Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:05

De frituur in ons dorpje heeft gelukkig wel genoeg vega opties :9
Ik zie hier niet heel veel verschil in stemgedrag tussen de kleine dorpen en de grotere steden, hier in Zuid en Midden Limburg zijn sowieso extreem veel conservatieve PVV stemmers die een hekel hebben aan 'klimaatgedram' en LHBTI'ers en vluchtelingen enz ^) Maar goed, die vind je in heel Nederland, zeker niet alleen op het platteland.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:10

Het is erg heel erg afhankelijk van waar je woont, zo wonen mijn ouders op het platteland maar aan een 80 km weg die alleen maar drukker is geworden en met een grote kerk vlakbij. Het is er enorm druk en veel verkeersoverlast van grote voertuigen maar ook als ze mais van het land halen gerust grote trekkers die nog om twee uur s"nachts langsrijden. En zodra de zon schijnt is iedereen in de buurt met lawaai dingen bezig..(bladblazers, maaien etc.) Dan vinden de jongeren het nog leuk om op de lege akkers te crossen met hun crossbrommer en op zondag is er twee keer per dag enorme file van de kerk waar rekening mee gehouden moet worden.

Ik heb zelf in het bos gewoond, dat was heerlijk rustig maar er zat wel een uitgaansgelegenheid in de buurt waar er op vrijdag en zaterdag nacht overlast van was en doordeweeks om 6u werd er met auto's en aanhangers (hoveniers) over het zandpad gecrost wat een enorme herrie maakte.

Nu woon ik aan de rand van een woonwijk in een dorp met een weiland achter mijn huis aan een 30 km weg en dit is echt de rustigste plek waar ik tot nog toe heb gewoond. In het weiland staan zomers koeien maar die geven mij geen overlast. En iets verderop zijn varkensbedrijven maar die ruik ik niet, hoor ze alleen af en toe schreeuwen maar daar is genoeg afstand tussen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:21

Ladyson schreef:
De cultuur s vaak conservatiever. Verwacht bijv ook geen havercappu en vegan opties. Als tastbaar voorbeeld, maar het werkt natuurlijk in alles door. Zo is hier met teveel alcohol op rijden nog veel meer geaccepteerd. Kijk vooraf even naar het stemgedrag met de verkiezingen vd gemeente waar je wil gaan wonen.

Havercappu :') nee idd nog nooit van gehoord.

Met alcohol rijden is hier niemand voor, maar een aantal keer per jaar rijd idd iemand zich bezopen te pletter helaas.
Niet meer op 1 hand te tellen, de mensen in het dorp die zich doodgereden hebben.

manzano

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:28

Dat gebeurt in de steden net zo goed. Hoeveel mensen daar niet vanuit restaurants met te veel drank op gewoon de auto in stappen....

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:45

Het platteland hier in de noordkop is dan denk ik wat vooruitstrevender. Hier gelukkig wel gewoon overal havermelk verkrijgbaar en ook meer dan genoeg vega(n) opties op lunch en dinerkaarten. Soms zijn we bij mijn schoonouders in Oldenzaal maar als je gaat lunchen of dineren en je bent vegan...ga je met scheurbuik weg. Helemaal niets op de kaarten voor vegans en zo goed als niets voor vegetariërs.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:01

spuit11

Hier ook een plattelander. Sinds een jaar of 12, daarvoor woonde ik in een dorp. Het leven is anders. Rustiger qua mensen wat ik heel fijn vind. Ik werd erg onrustig van burengeluiden.

Maar stiller, niet echt. Vooral nu in het voorjaar is het een kabaal van de vogels. Als het waait hoor je de bomen ruisen. Sowieso hoor ik hier toch nog wel veel verkeergeluid want we zitten dichtbij de A2 en provinciale weg. Op ongeveer 500 meter zit een kinderdagverblijf. Die geluiden hoor ik ook wel als de wind van die kant komt, maar vind ik niet storend.
Onze koeien kunnen flink kabaal maken als er een tochtig is. Ook de schapen van de buren kunnen er wat van als de lammen gespeend worden.
En ja, tijdens het grasseizoen zijn er veel trekkers en loonwerkers aan het werk, ook tot 's avonds heel laat. Wij doen zelf niet op zondag werken.
Toeristen op fietsen zie je hier veel, ook redelijk vaak oldtimerrally's en motorclubs. Meestal vind ik dat wel leuk om te kijken.
Kinderen zitten op ongeveer 8 kilometer afstand van de basisschool, die worden dus meestal gebracht en gehaald. Qua speelafspraakjes merk ik niet echt dat ze daarin gemeden worden. Je moet er wel rekening mee houden dat je vaak taxi moet zijn.
binnenkort middelbare school, die zit dichterbij dan de basisschool. Wij hebben het geluk dat we redelijk dichtbij de bewoonde wereld zitten. Ook het treinstation is op minder dan 10 minuten afstand.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:05

