Met trailer door rood stoplicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 18:50

anca schreef:
Rauka schreef:
Ik realiseer me ineens hoe toepasselijk de gebruikersnaam van ts is :')

Wat flauw.

Ik denk dat de meesten van ons wel eens in een penibele situatie zijn geweest met trailer rijden( of zonder)

Ts is er van doordrongen dat ze door rood reed maar heeft de keus gemaakt voor haar paard en de voorganger.

Dat denk ik ook. Je zit er zo zonder dat je het wilt in.

Klopt helemaal. Dankjewel.

palousa_boy schreef:
Het kan mij weinig interesseren als andere mensen vinden als ik te langzaam rij met een trailer. Laten we eerlijk zijn, als ik 110 zou rijden op de snelweg dan zouden ze nog vinden dat ik te langzaam ga.

Ik pas mn snelheid gewoon aan aan datgene wat ik vervoer. Dat mensen zich daaraan kunnen gaan ergeren dat is dan helaas hun probleem. Als ze zo veel haast hebben dan hadden ze eerder moeten vertrekken :+

Wat betreft stoplichten hetzelfde, ik blijf gewoon op een rustig tempo doorrijden zodat ik of kan stoppen of wat gas bij kan geven. Met iemand voor mn neus houdt ik ook rekening met eventueel raar gedrag van diegene en blijft de afstand wat groter.
In het ergste geval moet ik stoppen en een paar minuten wachten..

Stoppen en een paar minuten wachten of langer is ook helemaal geen probleem ik heb nooit haast met de trailer. Raar gedrag van personen voor kan je incalculeren maar het komt altijd vanuit een onverwachte hoek.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 08-04-25 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:59

Dit zijn gewoon hele lastige situaties. Ik heb nog geen jaar mijn rijbewijs en weet nog goed dat mijn rijinstructeur het met mij had over wel of niet stoppen voor een oranje stoplicht. Hij zei dat als ik bijna een noodrem moest toepassen en er een auto achter me zat dat ik dan beter gas bij kon geven. Als de persoon achter je verwacht dat je doorrijd terwijl jij keihard gaat remmen zorg je gewoon voor onveilige situaties. helemaal als er achter je een vrachtwagen/trailer rijd.
Maar in dit soort situaties heb je eigenlijk altijd genoeg tijd voordat het rood wordt. Dus hoewel de auto die voor TS zat volgens de wet niks verkeerds deed, is dit niet veilig rijgedrag. Dus ik snap ook goed dat TS zich rotschrok.

Voor TS misschien een idee om met trailer op de weg naar een stoplicht nóg meer afstand te creëren als er een ruising/stoplicht is. Ik heb liever een chagrijnig iemand achter me omdat ik langzaam rij dan een (bijna)ongeluk.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:12

zoef123 schreef:
slimmerik schreef:
Alles is gezegd hier lijkt me. Ik hoop dat je ervan geleerd hebt. Door een toch te hoge snelheid en te weinig afstand heb je je voorganger, jezelf en je paard in gevaar gebracht. En imo mag dat wat kosten.

de voorganger bracht mij en mijn paard in gevaar.

Eh, nee. Dat heb je zelf gedaan door niet genoeg afstand te houden. Als die auto om een andere reden een noodstop had moeten maken (een auto uit een zijweg die door rood komt bijvoorbeeld) had je hetzelfde probleem gehad. Je kan hier niet de voorganger de schuld van geven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Met trailer door rood stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:14

Misschien niet maar netjes is het zeker niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:25

Exitium schreef:
Eh, nee. Dat heb je zelf gedaan door niet genoeg afstand te houden. Als die auto om een andere reden een noodstop had moeten maken (een auto uit een zijweg die door rood komt bijvoorbeeld) had je hetzelfde probleem gehad. Je kan hier niet de voorganger de schuld van geven.

Da's natuurlijk onzin. Plotseling onnodig hard remmen is heel nadrukkelijk wel gevaarlijk gedrag en niet de bedoeling. Daarom leer je bij je rijles ook dat je eerst je spiegel checkt voor je remt, en dat je dat niet zomaar doet. En omgekeerd kun je in Nederland bijna niet zo rijden dat je altijd genoeg afstand houdt dat je volledig veilig tot een volledige stop kunt komen. Verkeer is samenwerking.

