Als vrouw alleen wandelen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:54

Ik vind het verschrikkelijk dat vrouwen bang zijn om zich alleen te verplaatsen. Er worden meer mannen vermoord als vrouwen, die komen toch ook buiten ?
Geen enkel dier geeft opvoeding naar geslacht, maar wij mensen kiezen bewust om vrouwen heel weerloos en zwak in de maatschappij af te schilderen. Ga naar een familiefeestje... wie staat recht om borden te ruimen...aangeleerd gedrag... slaafs en gehoorzaam zijn.
Het is niet omdat je 40 kg minder weegt als je aanvaller dat je geen kans maakt. Het menselijk lichaam heeft genoeg zwakke plekken en nee ik heb het niet over het kruis.
De kranten vinden verkrachtingszaken heerlijk. Staat ook altijd een mooi plaatje bij waar de vrouw weerloos op de grond zit en de man heel stoer met gebalde vuist. Verkrachters zijn roofdieren, leeuwen, is dat geen prachtig compliment? Onze maatschappij , onze opvoeding, de media , wij vrouwen verliezen terug onze rechten en krachten door hier in mee te gaan. Onze voorgaande generatie vrouwen die onze rechten heeft vergaard was een oorlogsgeneratie. Die vrouwen vulden noodgedwongen mannelijke functies in. Toen kwam het besef dat ze blijkbaar toch niet zo zwak en weerloos waren en eigenlijk ook volwaardig mens waren.
Ik heb best al voorvallen meegemaakt. Het meest en nog steeds recurentste zijn ongewenste aanrakingen en weet je welk stemmetje ik dan hoor 'geen drama maken' , hoeveel meisjes krijgen aangeleerd dat ze geen drama mogen maken.
Voor mij is niet de veiligheid het probleem. Eerder onze maatschappij die mannen en vrouwen als 2 verschillende wezens tegen elkaar opzet en waar vrouwen 'vrouwelijk' moeten zijn als in, geen spieren, oncomfortabele tot onveilige kledij (hakken) en een zachtaardig en verzorgend karakter. Ik ben blij dat ik geen meisje meer ben die aan het huidige en volledig fake ideaalbeeld moet voldoen. Ik zou in onze maatschappij absoluut geen dochter willen grootbrengen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:56

Ik heb een keer te maken gehad met geweld van een onbekende. In de bibliotheek van m’n hoge school. Waar je dan wel veilig bent?

Ik probeer zelf niet te veel na te denken over de gevaren van de wereld. Ik ben van nature een enorm angstig persoon. En dan zou ik mijn huis niet meer uitkomen.

Maar ik ga wel denk ik m’n locatie delen met iemand. En ook van die spray bestellen. En een fluitje. Maar dat is ook voor wolven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:07

Marlinde, is dan bijvoorbeeld Krav maga niets voor je?
Je leert dan technieken om je te verdedigen.
Daarnaast is het vaak zo dat als je loopt met een houding van als je mij pakt krijg je dikke spijt, dat ze je ook met rust laten.

Uiteraard niet altijd zo voordat er weer voorbeelden komen van die en die waar het niet zo bij was.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:08

Konstantine schreef:
Wat jij zegt herken ik, pmarena. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand die op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats was bruut het zwijgen wordt opgelegd.

Dat lijkt me onzin eigenlijk. Ik kan me eigenlijk niet eens een zaak herinneren waarbij dit als reele optie genoemd wordt. En ook wel logisch: als er toch iets is wat maakt dat er ineens een hoop rechercheurs achter je aankomen is het als je onschuldige omstanders gaat vermoorden.

Ik heb ook even een blik geworpen op de cijfers, en dan is het goed om te weten: er worden echt heel weinig mensen vermoord in Nederland, gelukkig. Maar als je als vrouw vermoord wordt, dan waarschijnlijk thuis en in de relationele sfeer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:10

Ja misschien ooit! Maar dat zit er nu niet in. En gelukkig durf ik nog prima het bos in. :)

Ik ben 1.83 en niet heel tenger. En ook niet bang aangelegd. Ik trek mijn mond wel open. Maar ik heb geleerd dat ondanks dat ik erg sterk ben, ik het afleg tegen een man. En daarbij zie ik er denk ik heel toegankelijk uit.

