Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Konstantine schreef:Wat jij zegt herken ik, pmarena. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand die op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats was bruut het zwijgen wordt opgelegd.
Supervixen schreef:Maar even realistisch gezien, hoe vaak gebeurt dat nou?
Is echt niet alsof er wekelijks vrouwen in de bosjes worden gesleurd.
De kans dat je wordt aangevallen door een loslopende hond lijkt me vele malen groter. Hoe vaak ik al honden tegen me op te springen heb gehad als ik ging hardlopen door het bos... pff.
Er wordt mensen echt teveel angst aangepraat.
VuurVleugels schreef:Natuurlijk is niet elke man een bedreiging! En natuurlijk loop je niet élke wandeling daadwerkelijk gevaar. Maar door te zeggen dat angst onzin is, ondermijn je echt de realiteit waar een groot gedeelte van de vrouwen in zit. Als jij nooit iets hebt meegemaakt; top! Echt, ik hoop oprecht dat dat zo blijft. Maar dat is niet voor iedereen de realiteit, helaas..
betadine schreef:Het meest en nog steeds recurentste zijn ongewenste aanrakingen en weet je welk stemmetje ik dan hoor 'geen drama maken' , hoeveel meisjes krijgen aangeleerd dat ze geen drama mogen maken.
Fitzroy schreef:Hier kan ik me dus alleen maar bij aansluiten. En ik ga het topic ontstippen. Mensen beseffen niet wat het met je kan doen door te suggereren dat angst niet reëel is.
MarlindeRooz schreef:Heb naar aanleiding van dit topic de app live 360 gedownload (kende de naam al) en ik deel vanaf nu m’n locatie met een vriendin. We wonen beiden alleen en zijn veel in het bos. Dus dan weet sowieso 1 persoon waar je bent.
VuurVleugels schreef:betadine schreef:Het meest en nog steeds recurentste zijn ongewenste aanrakingen en weet je welk stemmetje ik dan hoor 'geen drama maken' , hoeveel meisjes krijgen aangeleerd dat ze geen drama mogen maken.
En dat is dus ook precies waarom er een enorme nadruk ligt op 'het zwijgen verbreken' in onze workshop. Mijn collega en ik vertellen onze eigen verhalen, zodat vrouwen letterlijk zien en horen dat ze niet de enige zijn (voor sommigen is onze workshop het eerste concrete, tastbare bewijs daarvoor namelijk, omdat iedereen altijd maar zwijgt), en bijna elke oefening/techniek gaat gepaard met geluid. Alles om maar over te brengen dat zwijgen NIET hoeft, en dat het dus níet okay is als iemand je het gevoel geeft dat je moet zwijgen.Fitzroy schreef:Hier kan ik me dus alleen maar bij aansluiten. En ik ga het topic ontstippen. Mensen beseffen niet wat het met je kan doen door te suggereren dat angst niet reëel is.
Ik snap Fitzroy heel goed. Nogmaals: echt, top als je niks hebt meegemaakt. Maar doordrukken dat het onzin is om bang te zijn (soms letterlijk, soms met andere woorden) versterkt alleen maar het maatschappelijke beeld dat mensen die geweld meemaken niet zo moeten zeuren. En versterkt dus alleen maar het zwijgen.
Laten we STOPPEN met hierover zwijgen!
Achterom schreef:Zelfvertrouwen, vertrouwen op je gevoel, weten wat te doen, maar vooral ook..... mensen met een open vizier tegemoet gaan. Daar zit de oplossing.
[knip]
Geloof in jezelf en in je mogelijkheden.
Wees niet naïef, maar ga ook niet achter alle bomen een beer zoeken. Dat helpt niet.
Dus ga gewoon lekker wandelen in je eentje, geniet ervan.
Let op je omgeving, zoals iedereen dat doet. Man, vrouw, jong, oud....