Zomerbanden/winterbanden of allseason banden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Re: Zomerbanden/winterbanden of allseason banden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:46

Wat is eigenlijk het gedoe met zomer- en winterbanden? Ik ga twee keer per jaar naar de garage hier, neem een boekje mee, krijg daar koffie en binnen een uur zijn de banden gewisseld. En indien nodig verniewd. De garagist slaat de banden op voor een paar tientjes per jaar. En klaar. Geen gedoe en altijd goede banden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:54

Heb ooit voor mijn werk all season banden eronder gedaan.

Zou nu gewoon niet meer terug willen naar zomerbanden.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:02

Bloodymary schreef:
Wat is eigenlijk het gedoe met zomer- en winterbanden? Ik ga twee keer per jaar naar de garage hier, neem een boekje mee, krijg daar koffie en binnen een uur zijn de banden gewisseld. En indien nodig verniewd. De garagist slaat de banden op voor een paar tientjes per jaar. En klaar. Geen gedoe en altijd goede banden.

Kost je als je geen velgen hebt momenteel 125-150€ per keer wisselen. En de opslag is volgens mij ook 50€ per halfjaar (heb ze zelf in de eigen garage liggen).
Daarnaast zijn garages vaak ook alleen maar open tijdens kantooruren of zijn de andere tijden al bezet (bijvoorbeeld door pensionado's -O- )

Kost dus best wat geld en planning. Ik heb nu beide, toevallig wel een keer de winter eronder laten zetten en daar ben ik nu blij mee. Achterbanden van zomerset waren bijna op, maar voor de winterset is het voor achter ook laatste winter en daarna zijn ze op, ik ga dus zeker wel over naar all season. Is 1x duur maar scheelt mij dus al €270 per jaar ongeveer.

Ik heb ook een aygo, laatste model voor het naar de x overging, en ik voelde hem ondanks heel rustig rijden toch echt achter glijden hier in de straat. Waren centimeters, maar toch voelde ik het, en dat op winterbanden. Smiddags parkeren hier op de oprit was ook niet grappig, ben vandaag maar thuis blijven werken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:02

Ik vind het ook wel bijzonder dat sommige mensen met winterbanden zich ineens onsterfelijk wanen :))
Jaren geleden heb ik met mijn 4x4 met winterbanden eens in een straat gereden waar ijs lag.. Nou, ik reed stapvoets, maar toen ik aan het eind van de straat het gas los liet en de bocht om wilde.. := Niks hoor, geen stuur meer, geen rem, ik schoof heel langzaam rechtdoor tegen een paaltje :') Ik ging gelukkig echt stapvoets, dus geen enkele schade. Maar bij de juiste omstandigheden krijg je elke auto van de weg af :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:11

Ik heb een Nissan Pixo uit 2010 met all-season banden. Achter net een paar maanden oud. Voor een jaar oud (20.000km denk ik). Ik heb gisteren op echt hele slechte wegen gereden en ben twee keer wat geslipt maar daar was het echt een grote ijsplaat. Verder heel rustig rijden, langzaam sturen en niet remmen!!! En als je gaat niks doen en zeker niet je stuur omgooien.

Op zomerbanden had ik dat niet zo makkelijk gedaan hoor. Ondanks dat ik heel rustig en beheerst reed. De reden dat ik niet de weg op ga vandaag is omdat ik het risico te groot vind. En het is niet echt nodig. Ik heb geen zin in een ongeluk... Behalve dat je zelf nooit 100% controle kan hebben over je auto met dit weer, rijden er genoeg idioten op de weg. Ik heb gisteren 2x moeten toeteren omdat iemand mij in gevaar bracht. :=

Ik vind zomer en winterbanden ook gezeur. Daarom all-season. Ik ben slecht in afspraken maken / onthouden met dit soort dingen. Daarbij is het niet heel vaak glad. En vind ik all-season ook wel prettiger in de zomer, meer grip met glad wegdek door regen of iets anders wat er niet hoort.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 06-01-26 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:12

Maddy_Paola schreef:
Bloodymary schreef:

Kost je als je geen velgen hebt momenteel 125-150€ per keer wisselen. En de opslag is volgens mij ook 50€ per halfjaar (heb ze zelf in de eigen garage liggen).
Daarnaast zijn garages vaak ook alleen maar open tijdens kantooruren of zijn de andere tijden al bezet (bijvoorbeeld door pensionado's -O- )

Kost dus best wat geld en planning. Ik heb nu beide, toevallig wel een keer de winter eronder laten zetten en daar ben ik nu blij mee. Achterbanden van zomerset waren bijna op, maar voor de winterset is het voor achter ook laatste winter en daarna zijn ze op, ik ga dus zeker wel over naar all season. Is 1x duur maar scheelt mij dus al €270 per jaar ongeveer.