Laatst was is erg overprikkeld. Dus ik sta met koptelefoon op strak naar de grond te kijken. Met m’n rug half naar de passerende mensen. En NOG vragen ze mij wat. -O-

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:15

Supervixen schreef:
Maar even realistisch gezien, hoe vaak gebeurt dat nou?
Is echt niet alsof er wekelijks vrouwen in de bosjes worden gesleurd.
De kans dat je wordt aangevallen door een loslopende hond lijkt me vele malen groter. Hoe vaak ik al honden tegen me op te springen heb gehad als ik ging hardlopen door het bos... pff.
Er wordt mensen echt teveel angst aangepraat.

Nou, dat dus.

Bloodymary

Re: Als vrouw alleen wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:20

Vroeger (toen ik jong was..) ben ik ook wel eens aangerand. Niks ernstigs gebeurd, doordat ik ineens heel hard bleek te kunnen trappen. En dat was dus op een parkeerplaats in de stad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:22

Oh das wel erg ja marlinde
Mij vragen ze ook vaak, maar dat is dan omdat ik vaak al iets zeg van hoi, dus het tegenovergestelde van naar beneden kijken.

Ik heb als beveiliger veel avonden gedraaid, zowel bij een kantoorpand open tot 21:00 op een dan best verlaten industrieterrein als bij het ziekenhuis.
Parkeerplaatsen goed verlicht, overal camera's en hoe vaak er niet werd gevraagd mee te lopen.

En als je dan eens vroeg heb je dan wat meegemaakt was het toch nee, maar....

Bij het ziekenhuis waren ze nog verbaasd ook dat ik dan kwam als ze belden of iemand mee liep ipv mijn mannelijke collega. Ben jij dan niet bang... nee hier niet.

Edit; mijn bericht komt direct na de jouwe, maar dat is toeval.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:52

VuurVleugels schreef:
Natuurlijk is niet elke man een bedreiging! En natuurlijk loop je niet élke wandeling daadwerkelijk gevaar. Maar door te zeggen dat angst onzin is, ondermijn je echt de realiteit waar een groot gedeelte van de vrouwen in zit. Als jij nooit iets hebt meegemaakt; top! Echt, ik hoop oprecht dat dat zo blijft. Maar dat is niet voor iedereen de realiteit, helaas..

Hier kan ik me dus alleen maar bij aansluiten. En ik ga het topic ontstippen. Mensen beseffen niet wat het met je kan doen door te suggereren dat angst niet reëel is.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:12

betadine schreef:
Het meest en nog steeds recurentste zijn ongewenste aanrakingen en weet je welk stemmetje ik dan hoor 'geen drama maken' , hoeveel meisjes krijgen aangeleerd dat ze geen drama mogen maken.

En dat is dus ook precies waarom er een enorme nadruk ligt op 'het zwijgen verbreken' in onze workshop. Mijn collega en ik vertellen onze eigen verhalen, zodat vrouwen letterlijk zien en horen dat ze niet de enige zijn (voor sommigen is onze workshop het eerste concrete, tastbare bewijs daarvoor namelijk, omdat iedereen altijd maar zwijgt), en bijna elke oefening/techniek gaat gepaard met geluid. Alles om maar over te brengen dat zwijgen NIET hoeft, en dat het dus níet okay is als iemand je het gevoel geeft dat je moet zwijgen.

Fitzroy schreef:
Hier kan ik me dus alleen maar bij aansluiten. En ik ga het topic ontstippen. Mensen beseffen niet wat het met je kan doen door te suggereren dat angst niet reëel is.

Ik snap Fitzroy heel goed. Nogmaals: echt, top als je niks hebt meegemaakt. Maar doordrukken dat het onzin is om bang te zijn (soms letterlijk, soms met andere woorden) versterkt alleen maar het maatschappelijke beeld dat mensen die geweld meemaken niet zo moeten zeuren. En versterkt dus alleen maar het zwijgen.

Laten we STOPPEN met hierover zwijgen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:18

Heb naar aanleiding van dit topic de app live 360 gedownload (kende de naam al) en ik deel vanaf nu m’n locatie met een vriendin. We wonen beiden alleen en zijn veel in het bos. Dus dan weet sowieso 1 persoon waar je bent.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:27

Ho even ik en ook anderen zeggen niet dat je niet mag zeuren en niks mag vertellen als jou iets is overkomen.
Ik merk juist dat de laatste jaren meer mensen erover durven te praten en dat is heel goed.
Mijn inzet was dat ondanks dat er met mij wat is gebeurd ik bepaalde angsten niet wil projecteren op anderen, waaronder mijn kinderen.
Ook ikzelf erken zeker mijn angsten maar probeer toch nu normaal te leven.
Mijn dochter gaat vaak snachts lopen en ja dan denk ik wel pffff, maar ik zeg het niet omdat zij van dat wandelen beter wordt.

