ervaringen met dakpanklas / uitstelkeuzeklas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:21

Nouja op zich is het natuurlijk ook wel weer logisch dat je meer moet oefenen met dingen die je lastig vindt. Of althans: dat daar meer aandacht naar gaat. Dat je "meters moet maken" om het er in te slijten zeg maar.

Alleen zou het soms makkelijker kunnen gaan door een iets andere methode / uitleg te gebruiken die beter past bij het individuele kind. Klinkt wel heel zonde dat ze dat onderzoek niet wilden doen, zeker als ze daar achteraf gezien veel plezier van had gehad :(:)

Gelukkig nu dan alsnog hulp daarbij +:)+

Ik vind het ook onzinnig om neer te kijken op andere groepen van de samenleving.
Een ieder heeft zijn kwaliteiten en er zijn maar weinig mensen die op elk gebied in het leven het neusje van de zalm zijn.

De 1 is super goed in taal maar vind rekenen wat moeilijker. De ander snapt maar weinig van alles boven VMBO niveau maar is wel een supergoede, creatieve bakker of timmerman / vrouw of heel goed in sport.

Alles heeft zijn waarde in de maatschappij :j

Als je maar een beetje je best doet om anderen niet dwars te zitten maar liefst een handje te helpen / aardig voor elkaar te zijn en je medemens wat te gunnen en met respect te behandelen. Je een goed mens bent. Je je best doet om je eigen broek op te houden en niet te teren op andermans zak als het niet per-sé hoeft. Dan ben je gewoon een heel waardevol lid van de maatschappij +:)+

Ik vond zelf dus weinig verschil zitten tussen de HAVO en VWO. Behalve dat ik me bij de Havisten meer op mijn gemak voelde eigenlijk. Die waren wat serieuzer / meer relaxed ofzo. Niet zoveel onzin die je meer zag bij MAVO en VWO van dat tienergemuts van groepjesgetrut en druk maken over feesten / roken / zuipen enzo.

Maargoed dat zal op iedere school wel anders zijn. Ik vond het een fijne middenmoot en heb er geen seconde spijt van gehad dat ik doorgeduwd heb dat ik naar de HAVO wilde. Waren al met al de 2 fijnste jaren van mijn hele schooltijd eigenlijk :=

Dat leren-leren daar is nu gelukkig wel veel meer aandacht voor heb ik het idee.
En ik zit er zelf ook bovenop om die van ons daarin te begeleiden want die "ziet" heel veel maar dingen die hij niet meteen "overziet" daar heeft hij het dan echt moeilijk mee om dat toch stapje voor stapje aan te pakken. Is wel essentieel om te leren vind ik, dat je niet meteen helemaal over de flos en in de weerstand gaat maar leert om zoiets in stukjes uit elkaar te trekken zodat het overzichtelijker wordt. Je kan plannen. En blijkt dat je keer op keer uiteindelijk gewoon maar moet beginnen met de eerste stap. Want die gaat wel :j Daarna weer 1 stap. Enz. En uiteindelijk viel het dan allemaal toch wel mee :(:)

Het leren leren zit zelfs ook in die flexuren bij 1 van de scholen hier in de regio zie ik, echt super +:)+
Laatst bijgewerkt door pmarena op 26-03-25 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:24

Ik heb op de basisschool ook niet veel hoeven doen. De overgang zat hem er voor mij niet in dat ik moest leren leren. Ik vond de school heel groot. Zoveel mensen. Zoveel herrie in de pauzes. Als introvert niet te doen voor mij. Ik vond het vreselijk. Net als het sociale stuk. Ik hoorde nergens echt bij. Leren ging me wel makkelijk af, behalve de exacte vakken haalde ik overal hoge cijfers voor. Die exacte vakken zijn er nooit in gesleten bij mij. Ik raak in de war van cijfertjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:29

Ik ook niet, ik zat vaak in de middagpauze nog even snel de repetitie van die middag te leren als er echt iets gestampt moest worden := Super stom natuurlijk om het zo aan te pakken. Ik kon ook wel prima plannen. Alleen dan deed ik het vervolgens niet. "dan doe ik morgen wel 2 bladzijdes" weet je wel :x
Ellende is dat ik wel hele goede cijfers haalde dus dan wordt het ook niet afgestraft.....