Bovendien wist de OP WEL de situatie te ontwijken - er was dus genoeg ruimte om de vaart te verminderen en de situatie te omzeilen. Alleen kostte dat zoveel tijd dat de camera bij het verkeerslicht af ging. Maar als je naar de situatie kijkt dan heeft de OP een ongeluk voorkomen en niemand aangereden, dus in principe is dat, zeker als je met een beladen trailer rijdt, echt wel voorzichtig genoeg.

(En als er werkelijk een bijna ongeluk is, dan neemt iedereen de gevolgen wat meer voor lief. Als de auto had geremd omdat er werkelijk een andere verkeersdeelnemer was overgestoken dan doe je je best, ook als dat niet zo fijn is voor je paard. Maar er was geen reden, de situatie was nog veilig want het verkeerslicht was niet op rood en er was verder niemand.)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:58

Heb je een trailer rijbewijs? Daar leren ze je namelijk om om te gaan met dit soort situaties. Namenlijk niet met een tehoge snelheid op verkeerslichten af te rijden zodat als het moet je kunt remmen.

Ik rij zelf echt als een slak richting verkeerslichten omdat je weet dat je ineens stilletjes kunnen staan.

Ja mijn buurvrouw heeft soortgelijke situatie gehad met merrie en veulen erin deed hetzelfde als jij en kreeg ook een bekeuring ging in bezwaar en moest gewoon betalen. Juist met aanhanger/ trailer moet je in kunnen spelen op mede weggebruikers was de redenatie vande persoon dienaar bezwaar beoordeelde..

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 20:25

Laura1982 schreef:
Heb je een trailer rijbewijs? Daar leren ze je namelijk om om te gaan met dit soort situaties. Namenlijk niet met een tehoge snelheid op verkeerslichten af te rijden zodat als het moet je kunt remmen.

Ik rij zelf echt als een slak richting verkeerslichten omdat je weet dat je ineens stilletjes kunnen staan.

Ja mijn buurvrouw heeft soortgelijke situatie gehad met merrie en veulen erin deed hetzelfde als jij en kreeg ook een bekeuring ging in bezwaar en moest gewoon betalen. Juist met aanhanger/ trailer moet je in kunnen spelen op mede weggebruikers was de redenatie vande persoon dienaar bezwaar beoordeelde..

Haha, bedankt voor je grappige reactie

Niets van wat jij zegt is aan de orde namelijk

Had ik maar een hoge snelheid dan had ik er langs kunnen gaan zonder bekeuring.

Nog maals ik vraag om soort gelijke ervaringen.

Exitium schreef:
[

de voorganger bracht mij en mijn paard in gevaar.

Eh, nee. Dat heb je zelf gedaan door niet genoeg afstand te houden. Als die auto om een andere reden een noodstop had moeten maken (een auto uit een zijweg die door rood komt bijvoorbeeld) had je hetzelfde probleem gehad. Je kan hier niet de voorganger de schuld van geven.[/quote]

Geef niemand de schuld rij zelf door rood. Maar wel door een situatie veroorzaakt door een mede weg gebruiker.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 08-04-25 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 20:45

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt en ook voor mijn paard gekozen. Dus door het rode licht en geflitst.
Heeft mij 15 dagen mijn rijbewijs gekost + 900€ boete. Was de minimum boete.
Rechter snapte het ergens nog maar gaf als tip om toch af te remmen en desnoods voorbij de lichten stil te staan.

Nu bij alle rode lichten dikke stress.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 20:47

Laibadji schreef:
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt en ook voor mijn paard gekozen. Dus door het rode licht en geflitst.
Rechter snapte het ergens nog maar gaf als tip om toch af te remmen en desnoods voorbij de lichten stil te staan.

Oh joh maar waarom die €900?

Heb ik idd ook nog over getwijfeld maar dacht dan sta ik midden op de weg.

Snap ik goed!

Laibadji schreef:

Oh joh maar waarom die €900?

Heb ik idd ook nog over getwijfeld maar dacht dan sta ik midden op de weg.

Snap ik goed!
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 08-04-25 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 20:52

zoef123 schreef:

De ervaring staat in mijn bericht moest ook betalen.

