Hoeveel water verbruiken jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:27

DuoPenotti schreef:
Yessy schreef:
Heel fijn! Maar wat een bizar verschil, dat komt neer op bijna 74L water per dag minder verbruik dan vorig jaar. Je zou denken dat je dat zou moeten merken toch? (dit is absoluut geen verwijt trouwens!)

Nou dat is precies ook mijn eigen gedachte.

Hoe dan?

We zijn niet anders gaan leven.

het enige wat ik niet kan meten is hoeveel de paarden drinken want die hebben automatische bakken.
Maar ook waarom zouden die minder drinken?
Ja oke vorig jaar natuurlijk een nat koudere zomer.

edit: denk nu wel ineens aan ons nieuwe toilet vanaf maart vorig jaar dat minder water erdoor spoelt.

Maar dat verklaard dan niet de toename de eerdere jaren.

Kan het zijn dat je dit jaar eerder de meterstand verwerkt hebt?
Indien dat bv 2. weken eerder is, dan kan dat best een verschil maken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:33

Petpa schreef:
DuoPenotti schreef:
Nou dat is precies ook mijn eigen gedachte.

Hoe dan?

We zijn niet anders gaan leven.

het enige wat ik niet kan meten is hoeveel de paarden drinken want die hebben automatische bakken.
Maar ook waarom zouden die minder drinken?
Ja oke vorig jaar natuurlijk een nat koudere zomer.

edit: denk nu wel ineens aan ons nieuwe toilet vanaf maart vorig jaar dat minder water erdoor spoelt.

Maar dat verklaard dan niet de toename de eerdere jaren.

Kan het zijn dat je dit jaar eerder de meterstand verwerkt hebt?
Indien dat bv 2. weken eerder is, dan kan dat best een verschil maken.

Geen 27% lijkt me :+

Unwritten

Re: Hoeveel water verbruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:51

87m3 dit jaar, 87m3 het jaar ervoor, en ook het jaar daarvoor en het jaar daarvoor, lekker consistent!
3 persoons huishouden + kat.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:31

Zolala schreef:
Eenpersoonshuishouden, momenteel 3 katten, 2 balkons, veel planten binnen & buiten

2020: 35 m³
2021: 35 m³
2022: 39 m³
2023: 39 m³
2024: 40 m³

Vandaag het verzoek gekregen van Evides om de water-meterstand door te geven, en het was tof om te zien dat het nu voor 2025 uitkwam op 33 m³ :)

Stijgende lijn van de afgelopen paar jaar flink naar beneden gedonderd, dus heeft mijn 'beetje extra opletten' toch best veel impact gehad. Blij mee!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:39

2personen, 2 honden en 5 paarden: vorig jaar 156m3 verbruikt. Wel gek, vorig jaar juni en juli elk maar zo’n 6m3 verbruikt, terwijl in november maar liefst 22m3. Ik heb echt geen idee waar door daar zo’n enorm verschil tussen zit. Rest van de maanden zit zo tussen de 11-13m3.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:50

2 personen, een hond, een grote tuin met vijver, zomers een badje voor de hond.
Verbruik is al jaren 30m3

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:19

Yv_ schreef:
Tiggs schreef:
Veel te veel, ik overweeg dus eens te onderzoeken of er ergens een lek is. Maar ik woon in een appartement en de meters zitten beneden, dus nog geen idee hoe. In ieder geval vaker de meter checken.

Edit: Ik zit met 1,25 persoon op het verbruik van Morrie ongeveer.

Ik vind dit dus helemaal niet gek, want het is vergelijkbaar met mijn verbruik, ook op 1 en een beetje/soms persoon. Ik lach eigenlijk altijd om mijn ouders dat zij zo weinig gebruiken, maar als ik zo dit topic lees, ben ik (en jij) dus eigenlijk een grootverbruiker. Maar bij mij is dit dus echt al jááren zo, eigenlijk al zo lang ik in dit huis woon. Ik heb een regendouche waar heel veel water uitkomt en ik douche ook vrij lang of 2x per dag wat korter, maar daarentegen ben ik net een vergiet als het gaat om de planten in de tuin water te geven. Dat zou ergens moeten compenseren.

Ik denk dat ik zelf wel weet welke andere factoren, dus naast de douche, meespelen. Ik gebruik de wasmachine relatief veel; heb 2 katten in huis en vind het gewoon fijn om alles fris te hebben, dus de wasmachine staat hier voor 1 persoon (dat beetje persoon wast hier eigenlijk nooit) wel flink veel aan, helemaal als ik het vergelijk met meerdere mensen in 1 huishouden. Zelfde als de vaatwasser, die gaat soms halfleeg aan omdat het begint te stinken. Ik zou het van tevoren beter kunnen afspoelen, maar dan gebruik ik nog meer water. Nu doe ik het altijd even snel onder de lopende kraan zodat de grovere dingen in het zeefje in de wasbak komen en ik dat weg kan gooien. En ik laat de kraan lopen met het tandenpoetsen. Krijg het niet in mijn systeem om die uit te zetten, al meerdere malen tevergeefs geprobeerd.

Dat zijn echt mijn punten waar ik mijn waterverbruik met gemak zou kunnen verminderen, misschien klinkt het herkenbaar of heb je er iets aan?

Klinkt helemaal niet gek wat je zegt! Mijn tweepersoons beddengoed gaat wekelijks in de was, of ik er nou alleen in lig of niet. Vaatwasser staat ook vrijwel na iedere keer koken aan, pannen heb je ook nodig als je voor 1 persoon kookt. En ik douche standaard 's ochtends, maar als het warm is/koud is/ik heb gesport/ik menstrueer/ik even wil relaxen etc. stap ik ook vaak een tweede keer onder de douche.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:25

Ik heb ook even gekeken. 116 m3 was ons jaarverbruik. 2 personen, 5 paarden aan huis (en nog een hond, 4 katten en kippen). Ik vind het nog best netjes.