Woning accepteren of niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:12

StalNollie schreef:
AvanKol schreef:
Verdiep je voor de zekerheid in de voorwaarden van de woningbouwvereniging.
In deze regio zou weigeren betekenen dat je geen kans meer maakt op urgentie. En over een paar maanden is de situatie dus wel urgent!

Dat is hier ook zo en terecht dat het dan vervalt

Dat hoeft niet hoor. Bij ons in de regio kan je zien waar je staat voor een bepaald huis als je inlogt op de site van de woningbouwvereniging.
Dat wil dus niet zeggen dat je daadwerkelijk op deze woning inschrijft. Mocht je inschrijven en je bedenken ook dan is er niets aan de hand. Pas wanneer je een urgentieverklaring hebt en je reageert en na toewijzing is hij van jou dan kan je niet meer terug, dan ben je je urgentie kwijt.
Uiteraard geen idee hoe het in de regio bij TS is

ingvdh

Re: Woning accepteren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:16

De vraag is of TS urgentie heeft gekregen, dat krijg je niet zo snel. Ik zie de meest schrijnende gevallen voorbij komen en er nog steeds geen recht op urgentie is en vraag me soms wel eens af wanneer je dan wel in aanmerking komt.

Maar dan nog gezien de omstandigheden is het de vraag of er binnenkort wel een geschikte woning vrijkomt. Dan kan je maar beter dit accepteren en gelijk weer inschrijven. Iets is beter dan niets.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:35

Met co-ouderschap fifty fifty is de kans op urgentie niet zo groot. Urgentie krijg je voor je kinderen bij wijze van, niet omdat je zelf dakloos bent zomaar. En met 50% bij vader met woning hebben de kinderen een dak.

Mijn woning is ook niet zo groot, maar uiteindelijk is er echt wel ruimte te vinden wat praktisch werkt. Kleiner huis maar wel echt een eigen plek voor mezelf was mij achteraf 100x zoveel waard als langer in onzekerheid/ tijdelijk nog vastzitten in en aan het huis van ex-partner.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:35

Het uit elkaar gaan, is sowieso hier geen reden voor urgentie.
Dus dat zou ik sowieso eerst goed uitzoeken hoe dat bij jouw woningbouw is geregeld.

Ik zou het doen, de grote kamer opsplitsen en gezellig maken, dat kan prima! Helemaal als er in jouw omgeving weinig vrij komt, overigens kan het zomaar zijn dat als er wel een woning met 3 slaapkamers vrij komt je zo op plek 100 beland, deze zijn toch populairder dan 2 kamer woningen.
Dus daarop wachten in jouw situatie lijkt mij helemaal niet handig en te riskant.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:06

Wanneer er kinderen bij betrokken zijn, maken veel gemeentes er wel urgentie van. Hier tenminste wel nog.

That said, ik zou het huis ook zeker accepteren TS. De kids kunnen de komende jaren imo prima samen slapen (en de kamer kun je idd met slim inrichten heel leuk maken voor ze) en wie weet vind je in de toekomst wel een ander plekje weer waar ze wel een eigen kamer kunnen hebben allebei. Maar voor nu moet je nav je verhaal toch meer focussen op de korte termijn oplossing zoals ik het lees met ook zelf straks geen goed onderdak meer hebben dus dan zou samen slapen op een kamer voor nu geen drempel moeten zijn denk ik.

En het geluid van treinspoor is denk ik ook zeker wel iets waar je aan went en evt nog met oordopjes anders kunt oplossen bv. Imo is dit huis het wel de moeite waard om te proberen. Ik zou idd wat meerderen al aangeven, in de huidige situatie het risico ook niet nemen met wachten tot iets anders voorbij komt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:59

Urgentie omdat er kinderen bij betrokken zijn is op de meeste plaatsen echt niet meer mogelijk.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:52

Kimbers schreef:
Urgentie omdat er kinderen bij betrokken zijn is op de meeste plaatsen echt niet meer mogelijk.

En goed opzoeken wat de urgentieregels zijn, want degene die je aan de telefoon krijgt zegt heel snel nee, dat doen we niet. Je maakt geen kans op urgentie enz enz. Terwijl je er misschien wel recht op hebt. Je vraagt de urgentie via de gemeente aan, maar de urgentie commissie gaat over je urgentie.

Ik had volgens de regels recht op urgentie (dat had mijn advocate uitgezocht) maar de mevrouw van de gemeente wilde er totaal niet aan mee werken en eerst zelf even 3 weken op vakantie gaan. Uiteindelijk een afspraak gekregen bij haar collega. (Soort van afgedwongen, want als ik zo graag geld weg wilde gooien dan ging ik mijn gang maar want het was kansloos volgens haar) Die heeft de aanvraag ingevuld, dan had ik een week voor evt aanvulde informatie en dan hadden ze nog 6 weken voor een beslissing. Ik had na die week dus al mijn bevestiging van urgentie binnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:18

Maar zelfs als je met kinderen urgentie krijgt, krijg je vaak geen grotere woning.