Ja rijden met teveel alcohol op was ook zeker niet normaal toen ik nog in Drenthe woonde. Dat klinkt mij nou niet echt als iets plattelands gerelateerds. Sterker nog, als je problemen ging veroorzaken wist iedereen snel genoeg wie de maloot was die dat deed en had je snel genoeg een slechte naam. En zoals ze in het Engels zeggen "word travels fast". Die ene keer dat iemand wel dronken achter het stuur zat en uit de bocht was gevlogen zo een tuin in stond het halve dorp er in 10 minuten (checken of iedereen oke was, niet zo zeer als ramptourisme) en wist iedereen wat er gebeurd was (niet enkel de crash, maar ook de aanleiding waardoor hij dronken achter het stuur zat) :+ .

Kwajongensstrekken is anders wat, en met 1 biertje achter het stuur is ook niet zo'n probleem, maar je moet geen anderen ermee lastig vallen. Dronken achter het stuur wordt al heel snel het laatste en dat werd echt niet gewaardeerd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:10

Ik ken wel de zuipketen van de jeugd, maar dat gaat met de fiets.
Want juist hier heeft iedereen zijn rijbewijs erg hard nodig, dus denk dat men juist eerder geneigd is deze niet kwijt te raken dan op een plek waar Ov makkelijk voorhanden is.
Maar stomme eikels heb je uiteraard overal, die toch gezopen rijden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 10:30

Het geluid van vogels en bomen in de wind, dat lijkt me echt juist heel fijn :D

Misschien pas ik qua sommige dingen die benoemd worden juist op het platteland:
Thuisbezorgd( gebruik ik misschien eens per jaar)
Havercappu(had ik nog nooit van gehoord)
Niet snel een boodschap kunnen halen(ik kom het liefst maar eens in de anderhalve week bij de supermarkt)

Iemand benoemde dat bij een boerderij ook kinderen kunnen zijn, dat begrijp ik, maar het is wel nogal een verschil dat ik nu direct aan de tuin van meerdere buren zit en elk gesprek hoor of dat er al 3 tuinen afstand aan je eigen tuin tussenzit en aan de voor/achterkant misschien geen buren. Ik ben nu omsingeld :P
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 02-04-25 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:35

het hangt er natuurlijk vanaf waar je zit. Maar thuisbezorgd komt hier wel, en ook de bezorgdienst van verschillende supermarkten komen ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:41

AH en Jumbo komen hier ook, picnic niet.
Eten is meen ik 1 pizzeria. Maar dat missen we niet.

Maar zit je in een buitengebied meer rondom de stad zal er veel meer langs komen.

Vogels vind ik heerlijk.
De steenuil die momenteel 's nachts naar elkaar schreeuwen wat minder en de eerste nacht zat ik recht op met wat is er aan de hand, welke kat word er gemarteld. :+
Maar nu hoor je dat en val je weer in slaap want je weet dat het niks is.

Bij harde wind gaat het raam dicht, dan slaap ik niet, teveel herrie.
Maar goed ben een lichte slaper, dus dat heeft er ook mee te maken

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:42

Ik denk wel dat velen er romantisch tegen aan kijken, het buiten af wonen.
Het is mooi, zeker, meer ruimte om je huis, vaak ook wel een groter huis wat prettig is.
Maar het betekend ook meer tijd kwijt om alles netjes te houden en bij te houden, daar verkijken veel zich op. Voorheen als ik de heg moest snoeien was ik zo klaar, was tenslotte maar een paar meter in de achtertuin. Nu ben ik wel even bezig, een dag is niets, bomen die gesnoeid moeten worden, meer blad om op te ruimen. Gras maaien was ik voorheen met een 10 minuten klaar, nu ben ik een hele middag bezig. Nu ben ik niet een pietje precies dat het gras geen bloemetje mag hebben en dat alles strak moet zijn dat scheelt wel weer. Je moet er van houden om buiten de werkzaamheden ook te hebben.

