Koolmonoxide in slaapkamer maar niet bij ketel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Re: Koolmonoxide in slaapkamer maar niet bij ketel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:26

Jeetje TS wat fijn dat het probleem gevonden is. Goed dat je hebt doorgezet!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:31

Wat fijn en veilig dat de oorzaak ontdekt is.
Ik mag aannemen dat de VVE je wel even bedankt en dat zij het bij het onjuiste eind hadden.

Dat je hebt doorgezet heeft ze een claim van een hoop nabestaanden bespaard in het ergste geval!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 20:53

Bedankt Neonlight voor je uitleg! Dat is een goede tip voor als de VVE niet wil betalen.

Ik ben zelf ook echt heel blij dat de oorzaak ontdekt is. Scheelt weer wat slapeloze nachten haha

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:19

Jeetje wat heftig! Ook niet zo gek dat je melder nu minder is afgegaan, het is een stukje warmer dus er zal wel minder gestookt zijn?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 21:24

Yes dat klopt ook natuurlijk. Ik heb nooit meldingen in de zomer gehad.

Ik heb trouwens ook antwoord van de VVE:
Zij geven aan dat ik dit direct met mijn buren moet opnemen, omdat de rookkanalen privé eigendom zijn en niet eigendom van de VVE.

Ik twijfel alleen om mijn buren te laten betalen, omdat dat de vorige keer ook al een enorm gedoe was en ik wil graag een goede relatie onderhouden. Ik ga nu kijken of ik iets met de verzekering kan doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:34

Heb je al eerder gedoe met de onderburen gehad dan? Wat vervelend. Ja ik zou ook je eigen verzekering eens vragen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:42

Hoe oud is dit gebouw dan, zo’n rookkanaal komt toch niet zomaar los? Is het een bouw-fout?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:44

Wat fijn dat je achter de oorzaak bent!

Ik zou je ook aanraden om de splitsingsakte eens goed door te akkeren of het echt privé-eigendom is, of toch stiekem onder VVE valt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 21:46

Suzanne F, ja de vorige keer dat de monteur kwam voor een melding wilde 1 helemaal niet betalen en de andere alleen als het bedrijf hen zelf een factuur stuurde. Dat was dus nogal een gedoe.

Hannanas, het gebouw komt uit 1957, alles is in 2012 gestript en vernieuwd, maar geen idee of daarbij ook de rookkanalen zijn meegenomen. Ik heb verder geen idee hoe het is los gekomen.

Marije_jiplover, een goede om daar dit weekend eens voor te gaan zitten idd!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 23:11

Ik zou kijken dat je jouw verzekering het gaat oplossen met de verzekering van je buren. Daar hoeven jullie dan beiden niet zo veel last van te hebben.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 08:36

Prairy schreef:
Ik zou kijken dat je jouw verzekering het gaat oplossen met de verzekering van je buren. Daar hoeven jullie dan beiden niet zo veel last van te hebben.

Goed idee, ga ik naar kijken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:09

Hoe dan ook, goed dat je doorgezet hebt, TS!
Ik vraag me wel af onder wat voor verzekering zoiets valt.

Het nut van een CO melder is in ieder geval bewezen...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:30

Opstal is voor dingen die (normaal gesproken :P) vast aan je huis zitten, inboedel is voor alles erin dat los is, dus bijv ook een zwevende vloer.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 17:14

Nog even voor iemand die het vroeg: blijkbaar is het los gegaan doordat de ketel van mijn onderburen die niet goed werkte, waardoor er heel veel druk op kwam te staan. Ik kwam er nu ook achter dat er niet alleen CO in mijn kamer kwam, maar alle verbrandingsgassen van hun ketel. Twee jaar lang. Ik heb ook al bijna een jaar enorm veel last van hoofdpijn, dus misschien wordt dat ook wat minder. Dat zou wel heel fijn zijn, maar ik wil niet te hard juichen

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:35

Mochten de buren lastig gaan doen zou je altijd nog kunnen zeggen dat je ook een letselschade advocaat kan gaan raadplegen. Jij hebt door hun toedoen wel meer dan 1 jaar in een hele ongezonde situatie geleefd.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 20:47

Ik wil alleen wel heel graag goed buurcontact onderhouden. Ik ga er dus nog even over nadenken.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:13

Dat begrijp ik heel goed maar je buren moeten zich doodschamen en eigenlijk al gelijk met een grote bos bloemen bij je deur staan om daarna te bespreken hoe de schade opgelost gaat worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:15

Tsja, het is helemaal jouw keuze uiteindelijk. Soms is het een stuk sneller en stresslozer om gewoon zelf de rekening te betalen, en die optie heb je.

Aan de andere kant hoeft het niet. Dit is duidelijk iets wat NIET bij jou hoort, en je hebt wel maanden in de giftige gassen geslapen! Dat is best wel ernstig. Ze mogen wat mij betreft best even stil staan bij het feit dat dit ook gewoon mensenlevens had kunnen kosten. En daarna mogen ze gewoon hun financiele aansprakelijkheid dragen lijkt mij.

