Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:56

Nou, dat is wel raar.. Lijkt mij aannemelijk dat die lekkages niet door gebrekkig onderhoud of afwijkende rijstijl zijn gekomen van jouw kant in zó'n korte tijd.. :')

Ik zou langs gaan met de auto. In persoon een gesprek aan gaan en daarmee proberen gewoon 'there and then' de auto achter te laten en de aanschafprijs terug te krijgen.

En jij hebt geen enkele verantwoordelijkheid naar een nieuwe eigenaar. En welke mandaat heeft deze kennis van jou om een auto veilig te bestempelen?

Kijk, lieve PaulSimonFan, je hebt zelf geen verstand van auto's. Ik heb er ook maar weinig verstand van, maar zo leunen op kennissen of andere autokenners is enkel voor jouw gevoel. Laat dat los hoor. Zorg voor jezelf.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:56

Dat is niet jouw probleem.
Je mag er echt zakelijker in staan. Auto terug (ongemaakt) en jij de aanschafprijs terug. Hoppa.
Heb je al gereageerd op de dealer's reactie?

Nyaleti

Re: Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:12

Dus hij wilt de auto wel terugnemen en stuurt dan jou een factuurtje voor de reparatie kosten? Tja, kan die proberen natuurlijk maar wat een flapdrol.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:28

PaulSimonFan schreef:
Dealer heeft aangegeven hem terug te nemen voor de oorspronkelijke aanschafprijs.

Reparatie kosten zijn dan aan mij.
Niet geheel wat ik heb voorgesteld.

Als het goed is word hij morgen door kennis meegenomen.
Ik heb hem gevraagd nog eens goed verder te kijken, en te testen. Wat hij ervan zegt.

Mocht hij hem wrl 100% veilig achter (na evt vervangen van een rem of uitlijnen) dan neem ik misschien m'n verlies.. ik weet het nog nier.

Prima toch? Als je 5000 betaald hebt krijg je 5000 terug. Niets afgeschreven. Alleen die ene reparatie. Goedkoper kun je niet rijden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:34

janderegelaa schreef:
PaulSimonFan schreef:
Dealer heeft aangegeven hem terug te nemen voor de oorspronkelijke aanschafprijs.

Reparatie kosten zijn dan aan mij.
Niet geheel wat ik heb voorgesteld.

Als het goed is word hij morgen door kennis meegenomen.
Ik heb hem gevraagd nog eens goed verder te kijken, en te testen. Wat hij ervan zegt.

Mocht hij hem wrl 100% veilig achter (na evt vervangen van een rem of uitlijnen) dan neem ik misschien m'n verlies.. ik weet het nog nier.

Prima toch? Als je 5000 betaald hebt krijg je 5000 terug. Niets afgeschreven. Alleen die ene reparatie. Goedkoper kun je niet rijden.

Je gaat toch niet betalen voor de reparatie van een gebrek die onder de garantie valt _O-.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:40

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:

Je gaat toch niet betalen voor de reparatie van een gebrek die onder de garantie valt _O-.

Ik lees hem ook als je krijgt de aankoopkosten terug, maar niet de gemaakte reparatie kosten die je al gemaakt had.
Want ik neem aan dat die bij een andere garage zijn gedaan? Dan had je de garage van aankoop de kans moeten geven om het te repareren, voordat je er zelf al kosten aanmaakt. Mij is namelijk altijd verteld dat als je iets ergens anders laat repareren, je garantie vervalt.

Ik zou idd hem nu terug naar de garage brengen en het hele aankoop bedrag accepteren. De gemaakte kosten tot nu toe dan voor lief nemen.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 17:42

Citaat:
Ik lees hem ook als je krijgt de aankoopkosten terug, maar niet de gemaakte reparatie kosten die je al gemaakt had.
Want ik neem aan dat die bij een andere garage zijn gedaan? Dan had je de garage van aankoop de kans moeten geven om het te repareren, voordat je er zelf al kosten aanmaakt. Mij is namelijk altijd verteld dat als je iets ergens anders laat repareren, je garantie vervalt.

