Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Century schreef:Marije_jiplover schreef:En ik weet 100% zeker dat er geen rotzooi op mijn appels wordt gespoten (hooguit troep die nog in regenwater zit, maar over zure regen hoor je eigenlijk nooit meer.
Omdat we zure regen redelijk hebben opgelost![]()
https://www.quest.nl/natuur/milieu/a402 ... -opgelost/
Eindelijk iets wat we wel goed hebben gedaan mbt het milieu
Ninx schreef:Ik ben ook maar een mens. Soms wil ik iets heel graag. Dan baal ik ervan wanneer ik erachter kom dat de herkomst twijfelachtig is.
Toch, wanneer ik het dan loslaat, verdwijnt die urgentie.
Ook ik ben geïnfecteerd door het virus dat je laat denken dat je heel gelukkig wordt van bepaalde spullen.
En nog doe ik niet alles goed. Mijn Apple laptop en oortjes, rondrijden in mijn slurpbak. En zo zijn er meer dingen.
Maar gewoon alleen maar consumeren, wegkijken en feiten verwijzen naar het rijk der fabelen omdat ik heel graag iets wil kan ik niet ongelimiteerd.
Mensen die zelf kinderen hebben, maar er niet wakker van liggen dat kindjes onder dwang hun kleding hebben gemaakt die mogelijk ook nog hun eigen kinderen ziek kan maken door alle troep. Dat vind ik erg lastig te begrijpen.
Die mensen vertellen zichzelf denk ik dat het meevalt, of wijzen naar andere zaken of mensen buiten zichzelf die ‘erger’ zijn. En dan lukt het misschien.
AppleSter schreef:Ninx schreef:Ik ben ook maar een mens. Soms wil ik iets heel graag. Dan baal ik ervan wanneer ik erachter kom dat de herkomst twijfelachtig is.
Ook ik ben geïnfecteerd door het virus dat je laat denken dat je heel gelukkig wordt van bepaalde spullen.
En nog doe ik niet alles goed. Mijn Apple laptop en oortjes, rondrijden in mijn slurpbak. En zo zijn er meer dingen.
Maar gewoon alleen maar consumeren, wegkijken en feiten verwijzen naar het rijk der fabelen omdat ik heel graag iets wil kan ik niet ongelimiteerd.
Mensen die zelf kinderen hebben, maar er niet wakker van liggen dat kindjes onder dwang hun kleding hebben gemaakt die mogelijk ook nog hun eigen kinderen ziek kan maken door alle troep. Dat vind ik erg lastig te begrijpen.
Die mensen vertellen zichzelf denk ik dat het meevalt, of wijzen naar andere zaken of mensen buiten zichzelf die ‘erger’ zijn. En dan lukt het misschien.
En de kinderen in Congo die kobalt (accu benodigdheden voor onze elektrische auto’s onder andere) uit de mijnen moeten halen? Waarom accepteren we dat dat ook nog steeds gebeurt? Ik vind het lastig te begrijpen dat het meeleven/veroordelen heel selectief is. Want als je een elektrische auto hebt dan be; je toch zo goed bezig?
Net als windmolens; waar worden die geproduceerd? Wat kost dat aan co2 qua fabricage en aan co2 om die hier te krijgen? Hoeveel ton beton en staal moet per windmolen worden gefabriceerd en gestort? Hoeveel co2 kost dat? Zijn ze dan werkelijk zo “schoon” of laten we het productie en plaatsingsproces maar achterwege omdat dat ons niet past?
Cer schreef:Ik zie niet helemaal wat vliegen ineens tussen het rijtje doet.. het was kinderarbeid en giftige stoffen ivm goedkope SHEIN kleding toch?
Want er valt anders vast ook wel iets te verzinnen op het niet meer gebruiken van een auto?
