Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:31

hij gaat in de nacht aan. en dat eigenlijk elke nacht wel. Of wij moeten iets besteld hebben ofzo dan kan er wel eens een nacht worden overgeslagen.
Zijn met 4 in huis.

c_alsemgeest

Re: Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:33

2 personen en elke avond staat hij aan en is hij ook echt vol.
Mijn man heeft veel shakes/bakjes etc vanwege een energie verrijkt dieet, dus altijd meer om te wassen. :')

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:37

kimmie261 schreef:
Selina schreef:
Waarom de moeite nemen om vaat eerst af te spoelen? Ik zet borden na de lasagne zo de vaatwasser in en komt er gewoon schoon uit.

Omdat ie maar 1x in de 3 weken draait, etenswaren gaan anders aankoeken en evt stinken, nu niet... :Y)

Ik heb nu zoveel vragen :D Eten jullie dan zelden thuis? Of wassen jullie tussendoor heel veel nog zo af?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:37

Daihyo schreef:
Neonlight schreef:

Dit dus, hier draait de vaatwasser iedere nacht. We koken iedere dag en staan altijd wel 3 pannen in, of een pan en een grote ovenschaal. Bakken van de hond, broodtrommels... Mochten we niet veel pannen hebben gaan de afzuigkap filters erin.

Ja, dit dus. Hier zit het onderste rek al vol met pannen, borden en bestekbakje. Boven dan met glazen en schaaltje(s) en eventueel het filter van de afzuiger. Glazen gebruik ik ook gewoon de hele dag, dus dat zijn er niet zoveel. Maar door de pannen en borden draait hij dus echt wel elke dag. Ik vraag me toch af hoe jullie 'm dan om de dag kunnen draaien met die pannen enzo.

Mijn pannen, koksmessen en kristal gaan niet in de vaatwasser. Dus is het niet iedere dag draaien vrij simpel.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:40

Wij wassen de pannen meestal ook zelf af, mijn vriend vooral, als ik de kans krijg druk ik alles gewoon in de machine en zet ik hem aan :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:44

Mijn plaatstaal pannen vinden dat niet zo leuk, dus ik heb er meer werk aan als ik ze wel in de vaatwasser zet, dan wanneer ik ze met de hand afwas haha.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:44

Chickyy schreef:
Wij wassen de pannen meestal ook zelf af, mijn vriend vooral, als ik de kans krijg druk ik alles gewoon in de machine en zet ik hem aan :+

Hahaha ja hier hetzelfde :') :')

Hier meestal om de 2/3 dagen. We zijn met zn 2en.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:47

Wij zijn met ons drieën en hebben een klein model vaatwasser. Het ligt er echt aan wat we koken en of het 'thuisdagen' zijn of dat we allemaal aan het werk zijn + kind op de opvang. Als we makkelijk eten en minder thuis zijn, dan draait 'ie om de dag. Anders zeker 1x per dag.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:49

Ja wij hebben gewoon simpelere pannen en qua messen ook niks heel duurs zoals professionele dingen, dus wij kwakken wel echt alles gewoon de vaatwasser in, en dan is het al een enorm verschil tov wanneer je dit niet doet. Heb ook wel eens dagen dat ik niet kook en uit de vriezer eet dus dan minder pannen met avond eten maar wij gebruiken door de dag heen voor bv lunch ook vaker wel pannen dan nog (we maken veel ei gerechten oa of ik maak havermout etc) . Ik maak ook nog vaak verschillende dingen tegelijk omdat onze zoon niet alles mee eet met ons bv dus het gaat gewoon rap zo. Plus de slowfeeders van de hond die best huge zijn sommige haha, bakjes waar vlees in zat van de hond, vershoud bakjes uit de ijskast waar snack groenten in zaten en fruit wat ik wekelijks schoonmaak en dan in de bakjes klaar heb staan in de ijskast, brood trommels, drink flessen en da’s dan naast het borden gebruik, drink flessen (voor m’n water), mokken voor de koffie, etc Voor mij is überhaupt koken e.d. gewoon vaak al zwaar (ziek) dus als ik ook nog veel hand afwas moet doen zou ik gek worden - en voor mijn man ook gewoon niet haalbaar om dat allemaal op zich te nemen, dus voor ons gewoon echt een groot gemak wat enorm uithelpt. Vaatwasser in/uit ruimen is soms al een uitdaging maar dat vind ik als ik moet kiezen dan wel het minst erge en makkelijker voor me.