Het enige goede dat er uit voort gekomen is, is dat ik er bij die kleine wel voor waak en ik van kleins af aan daar in probeer te slijten dat ruim van te voren je werk af hebben echt zó veel relaxter is. Dat lijkt ook wel zijn vruchten af te werpen :+:

Het zal nooit een fan van huiswerk worden, maar ik zie wel dat er voldoening ontstaat van zeg maar op schema liggen of liefst nog een beetje voor liggen op de planning. Dat moet je hebben, dat het een soort sport wordt +:)+

superpony

Re: ervaringen met dakpanklas / uitstelkeuzeklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:17

Bij mij was er ook al aandacht voor leren leren, maar dat was niet voor mensen die goed konden leren in hun ogen en of goede cijfers haalden. Dan sukkelde je er netjes een tijdje tussendoor zonder dat je opviel.

Mijn ouders wisten ook niet beter dan dat alles goed ging. En ik ging ook wel naar m'n kamer om huiswerk te doen, maar ging vooral alles klaarleggen, plannen en kwam niet tot het werk zelf.
Ik schreef ook samenvattingen, maar had geen tijd meer om ze dan nog te leren. Door het schrijven zelf zat er wel al een deel goed in en viel het verder nog steeds niet op.
Mensen gebruikte ook mijn samenvattingen :p

Bij leerproblemen zie je veel opvang, maar de rest valt blijkbaar minder goed op als er alsnog verborgen problemen zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:42

Ja dat samenvattingen schrijven / vragen maken vond ik wel leuk om te doen, en door de mogelijke toetsvragen te zoeken en op te schrijven leer je het ook meteen +:)+

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:41

Hier ook kk die snel overprikkeld zijn nu gekozen voor een kleine middelbare kleiner dan de basisschool.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:28

Dat was voor mij helaas niet mogelijk destijds. Ik ben wel naar een kleinschalige vervolgopleiding gegaan. Dat was zo'n verademing.

Ze hebben op de school van mijn dochter de 1e en 2e jaars in een apart deel van het gebouw. Ze hebben ook afwijkende schooltijden en pauzetijden van de 3e en 4e jaars. Dat is ook fijn. En de 1e en 2e jaars mogen het terrein niet af in pauze of tussenuur. Maar meestal hebben ze in plaats van tussenuren opvang uren. Dan kunnen ze onder toezicht van een andere docent bijvoorbeeld huiswerk maken. Of zoals mijn dochter doet als ze het al af heeft, filmpjes kijken of muziek luisteren :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:32

Ik heb nooit echt leren leren, ook voor mijn bachelors niet. Niet echt gestampt, samenvattingen geschreven buiten de specifieke opdrachten daarvoor, al dat soort dingen.

Als ik al ging leren dan las ik gewoon het hoofdstuk nog een keertje en dat was het dan. Ik heb nooit begrepen wat die mensen deden die tot s avonds laat aan het leren en huiswerk maken waren :+

Mijn broertje is nog erger die heeft ook voor zijn uni nooit geleerd en is niks vergeten van de middelbare. Ik vergeet alles wel

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:18

Ik vergeet niet alles, maar wel veel. Zo heb ik na de 4e Frans laten vallen. Toch 4 jaar gehad maar spreek geen woord Frans meer.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:03

Sintara schreef:
Ik heb nooit echt leren leren, ook voor mijn bachelors niet. Niet echt gestampt, samenvattingen geschreven buiten de specifieke opdrachten daarvoor, al dat soort dingen.