De dierengeluiden vind ik dan wel weer interessant, welk dier is het, welke vogel. Wat ik wel minder vind maar dat is maar tijdelijk gelukkig het gejank van de krolse katten, heb je zoveel ruimte gaan ze precies bij je slaapkamerraam zitten. We hebben veel vogels in de tuin en de wei. Het gedrag van de vogels bestuderen vind ik ook leuk om te doen. Ook weten de hazen in de omgeving blijkbaar dat de jagers hier niet mogen schieten omdat we altijd paarden hadden lopen. Op het moment dat de jacht begon zaten ze allemaal hier, met als gevolg gefrustreerde jagers want ze konden niet schieten maar ook niet de honden er op af sturen. Erg slim van de hazen.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 02-04-25 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:44

De windrichting is vooral van belang, je kan nog best ver wonen van een varkens/kippenhouderij maar als de wind altijd ongunstig staat heb je overlast. Wat de een overlast vindt, vindt de ander van niet.

Ik zou niet in de geur willen zitten van varkens en kippen. Maar ook niet in de buurt van een hondenpension want hondengeblaf draagt ver met de wind.

Dus het is een hele persoonlijke voorkeur.

Ik vind mest rijden juist niet storend qua geur. In de zomer met je raam open slapen hoor ik de boeren snachts rondrijden met een tractor of de kalkoenen van een paar buren verderop krijsen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:46

Vergeet ook niet de Zuupkeet van de buurt tieners :=

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:52

meggiemeg schreef:
Ik denk wel dat velen er romantisch tegen aan kijken, het buiten af wonen.
Het is mooi, zeker, meer ruimte om je huis, vaak ook wel een groter huis wat prettig is.
Maar het betekend ook meer tijd kwijt om alles netjes te houden en bij te houden, daar verkijken veel zich op. Voorheen als ik de heg moest snoeien was ik zo klaar, was tenslotte maar een paar meter in de achtertuin. Nu ben ik wel even bezig, een dag is niets, bomen die gesnoeid moeten worden, meer blad om op te ruimen. Gras maaien was ik voorheen met een 10 minuten klaar, nu ben ik een hele middag bezig. Nu ben ik niet een pietje precies dat het gras geen bloemetje mag hebben en dat alles strak moet zijn dat scheelt wel weer. Je moet er van houden om buiten de werkzaamheden ook te hebben.

De dierengeluiden vind ik dan wel weer interessant, welk dier is het, welke vogel. Wat ik wel minder vind maar dat is maar tijdelijk gelukkig het gejank van de krolse katten, heb je zoveel ruimte gaan ze precies bij je slaapkamerraam zitten. We hebben veel vogels in de tuin en de wei. Het gedrag van de vogels bestuderen vind ik ook leuk om te doen. Ook weten de hazen in de omgeving blijkbaar dat de jagers hier niet mogen schieten omdat we altijd paarden hadden lopen. Op het moment dat de jacht begon zaten ze allemaal hier, met als gevolg gefrustreerde jagers want ze konden niet schieten maar ook niet de honden er op af sturen. Erg slim van de hazen.

Ja, :)) klopt, het is inderdaad veel meer werk buitenaf om alles netjes te houden. Dat ervaren de buren rondom ook wel want de meesten blazen, hakken en maaien er wat op los. Dat is veel werk maar een verwilderde boel weer netjes maken is nog meer werk.
Wij genieten wel van de buitengeluiden, merels die je wakker fluiten, de uilen 's nachts, alle vogeltjes rondom huis, fazanten in de voortuin, hazen achter, eekhoorntjes. Heerlijk.
Muizen is dan weer wat minder, maar er is een poes komen aanlopen en die houdt het muizenbestand sindsdien netjes in toom.
Voor het mooiere maaiwerk in de best grote voortuin hebben we een robotmaaier, en dat is onze grote vriend. Scheelt zoveel tijd dat die het knapgras netjes houdt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:55