Ik zou idd hem nu terug naar de garage brengen en het hele aankoop bedrag accepteren. De gemaakte kosten tot nu toe dan voor lief nemen.

Auto is nog niet gemaakt. Dit moet nog. Nadien hem terugbrengen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:46

Ik vermoed aankoopbedrag terug en geen vergoeding van de gemaakte kosten, wat mij logisch lijkt aangezien je dat elders hebt laten doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:48

Mijn eerste auto was een Smart. Wat was ik verliefd op mijn eerste autootje... echt een oude smart zo'n fortwo ding.
Gekocht bij een erkende dealer. Maar hij ging olie lekken. Dus Smartie terug gebracht.

Tweede auto was een Suzuki Swift. Gekocht bij een particulier. Ding heeft uiteindelijk de 24 jaar aan mogen tikken. Nooit problemen mee gehad.

Dus bij een dealer is niet altijd betrouwbaarder dan bij een particulier.

Nu heb ik een lease.

Kun je hem niet total loss laten verklaren? Dus dat de dagwaarde hoger is dan het repareren?
Ik weet ook niet hoe het zit in dat geval, correct me if I'm wrong...

Het is jammer dat het zo moet gaan, je eerste eigen autootje waar je zo naar uitkijkt...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:49

opisop_shop schreef:
Ik vermoed aankoopbedrag terug en geen vergoeding van de gemaakte kosten, wat mij logisch lijkt aangezien je dat elders hebt laten doen.

De auto is niet gerepareerd.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:55

@purny die auto total loss verklaren voor dit? 8)7

Het is wel heel duidelijk dat hier amper mensen in het topic zitten met enige auto kennis… wat ik hier toch allemaal lees :')

Ts goed dat je het besproken hebt met de verkoper. Fijn dat hij de auto terug wilt nemen. Ik zou wel aangeven dat dit al bij aankoop zo was en de reparatie dus niet aan jou is. Met autoverkopers moet je stevig in je schoenen staan, laat je eigen niet omver praten hoor!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:04

Eretria schreef:
@purny die auto total loss verklaren voor dit?

Als de reparatie kosten hoger zijn dan de dagwaarde. Waarom niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:06

Eretria schreef:
@purny die auto total loss verklaren voor dit? 8)7

Het is wel heel duidelijk dat hier amper mensen in het topic zitten met enige auto kennis… wat ik hier toch allemaal lees :')

Ts goed dat je het besproken hebt met de verkoper. Fijn dat hij de auto terug wilt nemen. Ik zou wel aangeven dat dit al bij aankoop zo was en de reparatie dus niet aan jou is. Met autoverkopers moet je stevig in je schoenen staan, laat je eigen niet omver praten hoor!

Jij zei dat je sowieso niet standaard 1 jaar garantie hebt. Als ik het bericht van FloortjeM lees, heb je die dus wél (tenzij sloopauto gekocht), of je nu BOVAG koopt of niet. Ik heb het zelf ook opgezocht en de wettelijke garantie is 12 maanden. Ongeacht de leeftijd van de auto en ongeacht garantiepakketten die niet gekocht zijn. De garagehouder moet zelfs bewijzen dat de gebreken door TS zijn veroorzaakt, als hij claimt dat ze er niet waren toen de auto gekocht werd door TS.

Dat is eigenlijk het enige dat ertoe doet. TS heeft garantie. Dan kan de garagehouder twee dingen doen, 1. de auto kostenloos repareren, 2. de auto terugnemen en de aankoopprijs terugstorten.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 07-07-25 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:06

PaulSimonFan schreef:
Citaat:

Auto is nog niet gemaakt. Dit moet nog. Nadien hem terugbrengen

Sorry ik las hem als dat je die eerste 150 euro al betaald had aan kosten. Vandaar. Dan idd niet repareren maar aankoopbedrag terug eissen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:21

Laat je niet doen door die reparatiekosten te betalen (ook al krijg je de aankoopwaarde terug). Je hebt geen enkele garantie dat de wagen effectief gerepareerd wordt en niet gewoon in dezelfde staat wordt doorverkocht. Slaat nergens op.