Als ik al ging leren dan las ik gewoon het hoofdstuk nog een keertje en dat was het dan. Ik heb nooit begrepen wat die mensen deden die tot s avonds laat aan het leren en huiswerk maken waren :+

Mijn broertje is nog erger die heeft ook voor zijn uni nooit geleerd en is niks vergeten van de middelbare. Ik vergeet alles wel

Herkenbaar. Ik heb zelfs m'n MSc gehaald zonder ooit een boek open te hebben. Ik ging naar college, las de artikelen en redde me prima. Alleen voor statistiek moest ik naar de werkcolleges en een keertje oefenen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:06

pmarena schreef:
Goede initiatieven +:)+

Ook leuk aan die overbrugklas dat je daarna eventueel meteen naar het 2e leerjaar zou kunnen alsnog.

Ik heb bij de diverse initiatieven van huiskamerklassen enzo wel erg de indruk dat het veelal om de "lagere niveaus" gaat eigenlijk.... dat vind ik wel jammer. Zou er weinig vraag naar zijn bij Havo / VWO kinders om wat meer begeleiding / minder prikkels / een zachtere landing te maken...?

Ik kan je geen antwoord geven over het waarom het niet gebeurt maar ik weet wel dat veel Havo/VWO leerlingen dit zeker heel fijn zouden vinden. Alleen al mensen met ASS, HB, HSP problematiek, ik zie er een hoop, zouden het daar goed op doen. Maar nogmaals, vraag me niet waarom het niet gebeurt. Misschien financiering per niveau?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:34

pmarena schreef:
Maar wat ook bij HB past is dat deze kinderen er niet per-sé gelukkig van worden als ze worden bedolven onder het huiswerk. En dat leek vroeger wel het geval te zijn, dat je op VWO wel erg veel huiswerk had en hoe lager het niveau, hoe minder huiswerk.

Ik heb geen idee hoe dat tegenwoordig is...?

Zelf heb ik voor onze jongen het idee dat het het beste zou zijn als hij op school interessante dingen aangeboden krijgt waar ook praktijkvakken bij zitten. Omdat dit soort types vaak al zo veel "in hun hoofd" zitten. Dat er een hele goede, brede basis wordt gelegd op school. Weinig huiswerk, dat ze liefst zoveel mogelijk al op school kunnen maken.

En dat je dan als ouders thuis de ruimte hebt om aan te haken op interesses die op school (of elders) gewekt worden en je daar dieper in kan duiken. Dat dat niet door school gedicteerd wordt waardoor het kind zich thuis voelt verzuipen van alles dat "moet". Maar dat er lucht is om thuis dieper in datgene te duiken dat op dat moment de interesse van het kind wekt.

Ik merk nu op de basisschool al dat daar kansen blijven liggen omdat je nu eenmaal maar beperkt nog dingen extra op kan pakken naast alles dat al moet.

Gisteren zat ik trouwens een beetje te kijken hoe het hier in de buurt geregeld is met het VO en ik heb wel wat dingen gezien waar ik blij om ben *\o/*

Blijkbaar worden de roosters zo gemaakt dat de 1e en 2e klas apart hun pauzes hebben van de 3e en hoger. Dat helpt wel bij een "zachte landing" dat ze niet meteen tussen die knoeperds lopen / een plekje moeten zien te bemachtigen in de pauzes :=

En ze hebben elke dag als eerste uur een flex uur, waar je je in kan schrijven op verschillende dingen die je interesseren, of onder begeleiding huiswerk kan maken. Of je er ook voor mag kiezen om af en toe dat uur lekker over te slaan en wat later te beginnen dat weet ik dan weer niet :=

Maar ik vind dat wel heel erg leuk / fijn bedacht. Huiswerk op school maken heeft voor mij echt grote voorkeur, dat je thuis minder gezeik en gepush hebt omdat kind zijn naschoolse tijd hard nodig heeft om te ontprikkelen en tot zichzelf te komen. Niet elk kind is even belastbaar wat dat betreft :(:)

