jullie misschien mediation kunnen gaan doen in samenwerking met de woningcorporatie. Dat er op papier afspraken staan waar ze zich aan moet houden. Bv een telefoon nummer van een hulpverlener erin waar jullie heen mogen bellen als ze weer ontspoort en waar ze dan een gesprek mee moet hebben.
En hang videodeurbellen op. Om zo ook bewijs te verzamelen en haar later de beelden terug te laten zien en haar aan te spreken, niet op dat ze dat gedaan heeft alleen , wel op dat ze beter voor zichzelf moet zorgen. Zo ook bv de katten filmen als deze trillen etc. Als de vrouw later weer bij zinnen is kun je haar vragen wat eraan te doen als de katten steeds zo angstig van haar zijn. Misschien is een dierenbuddy via de Dierenbescherming ook nog een idee.

Serieus? Ik bedoel dit zijn buren die hier al jaren last van hebben en zich niet veilig voelen (en heel terecht) Je denkt echt dat het aan hen is om nu met haar te gaan wandelen en een kopje thee drinken? En ja ik snap dat je niet bedoelt nu op dit moment. Ik denk echt dat je dit soort dingen niet kunt verwachten van buren die wellicht fulltime werken, een eigen leven met familie etc.

@TS dikke knuffel! Lijkt me echt een rotsituatie. Natuurlijk voor die vrouw (dieptriest dat ze geen passende hulp krijgt) maar vooral ook voor jou. Jouw thuis moet een veilige plek zijn waar je tot rust komt. Kan me helemaal voorstellen dat je niet zit te wachten om hierin nog een bepaalde rol op je te moeten nemen.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 07-10-25 21:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:56

Mediation is nooit alleen, als goed is zit er altijd een partij bij. Bij mijn tante zat de wijkagent en een afdelingshoofd van de woningbouw erbij. Ging om een mevrouw die trouwens continu waandenkbeelden had en agressief was in dat geval. Ik weet alleen niet of iedere woning bouw zoiets aanbiedt. Het kan een mooie ingang zijn. Net als bv even een kopje thee komen drinken, desnoods met 2 buren eens langs gaan af en toe(ik zeg niet iedere dag). Al is het alleen maar om even te zien hoe haar katten erbij zitten en zonodig 144 te kunnen inschakelen. 144 wil vaak hard bewijs, dus niet alleen dat je denkt dat de dieren er slecht aan toe zijn, maar dat je daadwerkelijk hebt gezien dat ze in een verwaarloosde omgeving zitten.

Verder bij psychische problemen zoals psychose kan een gedragsaanwijzing de huurder verplichten om hulpverlening te accepteren.

Edit;laatste zin dubbel.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 07-10-25 21:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:26

Ik weet hoe mediation werkt en daar zou ik onder normale omstandigheden aan meewerken.
Mediation is vrijblijvend en ik zou daar niet aan meewerken indien degene mijn buurman aangevallen heeft.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:35

Ik had ook geen zin in de mediation mbt mijn verwarde buurman. Alleen dat is wel de eerste stap die genomen moet worden wil je sneller en goed kunnen overgaan tot officiëlere middelen. Daarna volgen pas de officiëlere middelen zoals gedragsaanwijzingen. Zo werkte het tenminste bij mijn woningbouw en ook bij die van mijn tante elders in het land.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 22:07

Sabri schreef:
Ik had ook geen zin in de mediation mbt mijn verwarde buurman. Alleen dat is wel de eerste stap die genomen moet worden wil je sneller en goed kunnen overgaan tot officiëlere middelen. Daarna volgen pas de officiëlere middelen zoals gedragsaanwijzingen. Zo werkte het tenminste bij mijn woningbouw en ook bij die van mijn tante elders in het land.