Echt even je mannetje staan. Zo hou je er zelf ook een beter gevoel aan over.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:26

Volgens mij heeft TS het idee dat de dealer de auto terug neemt en de aankoopprijs aan TS terugbetaalt, ALS ze ALLES eerst laat repareren, dus inclusief die 6 lekkages op de drie onderdelen die de garage heeft gevonden. Dat moet je echt niet doen TS, ik hoop dat of ik je berichtjes verkeerd begrepen heb, of dat jij de dealer verkeerd begrepen hebt...

Als het alleen om de €150 voor het repareren van de richtingaanwijzer gaat, zou ik het denk ik wel doen.

Heb je met de garage gebeld, of heb je deze optie in een berichtje aangeboden gekregen? In het laatste geval, misschien kun je die delen en kijken of we die op dezelfde manier interpreteren?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:33

Wat vinden jullie dan een te hoge km-stand en afgeragd? Ik heb een keer een VW Golf gekocht met 249.000 op de teller. Prijs: 2900 euro, gekocht van een particulier. Altijd in Bosnie dealer onderhouden. Volgens anderen was dat een alarmbel. Maar het is wel zo dat een VW dealer overal in Europa hetzelfde zou moeten doen tijdens een beurt.
Behalve remmen en banden en normale grote beurten heb ik aan die auto in de 6 jaar dat ik hem gehad heb geen kosten gehad. Ik heb nog 500 euro inruil teruggekregen en de auto met 4 ton op de teller ingeruild (399.999, ik heb serieus overwogen om een paar extra rondjes rond de garage te rijden om er exact 4 ton van te maken ;) ) De auto zou een export auto zijn, maar 5 dagen later zat er een nieuwe Nederlandse apk op.

De auto die ik toen kocht had na een jaar 2000 euro kosten aan de injectoren. En dat was de duurste auto die ik ooit gekocht heb, 3 jaar oud op dat moment, 161.000 op de teller. De meest luxe ook. Maar ook de auto waar al m'n spaargeld in zit en die me het duurst laat rijden, want nog geen 500 euro afschrijving per jaar ga ik nooit meer krijgen.

Met gebruikte auto's moet je geluk hebben. Helaas. En handelaren in auto's zijn net als handelaren in paarden en trailers niet altijd betrouwbaar. Zo ook waar ik m'n trailer ingeruild heb wegens wat beginnend rot in de bodem. De trailer werd daarna aangeprezen als RDW-gekeurd en zonder reparatie is die weer verkocht aan iemand, want tja, een trailerkeuring gaat over remmen en verlichting en niet over de bodem.

TS, als de auto terug kan, dan moet je dat doen. En je geen zorgen maken over wat die verkoper met de auto doet. Dat is niet jouw pakkie an.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 18:40

midori schreef:
Volgens mij heeft TS het idee dat de dealer de auto terug neemt en de aankoopprijs aan TS terugbetaalt, ALS ze ALLES eerst laat repareren, dus inclusief die 6 lekkages op de drie onderdelen die de garage heeft gevonden. Dat moet je echt niet doen TS, ik hoop dat of ik je berichtjes verkeerd begrepen heb, of dat jij de dealer verkeerd begrepen hebt...

Als het alleen om de €150 voor het repareren van de richtingaanwijzer gaat, zou ik het denk ik wel doen.

Heb je met de garage gebeld, of heb je deze optie in een berichtje aangeboden gekregen? In het laatste geval, misschien kun je die delen en kijken of we die op dezelfde manier interpreteren?

Inderdaad terug als de onderdelen zijn gemaakt.

