Hoe word ik een leuke stagebegeleider?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:54

ruitje schreef:
Zou dan alleen fijn zijn, als de mensen die nog nooit stagiaires begeleid hebben ook willen aannemen dat er ook moeilijke kanten aan zitten voor het bedrijf, zonder dat je als bedrijf word neergezet als 'je bent geen goede stage bedrijf.'

Dat heb ik zo beslist niet gezegd. Het gaat mij er vooral om dat iedereen eerlijk is naar zichzelf en naar stagiaires over wat je te bieden hebt. Als dat betekent dat er geen of weinig mogelijkheden zijn voor begeleiding (in het algemeen, niet over een specifiek bedrijf) dan ben je als bedrijf wellicht niet geschikt als stagebedrijf of niet geschikt voor bepaalde type stages. Dat is geen verwijt of oordeel, echt alleen maar bedoeld als overweging.

Citaat:
De gedachte dat iedereen doelen heeft waar ik veel mee kan is uhm, een utopie?

Dan interpreteer je het toch weer anders. Het lijkt me wel dat de meeste opleidingen een soort algemene doelen hebben voor de stages. En dat je op basis van de algemene niveau's een soort van eigen plan kunt hebben als richtlijn. Dus na een paar niveau 1, 2, 3 en 4 stages zou je denk ik wel een soort van raamwerk kunnen hebben van doelen, die je per student nog wel even samen uit moet werken maar waarvoor je dus al wel de basis in gedachten hebt.

Citaat:
En soms ben ik dan ook nog 5 weken bezig met school bereiken of komt er gewoon nooit iemand langs in de hele stage periode.

Dat is echt treurig.

Citaat:
Ik vind het super leuk om te doen. En ik denk dat het je als bedrijf ook scherp houd, waarom doe je wat je doet? Kan je uitleggen waarom?

Maar dan zijn we het toch helemaal niet oneens? Waarom vat je mijn mening als kritiek op? Het is niet bedoeld als kritiek als in 'je doet het fout' maar veel meer algemeen geschreven over hoe je volgens mij als bedrijf een stage in moet stappen. (In elk geval niet dat alle stagiaires zonder moeite meteen snappen wat ze moeten doen en dat dan ook nog zelfstandig kunnen.) Ook niet gericht op jouw bedrijf maar op diverse voorbeelden die hier gegeven worden, over verschillende stages en verschillende bedrijven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:04

VogeltjeM schreef:
Interessant om dit zo mee te lezen. Velen omschrijven het werken met stagiairs haast zoals ik het werken met cliënten op een dagbesteding heb ervaren.

Ik denk dat het elkaar niet zoveel ontloopt als je te maken hebt met eerstejaars stages en met name op de lagere mbo-niveau's. Die zijn nog zo jong, zo onervaren, hebben waarschijnlijk minder copingsvaardigheden. Voor MBO1 en 2-studenten is het zelfs niet vrijblijvend omdat ze nog vanuit de kwalificatieplicht of RMC (of hoe dat ook heet) nog niet voldoen aan de minimumeis en dus min of meer gedwongen zijn die studie nog te volgen, zelfs als ze daar nauwelijks zin in hebben. Daar is wel doorheen te komen, maar dat lukt door ze te motiveren vanuit je persoonlijke betrokkenheid. Niet vanuit de inhoud.

Dat is inderdaad echt een wereld van verschil met uni-stagiaires die op dat moment al 3, 4 jaar ouder zijn, veel meer intellect mee hebben om situaties te interpreteren, mogelijk al uit huis zijn en andere dingen veel zelfstandiger kunnen, al een ruime opleidingsbasis hebben en weten waar ze het voor doen. En zelfs dan moet je soms nog hele basale dingen uitleggen waar een bedrijf of stage anders is dan opdrachten bij een vak, of een bijbaan bij de Albert Heijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:05

De leerlingen die er alleen maar zijn „omdat het nou eenmaal moet“ lijkt me heel lastig. Dat zijn waarschijnlijk ook voornamelijk opleidingen die je moet uitzitten omdat je nou eenmaal nog leerplichtig bent. Dat is dan voor beide kanten onbevredigend.
Ik kan me inderdaad nog goed aan medeleerlingen herinneren van vroeger die actief zochten naar de makkelijkste lbo om vooral niets te hoeven doen.
Met sommige is het vast ook wel goed gekomen maar een basisschool vriendinnetje is nu laat in de 40 nog steeds werkschuw :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:23

Die leerlingen zijn soms verrassend makkelijk om te buigen als je beseft dat ze emotioneel nog jong zijn. Mijn moeder (vmbo-lwoo, dus dat zijn pubers kwadraat) kreeg ze nog regelmatig mee door een naam mooi op het schrift te zetten, een krul onder het werk te zetten met een aanmoedigende opmerking, op vrijdagmiddag thee te drinken met een koekje als ze lekker gewerkt hadden, af en toe voor te lezen, etc.

En voor de duidelijkheid: nee, DAT verwacht ik niet van een stagebedrijf :P Maar beginnen met belangstelling voor hun weekend en wie ze zijn en wat ze leuk vinden, regelmatig complimentjes geven, en soms iets kunnen geven als motivering maakt het mogelijk dat je dus ook veel makkelijker kunt aanspreken op dingen die niet goed gaan, en ze veel makkelijker weer mee krijgt als het saai of moeilijk is. Niet iedereen, niet altijd, maar onderschat niet hoeveel je daarmee kunt bereiken. (En als je dat gewoon terloops doet hoeft het ook niet zoveel moeite te kosten - een oprecht welkom in de ochtend, een momentje hier, een paar seconden meekijken en 'ik zie dat je het helemaal onder controle hebt, top!' daar, kan al veel verschil maken, en hoeft je nauwelijks iets te kosten.

(En dat is iets dat de meeste hogerejaars uni en hbo meestal niet meer nodig hebben, al vindt iedereen het leuk om in elk geval gewaardeerd te worden in dat je er bent - maar dat hangt ook nog af van het soort werk. Bij docenten bv is het volgens mij nog wel heel waardevol, want dat is spannend en moeilijk. Die hebben er nog veel aan om te voelen dat ze een vangnet vlak achter zich hebben, en niet zomaar alleen tegenover een klas vol kinderen staan.)

Mungbean

Re: Hoe word ik een leuke stagebegeleider?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:33

Daarom schreef ik ook dat het met de meeste vast wel goed gekomen is.
School verplichting is immers heel anders dan werk waarin je zelf verder kunt ontwikkelen. Echter is het ook gewoon een feit dat bepaalde mensen daar gewoon helemaal geen behoefte aan hebben en slechts van weekend naar weekend leven.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 07:09

Hoe gaat het nu ts? :)

Mri

Re: Hoe word ik een leuke stagebegeleider?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 07:39

@ts, hoe gaat het nu?
Heb je al gevraagd WAAROM hij te laat is?
Ik heb dat vroeger ook gehad met een stage, maar deed het wel in overleg.
Ik moest een paar minuten lopen van de bushalte. De bus kwam aan op mijn start tijd en reed 1x per uur. En met de bus eerder had ik een slechte aansluiting met de trein waardoor ik nog een half uur eerder zou moeten vertrekken.

Ik was dus een paar minuten te laat of bijna een uur te vroeg (en 1.5 uur eerder van huis).

Tis dik 20 jaar geleden maar weet het nog heel goed :')
Ik heb daar staan blauwbekken voor de deur (mijn eerste dag was in de winter). En na dat gesprek startte ik 10 minuten later.
Als er klanten voor mij ingepland werden dan was dat nooit direct met openingstijd maar een kwartier later.