Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:45

IJs wordt in Rusland enorm veel gegeten, zelfs hartje winter. Althans zo was het altijd en denk nu nog. Dus waarschijnlijk niet zo duur gemaakt. Verwarming is ook heel goedkoop, vaak gratis. Alleen valt het vaak uit. En hebben ze in Siberië waar ze nota bene op een gasbel leven, regelmatig niet eens een aansluiting.

Ik vind de prijs van ijsjes ook niet zo boeiend, ik ben van begin jaren zestig en wij kregen bij heel hoge uitzondering wel eens een ijsje. We leefden toen allemaal een stuk eenvoudiger. En dan hadden mijn ouders het niet eens slecht.

Mijn kinderen hadden en hebben veel meer (dure) spullen als wij destijds. En die gaan ook vaak uit eten/bestellen eten. Geeft verder niet, fijn voor ze (misschien) maar het kan ook best minder.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:48

Het is een beetje oma spreekt, maar wij ging 30 jaar geleden ook hoogst zelden een ijsje halen hoor. Was toen ook al luxe.

Ik ben het ook wel met Dorine eens. Ja er worden dingen duurder, maar chocolade en frisdrank zijn toch geen halszaak.

Edit: tegelijk met Mysa.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:51

Ik begrijp het punt van Dorine ook wel. Ja, je moet boodschappen doen en eten en in die zin zijn het wel vaste kosten. Maar de hoogte van die kosten heb je tot op zekere hoogte (heh) wel zelf in de hand. Tussen zalm op brood of pindakaas zit nog wel een verschil, en Bonbonbloc is misschien wel heel lekker maar heb je ook niet elke week nodig om te overleven.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:52

Ik denk zelfs dat het benadrukt hoe goed we het eigenlijk hebben in Nederland.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:53

Ik eet ook zelden ijs, dus kan mij persoonlijk ook niet boeien.
Maar ik begrijp wel in welke context het geschreven staat.
Voor de een is het ijs, voor de ander wat anders.

Als het onderhand met veel werken een unicum is om eens wat luxe te eten vind ik het triest.
Want ja vroeger was dat ook niet, klopt, vroeger werkte ook enkel de man.
En deden wij vroeger minder, zeker waar.
Maar dingen als een gsm had je niet en nu kun je niet zonder.
Uiteraard kun je er 1 van 200 kopen met een prepaid van 8 euro in de maand zoals ik heb, of een Iphone van 65 in de maand. Dat is waar.
Maar vroeger was je ook die 200 plus 8 euro niet kwijt als verplichting.

Wij gaan zo zelden uit eten, vind dat ook te duur.
Maar hoe weten wij nu op die volle terrasjes of dat mensen zijn die er elke week zitten, of lang voor gespaard hebben?

Ik vind het juist erg veroordelend en dus totaal niet mee eens om het zo stellig te zeggen.
Vergeet niet dat onze bevolking ook met miljoenen is toegenomen, dus ook weer logisch dat het lijkt of er veel mensen op een terras zitten, die het nooit kunnen betalen zien we niet...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:03

Misschien zijn er ook teveel jaren geweest waarin alles maar kon? En echt niet overal werkte de vrouw niet, mijn opa en oma hadden een zaak waarin ze beiden veel uren draaiden.
Oma moest het huishouden en de kinderen erbij doen, dat dan weer wel…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:09

Oh zeker zijn er tijden geweest dat er teveel kon.
Maar ook niet bij iedereen.

Ik vind een ijsje dat gewoon even als voorbeeld word genomen zo afkraken echt te ver gaan.
Het gaat om het hele verhaal.

Als je gewoon de prijzen in de supermarkt ziet, de winkel merken, niet de dure merken, groente en fruit.
Wij kopen altijd alles vanaf een lijstje een week vooruit, kijk van te voren in de digitale folder wat er in de reclame is.
Maar je hoeft toch niet te gaan uitleggen dat dat gewoon flink duurder is geworden.
En als dat geen basis behoefte en vaste last meer is weet ik het ook niet meer.
Juist als je vers pakt ipv de voorverpakte pakjes en zakjes.