Nederland is kapot.
Zorg is wegbezuinigd, hulp komt te laat of niet. Voor patient en naasten; los het zelf maar op.triest hoor.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 22:13

Ja is echt erg zoveel er wegbezuinigd is op de zorg. En de maatschappij wordt daar niet veiliger op helaas |(

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 23:07

Little_Gift schreef:
Sterrebell schreef:
Mijn paarden staan op een locatie waar mensen wonen die allemaal "iets" hebben.
Sinds een tijdje woonde er een vrouw in het huisje tegenover de paarden die ook vaak uit het niets helemaal door het lint ging. Ik ben niet op de hoogte van wat zij precies had.
Ik heb hier met de begeleiding over gesproken over hoe ik hiermee om moest gaan. We zaten immers wel in elkaars aura.
De begeleiding adviseerde vooral negeren en niet het gesprek aan te gaan vanwege haar problematiek.

Ik bedoel hier mee te zeggen dat het dus lang niet altijd handig is om het contact met iemand aan te gaan.

Oef, hoe ben je tot de keuze gekomen om je paarden daar te zetten?

De mensen die daar zitten hebben over het algemeen geen ernstige problemen. Ze zijn ook heel betrokken en blij met de paarden in de buurt.
Enkel deze vrouw had te complexe problematiek voor deze plek. Daarom is ze inmiddels ook weg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 23:27

Mensen met schizofrenie stoppen heel vaak met hun medicatie, dat is juist het probleem. En dan gaat het wederom fout . Rotziekte die eigenlijk goed te behandelen is en dan zien patiënten alles helder, normaal en vinden ze dat ze de pillen niet meer nodig hebben. Misschien moet de medische wereld maar een implantaat bedenken om deze mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 23:59

Het moeilijke in dit soort gevallen is dat je pas verplichte zorg kunt geven als iemand óf een acuut gevaar is voor zichzelf, of er aantoonbaar sprake is van maatschappelijk verval, zelfverwaarlozing etc etc.

In het geval van acuut gevaar kun je een CrisisMaatregel (CM) aan vragen, en als die afgegeven wordt door de rechter, dan mag je iemand tegen zijn zin behandelen. Deze crisismaatregel kan na een rechtszitting op de kliniek eventueel met drie weken verlengd worden. Maar zo'n CM kan alleen bij acuut gevaar. Herrie maken, overlast geven etc vallen daar helaas niet onder. En als zo'n CM afloopt dan moet de verplichte zorg ook weer stoppen. Of je als behandelaar dat nu wil of niet, je kunt en mag na het verlopen van een CM een patient niet langer tegen zijn of haar zin behandelen ( en kan het zijn dat iemand die net stabiel is, weer gaat stoppen met medicatie en weer een terugval krijgt)

Met een zorgmachtiging (ZM) kun je in principe in eerste instantie voor een half jaar gedwongen zorg geven, en bij verlenging kun je om een ZM van een jaar vragen. Maar ook hier kan dat alleen maar bij rechtelijke uitspraak en moet er aan best een aantal voorwaarden voldaan worden. Het hoeft hier niet te gaan om acuut gevaar, maar dan kan het gaan over gevaar voor ernstige zelfverwaarlozing, gevaar voor ernstige maatschappelijke teloorgang, ernstig nadeel iha.

Het lastige is nu dat er heel veel mensen zijn die wel overlast geven, maar niet in die mate dat er sprake is van acuut gevaar. ( en dat ligt soms best lastig: spullen uit je raam de tuin in gooien is geen acuut gevaar, maar spullen uit je raam de straat op gooien wel. Ook al heeft de persoon in kwestie geen idee uit werk raam hij/zij aan het gooien is). Dan wil je dus best behandelen, maar dan kun je niets als de persoon niet mee wil werken

Als het dan ook nog eens nét goed genoeg gaat dat er ( nog) geen sprake is van gevaar door forse zelfverwaarlozing, maatschappelijke teloor gang, dan krijg je ook geen ZM. Of, wat ook regelmatig gebeurd, is dat een patient tijdens een zitting voor een CM of een RM zégt dat hij/ zij écht mee zal werken aan behandeling en zich netjes aan de afspraken gaat houden.. En als een rechter daar dan in mee gaat, dan kan hij er toe besluiten een CM of ZM niet toe te kennen, en dan moet je een patient gewoon laten gaan.