Je moet gewoon je snelheid aanpassen dus nog langzamer rijden. Niet leuk maar dit zal je niet nog een keer gebeuren. Wat als je erop geklapt was leed was dan niet te overzien en je bent altijd fout. En je mag de mensen die zeggen dat je te hard rijd en of kritisch reageren niet leuk vinden maar je bent een gevaar op de weg als je niet veilig kan stoppen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:04

Een soortgelijke situatie heb ik ook wel eens meegemaakt, maar dan met een groen verkeerslicht. Auto voor ons ging opeens vol in de remmen, terwijl wij ervan uitgingen dat deze zou doorrijden bij groen licht. Volgens mij zat paard met z’n snoet tegen de voorkant van de trailer aan geplakt. Daarna reed die auto voor ons opeens snel door voordat het licht op oranje sprong, zo zuur!

Zeker met trailer kan je er niet vanuit gaan dat andere weggebruikers rekening met je houden. Het zou wel moeten, maar helaas rijden een hoop mensen rond in hun eigen bubbel. Vanuit mijn rijlessen heb ik ook altijd geleerd dat je altijd voorbereid moet zijn om te kunnen stoppen zodra je op een verkeerslicht af rijdt. Neem de snelheid aan die voor jou veilig voelt, andere weggebruikers hebben dit maar te accepteren.

Ik denk dat deze situatie niet geheel op zichzelf staat, er zijn verschillende factoren van invloed. Bijvoorbeeld de auto voor je die plotseling ging remmen, jouw snelheid die nèt te hoog was, de afstand die nèt tekort was, jouw reactievermogen die waarschijnlijk iets verlaat was omdat je dit niet verwacht had.
Wel laat je uit onderstaande blijken dat je de keuze had gemaakt om door te rijden, je had dan ook kunnen kiezen om te stoppen? Hoe hard reed je op dat moment? Want in de openingspost heb je het over 60km/u, terwijl je daarna zegt niet harder als 50km/u gereden te hebben.

zoef123 schreef:
En de auto voor me was eerst van plan harder te rijden en toch in eens heel hard te remmen. Het zijn allemaal fracties van seconden ik had besloten met hem mee te gaan dat had ook makkelijk gekund als hij niet in eens heel hard was gaan remmen.

Tot slot zou ik bezwaar indienen als je daar achter staat, nooit geschoten is altijd mis!

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 21:07

Laura1982 schreef:
zoef123 schreef:

Je moet gewoon je snelheid aanpassen dus nog langzamer rijden. Niet leuk maar dit zal je niet nog een keer gebeuren. Wat als je erop geklapt was leed was dan niet te overzien en je bent altijd fout. En je mag de mensen die zeggen dat je te hard rijd en of kritisch reageren niet leuk vinden maar je bent een gevaar op de weg als je niet veilig kan stoppen.

Gaat alles verder goed met je?

noviceh schreef:
Een soortgelijke situatie heb ik ook wel eens meegemaakt, maar dan met een groen verkeerslicht. Auto voor ons ging opeens vol in de remmen, terwijl wij ervan uitgingen dat deze zou doorrijden bij groen licht. Volgens mij zat paard met z’n snoet tegen de voorkant van de trailer aan geplakt. Daarna reed die auto voor ons opeens snel door voordat het licht op oranje sprong, zo zuur!

Zeker met trailer kan je er niet vanuit gaan dat andere weggebruikers rekening met je houden. Het zou wel moeten, maar helaas rijden een hoop mensen rond in hun eigen bubbel. Vanuit mijn rijlessen heb ik ook altijd geleerd dat je altijd voorbereid moet zijn om te kunnen stoppen zodra je op een verkeerslicht af rijdt. Neem de snelheid aan die voor jou veilig voelt, andere weggebruikers hebben dit maar te accepteren.

Ik denk dat deze situatie niet geheel op zichzelf staat, er zijn verschillende factoren van invloed. Bijvoorbeeld de auto voor je die plotseling ging remmen, jouw snelheid die nèt te hoog was, de afstand die nèt tekort was, jouw reactievermogen die waarschijnlijk iets verlaat was omdat je dit niet verwacht had.
Wel laat je uit onderstaande blijken dat je de keuze had gemaakt om door te rijden, je had dan ook kunnen kiezen om te stoppen? Hoe hard reed je op dat moment? Want in de openingspost heb je het over 60km/u, terwijl je daarna zegt niet harder als 50km/u gereden te hebben.

zoef123 schreef:
En de auto voor me was eerst van plan harder te rijden en toch in eens heel hard te remmen. Het zijn allemaal fracties van seconden ik had besloten met hem mee te gaan dat had ook makkelijk gekund als hij niet in eens heel hard was gaan remmen.