Naast het langere tijd bezig zijn om het bij te houden ook vaak hogere kosten.
Want je zult toch een duurdere grasmaaier nodig hebben dan het duwertje bij wijze van :+
En als je een sloot (rondom) hebt wil je dat ook wel met een fatsoenlijke bosmaaier doen.
En de heg koop je ook een duurder product dan de hand knip schaar enz.
En dan denk je, eenmalig...ja, tot het stuk gaat :P

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:00

Ik heb niet alles gelezen maar ik woon bijna m'n hele leven al op het platteland.
Hier een loon en mechanisatie bedrijf 2 huizen verder dus veel landbouwverkeer door de straat.
Zei werken in drukke periodes ook in de avond/nacht.
Vrachtwagens die bieten en aardappels ophalen denderen hier door de (klinker) straat een paar keer per jaar, dag En nacht.
Tentfeesten geven veel lawaai,
Blaffende honden, balkende ezels en tochtige koeien die loeien.
Dat is wat wij het meest horen,
Ik zeg niet dat ik er last van heb!
Vind het heerlijk die reuring in het dorp.
Verder is het er rustig wonen en kan je in de avonden hier buite staan en echt Helemaal niks horen, zo fijn.
Het is geven en nemen,
Als je je aanpast en een beetje meedoet dan kom je er zo tussen.
Je hebt hier meer te doen om het huis,
En afhankelijk van waar je zit, moet je vaak wel rijden voor winkels/boodschappen etc.
Handig is dan een planbord en 1x per week een rondje doen.
Laatst bijgewerkt door BelgenGek op 02-04-25 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:04

Goedkoper is het zeker ook niet. En je moet niet vies zijn van zelf het werk doen of een flinke zak geld om het te laten doen en bij houden.

Je leven is echt heel anders. Altijd bezig en nooit klaar. Vliegen, muggen en spinnen.
Ons kent ons, aan het begin van het dorp ben je verkouden en aan de andere kant lig je al in het ziekenhuis. Dat hoor je viavia.

Je zal mensen meer groeten en als je dat niet doet ben je een “eigenwijze”

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:05

belle_boef schreef:
Goedkoper is het zeker ook niet. En je moet niet vies zijn van zelf het werk doen of een flinke zak geld om het te laten doen en bij houden.

Je leven is echt heel anders. Altijd bezig en nooit klaar. Vliegen, muggen en spinnen.
Ons kent ons, aan het begin van het dorp ben je verkouden en aan de andere kant lig je al in het ziekenhuis. Dat hoor je viavia.

Je zal mensen meer groeten en als je dat niet doet ben je een “eigenwijze”

Heel herkenbaar,
Als je zelf niet weet wat je aan het doen bent,dan weten de buren het vaak wel hahahaha

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:07

maar dat in het centrum van een dorp ook wel, daar hoef je niet in het buitengebied voor te wonen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:27

dat groeten is inderdaad wel gewoon hier. We hebben sinds kort nieuwe buren, uit de grote stad. En die kennen het fenomeen groeten nog niet, maar ik blijf volhouden :) :wave:

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:29

belle_boef schreef:

Klopt als je even niet weet hoe of wat dan vraag je het gewoon na en dan weet je weer hoe het gaat met jezelf of anderen in je huishouden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:30

juval schreef:
dat groeten is inderdaad wel gewoon hier. We hebben sinds kort nieuwe buren, uit de grote stad. En die kennen het fenomeen groeten nog niet, maar ik blijf volhouden :) :wave:

Grappig hé.
Ik merk het op mijn werk, dat is een mannenwereld, kort maar krachtig melden wat en hoe en weer ophangen. Ik zeg altijd fijne dag als ik het gesprek afrond en krijg het nu best veel terug. Aanhouder wint.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:32

juval schreef:

Ik woon in Den Haag, maar alle mensen rond ons blok groeten elkaar, ook als je geen idee hebt wie het zijn en waar ze wonen :D

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:37

volgens mij hebben hier mensen op dit topic ook wel een beetje een ouderwerst beeld van de boer van nu maar goed dat is mijn mening, overal wordt toch alcohol gedronken dus wat dat er nu mee te maken heeft snap ik niet.
En wat geluid betreft je wend ook aan gillende kinderen dus aan aan koeien die een keer geluid maken die beesten staan echt niet niet de hele dag te schreeuwen en al helemaal niet als ze op de wei staan.