En ik bedoel dingen niet alsof je er maar overheen moet zetten, absoluut niet. Maar als je iets op afstand bekijkt dan is het wel zo dat je andere kan waarschuwen maar je kan niet alles ontlopen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:28

Er zeggen maar weinig mensen dat er niets kan gebeuren. Want we weten allemaal dat het wel kan.
Er zijn wel veel mensen die zich afvragen hoe groot die kans is in bijvoorbeeld dat bospaadje maar juist in de stad enger vinden.

En natuurlijk verschrikkelijk voor wie het wel heeft meegemaakt :knuffel:

Vergeet daarnaast ook niet dat het voor sommige mensen zo een manier is om er mee om te gaan omdat ze anders alleen nog maar binnen zitten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:32

MarlindeRooz schreef:
Heb naar aanleiding van dit topic de app live 360 gedownload (kende de naam al) en ik deel vanaf nu m’n locatie met een vriendin. We wonen beiden alleen en zijn veel in het bos. Dus dan weet sowieso 1 persoon waar je bent.

Dit doe ik ook altijd met mijn! Al is het maar zodat hij kan zien waar ik lig wanneer ik over een boomwortel struikel ofzo!
Het geeft toch een geruststellend gevoel.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:59

Ik ben zelf ook ‘in het bos’ opgegroeid hoor. Vond er niks engs aan.
Maar later nare dingen (niet bos-gerelateerd, wel ‘niemand die je hoort of helpt’ gerelateerd) meegemaakt waardoor ik helaas weet wat het is om heel erg bang te zijn, en ik denk dat het dat is, dat ik nu telkens probeer te voorkomen weer in een situatie terecht te komen die dat gevoel triggert, en dat dát de eigenlijke angst is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:10

VuurVleugels schreef:
betadine schreef:
Het meest en nog steeds recurentste zijn ongewenste aanrakingen en weet je welk stemmetje ik dan hoor 'geen drama maken' , hoeveel meisjes krijgen aangeleerd dat ze geen drama mogen maken.

En dat is dus ook precies waarom er een enorme nadruk ligt op 'het zwijgen verbreken' in onze workshop. Mijn collega en ik vertellen onze eigen verhalen, zodat vrouwen letterlijk zien en horen dat ze niet de enige zijn (voor sommigen is onze workshop het eerste concrete, tastbare bewijs daarvoor namelijk, omdat iedereen altijd maar zwijgt), en bijna elke oefening/techniek gaat gepaard met geluid. Alles om maar over te brengen dat zwijgen NIET hoeft, en dat het dus níet okay is als iemand je het gevoel geeft dat je moet zwijgen.

Fitzroy schreef:

Ik snap Fitzroy heel goed. Nogmaals: echt, top als je niks hebt meegemaakt. Maar doordrukken dat het onzin is om bang te zijn (soms letterlijk, soms met andere woorden) versterkt alleen maar het maatschappelijke beeld dat mensen die geweld meemaken niet zo moeten zeuren. En versterkt dus alleen maar het zwijgen.

Laten we STOPPEN met hierover zwijgen!

Weet je, het feit dat ik al eerder schreef over dat ik geïrriteerd raak door dit soort bangmakerij heeft niets te maken hetgeen jij en een aantal anderen suggereren. Natuurlijk heb ook ik het een en ander meegemaakt.
Het vooroordeel dat je schetst klopt niet :n verre van zelfs. Ik weet waartoe mensen in staat zijn. Niet alleen vanuit mijn persoonlijke verhaal, maar ook vanuit mijn professie.
Natuurlijk kan iedereen vanalles gebeuren, dus ook mij.

Maar bangmakerij is in mijn ogen nooit de oplossing. Angst maakt mensen weerloos, achterdochtig en bang. Terwijl ikzelf ervan overtuigd ben dat dat nooit de oplossing is :n Het is het wapen van populisten.
Zelfvertrouwen, vertrouwen op je gevoel, weten wat te doen, maar vooral ook..... mensen met een open vizier tegemoet gaan. Daar zit de oplossing.

Ja, normaal gesproken legt een vrouw het af tegen een man. Zeker als het gaat om lengte en spierkracht. Maar als je daarvan uit gaat, dan wordt het een selffulfilling prophacy.
Daarmee leg ik niet de schuld bij de vrouw, zeker niet. Maar ik heb gezien wat er kan gebeuren als je een ander uitgangspunt kiest. Geloof in jezelf en in je mogelijkheden.
Wees niet naïef, maar ga ook niet achter alle bomen een beer zoeken. Dat helpt niet.