Tuurlijk als je daar nog gewend bent de A merken te kopen kun je flink besparen.
Maar ken toch veel mensen die dat al héél lang al niet meer doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:09

Tiggs schreef:

Precies dit, we beseffen ons niet hoe goed we het hebben. Ik zeg wel eens: Vertel in Afrika waar ze 32 km enkele reis moeten lopen voor schoon drinkwater maar eens dat wij uit 30 verschillende soorten pindakaas kunnen kiezen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:13

Dat is leuk als je aan de goede kant van de financiele streep zit. Er zijn helaas heel veel mensen die niet zomaar de keuze hebben maar alleen het goedkoopste kunnen kopen en zelfs dan nog niet eens alles wat ze nodig hebben om gezond te kunnen eten en leven

Ja er zijn plekken op de wereld waar het echt ellendig is, maar in een ontwikkeld land als nederland mensen niet naar de tandarts of dokter gaan omdat ze geen geld ervoor hebben, mensen niet kunnen of durven hun huis te verwarmen ivm de kosten, mensen die niet naat hun werk kunnen komen omdat ze dat niet meer kunnen betalen, de grote groep mensen die dak dan wel thuisloos is ivm geen huis dan wel veel te duur.
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-03-25 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:14

DuoPenotti schreef:
Oh zeker zijn er tijden geweest dat er teveel kon.
Maar ook niet bij iedereen.

Ik vind een ijsje dat gewoon even als voorbeeld word genomen zo afkraken echt te ver gaan.
Het gaat om het hele verhaal.

Als je gewoon de prijzen in de supermarkt ziet, de winkel merken, niet de dure merken, groente en fruit.
Wij kopen altijd alles vanaf een lijstje een week vooruit, kijk van te voren in de digitale folder wat er in de reclame is.
Maar je hoeft toch niet te gaan uitleggen dat dat gewoon flink duurder is geworden.
En als dat geen basis behoefte en vaste last meer is weet ik het ook niet meer.
Juist als je vers pakt ipv de voorverpakte pakjes en zakjes.

Tuurlijk als je daar nog gewend bent de A merken te kopen kun je flink besparen.
Maar ken toch veel mensen die dat al héél lang al niet meer doen.

Ja het werkte gewoon niet echt dat het daarna (na het ijsje) over chips, chocola en frisdrank ging :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:16

Kijk eens naar de boodschappen op de Nederlandse Antillen. Daar betaal je gerust 2 keer zoveel voor hetzelfde potje groente

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:19

Nou, mijn moeder is van 1943 en die eet al ijsjes zolang het kan. Ik geef niet zoveel om ijsjes, maar heb ze ook altijd gekregen of iig aangeboden gekregen.

Je kan tijden helemaal niet met elkaar vergelijken en zeggen dat de jeugd het nu heel luxe heeft. Zo dachten mensen vroeger ook al en dat blijft elke generatie terugkomen.

Je bent opgevoed met dingen en ook gewend aan dingen. Als je hard werkt en normaal onbezorgd boodschappen kon doen en nu op de kleintjes moet gaan letten of extra's weg moet laten, is dat gewoon een groot verschil, ongeacht wat men daar dan van vindt. Het is toch te gek voor woorden dat we in een luxe land als je hard werkt, niet meer die extra's voor jezelf of je gezin kan kopen.

Vergelijken met andere landen heeft ook geen zin. We leven daar niet en meeste zullen daar ook niet opgegroeid zijn.

Er was toen ik jong was ook veel minder keus in de supermarkt, tja........dat was toen. Kan nou niet zeggen dat de kwaliteit van het eten veel beter is en mensen kiezen ook vaak voor gemak, wat vaak duurder is. Maar als je beiden werkt en kinderen hebt, hobby's en sport, dan is er ook simpel weg minder tijd om heel uitgebreid te koken elke dag.
Ik koop nooit geschilde aardappels en liefst ook geen gesneden groenten. Ik denk wel ver vooruit en als ik bijv aardappels opzet om te koken, doe ik soms al wat voorbereiding voor de volgende dag of kook extra.
Maar dat zijn keuzes.

Je krijgt deels dingen mee, maar je volgt ook je eigen weg. Onze zoon heeft echt een heel ander voorbeeld van huis uit, dan hoe zij het nu vaak doen. Dat is nou eenmaal de tijd waarin ze leven.

Maar als binnen echt hele korte tijd alles heel veel duurder is geworden, mag je daar echt wel over klagen. En lonen zijn echt niet overal voor iedereen evenveel mee gestegen. Leuk als dat voor iemand zo is, maar oordeel niet voor een ander.