Wat een fijne bijdragen heb jij, ik ben het helemaal met je eens. En ook heel prettig dat de scholen in jullie buurt hier zo op inspelen, de gescheiden pauzes hebben ze hier ook en is heel fijn. T is anders nogal wat voor brugklassers tussen de soms al 18 jarige 6e jaars.
Minder huiswerk thuis zie ik ook als fijn, niet omdat ik niet wil begeleiden maar omdat school daarin een fijnere plek is (vond ik als kind) en je vaak een stuk structuur meekrijgt. Daarbij, mijn stiefkind gaat naar HAVO/VWO en haar moeder weet echt niet hoe ze dit moet gaan doen. Dat bedoel ik niet negatief maar moeder en stiefvader hebben een laag opleidingsniveau en zien zichzelf dat niet begeleiden, wat ik heel goed kan snappen. Ieder kind verdiend de kans wel te doen wat het wil en kan, zonder dat thuis daar belemmerend of niet ondersteunend in kan zijn. Want de wil is er wel maar dat is nogal een kloof. Daarin is ze ook vast niet uniek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 08:21

flooooo schreef:
pmarena schreef:
Goede initiatieven +:)+

Ook leuk aan die overbrugklas dat je daarna eventueel meteen naar het 2e leerjaar zou kunnen alsnog.

Ik heb bij de diverse initiatieven van huiskamerklassen enzo wel erg de indruk dat het veelal om de "lagere niveaus" gaat eigenlijk.... dat vind ik wel jammer. Zou er weinig vraag naar zijn bij Havo / VWO kinders om wat meer begeleiding / minder prikkels / een zachtere landing te maken...?

Ik kan je geen antwoord geven over het waarom het niet gebeurt maar ik weet wel dat veel Havo/VWO leerlingen dit zeker heel fijn zouden vinden. Alleen al mensen met ASS, HB, HSP problematiek, ik zie er een hoop, zouden het daar goed op doen. Maar nogmaals, vraag me niet waarom het niet gebeurt. Misschien financiering per niveau?

Ja ik denk dat dus ook :j

En minder huiswerk thuis: ook daar sta ik hetzelfde in. Ik wil met alle liefde helpen :j
Maar de dynamiek is thuis toch al snel anders. Makkelijker mopperen. Al overprikkeld zijn van school.
Erg behoefte aan "downtime" en dat je dan als ouders moet gaan zeuren over dat huiswerk is ook niet echt bevorderlijk voor de sfeer.

Dat kind dingen niet van je aan wilt nemen. Gezeur over veranderde methodes. En inderdaad het stikt ook van de ouders die geen zin of capaciteit hebben om goed te helpen. Al met al vind ik het eigenlijk bijna een verplichting van school om te voorzien dat alle kinderen de ruimte hebben om zoveel mogelijk huiswerk al op school te maken met indien nodig hulp daarbij +:)+

Ik zie bij het goed bekijken van het schema van dit jaar wel dat de flexuren een beetje een wassen neus zijn. Alle echt leuke dingen zijn op een vrijdag..... en daar kan je er dan natuurlijk maar 1 van kiezen *\o/*

Op zich natuurlijk wel beter om dat uur op de andere dagen inderdaad voor huiswerk te kunnen gebruiken maar wel een beetje jammer dat je dan nog nauwelijks verbreding hebt zeg maar. Voelt een beetje als een gemiste kans -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:55

flooooo schreef:
Minder huiswerk thuis zie ik ook als fijn, niet omdat ik niet wil begeleiden maar omdat school daarin een fijnere plek is (vond ik als kind) en je vaak een stuk structuur meekrijgt.