Dus ga gewoon lekker wandelen in je eentje, geniet ervan.
Let op je omgeving, zoals iedereen dat doet. Man, vrouw, jong, oud....

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:11

Ik wandel altijd alleen. En zeker nu het langer licht is zie ik het probleem niet zo. Wel altijd opgeladen telefoon bij me.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:18

De meest rare dingen en ongemakkelijke situaties zijn eigenlijk altijd in een stadspark geweest, niet in de natuur gebieden ...

Tja wel eens een paar naakten mannen, maar zo lopen ze er altijd bij en ze zijn verder heel vriendelijk. Prima

Sommige mannen vinden het trouwens ongemakkelijk om alleen te lopen in natuur gebieden
Niet omdat ze bang zijn om lastig gevallen te worden, maar omdat ze het gevoel hebben dat vrouwen zich ongemakkelijk voelen als er een man alleen wandeld ...
Dat ze het gevoel hebben dat vrouwen denken dat ze 'iets' misschien van plan zijn...

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:33

Ik ben alles aan het uitzoeken om alleen naar Slovenië te gaan om te wandelen :')

Dus hier nl, België eigelijk waar dan ook zou ik gewoon alleen wandelen, anders kun je helemaal niks meer in het leven

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:52

Achterom schreef:
Zelfvertrouwen, vertrouwen op je gevoel, weten wat te doen, maar vooral ook..... mensen met een open vizier tegemoet gaan. Daar zit de oplossing.

[knip]

Geloof in jezelf en in je mogelijkheden.
Wees niet naïef, maar ga ook niet achter alle bomen een beer zoeken. Dat helpt niet.

Dus ga gewoon lekker wandelen in je eentje, geniet ervan.
Let op je omgeving, zoals iedereen dat doet. Man, vrouw, jong, oud....

Dit is ook precies wat ik altijd betoog. Ik denk dat ik nu wat feller reageer omdat ik met een verdrietige familiesituatie zit nu, excuses dat ik je het gevoel heb gegeven dat je het 'gewoon niet snapt' om het zo maar even te zeggen. Maar dit is waar ik zooo hard achter sta: bewapen jezelf juist door je onderbuikgevoel te honoreren, NIET omdat de ander per definitie de vijand is, maar omdat je zo denk ik de meest evenwichtige benadering hebt: 'wat er ook wel of niet gebeurt, puntje bij paaltje wandel ik hier uit'. Het onderdrukken van dat onderbuikgevoel, ook door gedachten als 'geen drama maken', veroorzaakt juist zoveel ellende.

Ik denk trouwens ook dat het man vs. bear topic me nog te nabij staat. Ik weet niet meer wie het toen waren (en helemaal geen behoefte om die negativiteit op te gaan zoeken) maar er waren toen een aantal mensen echt denigrerend. Voornamelijk over wat voor enorme onzin ze het allemaal vonden. Dat stuitte me toen heel erg tegen de borst omdat ik dat heel invaliderend vond naar die miljoenen vrouwen aan den lijve hebben ondervonden dat het niet allemáál onzin is.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:56

Ik heb wat naars meegemaakt toen ik 15 was. Inmiddels ben ik 27 en nog steeds vind ik het regelmatig eng als ik alleen loop een een man tegenkom. Ik heb dan ook altijd een mini pepperspray mee en een fluitje. Pepperspray is natuurlijk niet legaal maar bijvoorbeeld een mini haarlak doet ook flink zeer aan de ogen :o

Natuurlijk gaat dat niet alles voorkomen maar het geeft mij wel een wat veiliger gevoel als ik alleen op pad ben

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:58

Ik denk dat geen enkele vrouw zal zeggen dat het allemaal onzin is.
Dat het misschien zo wordt opgevat is waarschijnlijk een storing in de communicatie.
Iedere vrouw weet dat het kan gebeuren!
Maar iedereen gaat er anders mee om. Lijkt mij toch dat, dat ook moet kunnen?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:14

Dat is mooi gezegd fransje23. Zo is het.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:15

Ik lees hier trouwens verschillende malen over fluitjes. Is dat inderdaad iets algemeens om dat te doen als er gevaar is? Wist ik niet. Als ik dat in het bos zou horen zou ik denken dat iemand zijn hond zou roepen of kinderen aan het spelen of zo...

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:55

Het geluid van een fluit is stukken harder dan geschreeuw en schrikt ook af. Daarnaast zullen mensen na flink gefluit meer attent zijn op geroep om hulp