Het gaat ook niet om 1 stijging, het is heel snel gegaan met heel veel dingen; boodschappen, energie, brandstof, huizen, etc etc etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:19

Tiggs schreef:

Ik denk dat iedereen wel weet dat we in NL op zich best goed hebben allemaal. Het is alleen enorm zuur wanneer je al het minimale koopt omdat je niet zo veel te besteden hebt, en het alleen maar duurder en duurder wordt. En per product gaat het dan misschien om een paar cent, maar die paar cent tellen onder de streep wel gewoon op.

Dan zijn ijsjes niet het beste voorbeeld, eens. Maar voor ijsje kun je ook fruit neerzetten.

Hoe je het ook wendt of keert, Nederland staat ergens bovenaan in de lijst van landen met hoogste inflatiepercentage, en dat zien de meeste mensen als eerste terug in de boodschappen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:24

Ik denk vooral als je een paar pubers in huis hebt dat je de huidige prijzen echt niet meer leuk vind.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:31

Benzz schreef:
Tiggs schreef:

Precies dit, we beseffen ons niet hoe goed we het hebben. Ik zeg wel eens: Vertel in Afrika waar ze 32 km enkele reis moeten lopen voor schoon drinkwater maar eens dat wij uit 30 verschillende soorten pindakaas kunnen kiezen.

En dan heb je een kennis die 30 jaar terug al meewerkte aan een project om die mensen te helpen.
Er werd een waterput geslagen, er kwamen nieuwe tractoren vanuit Nederland om het land te bewerken.
Er werden koeien en kippen gekocht voor de eieren en de melk.
De mensen werden ruim een jaar lang begeleid.
Hoe kun je akkers bewerken, inzaaien, bewateren en oogsten.
Zodat je het hele jaar voedsel hebt.
En de inwoners deden hun werk prima, ja waren blij.
Na 1,5 jaar ging mijn kennis op vakantie terug naar Nederland want die inwoners wisten precies hoe het werkte...toch?

Na 6 weken kwam hij terug.
De trekker was geen meter van de plaats geweest. De groenten niet bewaterd.
De koe en de kippen geslacht want ze hadden honger.....

Zal je zeggen dat hier dan 30 potten pindakaas gerechtvaardigd is bij een volk dat gewend is hard te werken, te werken aan de toekomst. Vooruit te denken en ook bij tegenslagen doorgaat.
Ipv onder de boom aan de ballen te krabben en wel zien wat er morgen komt...

Dat was al toen wij vroeger 50 jaar terug de okki al kregen en nu nog.
Maar moeten we dat vergelijken met hier? Nee sorry, daar ben ik 30 jaar terug mee gestopt.
Dat mentaliteitsverschil is blijkbar niet op te lossen en ja dan krijg je verschil...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:35

Daarbij vergeten mensen ook dat als er minder wordt uitgegeven in de winkels, deze ook verdwijnen. Mensen klagen ook al jaren dat er veel leegstand is. Iedereen geeft het online shoppen de schuld, maar online shoppen doen mensen ook omdat de prijzen daar vaak lager zijn en het aanbod groter. Heel veel winkels hadden en hebben steeds minder in de winkel staan/liggen.

Je zag hier ook dat er een wildgroei was aan de goedkope winkels, waar het vaak druk is en men veel uitgeeft aan misschien onnodige spullen. Daar hebben de andere winkels ook onder te lijden. Maar als prijzen niet zouden uitmaken, zullen veel mensen voor kwaliteit gaan en nog steeds graag een leuk loopje willen hebben boven de straten met veel leegstand.

Voor kleding hetzelfde. Nog genoeg mensen die echt wel service willen. Maar waar krijg je die nog?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:38

DuoPenotti schreef:
En dan heb je een kennis die 30 jaar terug al meewerkte aan een project om die mensen te helpen.
Er werd een waterput geslagen, er kwamen nieuwe tractoren vanuit Nederland om het land te bewerken.
Er werden koeien en kippen gekocht voor de eieren en de melk.
De mensen werden ruim een jaar lang begeleid.
Hoe kun je akkers bewerken, inzaaien, bewateren en oogsten.
Zodat je het hele jaar voedsel hebt.
En de inwoners deden hun werk prima, ja waren blij.
Na 1,5 jaar ging mijn kennis op vakantie terug naar Nederland want die inwoners wisten precies hoe het werkte...toch?

Na 6 weken kwam hij terug.
De trekker was geen meter van de plaats geweest. De groenten niet bewaterd.
De koe en de kippen geslacht want ze hadden honger.....

