Lab diamanten (van Zeeman)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:36

Maar anjali, als jij moet kiezen tussen kinderarbeid of CO2 uitstoot, dan vind jij kinderarbeid dus minder erg?

Ik heb het energieverbruik trouwens even opgezocht:

“ Energieverbruik per productiemethode (per carat, ca. 0,2 g)

Synthetische diamant – HPHT
• Typisch verbruik: ongeveer 36 kWh per carat   .
• Andere bronnen praten over 15–30 kWh per carat voor geavanceerde systemen 

Natuurlijke diamant – mijnbouw
• Gemiddeld verbruik ligt tussen 96 kWh en 150 kWh per carat, gebaseerd op cijfers van ALROSA en De Beers “

Dus voor de Zeeman diamant is zelfs een stuk minder energie nodig!
(Wat ik eerder trouwens al zei; anders kun je zo’n diamant nooit voor die prijs produceren)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:41

anjali schreef:
c_alsemgeest schreef:

Het geloof an sich is mooi, dus zeker logisch dan mensen dit geloof aanhangen.
Maar hoe kan je dat dan juist rijmen met "echte" diamanten waar mensen voor uitgebuit worden, moorden voor worden gepleegd en ook lab diamanten als "echte" worden aangenomen.
Dat staat daar dan toch haaks op?

Hij had geen diamanten maar smaragden. Is inmiddels al overleden ,ik kan het dus niet meer vragen, maar fraude met diamanten of wat dan ook mag natuurlijk niet.Dat valt onder het tweede gebod : niet liegen!

Ik had het niet over zijn voorkeur, maar jouw voorkeur voor diamanten boven lab diamanten.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:50

anjali schreef:
c_alsemgeest schreef:
Het geloof an sich is mooi, dus zeker logisch dan mensen dit geloof aanhangen.
Maar hoe kan je dat dan juist rijmen met "echte" diamanten waar mensen voor uitgebuit worden, moorden voor worden gepleegd en ook lab diamanten als "echte" worden aangenomen.
Dat staat daar dan toch haaks op?

Hij had geen diamanten maar smaragden. Is inmiddels al overleden ,ik kan het dus niet meer vragen, maar fraude met diamanten of wat dan ook mag natuurlijk niet.Dat valt onder het tweede gebod : niet liegen!

Met liegen doel je dan op doen alsof diamanten heel zeldzaam zijn, terwijl het bedrijf dat er het meeste geld aan verdient enorme hoeveelheden in opslag heeft liggen en kunstmatig de prijs opdrijft.

Toch?

MarlindeRooz

Re: Lab diamanten (van Zeeman)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:52

Ja maar als je bijvoorbeeld 10 miljoen verdient door mensen en de aarde uit te buiten. Terwijl je het voor minder kan verkopen. Dan maakt dat allemaal niet uit als je maar genoeg geld aan liefdadigheid geeft! :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:53

Buiten al het geneuzel om energie heen, het is gewoon beter uit ecologisch én sociologisch oogpunt. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het beter is uit economisch oogpunt, er kan immers met minder input meer verkocht worden. Maar ja, dan dondert heel de marketing scheme van “zeldzaam product” in elkaar, en dan is het niet meer zo bijzonder om diamanten te dragen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:56

MarlindeRooz schreef:
Ja maar als je bijvoorbeeld 10 miljoen verdient door mensen en de aarde uit te buiten. Terwijl je het voor minder kan verkopen. Dan maakt dat allemaal niet uit als je maar genoeg geld aan liefdadigheid geeft! :j

Idd, de enige drijfveer is hebzucht in deze keten.
Iets hebben, verkopen en geld aan verdienen is normaal.
Maar de hele markt manipuleren zonder enige verantwoording van hoe iets bij je bedrijf aan komt is next level.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:57

Ik ga mee met de rest. Diamant is een materiaal dat wordt gedefinieerd door het element waar het uit bestaat en de kristalstructuur waarin de atomen zich bevinden (https://nl.wikipedia.org/wiki/Diamant). Diamant kan zowel in de natuur worden gevonden, als in een lab worden geproduceerd. 'Echt' en 'nep' zijn dus niet eens relevante benamingen, ook al snap ik natuurlijk wel wat er wordt bedoeld :)

Als er minder kinderarbeid en andere ellende bij lab-geproduceerde diamanten komt kijken ben ik daar helemaal voor. Al helemaal met de informatie van 8nnemiek erbij.

Niniane

Heb het nog niet echt genoemd gezien, maar heb je de voorkeur voor gemijnde diamanten, kun je er ook zeker voor kiezen om een tweedehands of vintage exemplaar aan te schaffen.

Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor lab gegroeide diamanten of uit de vintage markt.

Qimm

denisesilver schreef:
Buiten al het geneuzel om energie heen, het is gewoon beter uit ecologisch én sociologisch oogpunt. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het beter is uit economisch oogpunt, er kan immers met minder input meer verkocht worden. Maar ja, dan dondert heel de marketing scheme van “zeldzaam product” in elkaar, en dan is het niet meer zo bijzonder om diamanten te dragen.