Heel lang geleden ging een kennis met 1 kind scheiden. Ze was dan een 2 persoonshuishouden en had recht op een 2 kamerwoning.( dan rekenen ze dus 1 woonkamer en 1 slaapkamer) Die heeft ook toen gevochten dat een kind geen partner is waar je normaal mee op 1 kamer gaat liggen, maar het was wat het was en blijkbaar was er in de 2 kamer woningen meer aanbod en verloop.
Zij mocht toen wel de inschrijftijd behouden, maar andere gemeente en echt wel langer geleden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:59

Kimbers schreef:

Dat klopt... raar maar waar. Wat er dan gebeurt is, dat jij in je auto mag slapen of bij het leger des heils en de kinderen naar een pleeggezin gaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:21

Babootje schreef:
Kimbers schreef:

Dat klopt... raar maar waar. Wat er dan gebeurt is, dat jij in je auto mag slapen of bij het leger des heils en de kinderen naar een pleeggezin gaan.

Niet raar. In het verleden was het maar al te vaak zo dat de vrouw zogenaamd met kinderen op straat stond en de man alleen achter bleef in een ruim huis dat samen was gekocht. Toen dat meer regel dan uitzondering werd zijn gemeentes gaan ingrijpen en hebben de regels aangepast. Ook omdat steeds vaker bleek dat dit zo werd afgesproken omdat een vrouw met kinderen makkelijk urgentie kreeg.
De man kan tenslotte ook (al dan niet tijdelijk) iets anders zoeken (al is het maar een kamer) terwijl de vrouw met kinderen dan in huis kan blijven wonen.
We klagen terecht dat er krapte is op de woningmarkt, maar vinden het wel gewoon dat in deze situaties 1 gezin 2 eengezinswoningen nodig heeft en voorrang krijgt op iemand die al heel lang op een woning wacht.

Ik sluit mij aan bij de mensen die adviseren om de woning te accepteren. De kinderen zijn niet de hele week bij de ts en hebben nog een leeftijd dat een kamer delen kan. En de ts kan zich ook meteen weer inschrijven als woningzoekende zodat ze over een aantal jaar weerinschrijfduur heeft opgebouwd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:31

Ik denk dat TS ondertussen de woning al wel heeft geaccepteerd óf heeft geweigerd, want een gemeente geeft je ook echt geen 3 dagen de tijd om te beslissen.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 13:52

Ik heb geen urgentie, ik heb alleen in dit geval de langste inschrijftijd en voorrang ivm inkomen.

Donderdag ga ik bezichtigen en dan moet ik vrijdag voor 12.00 laten weten of ik t wil.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:53

Spannend! Op basis van wat je hier schrijft zou ik het doen en erna weer opnieuw inschrijven

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:08

Hoelang sta je al ingeschreven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:24

Spannend! Maak vooral veel foto's en aantekeningen met afmetingen.
Mooi dat je zo de tijd krijgt. Dat gaat hier wel anders...
Citaat:
Voortgang
De woning is in principe toegewezen aan een andere kandidaat
26-02-2025, 16:25

Reactietermijn is gesloten
26-02-2025, 12:00

In 4,5 uur tijd is dus een kandidaat benaderd, die is wezen kijken (neem ik aan) en de woning is vergeven.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:43

Als je zonder urgentie al op 1 staat, is dit wel echt heel positief.. heb je ondertussen ook andere woningen gezien? Weet je een beetje het verloop van de woningen in die buurt?

Aan het spoor zou voor mij geen dealbreaker zijn, heb er zelf aan gewoond en buiten n de tuin hoor je de treinen idd, maar alleen als je erop let. Ik hoorde het nooit. Mijn vriendin woonde aan een weg en dat hoorde je gewoon altijd..

Maar 2 slaapkamers.. dat zou ik toch echt wel willen zien hoe en of hier iets van te maken is.

Veel succes donderdag en laat ook je gevoel spreken.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:25

Hier is het zo dat wanneer je twee keer weigerd je tijdelijk (ik dacht 6 maanden) niet kan reageren zodat je 'kan nadenken over wat voor een woning je zoekt'. Je kan dus niet eindeloos reageren en dan weigeren omdat het niet is wat je zoekt.
Zeker belangrijk om even de voorwaarden van de woningbouw na te lezen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:33

Spannend donderdag... Succes TS!

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:59

Gwenvd schreef:
Ik heb geen urgentie, ik heb alleen in dit geval de langste inschrijftijd en voorrang ivm inkomen.

Donderdag ga ik bezichtigen en dan moet ik vrijdag voor 12.00 laten weten of ik t wil.

Spannend zeg! Succes vast!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:30

Succes vandaag.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 13:48

Dank jullie wel!! Nog even nagels bijten haha

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:40

Hoe laat mag je gaan kijken?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:47

En hoe was de bezichtiging?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 10:14

Ik heb de woning geaccepteerd! Het is echt super schattig en echt wat van te maken.

Ik zal later nog reageren, nu aan het werk :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:17

Leuk en gefeliciteerd! Ik ben benieuwd naar evt. foto's/plattegrond en wat je er van gaat maken :)