Op een andere manier terugbrengen lukt ook niet. Dan rijd hij immers niet :7

Als het goed is gaat maker er morgen mee aan de gang.
Hij gaat de auto ook verder nakijken op de punten waardoor ik hem niet veilig acht.
Misschien valt het mee. Als hij hem veilig acht, en de kosten hiervan vallen mee, dan kan ik beter m'n verlies nemen op deze auto en hem verder rijden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:41

PaulSimonFan schreef:
Inderdaad terug als de onderdelen zijn gemaakt.

Op een andere manier terugbrengen lukt ook niet. Dan rijd hij immers niet :7

Als het goed is gaat maker er morgen mee aan de gang.
Hij gaat de auto ook verder nakijken op de punten waardoor ik hem niet veilig acht.
Misschien valt het mee. Als hij hem veilig acht, en de kosten hiervan vallen mee, dan kan ik beter m'n verlies nemen op deze auto en hem verder rijden.

Maar waarom in godsnaam? Je hebt wettelijke garantie. Waarom zou je betalen voor iets dat de verkoper voor jou moet repareren?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:43

Wat een stom iets. Waarom zou jij de auto moeten laten repareren? Hij kan het zelf immers tegen kostprijs doen.
Zit het ver weg? Anders de auto er heen laten brengen?

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:53

Ik had toch echt de verkopende garage de auto laten ophalen. Als jij hem nu ergens anders laat maken, verspil je volgens mij best veel kans op je garantie. Want je hebt de verkoper het niet eerst laten repareren. Zodra een ander er aan heeft gezeten valt de orginele garantie weg volgens mij. (Iig, dat is mij altijd verteld. Bij een defect, altijd terug naar waar je hem hebt gekocht. Zodra iemand anders het repareert heb je geen garantie meer omdat de verkoper dan niet weet wat er is gebeurt en met welk materiaal).

Dus of nu laten maken en de kosten voor lief nemen.
Of echt eissen dat de verkoper hem zelf ophaalt, repareert en geld terug.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:10

De dealer kan hem gewoon ophalen.

Hij heeft echt een makkelijke koper aan jou zo.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:14

Verkopen je een verrotte auto en krijgen er een gerepareerde voor terug

Ik snap je wel hoor ts, je wilt er gewoon van af en hier klaar mee zijn. Als je het niet erg vindt om een paar honderd euro te betalen ipv je mannetje te staan dan moet je dat doen. Maar je staat zoals te lezen wel in je recht als je geen kosten wilt maken om de auto te repareren

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:19

PaulSimonFan schreef:
Bij de monteur bleek dat er 3 lekkages zijn.. lekkages die zeer grote schade kunnen veroorzaken.
Aan de keeringen, carterpan, en versnellingsbak.

Kunnen veroorzaken. Ik weet natuurlijk niet waar die dealer zit maar ik zou er gewoon naar toe rijden, mijn geld incasseren en auto achterlaten. Als ie dat risico niet wil lopen kan ie m op komen halen.

Als je niet voor de richtingaanwijzer was gegaan had je hier niet van geweten en misschien nog weken mee gereden.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 19:39

De dealer zit hemelsbreed 70km verder, maar op krap anderhalf uur rijden.
Zo erheen rijden vind ik geen optie.

Hij heeft zelf niet aangeboden hem te repareren. Hij zei na het melden van de lekkages "kom maar langs, dan kijken we ernaar". Toen gaf ik aan "rijden met deze lekkages is geen optie". Toen gaf ie aan 200 bij te leggen, terwijl de kosten veel meer zijn.
Daarna heb ik gezegt de auto terug te willen doen. Maar om hem te brengen moet hij gemaakt zijn.

Zijn voorstel was vandaag, maken, dan terugbrengen, aankoopbedrag terug.

Garage gaat de auto verder nalopen. En de lekkage repareren. Mocht bij inderdaad niet veilig bevonden worden gaat hij zowieso terug. Ook als dat geld dan weg is..
Ik zou ter plekke nog kunnen proberen te onderhandelen. Of aan geven "zoveel of ik maak er alsnog een zaak van".

Mocht hij wel veilig bevonden worden dan neem ik m'n verlies. En dan blijft de auto.