Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tiggs schreef:Ik denk zelfs dat het benadrukt hoe goed we het eigenlijk hebben in Nederland.
DuoPenotti schreef:Oh zeker zijn er tijden geweest dat er teveel kon.
Maar ook niet bij iedereen.
Ik vind een ijsje dat gewoon even als voorbeeld word genomen zo afkraken echt te ver gaan.
Het gaat om het hele verhaal.
Als je gewoon de prijzen in de supermarkt ziet, de winkel merken, niet de dure merken, groente en fruit.
Wij kopen altijd alles vanaf een lijstje een week vooruit, kijk van te voren in de digitale folder wat er in de reclame is.
Maar je hoeft toch niet te gaan uitleggen dat dat gewoon flink duurder is geworden.
En als dat geen basis behoefte en vaste last meer is weet ik het ook niet meer.
Juist als je vers pakt ipv de voorverpakte pakjes en zakjes.
Tuurlijk als je daar nog gewend bent de A merken te kopen kun je flink besparen.
Maar ken toch veel mensen die dat al héél lang al niet meer doen.
Tiggs schreef:Ik denk zelfs dat het benadrukt hoe goed we het eigenlijk hebben in Nederland.
Benzz schreef:Tiggs schreef:Ik denk zelfs dat het benadrukt hoe goed we het eigenlijk hebben in Nederland.
Precies dit, we beseffen ons niet hoe goed we het hebben. Ik zeg wel eens: Vertel in Afrika waar ze 32 km enkele reis moeten lopen voor schoon drinkwater maar eens dat wij uit 30 verschillende soorten pindakaas kunnen kiezen.
DuoPenotti schreef:En dan heb je een kennis die 30 jaar terug al meewerkte aan een project om die mensen te helpen.
Er werd een waterput geslagen, er kwamen nieuwe tractoren vanuit Nederland om het land te bewerken.
Er werden koeien en kippen gekocht voor de eieren en de melk.
De mensen werden ruim een jaar lang begeleid.
Hoe kun je akkers bewerken, inzaaien, bewateren en oogsten.
Zodat je het hele jaar voedsel hebt.
En de inwoners deden hun werk prima, ja waren blij.
Na 1,5 jaar ging mijn kennis op vakantie terug naar Nederland want die inwoners wisten precies hoe het werkte...toch?
Na 6 weken kwam hij terug.
De trekker was geen meter van de plaats geweest. De groenten niet bewaterd.
De koe en de kippen geslacht want ze hadden honger.....
Zal je zeggen dat hier dan 30 potten pindakaas gerechtvaardigd is bij een volk dat gewend is hard te werken, te werken aan de toekomst. Vooruit te denken en ook bij tegenslagen doorgaat.
Ipv onder de boom aan de ballen te krabben en wel zien wat er morgen komt...
Dat was al toen wij vroeger 50 jaar terug de okki al kregen en nu nog.
Maar moeten we dat vergelijken met hier? Nee sorry, daar ben ik 30 jaar terug mee gestopt.
Dat mentaliteitsverschil is blijkbar niet op te lossen en ja dan krijg je verschil...
Tiggs schreef:Ik vind het ook lastig in te schatten, want ik zie wel mensen ‘keihard werken’ om me heen maar die hoeven niet elk dubbeltje om te draaien.
10 jaar geleden zaten we in een crisis en moest je blij zijn met een baan en een beetje een normaal salaris. Nu liggen de banen voor het oprapen dus zou voor een groot deel van de Nederlanders (beperkingen en ziektes uitgezonderd) toch ook een normaal salaris tegenover keihard werken moeten kunnen staan?
Tiggs schreef:Ik vind het ook lastig in te schatten, want ik zie wel mensen ‘keihard werken’ om me heen maar die hoeven niet elk dubbeltje om te draaien.
10 jaar geleden zaten we in een crisis en moest je blij zijn met een baan en een beetje een normaal salaris. Nu liggen de banen voor het oprapen dus zou voor een groot deel van de Nederlanders (beperkingen en ziektes uitgezonderd) toch ook een normaal salaris tegenover keihard werken moeten kunnen staan?
superpony schreef:Tiggs schreef:Ik vind het ook lastig in te schatten, want ik zie wel mensen ‘keihard werken’ om me heen maar die hoeven niet elk dubbeltje om te draaien.
Dat roept iedereen steeds, maar ik vind dat behoorlijk tegenvallen.
Het is niet in elke sector dat er veel vraag is en ik zie om me heen ook niet dat ze nu makkelijker mensen aannemen zonder op ervaring, leeftijd etc te letten.
Mijn man heeft een goede, vaste baan, maar heeft al meerdere keren een aanbod gekregen. Toch kan er geen 1 tegen het salaris van wat hij nu krijgt op. En hij zoekt niet iets anders, dus dan is er weinig reden voor verder onderhandelen.
Ik weet nog steeds mensen die wel een baan zoeken of van baan willen veranderen, maar nog steeds niks passends kunnen vinden.
DuoPenotti schreef:Dat zou moeten zijn ja
Dat salaris is mooi gestegen, want dat zou volgens de experts het probleem verhelpen.
Nu ben ik bij lange na geen econoom, maar heb steeds gezegd; fijn dat min.loon omhoog.
Maar die daar net boven zit met een MBO diploma, die wil ook weer meer verdienen dan ongeschoold werk, dus dat gaat ook omhoog.
Bedrijven hebben hogere loonkosten, dus dat word weer doorberekend in het product.
Dus gaat die met een min loon en net daarboven er geen bal op vooruit.
En zie!
Het is zelfs nog erger geworden.
En dan denk ik, die slimme koppen die Nederland besturen, die konden dat niet voorspellen dan?
Is het dan niet beter om belastingen op (gezond) voedsel laag te houden?
Nederlands product 0% Btw dan eet je vlugger in het seizoen, de Nederlandse bedrijven hebben er voordeel aan. En ligt er hoog zomer tenminste een tomaat uit Nederland in het schap ipv uit Marokko (ja dit jaar echt bij de Jumbo)
Vrachtwagens uit het buitenland hier ook belastng te laten betalen, zoals de vrachtwagens van Nederland ook in Belgie en Duitsland doen.
Zodat we hier brandstof prijzen normaler houden. Want het meest is toch woon-werk verkeer.