Zal je zeggen dat hier dan 30 potten pindakaas gerechtvaardigd is bij een volk dat gewend is hard te werken, te werken aan de toekomst. Vooruit te denken en ook bij tegenslagen doorgaat.
Ipv onder de boom aan de ballen te krabben en wel zien wat er morgen komt...

Dat was al toen wij vroeger 50 jaar terug de okki al kregen en nu nog.
Maar moeten we dat vergelijken met hier? Nee sorry, daar ben ik 30 jaar terug mee gestopt.
Dat mentaliteitsverschil is blijkbar niet op te lossen en ja dan krijg je verschil...

En ook al beseffen wel heel goed dat het in andere landen echt slecht is of minder goed, hoeven wij daar niet per se onder te lijden.

Je bent nou eenmaal in Nederland geboren en opgegroeid met dingen. Je gaat naar school, doet een opleiding en gaat werken.
Of een ander het nou beter of slechter heeft, is het nog steeds te gek dat je opeens niet meer wat extra's kan kopen, als je keihard werkt, waar dat 2-3jr terug nog prima was.

Of dat mensen inderdaad niet meer naar de tandarts gaan bijv. Het hoort nou eenmaal bij ons land en onze cultuur dat die dingen er wel allemaal zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:45

Superpony, precies dat :j

Mensen die zorg mijden maar wel 145 per maand betalen. Wat ze kunnen het eigen risico niet betalen.
Mensen bij de voedselbank omdat ze in de bijstand zitten omdat ze ziek zijn.

En ja das waar, als iemand nu op straat in elkaar zakt word hij naar het ziekenhuis gebracht en geholpen en ergens in Afrika niet...
Maar dat moeten we toch niet gaan vergelijken.
Willen we dan echt gaan zeggen, werken en betalen en meer mag er niet want we hebben het zo goed...precies het gedachtegoed van Rusland.... En ik maar denken dat we hier beschaafder zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:54

Ik vind het ook lastig in te schatten, want ik zie wel mensen ‘keihard werken’ om me heen maar die hoeven niet elk dubbeltje om te draaien.

10 jaar geleden zaten we in een crisis en moest je blij zijn met een baan en een beetje een normaal salaris. Nu liggen de banen voor het oprapen dus zou voor een groot deel van de Nederlanders (beperkingen en ziektes uitgezonderd) toch ook een normaal salaris tegenover keihard werken moeten kunnen staan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:03

Tiggs schreef:
Ik vind het ook lastig in te schatten, want ik zie wel mensen ‘keihard werken’ om me heen maar die hoeven niet elk dubbeltje om te draaien.

10 jaar geleden zaten we in een crisis en moest je blij zijn met een baan en een beetje een normaal salaris. Nu liggen de banen voor het oprapen dus zou voor een groot deel van de Nederlanders (beperkingen en ziektes uitgezonderd) toch ook een normaal salaris tegenover keihard werken moeten kunnen staan?

Dat roept iedereen steeds, maar ik vind dat behoorlijk tegenvallen.

Het is niet in elke sector dat er veel vraag is en ik zie om me heen ook niet dat ze nu makkelijker mensen aannemen zonder op ervaring, leeftijd etc te letten.

Mijn man heeft een goede, vaste baan, maar heeft al meerdere keren een aanbod gekregen. Toch kan er geen 1 tegen het salaris van wat hij nu krijgt op. En hij zoekt niet iets anders, dus dan is er weinig reden voor verder onderhandelen.

Ik weet nog steeds mensen die wel een baan zoeken of van baan willen veranderen, maar nog steeds niks passends kunnen vinden.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:04

Tiggs schreef:

Er is ook een aanzienlijk deel van de bevolking dat niet kan werken door ziekte en of handicap of al AOWn(67+) En als je inkomen nauwelijks stijgt, zijn al die verhogingen wel zuur.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:06

Dat zou moeten zijn ja

Dat salaris is mooi gestegen, want dat zou volgens de experts het probleem verhelpen.
Nu ben ik bij lange na geen econoom, maar heb steeds gezegd; fijn dat min.loon omhoog.
Maar die daar net boven zit met een MBO diploma, die wil ook weer meer verdienen dan ongeschoold werk, dus dat gaat ook omhoog.
Bedrijven hebben hogere loonkosten, dus dat word weer doorberekend in het product.
Dus gaat die met een min loon en net daarboven er geen bal op vooruit.