Tot slot zou ik bezwaar indienen als je daar achter staat, nooit geschoten is altijd mis!

Bedankt voor je bericht.
Ik reedt waar je 70 mag tussen de 50 en 60 richting de stoplichten altijd snelheid omlaag dus het moet rond de 50 geweest zijn of lager. Daarna wordt het ook 50. Ik koos om door te rijden aangezien het stoplicht op het laatste moment op oranje sprong. Het was niet zo dat ik het zag aankomen en bedacht wat ga ik doen stoppen of door rijden. Ik was eigenlijk al te ver. Auto voor me gaf gas bij. En dus op allerlaatste moment bot op de rem. Dit alles is misschien net een paar seconden. Dus het is niet zo dat ik even heb zitten denken van wat ga ik doen het gaat super snel zoiets.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 08-04-25 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:18

Shadow0 schreef:
En omgekeerd kun je in Nederland bijna niet zo rijden dat je altijd genoeg afstand houdt dat je volledig veilig tot een volledige stop kunt komen.

Juist bij stoplichten vaak wel, simpelweg eerder je gas loslaten en indien nodig bijremmen. Heel simpel gezien, TS zei dat ze 50 km/u reed. Ervan uitgaand dat de voorligger dat ook reed heeft die met reactietijd erbij een remweg van 30-35 meter. Voor een vrachtwagen komt dat rond de 45-50 meter uit met die snelheid. Hou je 20 meter afstand (wat eigenlijk al te weinig is, helemaal met een zwaar voertuig of een aanhanger) dan zou je dus nog moeten kunnen stoppen, rekening houdend met een reactietijd van een seconde. Als je je gas eerder loslaat om ruimte te creëren wordt je remweg korter en hoef je dus minder hard te remmen als het nodig is.

Als iemand bewust gaat brakechecken is het natuurlijk een ander verhaal, maar daar is hier geen sprake van aldus TS.

zoef123 schreef:
Laura1982 schreef:

Dat kunnen we beter aan jou vragen volgens mij, met dit soort reacties op ieder bericht dat je niet aan staat... :x

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:21

zoef123 schreef:
Je verwacht niet dat een kleine auto uit harde snelheid een stop maakt hij reed een stuk sneller als dat ik reed. Ik weet dat m’n remweg langer is daar rijd je ook naar. Alleen in deze situatie gaat het anders dan dat het normaal gaat of wat je verwacht en dat zijn de situaties die met een trailer toch echt wel lastig zijn.

En wat je zegt oranje is afremmen als je bijna onder het stoplicht rijd gaat dat niet meer met een trailer…

Eén noodstop verwacht je nooit. En je zult altijd genoeg afstand moeten houden om te remmen als iemand een noodstop maakt.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 21:31

[
zoef123 schreef:
Laura1982 schreef:

Dat kunnen we beter aan jou vragen volgens mij, met dit soort reacties op ieder bericht dat je niet aan staat... :x[/quote]

Haha met mij wel hoor. Iedereen mag z’n mening hebben. Het was mij de vraag of er ervaringen zijn met zulke situaties. Niet wat anders had gemoeten. Ik snap ook dat het lastig is in te schatten zonder het te hebben gezien.

daantjuhhh schreef:
zoef123 schreef:
Je verwacht niet dat een kleine auto uit harde snelheid een stop maakt hij reed een stuk sneller als dat ik reed. Ik weet dat m’n remweg langer is daar rijd je ook naar. Alleen in deze situatie gaat het anders dan dat het normaal gaat of wat je verwacht en dat zijn de situaties die met een trailer toch echt wel lastig zijn.

En wat je zegt oranje is afremmen als je bijna onder het stoplicht rijd gaat dat niet meer met een trailer…

Eén noodstop verwacht je nooit. En je zult altijd genoeg afstand moeten houden om te remmen als iemand een noodstop maakt.

Mee eens alleen in de praktijk heb je situaties waarbij dat heel lastig wordt ook als mensen in eens tussen voegen dan heb je dat op dat moment ook niet.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 08-04-25 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:36

daantjuhhh schreef:
zoef123 schreef:

In de praktijk is dit lastig om áltijd te doen. Zeker als het twee baans is. Ik houd ervan om veel afstand te houden, maar dat zien medeweggebruikers als een prima ruimte om in te voegen. Dan heb ik weer even de tijd nodig om meer ruimte te creëren (en vervolgens voegt er nog een auto in en kan ik weer opnieuw beginnen).

