meggiemeg schreef:Ik denk wel dat velen er romantisch tegen aan kijken, het buiten af wonen.
Het is mooi, zeker, meer ruimte om je huis, vaak ook wel een groter huis wat prettig is.
Maar het betekend ook meer tijd kwijt om alles netjes te houden en bij te houden, daar verkijken veel zich op. Voorheen als ik de heg moest snoeien was ik zo klaar, was tenslotte maar een paar meter in de achtertuin. Nu ben ik wel even bezig, een dag is niets, bomen die gesnoeid moeten worden, meer blad om op te ruimen. Gras maaien was ik voorheen met een 10 minuten klaar, nu ben ik een hele middag bezig. Nu ben ik niet een pietje precies dat het gras geen bloemetje mag hebben en dat alles strak moet zijn dat scheelt wel weer. Je moet er van houden om buiten de werkzaamheden ook te hebben.
De dierengeluiden vind ik dan wel weer interessant, welk dier is het, welke vogel. Wat ik wel minder vind maar dat is maar tijdelijk gelukkig het gejank van de krolse katten, heb je zoveel ruimte gaan ze precies bij je slaapkamerraam zitten. We hebben veel vogels in de tuin en de wei. Het gedrag van de vogels bestuderen vind ik ook leuk om te doen. Ook weten de hazen in de omgeving blijkbaar dat de jagers hier niet mogen schieten omdat we altijd paarden hadden lopen. Op het moment dat de jacht begon zaten ze allemaal hier, met als gevolg gefrustreerde jagers want ze konden niet schieten maar ook niet de honden er op af sturen. Erg slim van de hazen.
Ja,
klopt, het is inderdaad veel meer werk buitenaf om alles netjes te houden. Dat ervaren de buren rondom ook wel want de meesten blazen, hakken en maaien er wat op los. Dat is veel werk maar een verwilderde boel weer netjes maken is nog meer werk.
Wij genieten wel van de buitengeluiden, merels die je wakker fluiten, de uilen 's nachts, alle vogeltjes rondom huis, fazanten in de voortuin, hazen achter, eekhoorntjes. Heerlijk.
Muizen is dan weer wat minder, maar er is een poes komen aanlopen en die houdt het muizenbestand sindsdien netjes in toom.
Voor het mooiere maaiwerk in de best grote voortuin hebben we een robotmaaier, en dat is onze grote vriend. Scheelt zoveel tijd dat die het knapgras netjes houdt.