Mijn bijkomende voordeel van geen paard meer hebben is dat ik de auto een stuk minder vaak nodig heb….daarvoor in de plaats vlieg ik nu af en toe wat verder. Geen idee of dat elkaar uitmiddeld, maar dat vliegtuig gaat zonder mij ook. Die auto blijft staan, dat scheelt toch
AppleSter schreef:Ninx schreef:Ik ben ook maar een mens. Soms wil ik iets heel graag. Dan baal ik ervan wanneer ik erachter kom dat de herkomst twijfelachtig is.
En de kinderen in Congo die kobalt (accu benodigdheden voor onze elektrische auto’s onder andere) uit de mijnen moeten halen? Waarom accepteren we dat dat ook nog steeds gebeurt? Ik vind het lastig te begrijpen dat het meeleven/veroordelen heel selectief is. Want als je een elektrische auto hebt dan be; je toch zo goed bezig?
Net als windmolens; waar worden die geproduceerd? Wat kost dat aan co2 qua fabricage en aan co2 om die hier te krijgen? Hoeveel ton beton en staal moet per windmolen worden gefabriceerd en gestort? Hoeveel co2 kost dat? Zijn ze dan werkelijk zo “schoon” of laten we het productie en plaatsingsproces maar achterwege omdat dat ons niet past?
Ninx schreef:Jouw redenatie over ‘het vliegtuig vliegt ook zonder mij’ is natuurlijk kolder.
Maar dat snap je zelf ook wel lijkt me. Maar misschien was het bedoeld als grapje.
Cer schreef:Ninx schreef:Jouw redenatie over ‘het vliegtuig vliegt ook zonder mij’ is natuurlijk kolder.
Maar dat snap je zelf ook wel lijkt me. Maar misschien was het bedoeld als grapje.
“Dat snap je zelf ook wel”![]()
Het vliegtuig vliegt ook zonder mij, mijn auto blijft zonder mij staan.
Dat is wat het is… ik zie de kolder er niet helemaal in hoor?
Cer schreef:Ik heb geen invloed op die anderen, wel op wat ik zelf doe
Ik denk zelf dat vliegtuigen zullen blijven vliegen, voor zaken of familiebezoek en ja, ook vakanties. Maar de auto kan ik wel zelf laten staan. Dat is wat ik bedoel, vind ik zelf geen kolder hoor
Soepblik schreef:Ik ga er zelf komend jaar diep induiken - ik ga een master in fashion doen in Londen, en deel van mijn onderzoeksvraag is op welk punt mensen de emotionele waarde van mode weer boven het financiele voordeel van fast fashion zouden stellen. Aangezien wederom in zo'n topic blijkt dat misstanden als kinderarbeid, giftig en onduurzaam materiaal en al dat afval niet genoeg reden is om een bewuste keuze te maken.
verootjoo schreef:AppleSter schreef:
Waarom zou het alles of niets zijn?
Omdat je niet alles heel goed en verantwoord kan doen, hoef je de dingen die wel makkelijk aan te passen zijn ook niet te doen?
Ik vind dat best een gekke redenatie eigenlijk.
Ik heb ook geen mogelijkheden voor alles, maar binnen mijn mogelijkheden doe ik wat wél kan om zo verantwoord mogelijk te leven.
Cer schreef:Ninx schreef:Je begrijpt toch ook dat het juist de bulk is die voor de problemen zorgt?
Ik vind dit vrij denigrerend, hoezo zou ik niet begrijpen wat jij bedoelt?
Ik denk dat jij niet snapt wat ik bedoel, en gewoon blijft zenden
AppleSter schreef:Fijn dat jij vindt dat je zo verantwoord mogelijk leeft. Dat is jouw keuze en helemaal prima.
Andersom zijn er heel veel mensen die minder geloven van wat ons allemaal selectief wordt wijsgemaakt en die willen gewoon lekker met het vliegtuig op vakantie, autorijden in een diesel of benzine bak en lekker met eigen paard aan de slag. En kleding bestellen op SHEIN of spullen bestellen bij Ali. Ook helemaal prima.
!