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 21:40

Dat dus en dat is zeker op dit stuk weg het geval. Dit was echt pech van de alle factoren op dat moment. Ja ik had dingen anders moeten doen. Maar dat is altijd achteraf. In dit geval zou ik in dezelfde situatie op dat moment hetzelfde weer doen. Maar ik ga daar nu heel langzaam rijden dus ik denk niet dat het nog een keer gebeurd. Haha. Dus ja ik leer mijn les hier wel van.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:46

Laibadji schreef:

Huh maar dat is niet alleen een rood licht geweest dan? Je komt ook niet zomaar bij de rechter en een rijontzegging krijg je ook echt niet zomaar. Of er moet sprake zijn geweest van herhaling?

Edit: oh ik zie nu dat je van België bent! Daar zijn de straffen weer anders natuurlijk.

TS, ik denk niet dat het veel zin heeft om vergelijkbare verhalen te vragen. Alles hangt af van de omstandigheden van het geval en die kunnen net verschillen. Ook kan je net geluk of pech hebben met degene die je bezwaar behandeld. Er zit dus verder niets anders op dan bezwaar maken en afwachten
Laatst bijgewerkt door Kidde op 08-04-25 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 22:01

Ah vandaar dan heb ik nog ‘geluk’.
Iedereen bedankt voor de reacties.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:28

Heb het ook een keer gehad dat ik moest beslissen hard remmen of toch net door rood. Koos voor door rood, omdat ik in een stroom auto’s met het verkeer mee reed. Helaas zag een undercover motoragent dit en hield deze mij bij de volgende afrit staande. Hij begreep dat ik geen harde stop wilde maken met een paard in de trailer. Maar hij gaf ook aan dat ik meer afstand had moeten houden en wat zachter had moeten rijden bij het naderen van het verkeerslicht, zodat ik beter had kunnen anticiperen. Dus tja dan is het slikken en de boete accepteren.
Vond het wel zuur dat dit verkeerslicht een paar weken later werd weggehaald. Was een rechter afslagbaan van een groot verkeersplein. Hier kun je nu zo doorrijden.

Maar heb er inderdaad ook van geleerd om mijn snelheid en afstand aan te passen aan de situatie en niet teveel mee te willen rijden met de rest.

En dan nog zullen er situaties voorkomen waar je heel snel een beslissing moet maken. En dan moet je de consequenties van die beslissing accepteren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 23:00

zoef123 schreef:
cinniz123 schreef:
Heb wel eens gehad dat alles vast stond en houd altijd afstand en probeer waar mogelijk niet alles vast te zetten maar dat er een auto voor me dook dat mn trailer door rood ging maar de trekauto niet en heb daar nooit een bekeuring voor gekregen maar dat was natuurlijk wel een andere situatie.
Afstand houden is zo belangrijk met een trailer maar je hebt er altijd malloten tussen zitten die anders denken.
Ik snap dat je geen noodstop hebt gemaakt zou ik denk in deze situatie ook niet hebben
gedaan en dan de bekeuring maar voor lief nemen.
Een kind voor je auto is natuurlijk een ander verhaal.

Ja precies soms is een situatie er in eens.
Mee eens. Nee ik denk dat mijn paard anders mogelijk letsel zou hebben gehad.
Klopt dat was zeker niet van sprake.

Met kans dat bij letsel de dierenarts rekening hoger is dan je boete nu. Dus either way had je waarschijnlijk moeten betalen.
Volgende keer rem je wel meer af en houdbare meer afstand. Dure les..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 23:14

Succesvol boete met trailer aangevochten. Oranjelichttijd was 2 seconden en dat moet 3,5 zijn op een 70 weg.

Ik snap TS volledig. Vaak komen de problemen door stompzinnige acties van andere weggebruikers. Heb je veel afstand; flikkert een rits andere auto's hem voor je neus enz.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 00:15

zoef123 schreef:
Voor de mensen die zeggen je moet altijd voor de streep kunnen stoppen. Dus als je bijna onder het stoplicht rijdt en hij springt op oranje doe je een noodstop met trailer en paard?
.