Het was voor mij bijvoorbeeld ook heel belangrijk, bleek achteraf, dat ik op een andere plek werk. Thuis ging dat niet. Zelfs bij mijn afstuderen heb ik bijna alles op de uni gedaan, omdat ik dan een heel duidelijk onderscheid had tussen 'nu moet ik aan de gang' en 'nu kan ik het loslaten'. Thuis liep dat veel te veel door elkaar, waardoor ik en niet aan het werk toekwam (want teveel afleiding) en niet aan ontspanning (want steeds het idee dat het wel nog moet.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:00

Dat is echt per persoon verschillend. Wij hadden nooit tijd voor huiswerk op school, want veel lesstof. En tijdens tussenuren teveel rumoer en ook geen zin. Ik had nooit hulp bij mijn huiswerk, mijn ouders zijn mbo geschoold al heette dat vroeger anders. Mijn vader heeft later wel nog een hbo opleiding gedaan. Maar VWO niveau konden ze me niet mee helpen. Maar ik heb het nooit gemist. Behalve bij wiskunde. Maar daar begreep ik ook met extra uitleg en bijles niks van :') . Ik werkte het meest fijn op mijn zolderkamertje lekker met de muziek zo hard mogelijk aan. Ook op het hbo alle verslagen geschreven met muziek op de achtergrond. En lekker thuis, op school teveel afleiding voor mij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:29

Wij hadden ook geen tijd voor huiswerk op school. En ergens denk ik dat als je het goed leert en doet een stukje plannen en thuis wat doen helemaal niet slecht is. Je zit ook niet alle dagen heel lang op school. Ik ging met de bus naar een andere plaats, dus leerde of las weleens wat in de bus, maar of dat nou werkte.......

Over de druk van je moet huiswerk maken.

Er is ook veel druk over de cijfers. Ik was op de bs niet gewend aan cijfers of beoordelingen. Op VO kwamen de cijfers en als die goed waren, was er niks aan de hand. Maar mindere cijfers geven ook veel stress. Leraren konden er al boos of gefrustreerd om zijn en sommige kinderen durfden thuis echt geen onvoldoende te laten zien.
De cijfers of het moeten presteren geeft ook echt veel druk. Je hebt wel iets van een beoordeling nodig, maar er zijn genoeg kinderen die dichtklappen bij een toets of gewoon minder goed iets binnenste buiten kunnen leren, terwijl ze de stof verder wel begrijpen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:47

Teveel rumoer en afleiding op school om huiswerk te kunnen maken:

Dat is nou juist het hele idee...? Dat je dus op school in een speciaal huiswerk lokaal, in rust en stilte je huiswerk kan maken.
Met een leraar erbij waar je terecht kan voor hulp als je er even niet uit komt.

Ik vind eigenlijk dat het verplicht zou moeten zijn om zoiets aan te bieden op school :j

Voor de kinderen die zich thuis om welke reden dan ook niet goed kunnen concentreren / er toe kunnen zetten.
En voor de kinderen die thuis geen hulp hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:42

Maar als je zoveel hulp nodig hebt met je huiswerk zit je dan wel op het juiste niveau? Het idee van huiswerk is dat je het na uitleg zelf kunt maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:48

Niemand heeft het toch over "veel" hulp....?

Maar ik denk dat er zat jongelui zijn die af en toe graag even over een bultje heen geholpen willen worden.
En dat er ook zat ouders zijn die daar niet goed bij kunnen helpen, om welke reden dan ook.

Dan is het toch fijn als alle kinderen dezelfde kansen krijgen?
Dus dat je ervoor kan kiezen om op school, op een rustige plek je huiswerk te maken.
En als je ergens tegenaan loopt dat je even niet zo goed snapt, dat je dan hulp kan vragen?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:49

En wie gaat dat betalen? En moet die docent (of onderwijsassistent) dan ook inhoudelijk je vragen kunnen beantwoorden? Dure grap...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:53

Ik denk dat het wel mee kan vallen. Ze doen het hier op school toch ook :=

Elke ochtend of middag een uurtje een rustig gelegen klaslokaal openstellen om huiswerk te maken. Waar dan elke keer een leraar bij gaat zitten (die wissel je gewoon af) die daar met een beetje geluk ook meteen nog aan wat nakijkwerk ofzo toe komt.

Lijkt me niet de aller heftigste investering die je kan doen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:31

SusanH schreef:
Maar als je zoveel hulp nodig hebt met je huiswerk zit je dan wel op het juiste niveau? Het idee van huiswerk is dat je het na uitleg zelf kunt maken.