Ja dat is wel jammer als je materialistisch ingesteld bent :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 13:25

Qimm schreef:
denisesilver schreef:

Ja dat is wel jammer als je materialistisch ingesteld bent :j

Ze verzinnen wel weer wat nieuws hoor. :7

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 13:26

Oh het idee van een diamant uit as spreekt me heel erg aan. Verder zie ik eerder een waarde vermeerdering aan een diamant waar geen mensen voor hebben moeten lijden, ik zou dat liever dragen dan 1 waar “bloed” aan zit.
Of de Zeeman dan perse de plek is waar ik een diamant zou kopen is weer een tweede :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 13:34

Het is wel een ludieke manier om er aandacht voor te vragen, en het trekt een veel breder publiek, welke normaal niet een juwelier bijvoorbeeld binnen zouden stappen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 13:39

denisesilver schreef:
Het is wel een ludieke manier om er aandacht voor te vragen, en het trekt een veel breder publiek, welke normaal niet een juwelier bijvoorbeeld binnen zouden stappen.

zeker :j

ik draag zelf geen sieraden, dus kende dit ook niet, tot het van de week in het nieuws kwam.
En dan bemerk je dat die lab diamanten al veel langer bestaan.
En zelfs de beers ze heeft verkocht. Maar ondertussen niet meer.

dus goed dat het eens in het nieuws is geweest en weer extra aandacht heeft gehad.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 14:30

Dat is dus meteen een beetje het probleem bij de Beers, over het algemeen zijn ze niet eerlijk over hun voorraad. Dus ze kunnen makkelijk zeggen dat ze ze niet meer verkopen, maar niemand kan dat dus controleren.
En de waan in stand houden dat "echte" duurder zouden moeten zijn, is voor hun natuurlijk erg belangrijk, want daar verdienen ze hun geld mee.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 14:39

Brainless schreef:
DuoPenotti schreef:
Hoe zit dat met goud?.

https://nl.geologyscience.com/galerij/g ... oudmijnen/

DuoPenotti schreef:
Dankjewel voor de link

Maar dat ziet er anders uit dan in Gold rush (kon straks niet op de naam komen)

Ook wat ik google is het vaak anders dan wat ze daar doen.
Tenminste ik lees over chemicaliën enz met spoelen. En dat doen ze daar niet.
Alleen die graven en slopen de hele omgeving.
Met uiteraard heel veel diesel.

Goudaders (en veel andere (zeldzame) metalen en mineralen) zitten vaak vrij diep in de bodem. Omdat voor de vorming specifieke omstandigheden nodig zijn waaronder ze gevormd worden/zijn.

Het bijzondere aan de omgeving van Gold Rush is dat die goudader vrij dicht aan de oppervlakte ligt. En door bijvoorbeeld erosie het goud vrij komt.

Het spoelen en verwerken met chemicaliën wordt gedaan om het goud te zuiveren. Lees: ontdoen van "verontreiniging". Waarmee ik bedoel metalen anders dan goud.

Waarom ze dat niet doen in Gold Rush weet ik niet. Misschien is het een hele zuivere kwaliteit. Of misschien gebeurt dat na verkoop aan de tussenhandel en maakt het daarom geen deel uit van de serie.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 22:45

Ooh wat gaaf! CVD diamanten! Ik vind het echt heel cool dat dit tegenwoordig bestaat. Wat mij betreft een knap staaltje technologie. Als Zeeman ze weer op voorraad heeft, wil ik er wel eentje. Misschien liever met goud :):)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:07

germie schreef:
Femke_Tweety schreef:
Scheikundig is het hetzelfde.

Blijkbaar emotioneel niet voor iedereen.

Zo denken mensen ook over medicijnen en hormonen. Uit de natuur is goed, anders niet.

Misschien is dit een goede vergelijking ja. Medicijnen gebruik je meestal overigens niet voor je lol en vervangen (meestal) geen natuurlijke stoffen.Je hebt dan geen keuze. Maar ik ga wel voor een plantaardig natuurlijk middel als ik dat kan krijgen i.p.v. een chemisch.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:11

Femke_Tweety schreef:
Het is makkelijk liefdadig te zijn en goed voor de wereld wanneer je leeft in rijkdom.

De echt goede mensen doen datzelfde, zorg voor elkaar en zorg voor de wereld ook terwijl ze zelf niets te makken hebben.
Maar dat is minder makkelijk...

En staat los van enig geloof.

Als je zelf niets hebt kun je ook niets aan anderen geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

anjali schreef:
Als je zelf niets hebt kun je ook niets aan anderen geven.

Daar ben ik het niet mee eens :o.

Ook wanneer je zelf niks hebt, kun je anderen helpen. Niet alle hulp zit in geld of goederen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:38

De barmhartige Sameritaan. Sint Maarten.
De bijbel staat er vol mee.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:07

Tijd, hulp, compassie, plezier. Allemaal 100% gratis!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:10

Qimm schreef:
Tijd, hulp, compassie, plezier. Allemaal 100% gratis!

En dat soort mensen zijn de ware diamanten...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:29

Dames,voor verdere informatie over dit mode-item ben ik maar naar Viva Forum overgestapt. Daar wordt er tenminste to the (diamond)-point over gepraat zonder de mede- forumgebruikers met modder te bekogelen. Inmiddels schijnt de tweede lichting die vanmiddag was binnengekomen ook al weer uitverkocht te zijn, en worden ze op Marktplaats tussen de 100 en 150 euro aangeboden! :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

anjali schreef:
Dames,voor verdere informatie over dit mode-item ben ik maar naar Viva Forum overgestapt. Daar wordt er tenminste to the (diamond)-point over gepraat zonder de mede- forumgebruikers met modder te bekogelen. Inmiddels schijnt de tweede lichting die vanmiddag was binnengekomen ook al weer uitverkocht te zijn, en worden ze op Marktplaats tussen de 100 en 150 euro aangeboden! :+

Wat jij wilt. Veel plezier.
Modder maakt diamanten overigens. Duurt wel ff hoor.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:25

anjali schreef:

Oke, veel plezier daar