Ik denk trouwens dat je daarvoor echt bij de VVE moet zijn (welk nut heeft een VVE als het niet gaat over het onderhoud van dingen die een hele gezamelijke aard hebben? Dat er in jouw wand gebroken moet worden voor een rookgaskanaal van de buren? Bij ons hoorden dat soort dingen echt expliciet wel bij de VVE, vanwege het gezamelijk onderhoud maar ook omdat je dus gewoon wilt dat hier controle over is. Zo hadden we appartementen met ouderwetse gashaard, op de meeste plekken waren die al verwijderd maar niet overal, en het onderhoud van de afvoerkanalen werd toch gezamelijk gedaan omdat je echt niet wilt dat een bewoner daar laks in is. Nu konden wij het gewoon als vereniging plannen. Veiliger voor iedereen.)

Dus laat je wat dat betreft niet te snel naar de buren sturen. Maar als blijkt dat je daar toch moet zijn - dan is het dus wel echt hun aansprakelijkheid. Jammer en helaas enzo, maar dat hoort nou eenmaal bij het eigenaar zijn.

Oftewel: ik zou nog niet opgeven. Maar tegelijkertijd: het blijft je eigen keuze. Je kunt nu weer veilig slapen en als je bijvoorbeeld het idee hebt dat dat niet kan als je het conflict opzoekt met de buren... dan is het maar gewoon zo laten toch een optie. Kost je wat geld, geeft je een heleboel nachtrust. Dat is een afweging die jij mag maken. Zoals je dat nu ook hebt gedaan door zelf onderzoek te doen naar de oorzaak. Doe wat voor jou het beste is.

(En je kunt ook nog wat onderhandelingsruimte maken. Volgens mij hoort de aansprakelijke - vermoedelijk dus de VVE, *alle* kosten op zich te nemen, onderzoekskosten, herstel aan het systeem en het herstel aan jouw woning. En misschien zelfs schadevergoeding al zal dat beperkt zijn. Maar mocht het helpen voor een vlotte afhandeling dan zou je het herstel van het wandje voor eigen rekening kunnen nemen, en als ze ontzettend vervelend blijven, dan zou je ze ook kunnen vertellen dat de rekening ook hoger uit kan vallen voor de rechter omdat je dan wel degelijk ook alle mogelijkheden tot schadevergoeding benut. (Ik denk toch wel in elk geval schade voor de nachten dat je uit je bed moest, de eerdere onderzoekskosten, en de in te schakelen rechtsbijstand. Dit is niet een kinderachtig conflict, dit ging om een levensbedreigende situatie.))

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:16

Ja dat snap ik wel, maar denk dat er een reële kans was dat jij het niet meer had kunnen navertellen zonder koolmonoxide melder. Ze zouden zich dus heel erg moeten verontschuldigen! Echt geen kattenpis.

Ik schrok hier ook wel van, in dit artikel spreken ze over chronische lage concentraties:
https://www.medischcontact.nl/actueel/l ... hat-gevaar

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:40

Maar hoezo moeten zij zich verontschuldigen? Zij kunnen er toch ook niets aan doen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 22:33

Naar aanleiding van dit topic ook maar een koolmonoxidemelder gekocht.
Alleen waar hang je hem het beste op?

Ik denk dan in het hok waar de cv ketel hangt?

Mijn slaapkamer zit aan niet tegen buren, en raam staat altijd open, heb ook geen kachel in huis. Dus dan zou het hok van de cv ketel het meest logisch zijn.
Of misschien in de hal? Die is wel het meest centraal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 22:37

Bij de CV ketel en ivm warmte stijgt op hoog in dit geval. Melder bij de bron is je beste optie op snel alarm mocht er wat mis zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 22:39

Kimbers schreef:
Maar hoezo moeten zij zich verontschuldigen? Zij kunnen er toch ook niets aan doen.

Nou, zij wilden niet echt meewerken en melden dat het in het eigen kanaal zat zonder onderzoek te doen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 06:48

Kimmie25501 schreef:
Ik wil alleen wel heel graag goed buurcontact onderhouden. Ik ga er dus nog even over nadenken.

Voor goed burencontact moet je heel duidelijk zijn. Het letselschade verhaal is helemaal niet zo raar hoor. Zeker omdat je ruim een jaar blootgesteld bent aan gevaarlijke stoffen en niemand zich daar druk om maakt. Je vve niet en je buren niet. Die denken alleen maar aan hun eigen portemonnee. De gevolg schade kan pas veel later aan het licht komen.
Je hebt onnodig veel risico gelopen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 10:11

Goede dingen worden hier genoemd. Ik ga in overleg met mijn ouders eens rustig kijken wat een handige volgende stap is. Wel heel fijn om alle inzichten te lezen. Daar kan ik zeker wat mee.