Er zit nog wel verschil in goed kunnen leren en goed kunnen leren in de zin van plannen, maken, stof zelfstandig opnemen etc. En niet iedereen is goed in hetzelfde.

Tink89 schreef:
En wie gaat dat betalen? En moet die docent (of onderwijsassistent) dan ook inhoudelijk je vragen kunnen beantwoorden? Dure grap...

Vaak hebben docenten ook een tussenuur en die gaan erbij zitten en dan wat proefwerken nakijken bijv.

Dan kan je niet alles vragen, maar de meeste docenten kunnen wel wat sturen en adviseren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:56

SusanH schreef:
Maar als je zoveel hulp nodig hebt met je huiswerk zit je dan wel op het juiste niveau?

Ik ben niet zo'n fan van deze redenering, die zoooo vaak genoemd wordt en zo makkelijk kinderen aan hun lot overlaat in plaats van eens te kijken wat er werkelijk speelt.

Huiswerk vraagt in elk geval een heleboel verschillende vaardigheden. De kennis van de stof is de makkelijkste, en ook ongeveer de enige die niveau-afhankelijk is.

Maar je hebt zoveel meer nodig. Je moet jezelf aan het werk kunnen zetten, overzien wat er nodig is om aan het werk te gaan, begrijpen wat de vraag is en wat de docent daarvan wil zien, weten waar je de juiste informatie vindt, je moet jezelf kunnen herpakken als je een bepaalde vraag niet meteen snapt, je moet je zelfstandig kunnen concentreren en je tempo kunnen doseren.

Veel van die vaardigheden zijn emotionele of praktische vaardigheden, en veel ervan zijn nog volop in ontwikkeling bij scholieren. Het punt is, dat heeft helemaal niets met het kennisniveau te maken. Je schiet er dus ook niks mee op om een niveau lager te gaan: die overige vaardigheden heb je nog steeds nodig. Zo vallen kinderen dus soms door alle niveau's heen tot ze schoolverlater worden zonder diploma. En niet omdat het kennisniveau ooit te moeilijk was.

Wat helpt, als je daarmee worstelt, is dat je dit onder begeleiding oefent en opbouwt. En dat is iets wat docenten zouden moeten kunnen (het is hun vak!) maar tegelijkertijd iets wat ouders niet altijd kunnen. Die hebben immers ook nog werk, mogelijk andere kinderen, en daarnaast een puberteit en veranderende verhoudingen tussen ouders en kind waarmee ze worstelen, geen kennis van het vak maar ook niet automatisch veel inzicht in al die omliggende vaardigheden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:59

Tink89 schreef:
En wie gaat dat betalen?

Wij hoop ik, gewoon als onderdeel van fatsoenlijk onderwijs - het hoort er namelijk bij. Als we niet de moeite willen nemen om juist de leerlingen te begeleiden die het nodig hebben, dan kunnen we nog veel meer besparen door gewoon uberhaupt geen docenten meer in te zetten. Geef de kinderen lekker een boek / computerprogramma, veel succes ermee, en bij het eindexamen zien we wel of het gelukt is.

Stukken goedkoper toch?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:06

Shadow0 schreef:
Tink89 schreef:
En wie gaat dat betalen?

Wij hoop ik, gewoon als onderdeel van fatsoenlijk onderwijs - het hoort er namelijk bij. Als we niet de moeite willen nemen om juist de leerlingen te begeleiden die het nodig hebben, dan kunnen we nog veel meer besparen door gewoon uberhaupt geen docenten meer in te zetten. Geef de kinderen lekker een boek / computerprogramma, veel succes ermee, en bij het eindexamen zien we wel of het gelukt is.

Stukken goedkoper toch?

Njah, ik werk bij een heel grote onderwijswerkgever en dit soort dingen zijn gewoon veel duurder dan je wilt. En er zijn al fikse bezuinigingen op onderwijs.