Ik heb ook een aygo, laatste model voor het naar de x overging, en ik voelde hem ondanks heel rustig rijden toch echt achter glijden hier in de straat. Waren centimeters, maar toch voelde ik het, en dat op winterbanden. Smiddags parkeren hier op de oprit was ook niet grappig, ben vandaag maar thuis blijven werken.

wat een raar antwoord...

Dan hebben die gewoon eerder een afspraak gemaakt dan jij. Als je dat pas gaat doen als ze sneeuw voorspellen ben je te laat.
Maar je kunt ook al in september een datum plannen voor oktober of november :)

En niet bij elke garage kun je wachten maar pakken ze de auto er tussen door.
Dus hebben ze vervoer van iemand anders nodig op en neer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:16

Ik plan dat ook van tevoren in hoor, die bandenwissel. In het najaar tegelijk met een kleine beurt (kan ik op wachten) en in het voorjaar tegelijk met een grote beurt. Dat voelt niet als 'gedoe' maar hoort voor mij bij al het onderhoud aan de auto.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:35

Van de week hier iemand die bij de bandenwissel een ouwe set banden (in plaats van zn eigen opgeslagen set) erop had gekregen. Moet je ook maar even op letten :+ (ik zou dat nooit gezien hebben, was bij een garage keten, niet bij sjaak van de hoek)

Euromaster heeft ook opslag zie ik. Mijn gewone vorige garage had geen opslag voor banden, dan moest je ze mee naar huis nemen en thuis bewaren. was best onhandig. Een merk-dealer zal het misschien weer wel hebben? Maar daar gaat misschien ook niet iedereen naartoe?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:39

Ik ga (al meer dan 25 jaar) naar een universele garage en die slaan mijn banden ook op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:42

Wij wisselen thuis en slaan ze ook thuis op.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:46

DuoPenotti schreef:
wat een raar antwoord...

Dan hebben die gewoon eerder een afspraak gemaakt dan jij. Als je dat pas gaat doen als ze sneeuw voorspellen ben je te laat.

Kan jij raar vinden, maar ik ga niet in september al een afspraak plannen voor oktober of november, terwijl het dan ook gewoon nog 20 graden kan zijn.
Ik kan hier in de omgeving meer dan een maand vooraf al geen afspraak meer maken bij een garage op zaterdag. En ja, de mensen die je er dan ziet zitten zijn pensionados's over het algemeen, het was dus mijn eigen ervaring uit de omgeving hier.

Fijn voor jou dat dat bij jou in de omgeving anders is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:49

Maddy_Paola schreef:
DuoPenotti schreef:
wat een raar antwoord...

Kan jij raar vinden, maar ik ga niet in september al een afspraak plannen voor oktober of november, terwijl het dan ook gewoon nog 20 graden kan zijn.
Ik kan hier in de omgeving meer dan een maand vooraf al geen afspraak meer maken bij een garage op zaterdag. En ja, de mensen die je er dan ziet zitten zijn pensionados's over het algemeen, het was dus mijn eigen ervaring uit de omgeving hier.

Fijn voor jou dat dat bij jou in de omgeving anders is.

dat vind ik nog een veel raarder antwoord _O-

Je zet jezelf klem omdat jij niet eerder in wilt plannen en dan hebben de pansionadas het gadaan...tja..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:50

verootjoo schreef:
Wij wisselen thuis en slaan ze ook thuis op.