En zie!
Het is zelfs nog erger geworden.

En dan denk ik, die slimme koppen die Nederland besturen, die konden dat niet voorspellen dan?

Is het dan niet beter om belastingen op (gezond) voedsel laag te houden?
Nederlands product 0% Btw dan eet je vlugger in het seizoen, de Nederlandse bedrijven hebben er voordeel aan. En ligt er hoog zomer tenminste een tomaat uit Nederland in het schap ipv uit Marokko (ja dit jaar echt bij de Jumbo)

Vrachtwagens uit het buitenland hier ook belastng te laten betalen, zoals de vrachtwagens van Nederland ook in Belgie en Duitsland doen.
Zodat we hier brandstof prijzen normaler houden. Want het meest is toch woon-werk verkeer.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:09

superpony schreef:
Tiggs schreef:

Dat roept iedereen steeds, maar ik vind dat behoorlijk tegenvallen.

Het is niet in elke sector dat er veel vraag is en ik zie om me heen ook niet dat ze nu makkelijker mensen aannemen zonder op ervaring, leeftijd etc te letten.

Mijn man heeft een goede, vaste baan, maar heeft al meerdere keren een aanbod gekregen. Toch kan er geen 1 tegen het salaris van wat hij nu krijgt op. En hij zoekt niet iets anders, dus dan is er weinig reden voor verder onderhandelen.

Ik weet nog steeds mensen die wel een baan zoeken of van baan willen veranderen, maar nog steeds niks passends kunnen vinden.

Ik mijn branche is er echt veel vraag naar mensen, als je maar vaardig bent in het Nederlands, sociaal vaardig en secuur kunt werken. Dan leer je de rest in de praktijk.

@Sterregoud: maar daar gaat het niet over, want ik reageerde op een stuk over hard werkenden.

@DP: vast! Maar ik ben geen econoom dus geen idee. Maar de vele stemmen voor de pvv en vvd hebben niet veel bijgedragen aan een mogelijke oplossing. Ja de pvv beweerde dat wel, maar dat ze niks lieten doorrekenen had genoeg moeten zeggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:11

Euh de ellende is begonnen al jaren geleden bij Rutte die alles liet door berekenen, dus dat zegt ook geen drol.
Nee ben geen PVV stemmer, maar daar is niet de ellende van gekomen.
En in een half jaar alles oplossen, dat zou wel een heel wonder zijn.
Die dat ooit heeft geloofd was ook niet snugger.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:36

DuoPenotti schreef:
Dat zou moeten zijn ja

Dat salaris is mooi gestegen, want dat zou volgens de experts het probleem verhelpen.
Nu ben ik bij lange na geen econoom, maar heb steeds gezegd; fijn dat min.loon omhoog.
Maar die daar net boven zit met een MBO diploma, die wil ook weer meer verdienen dan ongeschoold werk, dus dat gaat ook omhoog.
Bedrijven hebben hogere loonkosten, dus dat word weer doorberekend in het product.
Dus gaat die met een min loon en net daarboven er geen bal op vooruit.

En zie!
Het is zelfs nog erger geworden.

En dan denk ik, die slimme koppen die Nederland besturen, die konden dat niet voorspellen dan?

Is het dan niet beter om belastingen op (gezond) voedsel laag te houden?
Nederlands product 0% Btw dan eet je vlugger in het seizoen, de Nederlandse bedrijven hebben er voordeel aan. En ligt er hoog zomer tenminste een tomaat uit Nederland in het schap ipv uit Marokko (ja dit jaar echt bij de Jumbo)

Vrachtwagens uit het buitenland hier ook belastng te laten betalen, zoals de vrachtwagens van Nederland ook in Belgie en Duitsland doen.
Zodat we hier brandstof prijzen normaler houden. Want het meest is toch woon-werk verkeer.

Toch zijn er inmiddels steeds meer MBO beroepen die mega goed verdienen. Voor een goed salaris heb je niet persé een bachelor of master diploma nodig. Een hoop werkgevers kijken tegenwoordig veel meer naar je daadwerkelijke werkervaring dan naar je papier. Leuk als je een bachelor of master hebt en accountmanager wil worden, maar als je niks verkocht krijgt heb je echt veel meer aan een ongeschoolde of een mbo’er die dat wel kan en zich door ervaring omhoog heeft gewerkt. En ja, die kunnen daarmee een prachtig salaris en bonussen binnenhalen.