Ik denk dat ik de hele situatie niet begrijp.
1. Als je de goede snelheid hebt en het stoplicht wordt oranje kan je nog stoppen, dat is geen noodstop
2. In dit geval stopte de auto voor jou ineens, maar jij ging een baan opzij en reed door, maar door rood? Dan had je toch ook door rood gereden als de auto voor jou niet was gestopt?
Dus links of rechtsom was het een inschattingsfout van de snelheid icm een van kleur wisselend stoplicht.

Sommige staan niet fijn afgesteld voor een trailer. Ja, ik ben dan wel eens door rood getuft. Niet bewust, maar anders moest ik flink remmen ja. Dat zij van die momenten dat je verwacht het in oranje wel te halen en dan gaat ie wat sneller op rood dan verwacht. Gelukkig nooit geflitst, en ben er niet trots op, maar op dat moment maak je een keuze. Soms goed, soms fout.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:05

eilleen333 schreef:
zoef123 schreef:
Voor de mensen die zeggen je moet altijd voor de streep kunnen stoppen. Dus als je bijna onder het stoplicht rijdt en hij springt op oranje doe je een noodstop met trailer en paard?
.

Ik denk dat ik de hele situatie niet begrijp.
1. Als je de goede snelheid hebt en het stoplicht wordt oranje kan je nog stoppen, dat is geen noodstop
2. In dit geval stopte de auto voor jou ineens, maar jij ging een baan opzij en reed door, maar door rood? Dan had je toch ook door rood gereden als de auto voor jou niet was gestopt?
Dus links of rechtsom was het een inschattingsfout van de snelheid icm een van kleur wisselend stoplicht.

Sommige staan niet fijn afgesteld voor een trailer. Ja, ik ben dan wel eens door rood getuft. Niet bewust, maar anders moest ik flink remmen ja. Dat zij van die momenten dat je verwacht het in oranje wel te halen en dan gaat ie wat sneller op rood dan verwacht. Gelukkig nooit geflitst, en ben er niet trots op, maar op dat moment maak je een keuze. Soms goed, soms fout.

Precies. Want die auto voor je besloot bij oranje licht alsnog te stoppen. Dat betekent dat jij sowieso het niet gehaald had.
Het is gewoon betalen, jammer, maar het is niet anders.

Overigens wil een noodstop niet zeggen dat je paard gewond raakt hoor. Ik heb dat eens gehad met mijn vorige trailer, moest plotseling op de rem omdat een auto met aanhanger voor me een wiel van de aanhanger verloor (je wilt niet weten hoe hoog die dan gaan stuiteren, en dat wiel wilde ik ontwijken, is ook gelukt). Paard had niets, de stang in de trailer was een beetje verbogen, had paard met borst tegen gezeten. Nou, die trailer is nog jaren meegegaan zonder dat er wat aan de stang gedaan hoefde te worden hoor. Paard had ook geen trauma opgelopen en wandelde nog net zo fijn de trailer in.

Zie het gewoon zo, het is nu 310 euro + 9 euro administratiekosten en geen schade. Was je niet uitgeweken had je mogelijk schade gehad en was je alsnog schuldig geweest omdat jij achterop iemand gereden was.

Verder reageer je inderdaad af en toe vinnig als iemand wat vraagt of een opmerking maakt die je niet aanstaat, zoals of je een 'trailerrijbewijs' hebt. De vraag an sich kan misschien dingen verklaren. Nee, E, dat is veelal niet verplicht en ik zou het ook niet doen als het niet nodig zou zijn, maar ik heb m'n E bij B wel. Dit is nog uit de tijd dat als lediggewicht trailer+ laadvermogen zwaarder was dan de auto dat je dan E moest hebben. En als je dan E had, dan gold de trekhaaklast. Ik heb daar geleerd om niet te snel de koppeling in te trappen bij remmen, maar bijvoorbeeld ook hoe je goed achteruit kunt rijden. Daar heb ik nog steeds profijt van. Of dat deze situatie had voorkomen, dat denk ik niet om eerlijk te zijn. Dus dan is het antwoord irrelevant, maar ja, het is wel gevraagd en je beantwoordt de vraag totaal niet en gaat alleen in de verdediging.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:25

amyz schreef:
Vervelende situatie! Ook een keer gehad en er voor gekozen door rood te rijden. Sindsdien benader ik groene stoplichten met een tempo dat ik altijd nog kan stoppen en geef pas op het laatste moment weer gas bij als het groen blijft. Het blijft soms lastig met trailer.

Hier ook