Het enige wat je dan als hulpverlener nog kunt doen ( en dat is verschrikkelijk frustrerend) is afwachten totdat het zoveel slechter gaat dat een CM of ZM wél afgegeven wordt door de rechter. En dat heeft dus niet eens zoveel te maken met bezuinigingen in de zorg, maar veel meer met de wettelijke regels rondom verplichte zorg/ de Wet Verplichte GGZ ( WVGGZ)

En in bovenstaande ga ik er dan vanuit dat er echt sprake is van een patient met een vorm van verstoorde realiteitstoesting ( psychotisch of vitaal depressief etc etc).
Soms heb je de pech dat iemand zich verward GEDRAAGT, zonder dat er echt sprake is van een psychose. In dat geval wordt het allemaal nog een tikje lastiger.

Kortom: het is soms echt lastig om verwarde mensen op tijd in zorg te krijgen én ze lang genoeg in zorg te kunnen houden. En daar heeft de omgeving van deze mensen dan gewoon domweg echt (veel) last van.

Maar hoe dan ook:
Het is van belang om te blijven melden. Dat kan namelijk op termijn een grond zijn waarop je als behandelaar "maatschappelijke verwaarlozing" of "gevaar voor ernstig nadeel voor patient of anderen" echt een RM kunt aanvragen én ook krijgen. En dan kun je inderdaad voor de periode van de ZM iemand verplicht behandelen, verplichten medicatie te nemen etc etc. en kan er structureel iets veranderen.
Maar ik de praktijk kan de WVGGZ dus het akelige nadeel hebben dat het soms echt ( veel) erger moet worden voordat je iets in een verplicht kader kunt doen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 07:58

Het kan echt enorm lang duren voordat er ingegrepen wordt
Een kennis van mij heeft waandenkbeelden in de vorm van : buurman tapt mijn gas af dus we koken op gassen fles en draaien de gaskraan dicht .Als we het koud hebben maken we een vuurtje midden in de kamer om ons aan te warmen , want de centrale verwarming is natuurlijk uit.
Valt ook buren aan en lastig .
Zijn vrouw is uit huis geplaatst vanwege acuut gevaar voor haar. Hij heeft een verbod om bij haar te komen .
Maar ….hij woont nog steeds thuis en leeft zijn eigen waanleven.
Gedwongen opnemen is binnen de algemene regelgeving niet mogelijk .
Je zal zo’n buur hebben .
Het is vreselijk !

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 08:02

Ik zag gisteren een filmpje van een man die al 50 jaar iedereen probeert te overtuigen dat hij Jezus is. Terug op aarde. Tja.
Moeilijk hoor, dit soort ziektebeelden.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 08:06

Myfairytale schreef:
Het mag vast niet, maar als die katten echt geen goed leven hebben, zou ik ze daar weghalen, desnoods onder het mom van ontsnapt.
Die katten kunnen niet voor zichzelf opkomen.

Verder helaas geen tips, lijkt me wel vreselijk vermoeiend om bij zo'n persoon in de buurt/hetzelfde gebouw te wonen.

Juist, weghalen en ergens plaatsen waar ze een rustig leven gegarandeerd krijgen.
Dierenpolitie. ... altijd al een farce gevonden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 08:08

mirim schreef:
Het kan echt enorm lang duren voordat er ingegrepen wordt
Een kennis van mij heeft waandenkbeelden in de vorm van : buurman tapt mijn gas af dus we koken op gassen fles en draaien de gaskraan dicht .Als we het koud hebben maken we een vuurtje midden in de kamer om ons aan te warmen , want de centrale verwarming is natuurlijk uit.
Valt ook buren aan en lastig .
Zijn vrouw is uit huis geplaatst vanwege acuut gevaar voor haar. Hij heeft een verbod om bij haar te komen .
Maar ….hij woont nog steeds thuis en leeft zijn eigen waanleven.
Gedwongen opnemen is binnen de algemene regelgeving niet mogelijk .
Je zal zo’n buur hebben .
Het is vreselijk !

Pardon :oo !?

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 08:13

Ik wil aan bovenstaand toevoegen:
Ook hier een geval van laat ik zeggen ernstige verstoring in de wijk.
Jaren ellende, steeds weer gemeld bij woningvereniging, politie en gemeente.
Uiteindelijk is het stel vertrokken gelukkig zonder de inderdaad zeer getraumatiseerde kat.
Blijven melden, overal waar maar kan!