Als ik het in mijn berging op zou moeten slaan dan kan ik niet meer bij mijn wasmachine. _O-

Dan wordt wassen een soort stormbaan uitdaging. Dat heeft ook wel wat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:53

@maddyp: dus omdat jij geen afspraak lang van tevoren wilt maken, mogen pensionado’s dat ook niet? Heel bijzonder. Je bent zelf zo laks, niet de pensionado’s de schuld geven.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:03

En wie zegt dat het pensionado's zijn? Mijn man is 72 en werkt ook nog steeds.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:04

Ook alsof die mensen niks te doen hebben doordeweeks? Misschien zijn ze wel oppas opa en oma, doen vrijwilligerswerk. Weet jij veel.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:05

Tja en ik vind het dus bijzonder dat ik 3 maanden van tevoren maar moet weten hoe het weer eruit gaat zien en hoe het met de drukte op werk gaat zijn om te weten of doordeweeks wel mogelijk is of dat het echt in het weekend moet, wat vaak ook al vol genoeg zit.
Maar blijkbaar is het heel logisch voor mensen die niet meer hoeven te werken de logische tijdstippen voor werkenden te bezetten? Joe, weet ik dan ook weer.

Heeft niets met mijn 'laksheid' te maken of met mijn slechte planning, maar gewoon met andere omstandigheden.

Maar goed, blijkbaar mag je in dit topic maar één mening hebben en moet je perfect kunnen plannen 3 maanden vooraf 8)7

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:06

Drie maanden? Ik bel drie weken van tevoren voor een afspraak, voor half november meestal, dan is het geen 20 graden meer...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:10

Ik belde hier in oktober om ze in november te wisselen. Voorheen dan, toen we nog winterbanden hadden. Nu moet mijn auto in december voor de apk, dus bel ik in november en dan hebben ze in december altijd plek.
Aangezien garages over het algemeen tussen 8.00 en 17.00u werken, moeten die pensionado's toch ook ergens in dat tijdvak een afspraak maken. En die generatie regelt de zaakjes gewoon op tijd, daar zijn ze mee opgevoed.
Maar wil je geen gedoe: neem all weather banden. Probleem opgelost.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:10

Maar je gaat toch niet wisselen als er al zowat sneeuw ligt?
Hier wisselde we toen ik nog winterbanden had ergens eind oktober, begin november.
Bij wijze van al was het dan 20 graden. Zoveel komt dat echt niet voor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:13

Waarom kan je absoluut niet met 20 graden op winterbanden rijden dan? Je moet het niet maanden doen maar een paar keer krijg je toch niks van? :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:15

Nja maar sneeuw komt ook niet onwijs vaak voor toch? Volgens mij heeft het westen hier, voor het laatst in 2021 sneeuw gehad dacht ik?
Ik zou dan ook eerder voor all weathers kiezen, dan voor zomer/winterbanden

Het is mij in de winter van '21 ook gelukt tijdens de sneeuw nog winterbanden onder de auto te krijgen, en vervolgens had ik een paar keer de wissel voor, naar mijn idee, jan doedel. Ja, met de sneeuw reed het geweldig, maar de rest van de winters voelde het als tractorbanden :')
De volgende banden worden weer all weathers, en met heftige sneeuw rij ik dan gewoon niet (behalve als het echt niet anders kan)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:17

Mijn flitsende Michelin Alpine bandjes voelen niet als tractor banden hoor :D. Ik merk qua rijden eigenlijk geen verschil, behalve dan nu :))

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:18

Hier zuid oost elk jaar wel.
Als ik zo paarden foto's terug kijk zie ik het elk jaar.

Maar niet altijd zo veel als nu.

Toen ik nog veel op de weg zat vond ik winterbanden echt wel fijn.
Ook omdat ik hier buitenaf woon en ze niet strooien, maar ook omdat ik vaak op tijden op de weg zat dat strooien geen prioriteit heeft.

Maar nu met een "nieuwe" auto de all weather, meer sneeuwvlok, kunnen we toch ook Duitsland in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:19

Edit, in 2021 lag er blijkbaar ook geen sneeuw hier :+

https://frank62weer.com/geschiedenis-sn ... nederland/

@prompter: Ik zal wellicht een ander merk gehad hebben, die zwaarder aanvoelden. En een ander type auto natuurlijk, dat zal ook schelen. Iedereen heeft zo iets anders natuurlijk