Wij eten ook nauwelijks buiten de deur meer bv dus eten veelal gewoon echt thuis, zowel qua avond eten alsook overdag - man werkt voor 95% thuis en ik ben ook eigenlijk alle dagen thuis. Maar mij trekt het sws niet om zelfs afgespoelde vaat gewoon dagenlang in de vaatwasser te laten staan. Dan zou ik liever gewoon m’n vaatwasser aanzetten en op ‘half load’ zetten bv, wat ook een optie is bij ons.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-03-25 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:53

1x per week, als de borden op zijn. Pannen was ik met de hand af. We zijn met z’n tweeën

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:00

Wij zijn met 3, hij draait hier in principe 1x per dag.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:05

Daihyo schreef:
Neonlight schreef:

Dit dus, hier draait de vaatwasser iedere nacht. We koken iedere dag en staan altijd wel 3 pannen in, of een pan en een grote ovenschaal. Bakken van de hond, broodtrommels... Mochten we niet veel pannen hebben gaan de afzuigkap filters erin.

Ja, dit dus. Hier zit het onderste rek al vol met pannen, borden en bestekbakje. Boven dan met glazen en schaaltje(s) en eventueel het filter van de afzuiger. Glazen gebruik ik ook gewoon de hele dag, dus dat zijn er niet zoveel. Maar door de pannen en borden draait hij dus echt wel elke dag. Ik vraag me toch af hoe jullie 'm dan om de dag kunnen draaien met die pannen enzo.

Doe je alle pannen er in? Ik wel de ovenschalen en kookpannen, maar niet de bak en braadpannen/wok.

Want ik had gisteren bv chili kip met gewokte groenten en rijst. De enige pan die in de vaatwasser gaat, is dan een pannetje van de rijst. De wok (groenten) en de braadpan (kip) gaat met de hand.
Vanavond eten we pasta, dan heb ik dus weer de wok nodig (hand) en een kookpan voor de pasta, dan neem ik 1 slag groter dan de rijstpan van gisteren.

Per saldo dus van 2 dagen, hebben wij 4 grote borden, 4x bestek, 2 kookpannen en wat snijplankjes, opscheplepels ed onderin. En dan bovenin koffiekopjes, glazen, yoghurt bakjes enz.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:11

Wij doen onze nieuwe goede pannen er niet in, ook kookpannen niet. Het kan wel, maar wordt niet aangeraden door de fabrikant.

Eerder had ik simpele Ikea pannen en die gingen er wel gewoon in, onder het motto: if it fits in the dishwasher, it's dishwasher safe :+

Het filter van de afzuiging mag er wel in en dat is best een flinke unit, dus dan gaat het hard met ruimte.
Sowieso maakt de indeling van je vaatwasser ook echt veel uit. Onze huidige vaatwasser is groter dan de vorige, maar zo onhandig ingedeeld dat er veel minder in past.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:33

Chickyy schreef:
kimmie261 schreef:
Omdat ie maar 1x in de 3 weken draait, etenswaren gaan anders aankoeken en evt stinken, nu niet... :Y)

Ik heb nu zoveel vragen :D Eten jullie dan zelden thuis? Of wassen jullie tussendoor heel veel nog zo af?

Nou, dat. Ik spoel ook alle vaat om met heet water voordat het de vaatwasser in gaat. Keer op vakantie geweest en dachten zo handig te zijn dat die paar borden van die ochtend toen we weggingen het wel zouden overleven. Kan je mooi mededelen dat er hier schimmelvorming ontstond in de vaatwasser en op de borden :r

Vraag mij ook af hoe je dat dan niét voor elkaar krijgt. Zo’n ding is toch een grote bron van bacteriën :)

MARenAMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:36

Hier ongeveer 2x per dag

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:59

Hier 2 volwassen en een peuter, vaatwasser gaat om de dag aan gemiddeld. Wordt 's avonds voor het slapen gaan aangezet en draait dan in de nacht.

Mochten wij een weekendje weg zijn o.i.d. dan gaat de vaatwasser aan op moment dat wij weggaan. Bij een kleine belading pas ik daar de stand op aan. Anders heb je idd kans op schimmel %)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:07

Gezin van vier, inmiddels draait hij elke dag. Toen we nog geen kinderen hadden ongeveer om de dag.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:11

1 keer per dag. 2 kinderen,1 volwassene.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:15

MarliesV schreef:
Doe je alle pannen er in? Ik wel de ovenschalen en kookpannen, maar niet de bak en braadpannen/wok.

Want ik had gisteren bv chili kip met gewokte groenten en rijst. De enige pan die in de vaatwasser gaat, is dan een pannetje van de rijst. De wok (groenten) en de braadpan (kip) gaat met de hand.
Vanavond eten we pasta, dan heb ik dus weer de wok nodig (hand) en een kookpan voor de pasta, dan neem ik 1 slag groter dan de rijstpan van gisteren.

Per saldo dus van 2 dagen, hebben wij 4 grote borden, 4x bestek, 2 kookpannen en wat snijplankjes, opscheplepels ed onderin. En dan bovenin koffiekopjes, glazen, yoghurt bakjes enz.

Alleen de hapjespan/wok en de stalen pannenkoekenpan niet. Maar verder gaat alles er in :j
Ook de gewone koekenpannen waar op staat dat het kan of ovenschalen. Ik doe veel in de oven, dus vaak een grote schaal naast kookpannen. Dus dan is hij echt wel snel vol :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:18

Met zijn vieren gemiddeld 5 tot 6x per week.
Op maandag niet, maar de rest van de dagen wel met soms een weekenddag niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:19

Pannen doe ik er niet in.
Maar bv wel onderdelen van de blender, juicer... die we dagelijks gebruiken, en wij hebben glazen bakjes voor mealpreppen etc. Dus dat ding zit zo vol :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:36

Alle pannen doe ik er in. :j En de pannen gaan al 30 jaar mee, zijn ook kwaliteits pannen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:37

Hier met 4 personen, soms 5.

Vaatwasser draait 1x, soms 2x per dag…

Ik gooi er bijna alles in, onderdelen van de staafmixer niet, broodtrommels en dergelijke probeer ik in het begin met de hand te doen, maar m’n man gooit alles er gewoon in, waardoor het dan toch minder mooi word waardoor ik het er ook maar weer in zet…

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:41

Hier voor 1 persoon en 1 kat en de vaatwasser draait zo'n 4x per week. Op dagen dat ik vrij ben soms 2x per dag om alles van de vorige dagen weg te werken. Het ligt er ook aan hoeveel ik kook in een week.

Over het afspoelen voordat je de vuile vaat in de vaatwasser doet, dat heb ik ook altijd jaaarenlang gedaan. Totdat ik een keer iemand op Youtube hoorde vertellen (ik houd van schoonmaak video's, haha) waarom dat eigenlijk niet nodig was. Sindsdien (2 jaar of zo) spoel ik dus niets meer eerst af en alles komt nog net zo schoon uit de vaatwasser. Heel blij mee, haha!

En ik doe echt alles in de vaatwasser, behalve de koekepan en hapjespan. Als iets niet in de vaatwasser kan, gebruik ik het niet of koop ik het niet :Y)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:14

Malle_meid schreef:
Over het afspoelen voordat je de vuile vaat in de vaatwasser doet, dat heb ik ook altijd jaaarenlang gedaan. Totdat ik een keer iemand op Youtube hoorde vertellen (ik houd van schoonmaak video's, haha) waarom dat eigenlijk niet nodig was. Sindsdien (2 jaar of zo) spoel ik dus niets meer eerst af en alles komt nog net zo schoon uit de vaatwasser. Heel blij mee, haha!

omdat ik hem maar 1 x per week draai, spoel ik wel alles af, anders gaat het enorm stinken!